حکومت بحرین با تقبل پرداخت قسمت بیشتر هزینه 23 ملیون دلاری احداث پایگاه دریائی در بندر سلمان از جیب مردم این کشور برای استقرار دائم ناوگان دریائی انگلیس در حقیقت بار هزینه های دولت انگلیس را کاهش و بر گرده مردم مظلوم بحرین قرار میدهد. هم اکنون پایگاه دریائی جفیر که محل استقرار ناوگان پنجم امریکا است و تا سال 1968 که انگلیس از خلیج فارس رفت در اختیار نیروی دریائی این کشور بود و وظیفه پشتیبانی از کشتیهای انگلیسی را هم بعهده دارد. اما بدلیل تغییر راهبرد فعالیتهای نظامی آمریکا و ایجاد ظرفیت برای پهلو گیری کشتیهای کرانه ائی مبارزه با تروریسم با هزینه 580 ملیون دلار در صدد به روز در آوردن این پایگاه است.

دولت انگلیس به دلیل مشکلات مالی طی چند سال گذشته اقدام به جمع کردن تعدادی از پایگاههای نیروی دریائی در انگلیس نموده و هم اکنون با ارسال و استقرار آنها در یک منطقه حیاتی و گسترش فعالیت آنها در کشورهای خلیج فارس دچار یک اقدام غیر اخلاقی و مذموم شده است.

وقتی در انگلیس در حصر خانگی بودم در سال 1386 وقتی سربازان ایرانی تعداد 15 نفر از تفنگداران و سربازان نیروی دریائی سلطنتی بریتانیای کبیر! را بدون مقاومت از ناوشان پیاده کرده و سوار بر قایقهای تند روی خود کردند و بعضی از گزارشات مطبوعات غربی اخباری بر خیس کردن شلوار بعضی از تفنگداران را در مطبوعات غربی درز دادند باور نمی کردم انگلیسیها دوباره هوس کنند که برای اقامت طولانی به منطقه بیایند. اما خبر انعقاد این قرار داد خط بطلانی بر حدس من کشید. در چهارم فرودین سال 1386 در داخل آبهای ایران پانزده تفنگدار و ملوان دریائی انگلیس دستگیر شدند و خود انگلیسیها از ابتدا پی برده بودند که اشتباه از ناوگان نیروی دریائی آنها بوده و ناوشان از ابهای عراق به داخل محدوده ابی ایران وارد شده بود و حتی انگلیسها هم خودشان باورشان نمیشد به این زودی این مسئله حل شود. روزنامه ديلی تلگراف روز چهارشنبه چهار آوریل 2007 اظهارات مارگارت بکت وزير خارجه وقت انگلیس را نقل کرد که هشدار داده بود "نبايد بيش از حد درباره حل سريع بحران خوش بين بود"، یعنی انگلیسها خود را برای یک روند سیاسی دراز مدت آماده کرده بودند.
روابط ایران و انگلیس در این دوازده روز دوران پر تلاطم و تنش زائی را گذراند. اگر چه انگلیسها با جار و جنجال تبلیغاتی و رسانه ائی سعی کردند دست بالا را بگیرند ولی رجوع آنها به سازمان ملل از نظر ناظران سیاسی انگلیس اقدامی زود هنگام تلقی شد. نگاهی به نوشته های روزنامه های انگلیس در روز دوشنبه 2 آوريل 2007 مطابق 13 فروردین 1386 که نهمین روز دستگیری آنها بود میزان تحقیری که انگلیسها در طول تاریخ معاصر در این چند روز متحمل شدند را بخوبی نشان میداد. به عنوان مثال روزنامه اينديپندنت با چاپ عکسی از تظاهر کنندگان خشمگين در برابر سفارت برتيانيا در تهران در بالای تصوير تلويزيونی اعتراف کنندگان، مقاله "جنگِ تحقير" مقاله نويس خود رابرت فيسک در صفحه اول و با حروفی درشت تر از معمول را منعکس کرده بود. اوج شدت نگرانی مسئولین و رسانه های انگلیسی در آن ماجرا بعد از مصاحبه تلویزیونی افراد دستگیر شده رخ داد که شدید ترین موضعگیریها و حملات تبلیغی رسانه ائی در زمینه تحقیر دستگیر شدگان بود.
اگر چه من شخصا" با طولانی شدن پرونده ام و حبس خانگی ام بهای این تحقیر را پرداختم ولی در این هیاهو نحوه دستگیری این پانزده نفر و اتفاقاتی که در ساعات اولیه این ماجرا رخ داده بود مورد غفلت قرار گرفت. تفنگداران متجاوز به آبهای ایران را فقط یک نیروی سه نفری واحد گشت مرز دریائی سپاه پاسداران با یک قایق موتوری در آبهای ایران متوقف و در حالیکه یکی از سربازان نیروی دریائی سلطنتی بریتانیای کبیر! نیز شلوار خود را خیس کرده بود بازداشت شدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389178

