مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی می گوید: دانشجویان پیرو خط امام (ره) با تسخیر لانه جاسوسی، پیش دستی کرده و نه تنها از آمریکا رو دست نخوردند بلکه به مقامات این کشور رو دست زدند.

عبد الله احمدي: حسین شیخ الاسلام، یکی از دانشجویان پیرو خط امام (ره) بود که در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نقش آفرینی کرد. وی بعدها تبدیل به یکی از باسابقه ترین ديپلمات هاي جمهوري اسلامي شد كه سابقه معاونت سياسي و معاونت عربي-آفريقايي وزارت امور خارجه و سفارت ايران در سوريه را در كارنامه اش به ثبت رساند. او در حال حاضر مشاور امور بین الملل علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی است.

به مناسبت16 آذر، روز دانشجو با او که خود روزی به عنوان دانشجوی پیرو خط امام (ره) کار ترجمه اسنادلانه جاسوسی را برعهده داشت به گفتگو نشسته و در خصوص ویژگی‌ها و همچنین رسالت امروز جنبش دانشجویی صحبت کردیم.

 شیخ الاسلام در این گفتگو از لزوم حرکت های تاثیر گذار در قالب جنبش دانشجویی برای زمین گیر کردن دشمن در میدان جنگ فرهنگی و فکری سخن گفت.مشروح گفتگوی خبرآنلاین با شیخ الاسلام در زیر آمده است:

تعریف شما از جنبش دانشجویی چیست و مهم ترین ویژگی آن را چه می‌دانید؟‌

اصولا قشر دانشجو،قشر فعالی است و می خواهد آینده کشور را بسازد و هنوز وابستگی پیدا نکرده است، درک تاریخی و سیاسی اش رشد کرده  آزادی خواه است و قشر پیشرو جامعه محسوب می شود؛ بنابراین طبیعی است که برای آرمان هایش به طور فعال به صحنه می آید.

مهمترین دوران زندگی انسان در سن جوانی است و به همین دلیل است که به آن جوانی می گویند چون انسان در جوانی، جوانه می زند و متولد می شود.علی الخصوص که به این جوانی، ویژگی هایی همچون ظلم ستیزی، عدالت طلبی، آزادی خواهی را نیز اضافه کنیم چراکه جوتن دانشجومی خواهد با فعال کردن ظرفیت های خود در عرصه های مختلف کشورش را بسازد.به همین دلیل است که در همه جای دنیا دانشجویان، قشری پیشرو هسد و سعی می کنند آینده خود و جهان را به دست دست  گرفته و نارسایی‌هایی‌ که می بینند را تصحیح و اصلاح کنند.

نقش جنبش دانشجویی را در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تثبیت این اتفاق مهم تاریخی چگونه ارزیابی می کنید؟

بی شک در انقلاب اسلامی، همه اقشار حضور فعال و جدی داشتند و این فراگیربودن نهضت حضرت امام (ره) را می رساند اما طبیعی است که در این بین، دانشجویان به دلیل روحیه انقلابی و انگیزه جوانی در خط مقدم و پرچمدار تظاهرات و مبارزه مردم با رژیم طاغوت بودند. همانطور که این جمله از امام (ره) معروف است که ایشان 16- 15 سال قبل از پیروزی انقلاب فرمودند: " یاران من در گهواره ها هستند" و در واقع زمانی این کودکان بزرگ شدند که امام (ره) انقلاب را هدایت می کردند.

تسخیرلانه جاسوسی آمریکا نیز با عکس العمل خوب و به موقعی که همین جوانان دانشجو از خود نشان دادند، صورت گرفت و بار دیگر نقش آفرینی دانشجویان در امور سیاسی کشور را ثابت کرد. و من به نظر من اصلا 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی به دلیل تجربه 16 آذر اتفاق افتاد.

