دیدار خواندنی روحانی ایرانی با عبدالعزیز سعودی سال 1304 ش

حکایتی است از آنچه بین راه مکه و مدینه بین یک روحانی ایرانی و ملک عبدالعزیز سعودی سه سال پس از تاسیس دولت سعودی گذشته است.

سابقه دو دیدار از دو عالم شیعه با ملک عبدالعزیز که در سال 1343 ق (1304 ش) بر حرمین مسلط شد و تا به امروز خود و چندین فرزندش قریب صد سال است که بر این کشور حکومت می کنند، جالب است.
یکی از آنها داستان مرحوم صاحب فصول است که نامه ای هم از ملک عبدالعزیز برای بقیع گرفت و اکنون نزد خانواده وی در تهران باقی مانده (گویا با فامیل حائری نه صاحب فصول) است.
دیگری دیدار سید محمدعلی مبارکه ای از منبرهای اصفهان است که آثاری از وی برجای مانده و گویا فرزند ایشان پزشک و در تهران است. سابقا رساله ای از ایشان در رسائل حجابیه چاپ کرده بودم.
آنچه اکنون به عنوان دانشوان و رجال اصفهان به همراه شرح حال خود نوشت وی چاپ شده، گویا گزیده ای از یک مجموعه بزرگتر است که امیدواریم چاپ شود.
در بخش شرح حال خود نوشت، شرحی از سفرش به نقاط مختلف دارد که قدری اعجاب برانگیز است. و... اما در سفر حج او در سال 1347 ق است، یعنی دو سال بعد از صاحب فصول، دیداری در مسیر مکه و مدینه با ابن سعود دارد. این ابن سعود، عنوانی است که ایرانی ها و حتی در اسناد رسمی برای ملک عبدالعزیز بکار می رود. مردی که بنیانگذار دولت سعودی است و جالب است که از سن جوانی یعنی شانزده سالگی کارش را شروع کرد و البته مثل شاه اسماعیل (بلاتشبیه در امر مذهب) ما دور و برش رجال نجدی و مردان زیادی بودند که بیش از یک قرن بود در سودای خلافت و سلطنت در این ناحیه بودند.
داستان دیدارش با عبدالعزیز ـ که آن زمانها چهره مردمی تری داشت و در پی آن بود تا با جذب حجاج بیشتر موقعیت خود را در جهان اسلام پس از بحرانی که پدید آمده بود، بهتر کند و در ضمن درآمدی داشته باشد ـ خواندنی است. شرح آن چنین است:

 