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • adibravoo A1 ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    21 1
    بعد هم به گونه ای مسخره رئیس جمهور وقت براشون کادو خرید و راونشون کرد به بلاد. هنوز اون صحنه مسخره یادم نرفته که رئیس جمهور باهاشون گرم گرفته بود و به یکیشون می گفت تو شبیه مستر بینی.
    • محمد A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      3 1
      دوست عزیر این تنها مورد بود که به هر صورت ختم به خیر شد، انگلیسی ها مثل آمریکایی ها نتونستند تا همین حالا مورد رو کش بدند، ای کاش لینک گفتگوی دکتر مجتهد زاده رو داشتم و میفهمیدی که به دنبال جنگ بودند، اون مسخره بازی ها رو بگذار به حساب سیاست ناخود خواسته
  • بی نام A1 ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    11 10
    تفنگداران متجاوز به آبهای ایران را فقط یک نیروی سه نفری واحد گشت مرز دریائی سپاه پاسداران با یک قایق موتوری در آبهای ایران متوقف و در حالیکه یکی از سربازان نیروی دریائی سلطنتی بریتانیای کبیر نیز شلوار خود را خیس کرده بود بازداشت شدند استاد، کنتور که نداره، هرچی میخای بگو کیه که بگه از کجا آوردی
  • خودمونی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    16 14
    جناب اقای تاجیک اظهار نظر در باره یک پدیده مهمی چون حضور انگلیس وامریکا وفرانسه ولابد بعد هم سایرین و خطرات انها با بکار بردن جملاتی چون خیس کردن شلوار یک ارتشی که می تواند ضعف باشد وشاید مرهمی بر عمق فاجعه برای مردم ساده دل وشاید کاری باشدکه روباه مکار خودش انرا برای کاستن از حساسیتهای حضورش رواج می دهد تا حساسیت زدایی کند .انها با همین روشها وپهلوان پنبه ساختنها یک یک ولایات را از ما جدا کردند وما را با قهرمانانمان به تاریخ سپردند مباد تا با خوش خیالی زمینه ساز تکرار تاریخ شویم
    • تاجیک A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      12 4
      سلام و ممنون از نظرات این دوستان. در هر مقاله باید سعی شود به یک جنبه موضوع مورد بررسی توجه کرد که هم خلاصه باشد و حوصله خواننده سر نرود و هم قابل رساندن پیام. قصد من در این مقاله بیان ضعف و ضربه پذیری نیروی دریائی انگلیس است که حکومت بحرین میخواهد به او تکیه کند. در بعضی مواقع طنز و تخفیف موضوعی که برای مقابله آتی با ایران برنامه ریزی شده بهتر از تجزیه و تحلیل جواب میدهد. ضمنا من در سه مقاله که برای رسانه های مختلف تهیه کردم هر محوری را در یک مقاله مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده ام. در مورد بازداشت توسط سه نفر نیز که دوست دیگری اشاره کرده، اطلاعات من همان است که نوشته ام. قبلا" این مسائل در مطبوعات منعکس شده و دلیلی بر شک کردن یا انجام یک پروژه تحقیقی که چند نفر توانسته اند ناو انگلیسی را متوقف کنند هم احساس نمیشود. بنده جائی ندیده ام که دولت انگلیس ادعا کند یک فوج از سپاه ناو آنها را متوقف و این افراد را بازداشت کرده است! ممنون از توجه تان به مطالب حقیر و حتما" از این انتقادها برای تهیه مطالب بعدی استفاده خواهم کرد. خدانگهدارتان
    • کلاغ نیوز IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      5 1
      خودمونی عزیز، انگلیسیها آن روزی که ولایت بحرین را از ایران را جدا کردند، به ما لقب قهرمان و یا پهلوان پنبه نداد. به قول عباس آرام سفیر سابق ایران در چین، سر شاه رو کلاه گذاشتن و یه رفراندوم قلابی هم در بحرین برگذار کردن که مردم بحرین جدایی از ایران را میخوان. هویدا هم اومد مصاحبه کرد و گفت بحرین دختر بزرگی شده بود و باید شوهرش میدادیم. واقعا آن روز که انگلیس در ایران کاره ای بود، فقط با گفتگوی مستقیم با شاه مشکلاتش را حل میکرد و زیر بغل ما هندونه نمیداد. الان با آن زمان خیلی فرق میکنه. ضمنا با غول بی شاخ و دمی که در رسانه هاشون از ایران میسازن که اینها چنین و چنان هستن، بعید نیست که سرباز اسیر شده تحت تاثیر آن هراسهای ساختگی تنبان مبارک را خیس کرده باشه.
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    2 2
    من حضور انگلیس در بحرین را بالاتر از این مسائل می بینم. بحرین خودش به تنهایی ارزش اینهمه سرمایه گذاری را ندارد به گمانم هدف افریقا باشد. انگلیس نفوذ خودش رو اونجاها می خواد افزایش بده.
  • کلاغ نیوز IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    4 0
    به نظرم انگلیس میخواد جبران کم کاریهای آمریکا در خاورمیانه را بکنه. شورای همکاری خلیج فارس و در راسش عربستان احساس کردن آبی از آمریکا، لا اقل تاپایان دوره ریاست جمهوری اوباما براشون گرم نمیشه. نفوذ ایران در عراق، سوریه، لبنان، و این اواخر در یمن، نگرانی جدی برای شورای همکاری خلیج فارس، خصوصا بحرین که با قیامهای داخلی هم مواجه است ایجاد کرده. از نظر روانی هم اتکای این شورا همیشه به شکل سنتی به آمریکا و خیلی پیشتر از آن از لا اقل بعد توافق سایکس پیکو تا همین دهه 70 میلادی به انگلیس بوده. بنابراین قابل درکه که در این اوضاع، بحرین دست یاری به سوی انگلیس دراز کنه. به نظرم دلیل دیگری برای این قضیه مطرح نیست