رییس مجلس شورای اسلامی شرایط فعلی منطقه‌ را بسیار ناپایدار توصیف کرد و گفت: شرایط فعلی منطقه ما مثل راه رفتن روی شنزار است.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رییس مجلس شوری اسلامی در همایش نقش جنبش دانشجویی در تحولات اسلامی که در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد، گفت: مسرورم که امروز توفیق پیدا کردم که در دانشکده مطالعات جهانی حضور پیدا کنم و برای من افتخاری است.

وی ادامه داد: این دانشکده دانشجویان خوبی در رشته‌های مختلف جذب کرده است.

رییس مجلس شوری اسلامی با بیان اینکه کاری که در این دانشکده انجام می‌شود منحصر به فرد و لازم است، خاطرنشان کرد: ذات سیاست امری پیچیده است و چون همه ابعاد آن باید در نظر گرفته شود همه افراد جامعه بخصوص دانشجویان و دانشگاهیان باید معطوف به کار باشند؛ لذا کار شما دانشجویان کار بسیار پرارزشی است.

رییس مجلس شوری اسلامی یادآور شد: در سنت دینی ما آمده است که اگر دنیا بر کسی اقبال کند گاهی از افراد از آیین خود روی‌گردان می‌شوند که این وضع به نسبت دولت‌ها و کشورها وجود دارد و متفاوت است.

لاریجانی همچنین بیان کرد: برای هر امر مطالعاتی باید اولویت‌هایی در نظر گرفت که قطعا شما این کار را کردید. از نظر شرایط کشور ما نیز باید چند اصل در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به این اصول گفت: در کل سیاست ما باید این باشد که نقاط اشتراک و منافع مشترک‌مان چیست تا این نقاط مشترک را برجسته‌سازی کرده و بر روی منافع مشترک تاکید کنیم تا بناهای جدیدی با کشورها بسازیم و باید ببینیم کشورهایی که بیشترین نقاط مشترک را با ما دارند چه کشورهایی هستند تا آنها را در اولویت قرار دهیم. به طور مثال کشورهای همسایه و یا کشورهایی که جغرافیای اسلامی ما با آنها مشترک است باید در اولویت قرار بگیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برخی گروه‌ها هستند که باید با توجه به ظرفیت‌های آنها منافع مشترک‌مان را با آنها تبیین کنیم؛ یعنی این نقاط مشترک فعال نبوده و بالقوه هستند و باید این کشورها را شناخته و زمینه منافع مشترک‌مان را با آنها ایجاد کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه شرایط منطقه ما در حال حاضر مثل راه رفتن روی شنزار است و پایداری آن ضعیف شده، تصریح کرد: در حال حاضر تعادل پیدا کردن در منطقه کمی مشکل است و حالت سیال آن زیاد شده که باید با بررسی تحولات 10 سال اخیر این حرکت و این شناخت را پیدا کنیم که البته بسیاری از تحولات روی داده قابل پیش‌بینی نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه جهان در حال حاضر از حالت تک بعدی خارج شده و کشورها به نسبت منافع و قدرت خود شرایط را تغییر داده و لغزنده می‌کنند، گفت: در حال حاضر قدرت‌های منطقه‌ای بروز پیدا کرده‌اند که گاهی منافع مشترکی با قدرت‌های جهانی دارند و گاهی نیز ندارند لذا قدرت‌ها در ظرفیت‌های خود عمل می‌کنند که همین یکی از عوامل لغزندگی منطقه است.

رییس مجلس شوری اسلامی گفت: در منطقه جریان‌های موثر نیز به وجود آمده‌اند که حیثیت دولتی ندارند اما از ظرفیت تحول برخوردار هستند. به طور مثال حزب‌الله دولت نیست اما از یک دولت تاثیرگذارتر است و به نسبت جریان‌های دیگری مثل صهیونیست و حماس به وجود آمدند که در گذشته نبودند. البته باید گفت این جریان‌های به وجود آمده ورژن‌های خوش‌خیم و بدخیم دارند و به این دلیل است که شرایط منطقه را متفاوت می‌کنند لذا مطالعه شرایط منطقه و اینکه بفهمیم به چه سمتی پیش می‌رود و کجا باید پایه‌های خود را قرار داد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به تحولات هفته‌های اخیر در منطقه، گفت: تحولات پیش آمده به چند سال قبل بر می‌گردد که آمریکا پایگاهی برای خود در منطقه ایجاد کرد و تصور می‌کند کنترل و به دست آوردن منافع بیشتر به وجود پایگاه نظامی بر می‌گردد که این فکر قدیمی است چرا که نوعی روشن‌بینی در منطقه به وجود آمده است که البته در همه مناطق دنیا این روشنگری به وجود آمده اما جنس این روشن‌بینی در منطقه ما متفاوت است.

لاریجانی همچنین با بیان اینکه عکس‌العمل جوانان و بیداری اسلامی در منطقه با توپ و تانک و پایگاه نظامی علاج نمی‌شود، تصریح کرد: چنین رویکردی قدیمی است که البته با توجه به سوابق آن توسط دانشگاهیان قابل مطالعه است که در کل ایستایی شرایط منطقه چطور و در کجا به دست می‌آید و منطقه چگونه از سیال بودن خارج می‌شود.

رییس مجلس شوری اسلامی در ادامه در پاسخ به یکی از دانشجویان حاضر در خصوص پدیده تروریسم و تشدید آن و نقش دانشجویان، دولت و مجلس در این رابطه، گفت: مساله تروریسم در منطقه بسیار مهم است و نقش دانشجویان روشنگری است چرا که تروریسم بر جهل سوار است به طور مثال در منطقه نفرت از آمریکا زیاد است و این جریان‌های تروریستی بر این موج سوار شده و تفکرات دیگر آنها مخفی می‌ماند. البته باید گفت پشت سر بسیاری از جریان‌های سرویس‌های اطلاعاتی غربی و منطقه‌ای هستند که از آنها حمایت می‌کنند.

وی افزود: نکته مهم این است که در دهه اخیر آمریکا چندین جنگ در منطقه به راه انداخته که بعد از آن شاهد حدوث جریان‌های تروریستی هستیم که کشورهایی همچون افغانستان و عراق نیز نمونه آن است لذا تحقیق جامع و روشنگری در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

لاریجانی در پاسخ به دانشجویی که در ابتدا نسبت به صحبت‌های لاریجانی انتقاد کرده و معتقد بود بیشتر صحبت‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای بود و نه دانشجویی و اینکه مجلس و رییس مجلس در خصوص حوادثی همچون کوی دانشگاه و ... چه مسئولیتی دارد و خود را چقدر مکلف می‌داند؟ گفت: به هر حال هر حکومتی ممکن است در خلل مسائل اجرایی مشکلاتی داشته باشد، اما توجه کنید در شرایط منطقه تنها کشوری هستیم که دموکراسی پایدار داریم و از ثبات و امنیت برخوردار هستیم البته این به این معنا نیست که اشکالی وجود ندارد.

رییس مجلس شوری اسلامی با بیان اینکه تلقی شما باید نسبت به موضوعات درست باشد، تصریح کرد: حتی در کشورهای منطقه دارای ثبات بیشتری هستیم اما به هر حال باید به بسیاری از مسائل و مشکلات بپردازیم. به طور مثال در خصوص حمله به کوی دانشگاه که دو بار صورت گرفت مجلس به آنها ورود کرد و گزارشی تهیه و به قوه قضاییه فرستاد و به دلیل اینکه قوا از یکدیگر تفکیک هستند مجلس تا جایی می‌تواند به این موضوعات رسیدگی کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما در اقتصاد و حوزه‌های سیاسی نیز مشکلاتی داریم لکن در کلان حفظ مردم‌سالاری و صیانت از کشور را در دستور کار خود داریم.

دانشجوی دیگری گفت که دانشگاه همیشه فضای آرامش بوده و هست، اما عده‌ای همیشه می‌خواهند فضای کف و سوت در دانشگاه باشد و ما نگرانیم که این مجلس برای انتخابات گاهی تبدیل به جایی برای وکیل‌الدوله‌ها شود، سوال این است که آیا قانونی وجود دارد تا چنین فضاهایی و نیز فساد مالی و اداری در دانشگاه‌ها و دانشگاه پولی مورد رسیدگی قرار گیرد و آیا دلواپسی ما برطرف می‌شود که لاریجانی در پاسخ گفت: من خواهش می‌کنم اینقدر دلواپس نباشید و بدانید سایرین هم مختصر عقلی دارند و فکر می‌کنند و مسئولین به این دغدغه‌ها می‌اندیشند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما مجلس دولتی به وجود نمی‌آید چرا که پایه‌های دینی موجود است. شاید زمانی برخی تلاش می‌کردند این اتفاق صورت بگیرد اما پایه‌های دینی در نهایت اجازه نمی‌دهند چنین اتفاقی بیفتد.

رییس قوه مقننه درباره دانشگاه‌های پولی نیز گفت: همان‌طور که رییس دانشگاه به من گفتند در حال حاضر دانشگاه تهران 40 میلیارد تومان بدهی دارد که حتما تا به حال درست مصرف نشده و قطعا مشکل اجرایی وجود دارد که اکثر بودجه صرف بودجه‌های جاری می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل اصلی کمبود منابع است. دولت گسترش یافته و تمام بودجه صرف آنها می‌شود بنابراین باید به دنبال منابع مناسب رفت. همچنین مشکل دانشگاه پولی نیز ایرادی است که باید برطرف شود چرا که کسانی که کفایت کافی ندارند وارد دانشگاه می‌شوند.

وی در پایان گفت: باید اندیشید که از چه راهی می‌توان ارتباط پژوهش‌های دانشگاهی را با بخش‌های بیرونی کشور تقویت کرد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جرج CN ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    5 2
    دانشگاه خصوصی ملی در ظرفیت حداکثری دانشجو می گیرد؛ پولساز است لیکن با چوب عدم اعتماد در یک روز دانشجو را طرد می کند و جایی و امکانی برای مباحثه عالمانه ندارد.
  • بی نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    1 0
    این همه جا، چرا حالا شنزار؟