نهاوندیان در گفتگوی ویژه خبری: شوک‌های خارجی نمی‌تواند جریان روبه رشد اقتصاد ایران را تهدید کند

رﯾﯿﺲ دﻓﺘﺮ رﯾﯿﺲ ﺟﻤﻬﻮری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری با تشریح دستاوردهای دولت یازدهم برای خروج اقتصاد کشور از رکود و ورود به دوران رونق باوجود تداوم تحریم‌ها، تصریح کرد: این موفقیت‌ها حاوی این پیام بود که اقتصاد ما از نظر توان ایستادگی و اتکا به خودش به مرحله‌ای رسیده است که شوک‌های خارجی نمی‌تواند جریان متین روبه رشدش را مورد تهدید قرار دهد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ﻣﺤﻤﺪ ﻧﻬﺎوﻧﺪﯾﺎن ﺑﺎ ﺣﻀﻮر در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮔﻔﺖ‌وﮔﻮی وﯾﮋه ﺧﺒﺮی ﮐﻪ ﭘﻨﺠﺸﻨﺒﻪ ﺷﺐ از ﺷﺒﮑﻪ دوم ﺳﯿﻤﺎ ﭘﺨﺶ شد، افزود: البته اگر عوامل بیرونی مساعد شود ما به شتاب و سرعتمان اضافه می‌کنیم، اما اینطور نیست که ما را از حرکت باز بدارد این برای مذاکرات هسته‌ای ما بسیار خوب بود که با وجود اینکه هنوز مذاکرات ادامه داشت ما توانستیم تورم را کاهش دهیم و کشور را از رکود خارج کنیم.

این گفت و گوی خبری با طرح پرسشی درباره اتصال خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان و اثرات آن روی منطقه آغاز شد.

دکتر نهاوندیان: اتصال خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان به یکدیگر، ایجاد یک ظرفیت نه تنها منطقه‌ای بلکه ظرفیت بین‌المللی را با خودش به همراه داشت با توجه به اینکه خط آهن قزاقستان تا چین هم می‌رود و از این طرف هم به روسیه و در واقع این تعبیر هیچ اغراق نیست که جاده ابریشم آهنی وصل شد.

الان از سین کیانک چین تا خلیج فارس خط آهن داریم و یک گزینه جدید برای تزانزیت منطقه ایجاد شد که البته از این طرف هم می‌تواند تا اروپا امتداد یابد.

این یک تجلی ارزشمند از آن رویکردی است که دولت دنبال کرده است و آن استفاده از ظرفیت تزانزیتی ایران است.

به هرحال این سرمایه ژئواکونومیکی که ایران دارد باید با سرمایه‌گذاری به یک صرفه‌جویی در هزینه تبدیل شود. ما هم دریایی و هم ریلی و هم هوایی باید از این موقعیت استفاده کنیم.

یکی از اصلی‌ترین اهداف سفرهای ریاست جمهور، تأکید بر اولویت‌های برنامه‌هاست. اینکه در این سفر اولویتی که از آغاز دولت مورد تأکید بوده، خاطرتان هست بعد از سفری که به سیستان و بلوچستان و بندرعباس داشتیم در این خصوص صحبت شد.

ما حتماً باید توسعه ریلی کشور را هم در سواحل جنوب که کمک می‌کند به شکوفایی اقتصادی جنوب و هم در شمال باید گسترش دهیم و هم کریدور شمال - جنوب ما باید تقویت شود و گزینه‌ها جدیدی را پیدا کند و هم باید با همه کشورهای همسایه ما راه‌آهن متصل داشته باشیم.

پروژه خواف - هرات را وزارت راه دنبالش است و همچنین رشت - انزلی - آستارا ما را به آذربایجان وصل خواهد کرد. با این تأکید بخش خصوصی داخلی و خارجی هم پیام مربوطه را می‌گیرد. اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی در ایران مورد حمایت دولت است و با امکانات بانکی و صندوق توسعه ملی حتماً مورد حمایت قرار خواهد داد.