رسول جعفریان

صبح آن، تصادف [برخورد] کردیم با ابن سعود ملک حجاز که از پایتخت خود الریاض به مدینه منوره مشرف شده بود و از مدینه محرم شده و عازم مکه معظمه بود.
وقتی محاذی ایستگاه اتومبیل های حاج در این بیابان رسیدند، توقف نمود و از حال مسافرین بازپرس نمود. و از بیشتری وضعیت سلوک مردم خطه راه مدینه با زوار بیت الله استفسار کرد و از افراد مختلفه هر کشوری شخصا بازرسی می کرد.
مقابل من آمد آمد، فرمود: مِن أین؟ از کجا آمده اید؟
نویسنده در جواب معروض داشت: قال النبی (ص): لو کان الایمان معلقا بالثریا لتناله رجال من اهل فارس. [اگر ایمان به ثریا هم آویخته باشد، مردانی از فارس به آن دست خواهند یافت]
نهایت از این جواب تحسین کرد.
سپس فرمود: من ای بلادها؟ از کدام شهرهای ایران؟
در جواب گفتم: جنّة الدنیا اصفهان. [بهشت دنیا، اصفهان!]
دو مرتبه تحسین فرمود.
یکی از همراهان ملک گفت: ایرانی متعصب!
باز نویسنده معروض داشت: ایرانی ای الایمانی. قال رسول الله (ص) حب الوطن من الایمان. [دوست داشتن وطن از ایمان است]
از این جواب ابن سعود تبسم نمود.
سپس فرمود: کیف وجدتم الامر فی ملکنا؟ کشور حجاز را چگونه یافتید؟
باز نویسنده معروض داشت: «من دخله کان آمنا». [هر کسی وارد آن شود ایمن خواهد بود]
دو مرتبه به تکرار فرمود: احسنت احسنت
باز فرمود: کیف الامنیّة فی الطرق؟
نویسنده معروض داشت: صراط الموحدین مأمون من شر کل ذی شرّ، و بشری لأهل الاسلام من هذه الخلافة النبویة‌و العدالة العمریة، و المعارف العلویة و هذه موهبة من الله. [راه موحدان که از شر هر صاحب شری در امان است و بشارتی برای اهل اسلام از این خلافت نبوی، و عدالت عمری و معارف علوی و این موهبتی الهی است]
ملک نزدیک تر آمد و دست بر شانه من نهاد و روی بر اطرافیان نمود و فرمود: و لقد أحسن و اجاد فی الکلام. [بسیار عالی جواب داد]
باز نویسنده معروض داشت: شید الله ارکان العدالة السعودیة و متع الله المسلمین بطول بقائه.
الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا ان هدانا الله. [خداوند ارکان دولت سعودی را استوار کند و مسلمانان را با دوام آن بهره مند سازد. سپاس خدای را که ما را به این راه هدایت کرد و اگر نکرده بود ما هدایت یافته نبودیم]
پس از این دعا به من نوازش و انعام فرمود و به شوفرهای همراه ما امر به توصیه و مدارا و احترام فرمود و به یک نفر از شرطه ها بفرمود که در مدینه پاس احترام محفوظ ماند. سپس حرکت نمود و بعد از چند دقیقه ما نیز حرکت کردیم. از جماعت ایرانی که چند نفر خراسانی و چند نفر اصفهانی با ما در این منزل بودند و قضیه را مشاهده نمودند بعضی نهایت خوشوقت، ولی بعض نهایت مکدر بودند.

 

