تازه به دوران رسیده ها همان فرصت طلبانی هستند که منتظر وزیدن بادند .از کدام جهت برایشان مهم نیست .فقط منافع مادیّشان بر قرار باشد به راحتی معنویت را قربانی می کنند و هیج نگرانی هم به خود راه نمی دهند .رفتارشان نشان دهنده ی آن است که به هیچ چیز و هیچ کس جز خود و وابستگانشان نمی اندیشند وآنچه از این راه کسب میکنند برای خود از میراث حلال تر و گوارا تر می پندارند .نکته ی مهم این است که جامعه و قوانین برخاسته از آن چه عاقبتی را برایشان ترسیم می کند؟

در مراسم شانزده ی آذر در جمع دانشجویان ریاست جمهوری در کنار ارائه ی روحیه ی مثبت و گرم کردن فضای سرد دانشجویی از "تازه به دوران رسیده ها" نام بردند؛ همانهایی که درس زندگی را از دیدگاه خودشان خوب یاد گرفته اند ! نقاب انقلاب و دلسوزی از آن را به چهره می زنند و با های و هویی ساختگی برای خود دم و دستگاهی به هم می زنند تا به "منافع زودگذرشان" برسند.

قیمت این منفعت طلبی هر چه می خواهد باشد؛اصلا برایشان مهم نیست. چنان قلب ماهیّت می کنند که انگار نه انگار عده ی زیادی در این مسیر از نا امیدی و پریشانی روزگار، به خاک سیاه می نشینند !

این" تازه به دوران رسیده ها" همانهایی هستند که هر مقدار بین مردم و حکومت فاصله بیاندازند منافع خود را بیشتر تضمین شده می یابند .

 اگر نامی از خدا و پیغمبر خدا می برند قبل از به کار بردن هر نام اول به فکر نانشان هستند و میزان اعتباری که از این بازیگری به دست می آورند.

"تازه به دوران رسیده ها" افراد کم سن وسال و جوان،  نیستند؛ بلکه میانسالان و سالخوردگانی هستند که در مسیر انقلاب نه تنها نقشی ایفا نکرده اند، که چه بسا بر طبل مخالفت نیز می کوفتند و امروز بیشترین منفعت را از انقلاب و دستاوردهایش می برند و گاه در این سرخوشی و سرمستی، کارشان به جایی می رسد که نه تنها جایگاه و حرمتی برای مردم قائل نیستند که به توهین و دشنام  آنان هم  می پردازند و ابایی ندارند.همان مردمی که تحت لوای رهبری انقلاب حماسه ها آفریدند و امام امت خود را خدمتگزار آنان می دانست.

دیدگاه" تازه به دوران رسیده ها" این است که مردم وظیفه دارند در مقابل خواسته هایشان سر تسلیم فرو آورند و اگر مثلأ در انتخابات، کاندیدایی را معرفی کردند و اقبالی از طرف مردم نشان داده نشد آن مردم نه تنها لایق هر مذمتی هستند که لیاقت داشتن رهبری نظام را هم ندارند و شاهد این مدعا را هم خود خدا می دانند و بس!؟.

"تازه به دوران رسیده ها" حافظه ی خوبی ندارند به همین خاطر خیلی زود فراموش می کنند و برای پر کردن این فضای خالی در مغزشان؛ به تخیلات خود پناه می برند و آنچه را می پندارند، واقعیت می دانند ؛به همین خاطر چنان غرق در سرمستی منافع دزدیده از مردم می شوند که انگار آنان تافته ی جدا بافته بوده و جز خودشان و اطرافیانشان هیچ کس دیگر نه اندیشه ای دارد و نه حق آن را .

 به گمان خودشان هر چه هست متعلق به این"تازه به دوران رسیده ها" و خانواده ی آنان است و در خیال خود می پندارند که دوام روزگار خوششان مداوم و همیشگی است غافل از آنکه قبل از آنان بسیار بوده اند کسانی که در همین گرداب نیستی فرو رفته اند و امروز نه نامی از آنان مانده است و نه نشانی.