در واقع یک محور اشتغال جدید را مورد تأکید و تشویق قرار می‌دهد. البته این بدان معنا نیست که ما در رابطه با ارتباط جاده‌ای نباید سرمایه‌گذاری کنیم. همچنان که در گزارش‌های شما هم مورد اشاره بوده، ما حتماً می‌باید در استان گلستان اتصال استان را به استان‌های همجوار تقویت بکنیم. لذا اتصالش در استان سمنان مورد تأکید بوده جاده جدیدی که جنگل گلستان را دور بزند از مدت‌ها بحث بوده الان باید به فکر تأمین مالی آن باشیم صنعت جاده‌ای هم مورد تأکید است.

در مورد استان گلستان، گلستان مثل خیلی از استان‌های دیگر پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای دارد. غیر از اینکه یک استان مرزی است، غیر از بحث راه‌آهن که مورد تأکید قرار گرفت، یک زمانی در واقع مخزن پنه ایران بوده نه فقط ایران بلکه با اتکا به این استان صادرات به کشورهای دیگر داشتیم و یکی از مرغوب‌ترین پنبه‌ها هم در همین گرگان فرآوری می‌شد. اشتغال زیادی داشت. متاسفانه با غفلت‌هایی که در گذشته اتفاق افتاده مرتباً میزان کشت و تولید پنبه ما کاهش پیدا کرده، یک جهتش این است که مسأله آب و کشاورزی مورد توجه لازم قرار نگرفته بوده است.

بهرحال ما اگر زهکشی زمین‌هایمان را مورد اولویت قرار ندهیم و به موقع عمل نکنیم آرام آرام زمین‌های ما از آن بهره‌وری لازم می‌افتد و صرفه اقتصادی ندارد و نیروی انسانی به جای دیگری می‌رود و به کشاورزی برنمی‌گردد.

لذا در همه سفرها، بحث آبیاری و زهکشی از اولویت ها بوده و در استان گلستان هم یکی از محورها که عامل عمده توسعه استان است، بحث کشاورزی بود روی زهکشی زمین‌ها هم، فعلا برای 22 هزار هکتار در بودجه پیش‌بینی شده که ان شاء‌الله در سنوات آتی هم ادامه پیدا کند و چیزی در حدود 280 هزار هکتار اگر این کار انجام بشود، بهره‌وری کشاورزی‌مان ما را به شرایط رقابتی برمی‌گرداند.

برگشت به تولید گندم تا چه اندازه صورت گرفته است؟

با تجربه ای که ما سال گذشته داشتیم، این دیگر آرزو نیست، بلکه یک امر تحقق پذیر است، با یک کار ساده که اعلام به موقع قیمت گندم بود ما در سال گذشته مشاهده کردیم که چه جهشی را در تولید گندم داشتیم و یک پرداخت به موقع توانست بدهی های قبلی را صاف کند و کشاورز مطمئن باشد که وقتی گندمش را می‌فروشد ظرف یک یا دو هفته می تواند پولش را بگیرد و پول برای چندین ماه نمی‌ماند از آن مهمتر شاید اعلام به موقع قیمت قبل از این که این تصمیم برای کاشت یا نکاشتن بوده است مطمئن شود که قیمت می‌تواند زندگی او را تامین کند.

این کار در سال گذشته جواب داد امسال هم قیمت جدید اعلام و اعمال شد و ما مطمئن هستیم در استان‌های حاصلخیز ما مثل گلستان این برگشت به تولید گندم صورت گرفته و خواهد گرفت منتهی کشاورز نیاز به کمک های حمایتی دارد.

یک بخش زهکشی و آبیاری است یکی دیگر بحث نهاده‌ها است این که ما در رابطه با نهاده‌ها به موقع و با قیمت مناسب تامین کنیم ما امیدوار هستیم که نیروی انسانی ما را به روند بهره وری بالا برگرداند، به هر حال یادمان نرود که هر بخش‌مان را رقابتی کنیم در مورد برنج شاید کمتر کسی باور کند ما در همین استان گلستان که میزان بارندگی بالا را داریم ،مشکل آب داریم.

اگر در استان گلستان کشت برنج با استفاده از چاه آب را به وفور داشته باشیم، این کار از منطق برخوردار نیست و باید به منطق خودش برگردد. با سیاست هایی که وزارت جهاد کشاورزی دارد دنبال می کند این امیدواری پیدا شده که موضوع به منطق معقول باز گردد. اجازه دهید غیر از کشاورزی به صنعت هم اشاره کنم.

مردم گلستان همیشه می گفتند این چهره زیبای استان ما متاسفانه مشکلات خود را پنهان می‌دارد به هر حال بیکاری بالا تنها در صورتی قابل معالجه است که ما فرصت های شغلی جدید ایجاد کنیم.

دو حوزه مورد مطالعه قرار گرفت در مطالعاتی که قبل از سفر صورت گرفت که صنعت ما در استان گلستان متناسب جمعیت و مسائلش هنوز رشد صنعتی نداریم این بخشی که به عنوان منطقه آزاد اینچه‌برون با استفاده از موقعیت اتصال ریلی حاصل شده و می تواند آنجا یک منطقه بسیار امیدبخش صنعتی و تجاری ایجاد کند.

می دانید که قزاقستان یکی از صادرکنندگان فلزات به ایران است با معادن سرشاری که دارد و این اتصال راه آهن برای این کشور، یک فرصت کم نظیری ایجاد می کند برای ما یک امکان شهرک متالوژی را و در اینچه برون حاصل می‌کند که سنگ آهن می‌تواند قسمتی از فرآوری ایران را صورت دهد.

این موضوع هم برای کشورمان نفع دارد و می تواند برای ما ایجاد اشتغال کند و هم برای آن کشور البته فقط سنگ آهن نیست فولاد و دیگر سنگ های معدنی مورد مطالعه قرار گرفته و در کنار این مجموعه یک بازار بزرگی می تواند نه فقط برای مصرف داخل ایران بلکه برای مقاصد بعدی اینجا شکل گیرد.

می دانید راه آهن کشورهای شوروی سابق از نظر ریلی عرض‌شان با عرض بین المللی فرق می کند، لذا این پیش بینی شده است که این قطار بتواند وارد منطقه آزاد شود و اگر تمایل داشت آن جا تخلیه صورت گیرد اگر به مقصد نهایی نمی‌خواهد همه آن منتقل شود و این یعنی یک امکان اشتغال‌زایی در خدمات تجاری که یکی از بحث‌هایی با دو رییس جمهور آقای دکتر روحانی داشتند این بود که برای آن ها منطقه آزاد در اینچه برون یک فرصت است و اقتضا می کند ما یک همکاری نزدیک تری داشته باشیم همان جا یک کمیسیون سه جانبه تشکیل داده شد که مورد استقبال قرار گرفت از جمله کشورهایی که بودند ترکمنستان، قزاقستان و ایران تا بررسی کنند که با این ظرفیت جدید می توانند با هم چه کاری انجام دهند البته قسمتی هم به گردشگری بر می گردد.

استان گلستان جاذبه های عظیم گردشگری دارد اما صرفا داشتن جاذبه کافی نیست شما جاده، خدمات و هتل و رستوران کامل می خواهید. آشوراده به عنوان یک ظرفیت بی‌نظیر داریم که تنها جزیره دریای خزر است که می تواند خیلی از گردشگران را چه داخل و خارج از کشور به خود جذب کند.

اما همیشه این تعارض بین اقتضائات گردشگری و حفظ محیط زیست مانع کار بوده این سفر این ویژگی را داشت که بین این دو دستگاه جلسات متعددی برگزار شد و به یک توافقی رسیدند که به اصطلاح عامیانه نه سیخ بسوزد و نه کباب رسیدند.

به این معنا که یک استاندارد ویژه‌ای از گردشگران و تاسیسات گردشگری در آشوراده تاسیس شود که به محیط زیست و زیبایی‌های آن لطمه نزند در عین حال وسایل رفاهی را هم فراهم کند، ما بسیار امیدواریم با رفع این مانع و با علاقه زیادی که بخش خصوصی داخل و خارج ما ابراز کرده ما این محور جدید توسعه را هم در استان داشته باشیم.

در بحث گردشگری این تاکید را می شود داشت که اگر با تفکرات جدید گردشگری صنعتی بخش خصوصی ورود کند و با حفظ محیط زیست طبیعی یک خدمات گردشگری طبیعی را ارائه دهند جذابیت بیشتر داشته باشد و مورد توجه قرار گیرد نظر شما چیست؟

یک موضوع اقتصاد و فرهنگ است، امسال نیز با نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است واقعاً ما روی مرکب و محمل گردشگری بسیاری از رسالت های فرهنگی‌مان را می توانیم پیاده کنیم یعنی خیال نکنیم که صنعت گردشگری فقط یک کار اقتصادی در کنار کارهای اقتصادی دیگر است.

ما از این فرصت که فرصت آشنایی‌های فرهنگی است، تبادل فرهنگی بین اقوام و ملل مختلف است می‌توانیم استفاده بسیار خوبی کنیم و من از فرصت می‌خواهم استفاده می کنم و از همه تلاشگران عرصه فرهنگ دعوت می کنم، کار فرهنگی نباید محدود باشد به همان شیوه ها و رسوم معمول، کار فرهنگی فقط سخنرانی و کتاب منتشر کردن نیست، حوزه گردشگری یک حوزه بسیار زنده و جذاب برای کار فرهنگی کردن است و فرهنگی کاران باید به میدان بیایند و دست به ابتکارات جدیدی بزنند.

بحث آب آشامیدنی در استان گلستان از مباحث مهم و دغدغه های مردم است، دولت در این حوزه چه برنامه هایی دارد؟

در حوزه کشاورزی به این موضوع اشاره کرده اند، در بحث آب کشاورزی بالا بردن بهره وری آب در کشاورزی، مشکل آب شرب را نیز حل می کند، در همه ایران این است که 90 درصد آب ما به مصرف کشاورزی می رسد، کافی است ما قدری بهره وری را در آب کشاورزی بالا ببریم، کلی منابع برای آب شرب آزاد می شود.

البته تعدادی از این پروژه ها که 121 پروژه مورد اشاره رئیس جمهور در سفرش قرار گرفت که هم در سال 93 و هم در سال 94، اگر از این تعداد 121 پروژه 102 پروژه با کنترل، تا پایان 93 تحویل خواهد شد، 19 پروژه که در سال 94 در گزارش اولیه برنامه شما مطرح شد، ما در سفر مصوبه‌ای نداشتیم، همه بررسی ها قبل از سفر صورت می گیرد و در صورتی که کار کارشناسی و هماهنگی بین دستگاه ها انجام شده باشد امکاناتش هم وجود داشته باشد به عنوان پروژه ای که پیگیری خواهد شد با موعد مشخص، اعلام می شود.

اعتباری که برای این 121 پروژه گذاشته شده، 581 میلیارد تومان است که در سال 93، 357 میلیارد تومان و در سال 94، 224 میلیارد تومان تخصیص پیدا می کند.

این گونه که مردم، دستگاه ها تکلیف خود را می‌دانند یعنی به جای این یک آرزوی دست نیافتنی مطرح شود ما براساس امکاناتمان مشخص می کنیم که دولت می تواند چه کاری انجام دهد و چه اولویت هایی را مورد تشویق قرار می دهد که بخش خصوصی به میدان بیاید، البته اگر مردم به میدان بیایند، منابع مردم بی‌اندازه است، یعنی می توانند یک جریان سرمایه گذاری منتهی به رشد پایداری را شکل دهند. ما فکر می کنیم که اگر درجه اعتماد مردم نسبت به آن چه که دولت می گوید و آن چه که دولت عمل می کند را افزایش دهیم بزرگترین خدمت را به توسعه پایدار استان ها انجام داده ایم.

در آستانه تقدیم بودجه 94 از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی هستیم، فرآیند بودجه چه شکلی است و اکنون در چه مرحله ای است؟

حتما مردم شریف مان اخبار جلسات دولت را دنبال کرده اند، در هفته گذشته چند روز صبح و بعدازظهر دولت جلسات فوق العاده ای برگزار کرد، برای همین منظور که در موعد مقرر قانونی لایحه بودجه سال 94 تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

چون تبصره های معمول بودجه در لایحه دیگر تقدیم مجلس شده بود و بنا هم همین بود تفاهمی که بین دولت و مجلس شد که ما این تبصره ها را خارج از بودجه به صورت قانون دائمی داشته باشیم که دیگر نیازی نباشد در فضای بودجه یک یک تبصره ها مطرح شود اما چون به موقع به تصویب نرسید، ناچار باید در بودجه 94 این کار صورت می گرفت، تبصره ها زمان زیادی را برد، در بحث ردیف‌ها و اعتبارات یک جنبه، جنبه درآمدی است و بعد از تخصیص‌ها بین ردیف‌های مختلف در بحث درآمدی ما با یک شرایط جدیدی در قیمت نفت در بازار جهانی روبه رو شدیم.

البته این یک چالش مهمی بود که چگونه می‌توانیم بودجه ای را بدون کسری داشته باشیم، به سبب این که دولت در این عزم جدی که برای انضباط مالی داشته و استقراض آشکار و پنهان خودش را از بانک مرکزی و سیستم بانکی متوقف کرده که این عامل اصلی توفیق در بحث مهار تورم بوده و از رقم‌های بالای تورم که 35 درصد و 45 درصد به چیزی حدود 17، 18 درصد رسیده ایم.

دولت این سیاستش را نمی‌خواهد به هیچ وجه از دست بدهد لذا دولت به دنبال ارائه بودجه ای با کسر بودجه نبوده و نیست، خوشبختانه با بررسی‌هایی که شد لایحه بودجه، لایحه‌ای بدون کسری خواهد بود. نکته مهمی که وجود دارد در ردیف و اعتبارات عمرانی بوده که هم چنان در بودجه 93 مورد توجه و عمل قرار گرفت که رقم قابل توجهی است که رشد نشان می دهد.

نکته اثرگذار در سال 93 مطرح بود این بود که در ماه های اول تخصیص اعتبارات عمرانی یک جهش نسبت به سال گذشته داشتیم که نیمه اول سال که عمدتا فصل کاری در بهار و تابستان است، استان ها توانستند رقم های خوبی را بگیرند، در بودجه عمرانی استان ها 100 درصد تخصیص صورت گرفت به همین جهت کار، فعالیت و ساخت و ساز در استان ها راه افتاد و اثرات فزاینده خود را روی بخش خصوصی برجای می گذارد.

از آن طرف هم پرداخت بعضی‌ از بدهی‌هایی که دولت به پیمانکاران داشت این هم کمک کرده است بعضی از بخش‌های ما راه افتاده است.

اینها در بخش‌های مختلف حکمش متفاوت است در بعضی از بخش‌ها شاهد رشد هستیم رشد خوب هم هستیم مثل صنعت خودرو سازی و قطعه‌سازی که به دنبال آن است. در صنایع غذایی همین‌طور است در بعضی از بخش‌ها هنوز حرکت آنچنان که باید مطلوب نیست هنوز در بحث ساخت و ساز و مسکن منتظر است.

اما در مجموع با این رویکردی که دولت دارد که انضباط خود را در بودجه جاری بیشتر بکند و آنچه توان دارد بگذارد برای بودجه عمرانی. این آثار خود را در کلان اقتصاد دارد. اصلاحی که شد در بحث هدفمندکردن یارانه منابع جدیدی که پیدا شد دیگر نرفت باز در رویکرد مصرف گرایانه بلکه به بخش نظام سلامت رفت. در نظام سلامت اثرش این شد که هم رضایتمندی را بالا برد و هم به بخش‌ها و حلقه‌هایی که به سلامت مربوط است کمک کرد. مثل صنعت دارو که الان رشد خوبی را در شاهد هستیم. مجموعه‌ای که در بخش خدمات درمانی کار می‌کنند با به روز شدن پرداخت بدهی‌ها توسط تأمین اجتماعی سیستم بیمه‌ای، داروهاخانه‌های ما وضع نقدینگی‌شان بهتر شد آنها توانستند پولشان را به کارخانجات داروسازی بدهند در آن بخش هم خوشبختانه ما شاهد یک رونقی شدیم و از این به بعد هم هر منبع جدید برای مدیریت یارانه‌ها در آینده باشد باز جهت‌گیری همین است که ما این امکانات کلانی را که در اقتصاد پیدا می‌کنیم این را به زخم بعضی از مشکلات اساسی‌مان بزنیم و اینطور نباشد که به جای اینکه ما به تولید کمک کنیم، مصرف را مورد تشویق قرار داده باشیم.

خوشبختانه این رویکرد در لایحه بودجه است، میزانی که از منابع یارانه‌ای برای تولید در نظر گرفته شده، مورد توجه بوده در رابطه با پرداخت جبرانی فاصله نرخ سود که برای حمایت از تولید است امسال مورد تأکید و توجه قرار گرفته است. آن بحث پرداخت بدهی‌های دولت، بحث افزایش سرمایه‌ای بانک‌ها که در مجموعه مصوبات قبلی و لایحه خروج از رکود بود و متأسفانه هنوز به تصویب نرسیده ناچار دولت مجدداً در این لایحه مورد تأکید قرار داد.

مطمئنم با یک همکاری بین دولت و مجلس در تصویب لایحه می‌تواند این پیام امیدواری نسبت به آینده و تحقق رونق را ادامه بدهد. یک پیام دیگر هم داشت و آن اینکه اقتصاد ما از نظر توان ایستادگی و اتکا به خودش به مرحله‌ای رسیده است که این شوک‌های خارجی نمی‌تواند جریان متین روبه رشدش را مورد تهدید قرار دهد.

البته اگر عوامل بیرونی مساعد شود ما به شتاب و سرعتمان اضافه می‌کنیم، اما اینطور نیست که ما را از حرکت باز بدارد این برای مذاکرات هسته‌ای ما بسیار خوب بود که با وجود اینکه هنوز مذاکرات ادامه داشت در همین مدیریت اقتصادی کشور ما توانستیم تورم را کاهش دهیم و توانستیم کشور را از رکود خارج کنیم. عین همین مطلب در واکنش نسبت به کاهش قیمت نفت اگر پیامی که از تصویب لایحه بودجه ما بر می‌آید این است که 30 درصد قیمت نفت کاهش پیدا کرده باشد این اقتصاد توانسته است 30 درصد فروش نفتش را با راه‌های ابتکاری بالا ببرد و مشتری‌های دیگری را هم پیدا کرده و می‌تواند با صادرات غیرنفتی و با اتکا به تولید ملی حرکت خود را، مدیریت بودجه خود را و دادن پیام رونق به اقتصاد خودش را ادامه دهد.

البته هم توان مذاکراتی ما در این رویکرد دیپلماسی فعال و هم این پیامی که از صحنه اقتصاد آمد همچنان که شما دنبال می‌کنید تحلیل‌های داخلی و خارجی را می‌بینید. همه احتمال بیشتر را به این می‌دهند که توافق نهایی مذاکرات هسته‌ای به زودی حاصل بشود.

بعضی از سران کشورها صریحاً گفتند که ما برای حصول توافق نهایی فقط یک مقدار زمان کم داشتیم یعنی خوشبختانه تیم مذاکراتی کشورمان که خوشبختانه مورد تایید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت ثابت کرد که منطق ایران قابل شکستن نیست و در همه حوزه های مورد مناقشه ایران توانست حقانیت خاص خودش را به کرسی بنشاند البته در جزئیاتی و دقایقی می باید مذاکرات ادامه پیدا می کرد. پیام این مطلب به اقتصاد ما هم مثبت بوده است یعنی این دو تا در یک رابطه دوسویه قرار دارند قوت اقتصاد ما به مذاکرات و حضور ما در صحنه بین الملل و رفع تحریم های ظالمانه کمک می کند و توفیق ما هم در مذاکرات، به اقتصاد ما قطعا کمک می کند.

آقای دکتر نهاوندیان ما پیش از سفر به استان گلستان 9 سفر را در دولت یازدهم مرور کردیم و این هم سفر دهم درهرصورت بر کسی پوشیده نیست اهمیت این سفرها هم مایه دلگرمی مردم ان مناطق است که دولتمردان به آن مناطق سر می زنند، هم دولتمردان می روند و از نزدیک با ان استان، پتاسیل ها و ظرفیتها و مشکلات آشنا می شوند. می خواهیم قدری این موضوع را با حضرت عالی مرور کنیم و راجع به اهمیت سفرهای دولت و کاروان تدبیر و امید به مراکز مختلف کشورمان صحبت کنید.

سوال بسیار خوبی است به هر حال 10 سفر انجام شده و می شود یک فصل را مرور کرد. در کل فلسفه سفرها شاید بتوان چند مورد را مورد تاکید قرار داد. یکی همان است که عرض کردم، سفر رییس جمهور ، صحبت مستقیم ایشان با مردم، صحبت ایشان با سرمایه گذاران استانی و کسانی که از استانهای دیگر و حتی کسانی که از خارج از کشور آمدند و در هر استان یکی از قسمتهای بسیار مهم برنامه، همین جلسه توسعه و سرمایه گذاری است این در واقع اولویت هاتی مورد تاکید دولت را در چشم همگان می نشاند و به دنبال خودش یک حرکت گسترده مردمی در واقع ایجاد می کند ما اعتقاد نداریم که همه کارها را دولت باید انجام دهد دولت می باید هدایتگری کند، علامت اطمینان بخش را بدهد، سرمایه گذاری را باید مردم انجام دهند چه سرمایه گذار داخلی چه سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج چه سرمایه گذار خارجی. دوم این است که سفر استانها درواقع یک نظارت و بازرسی و پایشی است روی این کارها که ببینم خوب انجام می شود .مردم فرصتی پیدا می کنند مستقیم از نزدیک با رییس جمهور خود حرف بزنند .با این سامانه ارتباط مردمی هر کسی در اقصی نقاط استان با یک تلفن می تواند حرف خود را بزند من شاید در خبر بود روز اول سفر رفتم به همین مجموعه ای که در گرگان حدود 180 نفر از خانم ها و آقایان از همکاران دستگاه های مختلف به مدت 4 شبانه روز نشسته بودند 180 خط تلفن پاسخ می داند ما شاید اولین سفر که به خوزستان رفتیم در همان ماشینی که من بودم تعداد نامه هایی که مردم می دانند در فاصله نیم ساعت تقریبا بخش عمده ماشین را پر کرد و مردم با چه زحمتی خودشان را به ماشین باید می رساندند. ادم واقعا شرمنده مردم می شود. با راه افتادن این سامانه دیگه نیازی به این کار نیست . در سفر قبلی که به زنجان بود من گزارش گرفتم که همه تلفن هایی که به این سامانه شده است باید ظرف دو هفته حتما پاسخ داده شود البته پاسخ همه به این معنا نیست که کار مورد نظر انها انجام شده و رفع مشکل شده اما معنای آن توجه و رسیدگی به آن موضوع است البته بعضی موارد هم بود پریروز که من رفتم انجا یک موردی را صبح تلفن کرده بودند یک مورد بیماری بود بیماری صعب العلاج هم بود به فاصله 4 ساعت دستگاه مربوطه مراجعه کرده بود و ترتیبات انتقال ان بیمار به بیمارستان هم داده شده بود که واقعا ان خانواده خیلی به درگاه خدا شکر می کردند که یک چنین رویکردی اتخاذ شده است.

