مجلات «خانواده سبز» و «بدنسازی» در کنار روزنامه‌های «جام جم» و «خبر ورزشی» جزو مطبوعات محبوب مردم کرمان در یک نظرسنجی شناخته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بنابر نتایج نظرسنجی مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی از شهروندان کرمانی درباره الگوی مصرف و میزان استفاده آنها از مطبوعات که در مهرماه سال 1393 از تعداد 400 پاسخگو با روش میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام پذیرفته مشخص شد که در زمینه کسب اخبار و اطلاعات از رسانه‌های مختلف، میزان استفاده از مطبوعات در جایگاه چهارم و در خصوص اعتماد رسانه‌ها هم مطبوعات بعد از صدا و سیما و شبکه‌های اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد. 

مهمترین شیوه دسترسی پاسخگویان به مطبوعات (روزنامه و مجلات) خرید شخصی بوده و میانگین میزان مطالعه روزنامه توسط خوانندگان مستمر آن‌ها 34.3 دقیقه در شبانه‌روز است. میزان هزینه پرداختی هم ماهانه برای خرید روزنامه 12 هزار تومان و برای مجله 11هزار و 628 تومان است. مهمترین روزنامه های مورد مطالعه پاسخگویان در بخش روزنامه‌های غیر ورزشی به ترتیب «جام‌جم و ایران» و در میان روزنامه‌های ورزشی «خبر ورزشی» و با فاصله ای 10 درصدی روزنامه های «نود و گل» هستند و در بین مجلات هم دو مجله «خانواده سبز» به عنوان مجله غیر ورزشی و «بدنسازی» به عنوان مجله ورزشی بالاترین خواننده را نسبت به سایر مجلات دارا هستند.

گزارش حاضر که به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، مشخص کرده که در بین شش رسانه مطرح شده یعنی صداوسیما، روزنامه‌ها و سایت‌های متعلق به آنها، مطبوعات خارجی، شبکه‌های ماهواره‌ای، رادیوهای خارجی فارسی زبان و پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی، بیشترین استفاده پاسخگویان از صداوسیما با میانگین رتبه‌ای 2.14 از 4 و کمترین میزان استفاده هم مربوط به مطبوعات خارجی با میانگین 0.51 از 4 است. میانگین میزان استفاده از مطبوعات جهت کسب اخبار و اطلاعات معادل 0.92 از 4 است که در مقایسه با منابع مختلف مطرح شده در رتبه چهارم میزان استفاده قرار دارد. در خصوص میزان اعتماد پاسخگویان به این رسانه‌ها هم بالاترین میزان اعتماد به صداوسیما با میانگین رتبه‌ای 2.62 از 5 و کمترین میزان میانگین که معرف کمترین میزان اعتماد به رسانه‌های فوق است هم به مطبوعات خارجی با رقم میانگین 1.32 از 5 مربوط است. میزان اعتماد پاسخگویان به مطبوعات هم با رقم میانگین 2.2 از 5 بعد از پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد.

از پاسخگویان خواسته شد تا میزان استفاده خود را از رسانه‌های مختلف جهت کسب اطلاعات بیان کنند که در رابطه با صدا و سیما 17.8 درصد گفته‌اند که همیشه، 25 درصد بیشتر اوقات، 23.1درصد گاهی و 22.6 درصد هم به ندرت از این رسانه جهت کسب اخبار و اطلاعات بهره می‌برند. علاوه براین 11.7 درصد هم اصلاً از این رسانه استفاده‌ای نمی‌کنند.

از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز 16.2 درصد پاسخگویان این پژوهش همیشه، 15.9 درصد بیشتر اوقات، 12.9 درصد گاهی، 12.6 درصد بندرت و 42.2 درصد هم جهت کسب اطلاعات و اخبار گوناگون هرگز استفاده‌ای نمی‌کنند.

درباره میزان اعتماد پاسخگویان به رسانه‌های مختلف، 27.6 درصد به صداوسیما اعتماد بسیار زیاد و زیادی داشته، میزان اعتماد 37.5 درصد تاحدی، 14.6 درصد کم و بسیارکم و میزان اعتماد 16.3 درصد هم هیچ است. در خصوص شبکه‌های ماهواره‌ای هم اعتماد 17.9 درصد به این رسانه بسیار زیاد و زیاد، 17.1 درصد تاحدی، 21.8 درصد کم و بسیارکم و 34.4 درصد هم هیچ اعتمادی به شبکه‌های ماهواره‌ای ندارند. 

