فارس نوشت:

عارف در جمع دانشجویان شهید بهشتی اعلام کرد: کاندیدای مجلس دهم خواهم شد.

محمد‌رضا عارف عضو تشخیص مصلحت نظام که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی می‌کند با اشاره به موضوع فتنه گفت: باید دید فتنه چیست، فتنه‌گر چه کسی است و فتنه از کجا شروع شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که در صورت اجماع اصلاح‌طلبان کاندیدای مجلس دهم خواهم شد و اگر اجماع صورت نگیرد به اجماع میان اصلاح‌طلبان کمک خواهم کرد.

عارف همچنین گفت: ۱۶ آذر نقطه عطفی برای انجمن‌های اسلامی است و باید از افرادی که این جلسه را برگزار کردند قدردانی کنیم.

وی با اشاره به بزرگداشت‌هایی که در آذرماه وجود دارد اشاره کرد و افزود: جنبش دانشجویی را به دو مرحله قبل و بعد از انقلاب تقسیم می‌شود، مرحله قبل از انقلاب از سال ۱۳۲۲ تا سال ۱۳۵۷ است که جنبش دانشجویی در این سال‌ها با چالش‌های جدی روبرو بوده است. بخش دوم از سال ۱۳۵۷ تاکنون است.

عارف اضافه کرد: جنبش دانشجویی از اواسط سال ۸۰ و اواخر آن با رکود روبرو بوده است.

وی با اشاره به کودتای ۱۶ آذر گفت: از عوامل تاثیر‌گذار در حادثه ۱۶ آذر را می‌توان به محاکمه مصدق، تجدید روابط ایران با انگلیس، سفر نیکسون به ایران را نام برد. در چهارم محرم به اتفاقات اشاره شده دانشجویان تظاهراتی را با همکاری بازار در دانشگاه انجام دادند.

عارف ادامه داد: در ۷ محرم همزمان با ۲۵ شهریور سال ۱۳۳۲ در دانشگاه عوامل ضدشورش تظاهرات دانشگاه را سرکوب کردند. بین ۸ تا ۱۰ محرم تظاهرات شکل جدی‌تر و فراگیر‌تر به خود می‌گیرد و پلاکاردها و نوشته‌هایی به در و دیوار به چشم می‌خورد. دولت کودتا در بیانیه‌ای اعلام می‌کند که دولت به این نوع تحرکات رسیدگی کند.

وی افزود: در ۱۶ مهر ۱۳۳۲ اولین بار پای پلیس به دانشگاه باز می‌شود و در آبان ماه تظاهرات دانشجویان شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد.

عارف تصریح کرد: در سوم آذرماه ۱۳۳۲ مصدق به سه سال حبس محکوم می‌شود و همزمان اعلام می‌شود که در ۱۸ آذرماه قرار است نیکسون وارد ایران شود. ۱۴ آذرماه تظاهرات پرشوری برگزار می‌شود و دانشجویان مطالبات خود را بیان می‌کنند.

وی با اشاره به مطالبات دانشجویان در سال‌ ۱۳۳۲ ابراز کرد آزادی زندانیان رفع توقیف اساتید و حمایت از تظاهرات مردمی که در ۱۱۰ روز از تاریخ اولیه آن می‌گذشت از مطالبات دانشجویان بود. در روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ لشکر ۲ زرهی وارد دانشگاه می‌شود و تعداد زیادی از دانشجویان را مجروح می‌کند. تعدادی را دستگیر و سه نفر را شهید می‌کند.

وی ابراز کرد: رویکرد دولت در سال‌های قبل از انقلاب روبرویی و سرکوب با دانشجویان بود و رویکرد دانشجویان در آن سال‌ها استکبار‌ستیزی، اسلام‌خواهی و در سال‌های آخر رژیم دوم پهلوی مبارزه با آن رژیم فاسد بود.

عارف افزود: از بعد از ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ رویکرد دانشجویان تغییر می‌کند و براندازی رژیم دوم پهلوی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران ابراز کرد: در دهه اول انقلاب اسلامی فضای خوبی در دانشگاه‌ها حاکم بود. در دهه دوم جنبش دانشجویی با اشکال‌هایی روبرو شد و در دهه سوم انقلاب رکود نسبی بر فضای دانشگاه حاکم گردید.

عارف با اشاره به دهه سوم انقلاب و رکود نسبی دانشجویان در آن سال‌ها افزود: فضای دانشگاه در آن سال‌ها در اختیار گروه خاص قرار داشت و یک نگاه تک‌بعدی بر فضای دانشگاه حاکم بود که با تصمیمات سران انقلاب سازگاری نداشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشجویان باید در جهت اجرایی کردن سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ کوشش کنند و فضای دانشگاه را فضایی منطقی کنند و در راستای انقلاب اسلامی گام بردارند.

وی افزود: دانشجویان باید از شرایط تحلیل دقیقی داشته باشند و نسبت به توسعه کشور اهتمام بورزند.

عارف با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید مورد نقد قرار بگیرد افزود: در سال‌های بعد از انقلاب در دانشگاه نیم‌درصد دانشجو وجود داشت این درحالی است که تعداد دانشجویان در حال حاضر به ۶ درصد رسیده است. آرمان‌گرایی، عدالتخواهی، حرکت در مسیر انقلاب اسلامی، اخلاق‌ورزی، خرد‌ورزی باید از مطالبات دانشجویان باشد.

وی خطاب به انجمن‌های اسلامی دانشجویان عنوان کرد: دانشجویان باید در دانشگاه بخصوص انجمن‌های دانشجویی اتاق‌های فکری را تشکیل دهند.

در پایان دانشجویان سوالاتی را از عارف مطرح کردند که وی به آن‌ها پاسخ داد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    8 111
    بابا اين دكتر عارف هم هميشه ميخواد كانديد شه وسطش ول ميكنه ميره
    • بی نام RO ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
      123 9
      چون صرفا مقام طلب نيست.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    52 5
    ما اهل کوفه نیستیم عارف جان بیا ک ملت منتظرتن
  • بی نام GB ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    28 2
    ریییس جمهور شدن روحانی به خاطر حمایت خاتمی بود اقای عارف به شما توصیه میکنم از اقای خاتمی جدا نشید امید ما جوانان به شما می باشد به امید ایرانی اباد