لاریجانی: در این دولت اراده جدی برای مبارزه با فساد وجود دارد/ پیشنهاد تشکیل سازمانی ناظر بر ۳ قوه

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که رکود و عدم رونق اقتصادی عامل فساد است، گفت: در دولت یازدهم عزم و اراده جدی برای مبارزه با فساد دیده می‌شود.

به نقل از ایرنا، علی لاریجانی روز دوشنبه در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد با بیان این که رهبر معظم انقلاب و مجمع تشخیص مصلحت نظام راهگشای بسیاری از بن‌بست‌ها در کشور هستند، اظهارداشت: سازمانی باید مجزا برای برخورد با فساد در کشور تشکیل شود.

وی پیشنهاد کرد: سازمانی فراقوه‌ای برای جلوگیری از فساد و جرم در کشور تشکیل شود که بر هر سه قوه نظارت داشته باشد.

وی با تاکید بر این که ما در بحث مبارزه با فساد احتیاج زیادی به برگزاری همایش نداریم، افزود: باید اقدامات زیادی انجام داد تا بتوانیم فساد را در کشور ریشه‌کن کنیم.

رییس مجلس یادآور شد: زمانی که دعوتنامه حضور در این همایش برای من ارسال شد عذرخواهی کردم، وقتی آقای مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری تماس گرفتند باز هم عذرخواهی کردم، ولی وقتی آقای جهانگیری با من صحبت کردند اطاعت امر کردم و به این همایش آمدم زیرا فکر می کنم در کشور ما احتیاج زیادی به برگزاری همایش درباره فساد وجود ندارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید به جای برگزاری این همایش‌ها کارهای عملی و اجرایی انجام شود و متخصصان بنشینند و نظر دهند و اگر لازم بود در سطح کلان تر و در جای دیگری تصمیم‌گیری شود.

وی همچنین گفت: راه قانونگذاری در مبارزه فساد باز است، اما در دولت قبل عملکرد مبارزه با فساد بسیار ضعیف بود.

وی ادامه داد: در دولت کنونی عزم و اراده جدی برای مبارزه با فساد دیده می‌شود به همین دلیل جلسات مبارزه با فساد مرتب تشکیل شده که از این جهت جای تشکر دارد.

رییس مجلس با بیان این که در مبارزه با فساد چند رکن مهم از جمله شفافیت، انحصاری نبودن و عدم تبعیض وجود دارد که درباره شفافیت کارهایی از جمله تصویب قانون سلامت اداری و دولت الکترونیک را تصویب کرده‌ایم.

لاریجانی درباره انحصاری نبودن گفت: قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شد اما متاسفانه در دولت گذشته ناقص اجرا شد به همین دلیل امروز بخش خصوصی قدرت رقابت در تولید ندارد، چون دستگاه‌های دولتی رانت زیادی دارند و می‌توانند در تولید کشور نفوذ کنند.

وی، یکی دیگر از مشکلات در اجرای این قانون به صورت ناقص را حضور بانک‌ها و بنگاهداری عنوان کرد و ادامه داد: چرا باید وزارت دفاع پالایشگاه داشته باشد یا بانک‌ها شرکت‌های بزرگ داشته باشند به همین دلیل بخش خصوصی نمی‌تواند با بانک و وزارتخانه‌ها رقابت کند.

رییس مجلس شورای اسلامی، انحصار را نیز عامل ایجاد تبعیض در کشور دانست و گفت: تا رقابت به صورت منطقی و شفاف وجود نداشته باشدو هر بنگاه اداری برای خود بتواند یک بنگاه اقتصادی ایجاد کند، فساد ایجاد می‌شود.

لاریجانی با یادآوری این که در دولت قبل به هم ریختگی در اقتصاد و دولت به وفور دیده می‌شد، افزود: این دولت قبول دارد که باید جلوی این به هم ریختگی را گرفت و فضای اقتصادی کشور را باید فضای رقابتی عادلانه ترسیم کرد.

وی، رکورد و نبود رونق اقتصادی را یکی دیگر از عوامل فساد در جامعه دانست و اظهارداشت: اگر در کشور فقر وجود داشته باشد فساد نیز ایجاد می‌شود، اما اگر رونق اقتصادی ایجاد شود می‌تواند یکی از وسایل مهم در مبارزه با فساد باشد.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم افراد کارآزموده زیادی وجود دارند و بسیاری از وزرا از جمله آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهوری که در گذشته وزیر اقتصادی بود، می‌تواند مشکلات موجود و فساد را به خوبی ریشه کن کند.

لاریجانی با بیان این که بانک‌ها یکی دیگر از مشکلات مهم در توسعه اقتصادی و فساد هستند، ادامه داد: معوقات بانکی یکی از عوامل مهم فساد در جامعه هستند و باید ستادی در استان‌ها با حضور استاندار، مسوول قوه قضاییه، مسوول سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات یا دیگر مسوولان استانی تشکیل شود تا بتوان به شرکت‌هایی که احتیاج به سرمایه در گردش دارند، وام پرداخت شود و شرکت‌های مالی سوء استفاده نکنند.

وی تصریح کرد: این برای کشور حسن نیست که تولیدکننده کار اقتصادی را تعطیل کند و پول خود را بدهد تا اوراق مشارکت خریداری کند بلکه باید تولیدکننده به دنبال تولید باشد تا رونق ایجاد شود.