بعنی شما می گویید که در جریان تسخیر لانه جاسوسی دانشجویان احتمال داده بودند که آمریکایی ها در حال طراحی توطئه دیگری هستند؟

برای پاسخ به این سئوال باید یک باردیگر اتفاقی که حادثه 16 آذر را رقم زد، مرور کنیم. چند ماه پس از کودتای 28 مرداد 32، آمریکا به دنبال قدرت نمایی بود و حتی دستور داده بود که افرادی که وارد ایران شده و کودتا کردند یعنی،"آلن دالاس" و"روزولت" شرح حال خود را بنویسند و در دنیا پخش کنند و شاید در آن مبالغه هم می کردند که قدرت آمریکا این است.پس از آن و دراستای قدرت نمایی بیشتر، نیکسون، معاون رئیس جمهور ایالات متحده قصد سفر به تهران را داشت که این سفر با اعتراضاتی همراه شد و دانشجویان در اعتراض به این سفر، در تمام دانشگاههای کشور تظاهراتی به پا کردند اما اعتراضات دانشکده فنی دانشگاه تهران به دلیل آنکه نیروهای امنیتی رژیم در صدد کنترل دانشجویان بودند، به خشونت و درگیری انجامید که در این درگیری ها سه دانشجو به نام های قندچی، بزرگ نیا و شریعت رضوی به شهادت رسیدند.البته بعد از چند روز با ورود نیکسون به ایران به او در دانشکده حقوق دانشگاه تهران رفت دکترای افتخاری دادند.

این مبارزه ادامه داشت تا پیروزی انقلاب و پس از آن 13 آبان 58 که این بارهم آمریکایی ها شاه را که سال پیش از آن، از کشور فرار کرده بود در آمریکا جای داده و حاضر به تحویل او به ایران برای محاکمه نبودند که در این بین هم دانشجویان فعال و انقلابی به دلیل اینکه از حوادث احتمالی که در گذشته رخ داده بود، جلوگیری کنند لانه جاسوسی را تسخیر کردند که دیگر سفارتی نباشد که آمریکایی ها بخواهند از آنجا علیه ملت ایران کار کنند.البته نه انقلاب 1357 نضت ملی 1332 بود و نه امام(ره) آیت الله کاشانی و دکتر مصدق بود و نه ملت ایران دیگر آن ملت بودند که امریکایی هابتوانند دست به کودتای دیگری در این کشور بزنند؛ممکن بود که آمریکایی ها همان طور که در تحلیل انقلاب اسلامی ایران دچاراشتباه شده بودند، این بارهم اشتباه کنند و به این دلیل دانشجویان پیرو خط امام (ره) پیش دستس کردند واجازه ندادند که لانه جاسوسی برای طراحی توطئه ای جدید، در اختیار آمریکا باقی بماند. البته با تسخیر لانه و کشف اسناد، مشخص شد که آن‌ها  در حال توطئه دیگری بودند اما فرصت اجرای آن را پیدا نکردند.این واقعه نشان داد که دانشجویان در جریان انقلاب اسلامی بسیار رشد کردند و به جای اینکه از آمریکا رو دست بخورند توانستند به آمریکایی ها رو دست زده و آن ها را ذلیل کنند و به جای دفاع در برابر استکبار، تهاجمی عمل کنند.

 وظیفه ای که جنبش دانشجویی امروز برعهده دارد چیست؟

به اعتقاد من، امروز باید حضور دانشجویان در صحنه عمل، منجر به فعالیتی تاثیر گذار شود، یعنی حرکت امروز جنبش دانشجویی باید تحکیم کننده ساختار انقلاب و راهبردی باشد چراکه آن ها باید سرنوشت خودشان و ملت  را به دست بگیرند و آینده تحولات جهانی را رقم بزنند بنابراین مشخص است که این ها به مذاق استکبار و استعمار خوش نمی آید  و با آن مقابله خواهند کرد از این رو ، دانشجویان و تشکل های دانشجویی باید طور برنامه ریزی و با دقت کار کنند که بتوانند در میدان این جنگ، که البته  فرهنگی، فکری و اعتقادی است، دشمن را سرافکنده کنند.

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد یاداور IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 2
    دانشجویان باید در صددازادی مطبوعات باشند و جلو نفاق و انحراف و تملق گویی را که از افات انقلاب است بگیرند .