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389366

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    48 22
    دکتر ما عربی بلد نیستیم فارسیشم بنویس
    • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      36 4
      ترجمه فارسی هم نوشتن بعد متن عربی
    • بی نام EU ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      31 2
      نوشته استاد
  • فرهاد IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    آل سقوط
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    51 8
    ظاهرا دغدغه اصلی سعودی ها امنیت مردم و عدالت بوده است و حالا شاید راه را اشتباه ویا تا قسمتی درست رفته باشند.
  • بی نام US ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    39 82
    عدالت عمری .ای کاش هنوز این جملات گفته میشد
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    81 18
    رفته مجيز طرفو گفته كلي هم مفتخره
  • hasan IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    12 3
    شگفتا.......1
  • مسعود A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    80 29
    عدالت عمری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایشون اهل تسنن بوده حتما" ، در تاریخ ایران و حتی اعراب جز جنایت علیه ایرانیان در دوره خلافت عمر چیزی به ثبت نرسیده
  • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    46 5
    پول حجاج و نفت ما را خوردند و آرزوی مرگ ما را هم دارند. نعم؟
  • mahcyb A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    38 3
    عربی مکالمه بیشتر فارسی مآب است.گرچه متعصب واژه ای عربی است اما آنها معمولا از واژه ی متحمس استفاده می کنند.کیف وجدتم الامر فی ملکنا هم همان بیماری را دارد محتملا فی بلادنا می گویند. هکذا امنیت نمی گویند بلکه امن به معنای امنیت است . مثلا رجال الامن به معنای نیروهای امنیتی و یامجلس الامن معادل شورای امنیت و الامن القومی به معنای امنیت ملی است.شاید آن مرحوم عربی ابن سعود را به عربی قابل فهم برای ایرانی ها برگردانده است. رحمت خدا بر او از این لطیفه.
    • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      8 2
      احسنتکم آقا معلم
    • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      5 2
      و شاید هم بافته ذهن راوی مرحوم بوده باشد.
    • علي US ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      8 1
      به نظر لفظ عربي غلط نيست در ترجمه شايد تغييراتي داده شده در اصل ملك سعود مي‌پرسد دولت سعودي را چگونه ديدي عملكرد سعودي چگونه است پس واژه ملكنا در اينجا درست است در آن قسمت ايراني متعصب هم احتمالاً لفظ عربي را نويسنده نياورده و ترجمه همان اصطلاح رايج را به فارسي آورده است
  • جعفرربانی IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    2 2
    جناب اقای جعفریان باسلام و تشکر .لطفا بفرمایید این کتاب را کدام ناشر چاپ کرده وکجا می شود تهیه کرد .ممنون از شما
  • رند تبریزی A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    5 0
    جناب جعفریان واقعا باور کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    1 29
    جالب بود اما نه خود داستان بلکه میزان اهمیت مکه برای آل سعود. تمام وجهه اشان در میان کشورهای اسلامی به مکه است.یعنی اگر یک معجزه ای رخ بده و مثلا محل مکه و مدینه از عربستان به جای دیگری بره برای این آل سعود با تمام چاه های نفت هیچی نمی مونه. من نمی دانم خداوند چرا این عزت را به این خاندان عطا فرموده. هیچوقت از کارهای خدا سردرنیاورده ام.
  • ali A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    14 9
    این که همش پاچه خواری کرده بوده بجای حاضر جوابی هرکسی که جامع المقدمات هم خوانده باشد بلد است از این شعرها ببافد . ولی مهم پاجه خواری مسخره آمیزش بوده برای سردمدار آل سعود . این کجاش بامزه است ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حسین A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    35 24
    خدا ال سعود لعنت کند هزار بار
  • علی IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    27 11
    مکالمه ای سالم و دلنشین از دو انسان با عقل و روح سالم که روح را نوازش میکند ...چرا؟؟؟چون الوده به سیاست و دشمنی امروزه نیست.
    • بی نام US ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
      16 1
      اتفاقا به سیاست آلوده اند ، چون هر دو اعتقادات واقعی خود را پنهان کرده اند.
  • محمدرضا بزمشاهی A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    6 3
    با توجه به آنچه یکی از دوستان در باب کلمات نادرست عربی نوشتند به نظر میرسد این یک داستانسرائی است و برای ارتقاء وجهه خودشان این را نوشتند که مثلا من با حاکم عربستان صحبت کردم و البته مایه خجالت است که یک آخوند شیعه اینگونه تملق یک حاکم ضد شیعه را بگوید
  • هادی زمانی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    2 0
    نکته مهم در این گفتگو اثرات اثربخش استفاده از کلمات به جا و صحیح است. یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما عدم توانایی افراد در استفاده صحیح از واؤه ها در دیالوگ های روزمره است . بسیاری از ما از قدرت جادویی کلمات بی اطلاع هستیم و نظریات عین القضات همدانی و سایر عرفا و حکما را نخوانده ایم. اگر ما یاد می گرفتیک که برای اندیشه ها و افکار و رفتار یکدیگر ارزش قایل شویمو به یکدیگر بر اساس محوریت خودمان نگاه نکنیم و در هنگام مصاحبت بر اساس این احترام حتی برای دشمنان از واژگانی متناسب و زیبا و اثربخش استفاده کنیم انوقت اندیشه های اهل بیت جهان را در سیطره خود در می آورد . سیره اهل بیت را مطالعه بفرمایید ببنیند در برابر دشمن جبار توهین کرده اند یا برخوردهای زیبا ی آموزنده
  • رضا IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    1 1
    از مفتي اعظم، شيخ محمد بن ابراهيم استفتاء كرده بودند كه آيا دزديدن اموال شيعيان جايز است؟ گفته بود: اينها همه چيزشان بر مسلمانان حلال است اما در حجاز كه براي حج مي آيند مهمان ما هستند و حديث پيغمبر است كه مهمان را بزرگ بداريد و محبت كنيد گرچه كافر باشد، در اين جا كاري به آنها نداشته باشيد اما در خارج عربستان هر كار مي‌خواهيد بكنيد.» مجله ميقات حج، زمستان 1371، شماره 1، ص 178 – 179