شاید سیف فرغانی شاعر قرن هفتم برای "تازه به دوران رسیده ها" ی زمان خودش این ابیات را سروده است؛ تا "تازه به دوران رسیده ها"ی دوران بعد عبرت بگیرند و آویزه ی گوش خود کنند،البته اگر گوشی برای شنید ن باقی مانده باشد:

هم مرگ بر جــــــــــــهان شما، نیز بگذرد    ///   هم رونق زمـــــــــــــان شما، نیز بگذرد

در مملکت چو غرّش شیران، گذشت و رفت   ///   این عو عو سگان شــــــــما، نیز بگذرد

زین کاروانسرای، بســــــی کاروان گذشت   ///   ناچــــــــــــــار کاروان شما ، نیز بگذرد

این نوبت از کسان به شــــــما ناکسان رسید   ///   نوبت ز ناکـسان شـــــــــــما نیز بگذرد

ای تو رمه سپرده به چوپـــــــان گرگ طبع   ///   این گرگــــــــــی شبان شما، نیز بگذرد...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    39 6
    درود و سلام بر نویسنده آزاده
    • زنگنه A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      0 0
      باسلام به شما برادر عزیز جناب آقای عابدین پور عزیز با مطالب ارزنده ومفید خود مارا به فیض رساندید
  • آرش FI ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    6 11
    استاد اول یک سری به تاریخ انقلاب بزنید و مطالعه کنید تا دریابید که این تازه به دوران رسیده های موسپید که معتقدید در جریان انقلاب نبودند که هیچ مخالف آن هم بودند ، چکار می کردند؟ بعد در موردشان قضاوت نمایید متاسفانه یا خوشبختانه تاریخ به میل بنده و شما نیست تعصب های جاهلی و احساسات شبه روشنفکری هم برنمی دارد. ممکن است شما خوش نداشته باشید ولی همین به قول شما تازه به دوران رسیده ها وقتی سالها زندان کشیده بودند که البته به خودی خود هم فضیلتی نیست فقط برای آگاهی شما می گویم که خیلی از کهنه به دوران رسیده های موردنظر شما ، هنوز نمی دانستند که انقلاب را با کدام قاف یا غین می نویسند
    • دوست آرش A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      11 2
      سلام آرش جان میشه لطف کنی همین افرادی که معتقدی در تاریخ همه کاره بودند مثل بزرگواری که مردم رو لایق داشتن رهبری نمی دونه در انقلاب چه نقشی داشته و کجا بوده؟ شما که واقع بین هستی و تاریخ هم بلدی به ما بگو تا یاد بگیریم .حساب نویسنده ی مقاله جدا اگه حرف بی حساب زده گلی گویی چرا ؟ کاملا مشخص شده تازه به دوران رسیده ها کی هستند .اگه یه بار امام امت سرگرده ی این تازه به دوران رسیده ی بزرگ رو حتی به اسم صدا زده ما تسلیم حرف حقت میشیم . لطفأ مدرک، نه هیاهو.
    • بینام A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      6 4
      آرش خان شما هم که بورسیه شدی.دمت گرم از اونور دنیا دلت به حال ما میسوزه .خوش بگذره برادر.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      1 3
      دوست ارش مدرک شما چیه ؟اها نکنه مدرک تحصیلی منظورتونه اونم که روحانی خیلی وقت پیشا از اسکاتلند اورده ؟خودتون را به خواب زدید تازه از اون گذشته اگه قراره هرکسی نتونه مدعی انقلاب واسلام باشه اونوقت شما مدعی چی هستی ؟تووامثال نویسنده هم حق نداره ادعای مالکیت نظام رو بکنه نه جونم ما اونقدر ترسو نیستیم که تا سرمون جیغ بنفش بزنند بترسیم ودست به چیزی نزنیم انقلاب مال ما هم هست اتفاقا این حرف ما است انقلاب برای همه است نه براب کهنه به دوران رسیده هایی چون رفسنجانی وروحانی که 35 ساله نون خور این انقلاب شدند نمک می خورند ونمک دون می شکنند افتاد
  • رفیق 10 دو IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    37 12
    خدا پدر و مادرت را بیامرزد با این تحلیل زیبا الحق و النصاف گل گفتی واقعا لذت بردم
  • هموطن RO ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    10 10
    میخواید اسمشونو هرچی دوست دارید بذارید." تازه به دوران رسیده" یا هرچیز کذب و تهمت دیگه....از نگاه شما هر کسی که برای مملکتش جون بده،کشته بشه هم همین معانی رو داره....یادتون که هست یه زمانی بهشون میگفتید" عقب مونده" ...اگه همین تازه به دوران رسیده ها نبودند الان این مملکت میشد جولانگاه آمریکاییها و به جایی که هر روز خودمون توی سر خودمون میزدیم و باهم دعوا میکردیم باید میرفتیم با داعشی ها دست به یقه میشدیم...راستی میخواید همون تازه به دوران رسیده ها جلوشون نایستند تا اونا هم بیان ایران؟ ....فکر بدی نیست ها...لااقل شاید اونموقع با هم توی یک تیم بشیم و بفهمیم دشمن مشترک هممون آمریکا و تکفیری هان.
    • هموطن داخلی A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      13 6
