۰ نفر
۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
داعش،عراق،ایران

مقامات عراقی به خوبی واقف هستند که کشورشان همچنان در وضعیت نابسامان سیاسی - امنیتی به سر می برد.تنها دولتی که به طور جدی در کنار عراق ایستاده و از کمک های مختلف لجستیکی نظامی نیز دریغ نکرده، جمهوری اسلامی ایران است.



بدون ترديد ثبات، امنيت و توسعه عراق در همجواري با ايران يكي از اولويت هاي جمهوري اسلامي است. اين يك واقعيت انكارناپذير است كه تحولات كشورهاي مجاور بر همديگر تاثيرگذار است. همين امر در تاريخ روابط بين الملل بعضا مايه توجيه دخالت هاي نظامي همسايه يي در خاك همسايه ديگر شده است. البته روابط ديرينه ايران و عراق در حوزه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي يك الگوي قابل توجه در روابط همجواري دو كشور محسوب مي شود. تاريخ بر اين امر گواه است مادام كه اين روابط از استحكام كافي برخوردار و روندي مثبت را در پي داشته تاثير آن بر ثبات منطقه انكارناپذير بوده است. اظهارات مكرر آقاي حيدر العبادي و قبل از وي، آقاي نوري المالكي مبني بر ضرورت حفظ روابط حسنه با ايران در همين چارچوب ايراد شده است. علاوه بر اينكه شرايط بحراني عراق نيز ايجاب مي كند مسوولان اين كشور در وضعيت دشوار امنيتي، دوستان و دشمنان واقعي را بهتر از ديگران تشخيص دهند. تاكيد وي بر اينكه ايران در جنگي كه براي عراق حكم مرگ و زندگي را داشت، باقي ماند يا اظهارات فواد معصوم رييس جمهور اين كشور كه از نقش مهم ايران در برقراري ثبات در عراق و حمايت از تماميت ارضي اين كشور در برابر خطر داعش و تروريست هاي افراطي چند مليتي قدرداني به عمل آورده است، حكايت از يك واقعيت دارد و آن، اينكه خطر تروريسم عراق را به شدت تهديد مي كند. تنها دولتي كه به شكل جدي در كنار عراق ايستاده و از كمك هاي مختلف لجستيكي نظامي نيز دريغ نكرده، جمهوري اسلامي ايران است. مقامات عراقي به خوبي واقف هستند كه كشورشان همچنان در وضعيت نابسامان سياسي - امنيتي به سر مي برد. با وجود جابه جايي هايي كه چند ماه گذشته صورت گرفت، تغييراتي كه در سطح رياست جمهوري، نخست وزيري و رياست مجلس پس از انتخابات پارلماني اخير ايجاد شد اما خطر تروريسم داعش همچنان به صورت جدي و تهديدكننده يي وجود دارد. آقاي حيدرالعبادي به خوبي مي داند كه كردها همچنان ساز عدم هماهنگي با دولت مركزي سر مي دهند و طلبكارانه برخورد مي كنند. گرچه نفت توليدي مناطق كردنشين را مي فروشند اما سهمي به دولت مركزي نمي پردازند. كركوك را همچنان غيرقانوني در اختيار دارند. البته از سهم رياست جمهوري نيز برخوردارند. در جبهه اهل سنت نيز نمايندگان اين طايفه در پارلمان گرچه در اقليت هستند اما همچنان بيش از سهم خود مطالبات دارند. در عين حال، اوضاع امنيتي در گوشه و كنار عراق، نابسامان است. گروه هاي تروريستي در مناطق فلوجه و الرمادي در ٦٠ كيلومتري پايتخت با ارتش عراق در حال جنگ هستند. هنوز پيوندهاي عشايري با دولت شكل گذشته خود را نيافته است. البته هفته هاي گذشته به دليل انسجام نسبي كه در صف دولت و گروه ها و طوايف و برخي عشاير ايجاد شد، پيشرفت هايي در ميدان مبارزه با داعش نيز در مناطق ايبجي شاهد بوديم. به هر صورت آقاي حيدر العبادي به خوبي واقف است با وجود شعارهاي برخي دولت هاي عربي و غيرعربي همسايه در مقابله با تروريسم نه تنها حمايت جدي وجود ندارد بلكه شائبه همكاري با تروريست ها همچنان قوي است.
    آقاي العبادي و ديگران حتما از خود سوال خواهند كرد تداركات اوليه داعش براي حضور در موصل و غيرموصل از كجا وارد شد؟ نفت استخراجي داعشي ها از حوزه هاي نفتي عراق و سوريه از چه مرزي به خارج منتقل و به فروش مي رسد؟ تردد نيروهاي اين جريان به خارج از عراق و سوريه از پايانه هاي كدام كشور همسايه است؟ از اين رو است كه نخست وزير عراق اعتراف مي كند ايران بهترين حامي امنيت در عراق است و حاضر نيست روابطش با تهران را خراب كند.
    اين وضعيت از ديد نماينده دبيركل سازمان ملل در امور عراق آقاي يكلاي ملادينوف نيز پنهان نيست. وي هدف سفرش به تهران را مشاركت و همكاري كشورهاي منطقه براي مبارزه تروريسم و آمادگي سازمان ملل براي ايفاي نقش موثرتر در اين زمينه اعلام مي كند اما به نظرم به خوبي مي داند كه برخي دولت هاي همجوار عراق بيش از اينكه در فكر امنيت عراق و منطقه باشند، در جهت همكاري پشت پرده با تروريست ها فعاليت دارند. مشكل نماينده دبيركل در واقع در درون اين كشورهاست. لذا تا زماني كه همكاري هاي امنيتي در خصوص عراق با پشتيباني واقعي دولت هاي همسايه به ويژه عربستان، اردن، تركيه و البته جمهوري اسلامي ايران همراه نباشد، تلاش هاي وي نيز راه به جايي نخواهد برد.

منبع: روزنامه اعتماد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    13 17
    این همان عراقی نیست که هشت سال کشور ما را کوبید؟
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      6 7
      نه خیر ظاهرا ما فقط با یک نفر به اسم صدام جنگ کردیم
  • جانباز A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    19 6
    نه برادر ان عراق این نیست بیشتر تحقیق کن تا متوجه شوی
  • امید US ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    12 8
    عراق نفرین شده است. ضمنا باتحقیقی که علمای شیعه گفته اند ؛ قبل ازقیام امام زمان عج گروهی ازسوریه کنونی به سمت عراق .سپس به سمت مکه میروند.ویکی ازنشانه های ظهور میباشد. بنظر من مافقط میتونیم حرکت داعش رو کند کنیم ولی نمیتونیم نابودش کنیم.