رییس مجلس همچنین گفت: به خاطر برخی تحریم‌ها و مشکلاتی که از دولت گذشته باقی مانده، تولید در کشور از بین رفته که باید زیر بغل تولیدکنندگان را گرفت و تا زمانی که تولید راه نیفتد وضعیت به همین شکل خواهد بود.

لاریجانی، یکی دیگر از راه‌های مبارزه با فساد را کوچک شدن دولت دانست و ادامه داد: این که دولت الکترونیکی شود و جلوی استخدام‌ها را بگیریم راهی است که می‌توان جلوی فساد را نیز گرفت.

وی تصریح کرد: باید به دولت برای استخدام نکردن نیروی جدید کمک کرد و این که ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر را استخدام کنیم، دیگر پولی برای کشور نمی‌ماند که بخواهد برای تولید هزینه کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که تا بودجه عمرانی در کشور وجود نداشته باشد، موتور اقتصاد به حرکت درنخواهد افتاد، اظهارداشت: البته باید از انباشت قانون نیز جلوگیری کرد و بیشتر به سمت اصلاح آن پیش رفت.

لاریجانی یادآور شد: در دولت قبل به زیرمجموعه‌ها دستور داده شده بود که به مجلس برای این کار کمک نکنند.

وی با بیان این که برای حل فساد اداری باید خلأهای قانونی را با تنقیح قوانین حل کرد، خاطرنشان کرد: بازدارندگی و جلوگیری از فساد نباید سخت افزارانه باشد و همه کشورهایی که نظم انضباط درستی دارند، وزن اصلی کار را در پیشگیری از جرم می‌گذارند.

رییس مجلس ادامه داد: متاسفانه ما در زمینه پیشگیری از جرم کم کار کرده‌ایم و برای جلوگیری از فساد جرم فکری نکرده‌ایم.

لاریجانی با بیان این که هر قوه مساله فساد را مربوط به خود و جزو وظایفش می‌داند، گفت: متاسفانه هر سه قوه موضوع مبارزه با فساد را از وظایف خود می‌دانند اما هیچ قوه‌ای آن را جدی نمی‌گیرد تا بتواند در آن ورود پیدا کرده و به آن بپردازد.

وی با یادآوری این که حدود ۳۵ ساعت کار هفتگی خود را در شوراها، ملاقات‌های خارجی، صحن علنی مجلس و کارهای دیگر صرف می‌کند، اظهارداشت: مسوولان دیگر کشور و رییس جمهوری قطعا زمان بیشتری را نسبت به من برای رسیدگی به مسوولیت‌های خود اختصاص می‌دهند بنابراین ما زمان زیادی برای رسیدگی به موضوع فساد نداریم.

رییس مجلس همچنین گفت: رکن اصلاحات در کشور مبارزه با فساد است ولی هیچ دستگاهی نمی‌تواند به آن بپردازد زیرا یک دستگاه مستقل برای سیاستگذاری و رسیدگی به آن که فراقوه‌ای باشد، نیست.

لاریجانی افزود: ما می‌توانیم در این زمینه از ولایت فقیه برای حل بن‌بست‌ها استفاده کنیم، پس باید یک سازمان و جایگاهی برای پیشگیری از فساد و جرم وجود داشته باشد تا در این زمینه مطالعه کرده و بر تمامی قوا نظارت داشته باشد.

وی تصریح کرد: قوای مختلف در کشور به خاطر وجود مشکلات و ماجراهایی که از اول انقلاب برای نظام ما ایجاد شده است، نمی‌توانند به مسایل زیربنایی رسیدگی کنند پس باید برای حل مقوله فساد و جرم در کشور به زیربناهای فرهنگی نیز توجه کرد زیرا این موضوع آموزشی و اکتسابی است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای رسیدگی به فساد می‌توان یا به سازمان بازرسی کل کشور اختیاراتی داد که دادگاه‌هایی زیرمجموعه آن باشد و اختیار رسیدگی داشته باشد مثل دیوان محاسبات یا این که سازمانی برای مبارزه با فساد ایجاد کنیم تا اگر فسادی ایجاد شد این سازمان بتواند برای رسیدگی به آن ورود پیدا کند.

لاریجانی همچنین گفت: برای تشکیل این سازمان می‌توانیم از مسیر رهبر معظم انقلاب یا مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد شد تا موضوع فساد را بتوان حل کرد.

همایش ملی سلامت اداری و مبارزه با فساد صبح امروز با حضور رییس جمهوری و جمعی از مسوولان کشوری آغاز به کار کرد.

رییس قوه قضاییه و برخی از وزرا از سخنرانان صبح امروز این همایش بودند. مراسم اختتامیه این همایش عصر امروز با سخنرانی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری پایان می‌یابد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    اقای لاریجانی سلام همانطور که مستحضرید یکی از روئسای سه قوه جنابعالی می باشد و اتفاقا جنابعالی به عنوان رئیس نمایندگان ملت ایران هستید لطفا بفرمائید جنابعالی چطور ؟ آیا به عنوان نماینده ملت در خانه ملت اراده ای برای دفاع از حقوق ملت را دارید ؟ اگر دارید لطفا از اختلاس 12هزار و 700میلیارد تومان بانک تجارت شعبه تختی کرمان شروع بفرمائید