ایرنا نوشت:

مخالفان دولت آنکارا از اظهارات رییس جمهوری ترکیه درباره برنامه ریزی برای تدریس زبان ترکی قدیم (عثمانی) در دوره متوسطه این کشور به شدت انتقاد کردند.
به گزارش  اسکای نیوز، عاکف حمزه شیبی سخنگوی حزب خلق جمهوری بزرگترین حزب معارض در پارلمان ترکیه گفت: اهتمام اردوغان تنها مربوط به زبان عثمانی نمی شود هدف اصلی او تسویه حساب با لاییک ها و جمهوری خواهان است.

شیبی افزود: اردوغان در واقع قصد دارد الفبای عربی را در ترکیه احیا کند.

زبان ترکی قدیم در دوره خلفای عثمانی با حروف الفبای عربی نگاشته می شد و بعدها مصطفی کمال آتاتورک موسس ترکیه سکولار حروف لاتین را در بدو تاسیس جمهوری ترکیه در سال 1923 جایگزین حروف قدیم کرد.

اردوغان پیش از این با طرح موضوع ضرورت تدریس زبان عثمانی در مدارس گفته بود: نسل های آینده ترکیه نباید ارتباط خود را با میراث فرهنگی خود از دست بدهند.

صلاح الدین دمیرتاش سیاستمدار معارض کرد و رییس حزب خلق دمکرات نیز که رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور بود، گفت: یک ارتش کامل هم نمی تواند دخترم را مجبور کند تا دروس عثمانی را فراگیرد.

بنابرگزارش اسکای نیوز، اتحادیه معلمان و دانشگاهیان نیز شورای آموزشی اردوغان را متهم به نوعثمانی گرایی و تلاش برای ایدئولوژیک کردن روش های تدریس کرد و سایر مخالفان نیز این گام دولت اردوغان را مضحک توصیف کردند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =