ایرنا نوشت:

معاون اول رییس جمهوری گفت: در حال حاضر تنها راه برون‌رفت از بحران کم‌آبی، توجه به طرح‌های آبیاری نوین و سیستم مدرن آبیاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در آیین بهره‌برداری از طرح بهسازی بافت با ارزش روستای سیمین شهر همدان افزود: در کشور وضعیت آب به همین شکل بحرانی است و با توجه به وضعیت موجود باید کارهای اساسی انجام شود و اصلی‌ترین برنامه بهره‌برداری و اداره کشاورزی از آب محدود است.

وی اضافه کرد: به همین منظور ۱۰ هزار میلیاد ریال اعتبار در سال جاری برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین و مدرن در نظر گرفته شده است و برای سال آینده نیز اعتبارات خوب پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: در طرح‌های آبیاری نوین ۸۵ درصد تسهیلات به صورت تسهیلات بلاعوض توسط دولت و بقیه که بخش کمی را شامل می‌شود توسط کشاورز پرداخت می‌شود.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر توجه مدیران نسبت به صنایع تبدیلی گفت: استان همدان در بسیاری از محصولات کشاورزی نمونه بوده و رتبه اول را دارد که توسعه صنایع تبدیلی در آن ضروری است و خیلی از رشته‌های مرتبط با صنایع کشاورزی باید مد نظر باشد، بخش خصوصی هم ورود پیدا کند و دولت هم حمایت خواهد کرد.

جهانگیری حادثه‌خیز بودن کشور ایران از جمله وقوع زلزله را یکی از دغدغه‌های مهم کشور عنوان کرد و گفت: با وقوع زلزله از خسارات ناشی از آن نگران می‌شوم که به همین منظور از سال‌های گذشته بنیاد مسکن کار بهسازی روستایی را در دستور کار قرار داده است و باعث خرسندی است که آقای تابش به دلیل آشنا بودن در این کار در فعالیت خود ماندگار شدند و می‌توانند برنامه‌ها را بهتر انجام دهند.

وی اضافه کرد: ضمانت، یکی از دغدغه‌های بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به روستاییان بود که به همین منظور تاکنون دو میلیون و ۸۰۰ سند رسمی برای پذیرش در بانک‌ها برای روستاییان صادر شده که کار بسیار بزرگی است.

جهانگیری اظهار کرد: تاکنون از مجموع پنج میلیون و ۲۰۰ واحد مسکونی روستایی یک میلیون و ۷۰۰  واحد بهسازی شده است که با تخصیص بودجه این روند شتاب بیشتری پیدا خواهد کرد تا امنیت روستاییان فراهم شود.

وی اضافه کرد: ۳۰ هزار میلیارد ریال وام مسکن روستایی اختصاص یافته است که سالیانه توسط دولت به ۲۰۰ واحد مسکن روستایی تسهیلات ارایه خواهد شد.

وی افزود: حفظ و احیای بافت تاریخی مجموعه روستایی ما را در رونق گردشگری کمک خواهد کرد و در استان همدان نیز هر گوشه که نگاه می‌کنی یک اثر تاریخی و تمدن ایرانی به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه روستای سیمین همدان از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است گفت: توجه به این روستا تبلیغی برای گردشگران است و بسیاری از گردشگران خارجی مشتاق هستند از این منطقه دیدن کنند.

جهانگیری اضافه کرد: آژانس‌های گردشگری تهران و همدان باید این منطقه گردشگری را به خوبی معرفی کنند چراکه این کار زمنیه اشتغال برای مردم این روستا را فراهم می‌کند.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های مردم این روستا که در بازدیدها مطرح کردند آسفالت جاده روستا بود که طبق توافق استاندار همدان با آقای تابش مقرر شد برای آسفالت و بهسازی جاده این روستا برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

وی اضافه کرد: برای تحقق توسعه و پیشرفت کشور و تثبیت انقلاب اسلامی باید به روستاها نگاه ویژه‌ای انجام شود و جهت‌گیری مدیران به گونه‌ای باشد که اولویت‌بندی در رفع مسیل روستاها باشد.

عملیات اجرایی احداث ۲۰۰ هزارمین واحد مسکن روستایی در سطح کشور روز سه‌شنبه با حضور معاون اول رییس جمهوری در روستای سیمین همدان آغاز شد و یک میلیون و ۷۵۰ هزارمین واحد مسکن روستایی بهسازی و بازسازی شده کشور در روستای سیمین همدان مورد بهره برداری قرار گرفت.

روستای سیمین در نقطه ای کوه‌پایه‌ای در جنوب شرقی شهر همدان واقع شده و دارای بافت یکپارچه سنگی و معماری پله‌ای، کوچه‌های باریک و تنگ و حمامی بسیار قدیمی با خزینه است،استفاده از مصالح بومی و نوع خاص معماری خانه‌ها، مغازه‌ها و مراکز محلات این منطقه را به عنوان روستای شاخص با ارزش‌های معماری قابل توجه معرفی می‌کند.

معاون اول رییس جمهوری به همراه وزیر صنعت معدن و تجارت و وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در چارچوب سفرهای استانی و بازدید از طرح‌های در حال اجرا، روز سه شنبه به همدان سفر کرد.

شرکت در شورای اداری استان همدان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه معاون اول رییس جمهوری به این استان است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =