نامه نیوز نوشت:

حضورش را قطعی کرده است و تقریبا دیگر همگان می‌دانند اولین اصلاح طلبی که وارد کارزار انتخابات مجلس دهم خواهد شد محمد رضا عارف معاون اول دولت خاتمی است. عارف سیاستمدار میانه رو جریان چپ ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم عزم خود را برای ورود مجلس دهم جزم کرده است و تلاش می‌کند در ابتدا به صندلی‌های سبز مجلس و پس از آن به ریاست پارلمان برسد.

عارف در اوج انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پس از دریافت نامه سید محمد خاتمی از انتخابات کنار کشید تا مسیر پیروزی روحانی پیش از پیش همراه شود. جعفر توفیقی رئیس ستاد عارف در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در شرح این کناره گیری می‌گوید: « نامه آقای خاتمی بسیار مفصل بود و آقای دکتر عارف نیز بدون هیچ چون‌و‌چرا و درنگی به واسطه تعهدی که کرده بودند، پذیرفتند و کنار رفتند و تصمیم ایشان به تصمیم تاریخی شامگاه ۲۰‌خرداد معروف شده و اکنون همه بر اهمیت و تاثیرگذاری این تصمیم صحه می‌گذارند. خیلی روشن بود رای دکتر روحانی در انتخابات بسیار بیشتر از جمع جبری آرای خودشان و آرای دکتر عارف بود. مازاد رایی که ایجاد شد، به دلیل روحیه امیدی بود که با این تصمیم دکتر عارف در مردم دمیده شد»

بسیاری انتظار داشتند که بعد از این کناره گیری عارف به یکی از نیروهای اصلی روحانی در دولت تدبیر و امید خواهد بود اما هرچه بیشتر گذشت، خبری از حضور عارف در دولت روحانی نشد و رئیس جمهور معاون اولی خود را به جهانگیری، وزارت علوم را به فرجی دانا و وزارت ارتباطات را به واعظی سپرد تا به طور رسمی مشخص شود که محمدرضا عارف، در دولت یازدهم هیچ نقشی ندارد.

دور ماندن عارف از روحانی باعث شد تا معاون اول دولت اصلاحات دراندیشه رسیدن به مجلس باشد و براساس استدلالی شخصی به این بیندیشد که به خاطر کناره گیری او از انتخابات ریاست جمهوری، اصلاحات و دولت موظف به حمایت از او در انتخابات مجلس دهم هستند. عارف انتظار دارد او سرلیست جریان اعتدال و اصلاحات و در صورت پیروزی، رئیس مجلس دهم باشد.

جریان اصلاحات و دولت روحانی نیز به خوبی این معنا را درک کرده است و می‌دانند که قسمتی از پازلشان برای انتخابات مجلس، محمدرضا عارف است. محمدرضا عارفی که می‌تواند درصورت برهم خوردن استراتژی‌اش برای مجلس تبدیل به « بمب خطرناکی» برای جریان اصلاحات شود. او دوست دارد به خاطر آنچه خود فداکاری در انتخابات ریاست جمهوری می‌داند، جریان اصلاحات رهبری او در مجلس را بپذیرد.

معاون اول دولت اصلاحات بیش از همه از سید محمد خاتمی این انتظار را دارد که برای رسیدن او به مجلس تلاش کند. این انتظار عارف از خاتمی درحالی شکل می‌گیرد که به نظر می‌رسد دو ضلع دیگر جریان رهبری اصلاحات یعنی حسن روحانی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چندان تمایلی به حضور عارف در راس جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس دهم ندارند.

هاشمی رفسنجانی به عنوان لیدر اصلی این جریان و کسی که خاتمی و روحانی از او حرف شنوی دارند ترجیح می‌دهد که فردی فراجناحی و مورد وثوق جریان‌های سیاسی عهده دار ریاست مجلس دهم شود. در پازل آیت‌الله برای مجلس دهم، عارف نقش تاثیرگذاری دارد اما آن نقش سرلیستی و ریاست مجلس نیست. عارف می‌تواند به عنوان یکی از ژنرال‌های پارلمان فعالیت کند اما نمی‌تواند فرمانده آن باشد.

هاشمی که خود سابقه ریاست مجلس‌های اول، دوم و سوم را در کارنامه دارد به خوبی می‌داند که عارف مدیر کاریزمایی برای اداره مجلس نیست. مجلس مدیری می‌خواهد که بتواند نمایندگانی که خود را نخبگان کشور می‌داند اداره کند اما رفتار عارف طی سال‌های اخیر نشان داده است که او نمی‌تواند یک رهبر بزرگ برای یک جریان سیاسی باشد.

تندخویی‌های او در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری و یا نامه انصراف او بدون نام بردن از روحانی نشان می‌دهد که عارف برای یک مدیریت کلان گینه مناسبی نیست. هاشمی رفسنجانی به مراتب « علی لاریجانی» اصول گرا را به«محمدرضا عارف » اصلاح طلب ترجیح می‌دهد.

گزینه اصلی هاشمی اما برای مجلس ناطق نوری است اما با توجه به شواهد و رفتار پیشین ناطق، به نظر می‌رسد که هاشمی به فردی کاریزماتر از عارف برای ریاست مجلس چشم دوخته است.

آیت‌الله دوست ندارد دوران ریاست حداد عادل بر مجلس هفتم در مجلس دهم با ریاست عارف تکرار شود. به عقیده هاشمی رئیس مجلس باید قدرت شیخوخیت داشته باشند و بتواند با کلامش رای نمایندگان را تغییر دهد. او اعتقاد دارد که رای رئیس مجلس باید ناقذ و پرقدرت باشد که این نفوذ در رفتار محمدرضا عارف قابل مشاهده نیست. در کنار هاشمی، حسن روحانی نیز نشان داده است چندان تمایلی به حضور عارف در این عرصه ندارد و ترجیح می‌دهد فردی معتدل تری بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند.

آنچه مشخص است بسیاری از سران «اعتدال - اصلاحات» عارف را به عنوان لیدر مجلس دهم قبول ندارند و به دنبال رسیدن به فردی مطمئنی هستند تا این ردا را بر تن او کنند. جریان اصلاحات شاید با دیدن تجربه مثبت حسن روحانی و با توجه به محدودیت‌هایی که لیدرهای این جریان از جمله خاتمی دارند، بدشان نمی‌آید لاریجانی نیز نقشی همچون روحانی برایشان بازی کند.

قطعا عارف برای رسیدن به لیدری اصلاحات کار سختی پیش رو دارد و بدون جلب نظر سران اصلاحات و اعتدال نمی‌تواند به کرسی سبز ریاست مجلس برسد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    ما به نماینده هایی مانند علی مطهری نیاز داریم. عارف ادم معقولیه ولی خیلی محافظ‌ کاره.
    • بی نام GB ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
      1 13
      کلا به درد سیاست نمی خورد.
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    156 6
    سر ليست را مردم انتخاب خواهند كرد نه گروه هاى سياسى منتظر بمانيد نتيجه را خواهيد ديد
    • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
      29 4
      باشه
  • فرید A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    درودبرعارف چه رییس بشود چه نشود
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    99 19
    با این‌که از عارف به دلیل کنار کشیدن از انتخابات بسیار خوشم اومد، اما با این نوشته موافقم. آقای عارف خیلی خوبه اگر ریاست یکی از کمیته‌های مهم مجلس را داشته باشه و نایب رییس بشه. زنده‌ باد عارف
  • حامد A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    اقاي عارف چه تعهدي داده بود كه از انتخابات انصراف بده؟؟؟؟؟قسم خورد كه تا آخر ميمونه و كاملا برخلاف ميلش مجبورش كردن استعفا بده...
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    آقای روحانی مردم با این حرفا کار ندارن آقای عارف در انتخابات به نفع شما کشید کنار الانم ریاست مجلس بعدی فقط برازنده ی ایشون هست
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    34 6
    این قدرت که چه کارها نمیکند
  • محمودی A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    54 3
    بنظر این استدلالات و کلی گویی ها در مورد دکتر عارف بهانه ای بیش نیست ایشان حق بزرگی بر گردن اصلاحات و سران آن با کنار کشیدن بدون چون و چرا از انتخابات دارند و دکتر روحانی با کنار گذاشتن ایشان از کابینه اگر نگوییم ظلم ولی با ایشان ناجوانمردانه رفتار کردند. حال با سر لیست کردن و نهایتآ رئیس شدن در مجلس شاید بتوان افکار عمومی را راضی نگاه دارند و اگر در سال اول عملکرد ایشان مورد تایید نباشد در رای گیری سال دوم تغییر داده شوند.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
      2 2
      ظلم کجا بود ؟ خود آقای عارف گفتند که خودشون نپذیرفتند باز شما تکرار کنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    74 9
    زنده باد عارف قهرمان
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    93 17
    فقط خاتمی بقیه هیچ هر چه سید خندان دستور دهد اطاعت میکنیم
  • یک اصلاح طلب A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    71 6
    عارف شایسته مجلس پیشرفته
  • و IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    57 4
    درود برعارف
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    53 6
    تفرقه اندازيهاي جناح راسته عرف هيچ وقت بمبي براي روحاني نخواهد بود
  • محمدامین A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    90 3
    اصلا تحلیل دقیقی نیست عارف با کناره گیری از انتخابات پارسال ثابت کرد که سیاستمدار واقعی کیه مردم این چیزارو خوب میفهمند
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    26 10
    تحليل قابل تعمقي بود ولي اي كاش نام نويسنده‌هاي مقاله‌ها را هم مي‌نوشتيد
    • رضا IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
      0 0
      من این مطلب رو تو نامه نیوز خوندم. نام نویسنده مصطفی داننده
  • ناشناس A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    43 5
    فقط عارف
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    63 4
    استدلاهایتان قوی نیست و دکتر عارف را غیر منطقی نقد کرده اید به نفع اقای لاریجانی بهتر است در نقدتان تقوای بیشتری داشته باشید
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    34 4
    نامه نیوز مال کیه که این تحلیل رو نوشته؟
  • امیر قپانچی A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    4 0
    رئیس مجلس اصولگرا به همراه اکثریت نماینده اصلاح طلب بهتر از رئیس مجلس اصلاح طلب و اکثریت اصولگراست آقای دکتر عارف مطمئنن به مجلس راه پیدا میکنن چه رئیس بشن چه نشن به فکر جاهای خالی دیگه باشیم
  • شهروند A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    1 16
    انشاالله هیچ وقت مجلس ششم تکرار نمیشه اینها فقط شعار و با مردم دروغ میگویند
  • عرفان A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    18 2
    این مطلب هدفی جز جمایت از رئیس مجلس فعلی رو نداشت،...................