تیترهای اقتصادی امروز چهارشنبه 19 آذر نمود بیشتری در صفحه نخست روزنامه‌های سیاسی دارند.

محمدرضا رستمی: 10 پیشنهاد رئیس‌جمهور برای مبارزه فوری با تروریسم اگرچه بازتاب گسترده‌ای در صفحات نخست روزنامه‌های صبح ایران داشته اما روزنامه کیهان ترجیح داده در ستون خبرهای ویژه و چند مطلب دیگر به‌نقد حرف‌های روحانی در همایش مبارزه با فساد بپردازد.

این ماجرا حتی به ستون «کیهان و خوانندگان» هم راه‌یافته. مخاطبان این روزنامه در تماس‌هایی که روزهای گذشته با دفتر کیهان داشته‌اند به انتقاد از رئیس‌جمهور و دولت پرداخته‌اند. از 19 پیامی که در این ستون منتشرشده 16 پیام آن به‌نقد سخنان رئیس‌جمهور و سیاست‌های دولت او اختصاص دارد. مثل یکی از خوانندگان کیهان که نامش ذکر نشده گفته: «از آقای رئیس‌جمهور انتظار داریم برای عاقبت‌به‌خیری خود و کابینه‌شان تحمل شنیدن حرف منتقدین دلسوز کشور را داشته باشند و سعی نکنند با عناوینی مثل تازه به دوران رسیده دیگران را تحقیر بکنند.»

خواننده بی‌نام دیگر هم نوشته: «عکس چاپ‌شده در صفحه اول کیهان امروز 93/9/17 از مراسم سخنرانی آقای رئیس‌جمهور بسیاری از مسائل را روشن کرد. خود این عکس حکم یک مقاله دلسوزانه را دارد امیدواریم آقای رئیس‌جمهور وقتی این عکس را تماشا می‌کند عکاس این صحنه را بی‌سواد خطاب نکند.»

رسالت

تیتر نخست این روزنامه به راهپیمایی زائران ایرانی در حدفاصل شهرهای نجف و کربلا اختصاص‌یافته؛ «فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل در راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی (ع)» و سرمقاله‌اش را هم مهمانی بانام سیده آزاده هاشمی نوشته، هاشمی در این سرمقاله به موضوع فتنه پرداخته و تأکید کرده که فتنه فراموش نمی‌شود. البته او در بخشی از نوشته خود به جرم دیگر فتنه گران و ربط آن به مذاکرات هسته‌ای هم اشاره‌کرده؛ «خیانت دیگر آنجایی بود که با دادن گری نقاط ضعف اقتصادی کشور به بانیان بیرونی فتنه، درصدد جبران ناکامی اهداف شوم فتنه 88، یعنی براندازی نظام، از طریق تحریم و فتنه‌های دیگری برآمدند! و اینکه تحریم‌ها حاصل «مقاومت هسته‌ای» عنوان شد متأسفانه آدرس غلطی بود که در انتخابات سال گذشته به ملت داده شد و حال که علی‌رغم تعدیل‌ها و تعلیق‌های بی‌سابقه فعالیت‌های هسته‌ای تحریم‌ها همچنان دست‌نخورده و بی‌تغییر باقی‌مانده است، صادق‌ترین گواه بر نادرستی ادعایی است که متأسفانه دستاویز بهره‌برداری‌های سیاسی خاص قرار گرفت!»

دو روزنامه اقتصادی صبح تهران اما روایت دیگری از ماجرای رکود اقتصادی در ایران را بازگو کرده‌اند. «تعادل» و «دنیای اقتصاد» امروز تیتر یک خود را به گزارش «پژوهشکده پولی و بانکی» اختصاص داده‌اند. دنیای اقتصاد تیتر «خطای فنی در تعمیق رکود» را برای این گزارش انتخاب کرده و تعادل هم با این تیتر روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها آمده؛ «زوایای پنهان رکود در اقتصاد ایران.»

دنیای اقتصاد نوشته: «نتایج یک پژوهش با بررسی روند رکود تورمی در سال‌های 90 تا 92، نشان می‌دهد که در این دوره یک تلقی نادرست و خطای فنی ناشی از آن موجبات تعمیق رکود تورمی را فراهم آورده است؛ بنابراین تحلیل، اعمال تحریم‌ها علیه ایران موجب بروز شوک منفی عرضه بر اقتصاد کشور شد، اما با وجود ماهیت پایدار این پدیده به دلیل اینکه سیاست‌گذاران اقتصادی تشخیص درستی نسبت به ماهیت شوک‌های تحریم نداشته‌اند، شوک حاصل از تحریم را گذرا تلقی کردند. در نتیجه این تحلیل نادرست، سیاست‌گذار با انجام یک خطای فنی راهبرد اعمال سیاست‌های کوتاه‌مدت را در پیش گرفت و «سیاست‌های انبساطی شدید پولی و مالی» را به اجرا گذاشت که در نتیجه آن زمینه تشدید رکود تورمی فراهم شد.»

اعتماد

حضور ماجراهای اقتصادی در صفحه نخست روزنامه‌های صبح امروز تنها به این مسائل محدود نمی‌شود. روزنامه آرمان هم «فرصت‌طلبی سیاسی با نان و گوجه‌فرنگی» به‌عنوان سوژه یک گزارش انتخاب کرده و در آن به ماجرای گرانی نان و مقایسه آن با تورم 45 درصدی در دولت گذشته (محمود احمدی نژاد) پرداخته است.

محمدرضا هادیلو در این گزارش نوشته: «وقتي دولت با سر و صدا نان را گران مي‌كند و بي‌صدا بخشي از آرد سهميه‌اي نانواها را كاهش مي‌دهد، بيانگر اين موضوع است كه دست نانواها را براي پايين آوردن وزن خمير چانه‌هايشان باز گذاشته‌ است. البته از شهرهاي ديگر نيز خبر مي‌رسد كه در برخي شهرها نانواها بر اساس برداشت خودشان نان را گران كرده‌اند.»

در صفحه اقتصادی این روزنامه هم خواننده با پيش‌بيني «اعتماد» از بازارهاي سرمايه‌گذاري ايران در سال آينده مواجه است. پیش بینی که می گوید در سال 94 «سرمايه‌گذاران در دو راهي حافظ و فردوسي» سرگردان هستند.

گزارش ميداني «اعتماد» از ترك‌هاي گنبد حسينيه ٥٠ ساله تهران با تیتر «حسينيه ارشاد وكاشي‌هاي فيروزه‌اي فروريخته» یکی از مطالب صفحه اجتماعی این روزنامه است.

آرمان

«ساماندهی کنسرت های موسیقی با توافق پلیس و ارشاد» تیتر مطلب اصلی صفحه فرهنگ و هنری این روزنامه است. ندا سیجانی در این گزارش به ماجرای شیوه‌نامه جدیدی پرداخته که قرار است به برخوردهای سلیقه ای در حوزه برگزاری کنسرت ها پایان می دهد.

تیتر یک روزنامه آفتاب یزد هم از فشار مجلس بر وزارت کشور حکایت دارد؛ «بازی سیاسی با استیضاح» عکس اصلی صفحه نخست به صحبت های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اختصاص یافته‌ است.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389364

برچسب‌ها