همچنین نتایج مربوط به دلایل پاسخگویان جهت خرید «روزنامه» هم نشان می‌دهد که کسب اخبار و اطلاعات روز ایران با 25.6 درصد، کسب اخبار استان و شهر محل سکونت با 14 درصد و افزایش اطلاعات عمومی با 12.6 درصد مهمترین دلایل افراد جهت مطالعه روزنامه است.

در مورد بخش‌های مختلف روزنامه هم نتایج نشان می‌دهد که در میان موضوعات مندرج در روزنامه‌های کشور، بیشترین میزان علاقه‌مندی پاسخگویان با 16.3 درصد به بخش حوادث، 12.7 درصد به بخش‌های سیاسی و 10.5 درصد هم به مطالعه تیترهای روزنامه‌ها مربوط است.

در خصوص ویژگی‌های یک روزنامه مناسب هم نتایج تحقیق نشان می‌دهد، 25.4 درصد پاسخ‌ها مربوط به صحت مطالب روزنامه و 16.6 درصد شفاف سازی اخبار است. در این رابطه، میانگین نمرات داده شده آنها هم به عملکرد روزنامه‌ها در سطح کشور بطور میانگین 14.1 است که اگرچه 41 درصد نمرات در حد 15 تا 16 است، اما با افزایش میزان درآمد ماهانه خانوار از میزان نمره‌دهی پاسخگویان به عملکرد روزنامه‌ها در یک سال اخیر کاسته شده است. 

در بخش مربوط به الگوی حضور در شبکه‌های اجتماعی آنلاین هم نتایج پژوهش نشان می‌دهد که گذشته از 62 درصدی که هرگز از شبکه‌های اجتماعی آنلاین استفاده نمی‌کنند، 13.7 درصد همیشه و 15 درصد گاهی از این شبکه‌ها بهره می‌برند. بیشترین حضور افراد در شب و به طور میانگین2.6 ساعت در شبانه‌روز است.  

مهمترین وسیله اتصال پاسخگویان به شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با 47.3 درصد، بعد از آن کامپیوترهای شخصی با 18.7 و کامپیوترهای شخصی و تلفن همراه با 12.7 درصد فراوانی است.

براساس این پژوهش مهمترین دلایل استفاده پاسخگویان از این شبکه‌ها هم سرگرمی و تفریح با 29.4 درصد و برقراری تماس با دوستان با 21.9 درصد فراوانی است.

همچنین در رابطه با میزان استفاده پاسخگویان از خدمات پست الکترونیکی و نرم‌افزارهای خبری نصب شده بر روی تلفن‌های همراه هم اگرچه 39.7 درصد اصلاً از پست الکترونیکی استفاده نمی‌کنند، اما میزان استفاده 11.2 درصد همیشه و 13 درصد بیشتر اوقات است. این درصدها در رابطه با نرم‌افزارهای نصب شده بروری موبایل هم به گونه‌ای است که 61.6 درصد از آنها هرگز استفاده نکرده و تنها 9.1درصد همیشه و 13 درصد هم گاهی استفاده می‌کنند.

میانگین سنی پاسخگویان به این نظرسنجی 34 سال بوده و سطح تحصیلات 58 درصد آنها فوق‌دیپلم و لیسانس و 25 درصد نیز دارای سطح تحصیلی دیپلم‌اند که البته میانگین سطح تحصیلات برای آنها 16 سال محاسبه شده است.

58۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    17 7
    بابا کرمونی ها ...ای ول که صداسیما رو قبول دارین ... قبول دارین؟؟؟ نه واقعا قبول دارین؟؟؟
    • رضا A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
      0 4
      من از طرف کرمانی از شما عذر می خوام که خاطر شریفت رو مکدر کردنولی عزیزم مشکل از کرمونی ها نیست.مشکل از شماهاست که توی چهار تا سایت موافق افکار خودتون می چرخید و بعد توهم اکثریت بودن می زنید در حالی که واقعیت جامعه چیز دیگست