      سلام نکنه بورسیه گرفتی رفتی اونور ؟اتفاقأتازه به دوران رسیده ها هیچکدام نه اهل زندان بودند و نه اهل انقلاب و جبهه فقط منتظر سوار شدن روی موجند .
  • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    25 8
    از دل ما گفتي در نااميدي بسي اميد است پايان شبه سيه سفيد است اميدوارم روحاني بتواند موفق شود كه اگر نشد ما هم از همت خود براي اين انقلاب مايوس ميشويم
  • بی نام IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    28 6
    احسنت بسیار زیبا بود علی الخصوص شعرهایی که درپایان آوردین بسیار بجاست
  • بی نام A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    9 7
    کام همگان باد روا کام شما نه....ایام همه خرم و ایام شما نه
  • بابا IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    19 6
    قلمت رامی ستایم جانا سخن ازدل مامی گوییاین سوزازکدامین خاکستربرخاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • هادی IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    15 4
    پیشنها می کنم این شعر رو کاملش رو بخونید خیلی زیباست
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    13 3
    امیدوارم هر چه زودتر بگذرد که بلکه دلمون خنک شه
  • همشهری A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    12 45
    به جناب آقای روحانی بفرمائید که ما تازه به دوران رسیده ها همانهایی هستیم که وقتی شما برای دیدن پدر بزرگوار و متدین خود به سرخه تشریف می آوردید ، تفنگ بردوش تا صبح اطراف منزا ابویتان نگهبانی می دادیم تا آسیبی به شما نرسد و با خیال راحت استراحت نمائید . حالا خودتان قضاوت بفرمائید ما که دیروز نگران سلامت یکی از انقلابیون بوده و امروز نگران ارزشهای انقلاب اسلامی هستیم ، تازه به دوران رسیده ایم و یا آنانی که می خواهند پوست خربزه زیر پایتان بگذارند
    • محسن A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      8 2
      بابت آن نگهبانی حقوق میگرفتی. منتی نیست
    • sudn IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      5 3
      وقتی خودت داری میگی.وقتی خودت داری اقرار میکنی پس حتماً و قطعاً هستی داداشم.
  • علی A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    5 2
    دم شما گرم.
  • نوروز A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    14 5
    درود بر هرچه آزاد مرد است.این تازه به دوران رسیده ها حتی خدا و پیغمبر را به بازی می گیرند.
  • بینام A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    7 3
    ما هر چه بد بختی داریم از بی توجهی مسوولین به این تازه به دوران رسیده هاست که با تملق و چابلوسی خود را جا می اندازند.پیغمبر میفرماید به چهره ی انسانهای متملق خاک بپاشید .حیفکه مسولان ما این متملقین را از خود دور نمی کنند.
  • بى نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    9 1
    ماهيان شهر ما از کوسه ها وحشى ترند بره هاى اين حوالى گرگها را ميدرند سايه ها از سايه ها هراسان در ميان کوچه ها زنده ها هم آبروى مردگان را ميبرند
  • مهدی A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    1 5
    با عرض سلام خدمت دوستان عزیز ، متاسفانه شرایط امروز مملکت طوری شده و به سمتی پیش می رود که انگار مردم از انقلاب و ارزش های آن خسته شده اند وتا کسی در دفاع از ارزش های انقلاب و دینمان سخنی می گویدواز نادیده گرفتن ارزش ها ابراز نگرانی می کند با تمسخر به او می گویند دلواپس اما اگر کسی به امام زمان وامام خمینی و ولایت فقیه توهین کند ، انگار نه انگار که اتفاقی افتاده است ، به عملکرد این دولت تو این یکسال و اندی نگاه کنید ، جز کمرنگ شدن ارزش های دینییمان چیزی مشاهده می کنید ، وضعیت اقتصادی مردم ، روی خوش نشان دادن به دشمنان اسلام و ملت شریف ایران در قضیه مذاکرات هسته ای ، نا امیدی ملت حزب الله ، گستاخ تر شدن امریکای جنایتکار و بی خیالی یا خوشخیالی مسئولین ذی ربط ،اینها را هم ببینید.
  • ساده دل A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    1 0
    عزیزم با تشکر از نویسنده باید بگویم اینها اصلا به فکر آخرت نیستمد که از مرگ و بعد از مرگ هراسی داشته باشند .قانون باید جلوی اینها را بگیرد و گرنه به قول حافظ: گوییا باور نمی دارند روز داوری کاین همه قلب و ریا در کار داور می کنند
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    2 0
    واقعا روحانی مچچچچچچچچککککککککررررررررریییییییییییمممممممممم
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    2 0
    درود بر روحانی