برای تداوم در طول سال هم باید یک فکری کرد

همین را می خواهم عرض کنم ما البته خوشحال نیستم از اینکه تلفن ها زیاد باشد هر چه تعداد این تلفن ها زیاد باشد معلوم می کند که سیستم کار خودش را انجام نمی دهد می باید خدمات درمانی ما طوری باشد و چنان رسیدگی بکند که اصلا نیازی به این درواقع پلکان اضطراری نماند . آموزش و پرورش ما باید طوری خدمات بدهد که کسی مشکلی در آموزش و پرورش نداشته باشد که حالا از این سامانه استفاده کند. در واقع این سامانه برای این است که به ما یک گزارش مستقیمی بدهد که بتوانیم ارزیابی کنیم که خدمت رسانی دستگاه ها چگونه است اما در عین حال ممکنه است یک جایی هنوز نارسایی وجود داشته باشد.

از برکات سفر رییس جمهور به استان این باید باشد که مردم بتوانند با سه شماره بتوانند حرف خود را به دفتر رییس جمهور برسانند و همچنین رییس جمهور و وزرا هم فرصتی برای ارتباط مستقیم با مردم داشته باشندو اولویت ها و جهت گیریها را با آنان مطرح کنند.

نکته مهم دیگر این است که در سفر پتانسیل های آن استان فرصت یک خیزش پیدا کند اشاره کردم در آن جلسه توسعه و سرمایه گذاران از مثلا گلستانی هایی که در خارج از کشور بوده اند از امریکا از امارات از ترکیه از خیلی از کشور ها با تمهید و دعوت قبلی آمده بودند و همان جا در حضور آقای رییس جمهور حدود 14 پروژه در واقع توافق نامه آنها نهایی شد. سرمایه گذاری قابل توجهی توسط خود مردم علاقه مند گلستان صورت گرفت البته بعضی از آنها شریک خارجی داشتند و بعضی از آنها گفتند ما تامین مالی و فاینانس خارجی می آورند در واقع یک پویایی استان شکل می گیرد و نه با تکیه بر ردیف بودجه دولتی و نه حتی لزوما با تکیه بر تسهیلات بانکی بلکه با تکیه بر امکانات مردمی یعنی این پویایی استان مورد توجه است.

نکته مهم دیگر این است که ما در توسعه استانها اولویت های منطقه ای را مورد تاکید قرار دهیم بعضی از آن امور است که فرا استانی است. مسئله آب را اشاره کردید . حل مسله آب این طور نیست که در یک استان خاص بتواند صورت بگیرد و می باید بین استانها هماهنگی بشود این هم در هماهنگی های استانی مورد تاکید قرار می گیرد.

کوتاه بگویم دغدغه تداوم این ارتباط تنگاتنگ در طول سال است و مسئولان استانی این وظیفه را بر عهده دارند...

من همین جا عرض کنم شماره تلفن 111 در تمام طول سال پاسخگوی مردم است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    9 0
    اصلا مگه کسی میتونه تو دنیا جلو رشد روز افزون اقتصاد ما رو بگیره ,یعنی روز به روز داریم رشد میکنیم مردیم از بس رشد کردیم
  • اميد A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    3 0
    جمش كنيد اين حرفارو كشور ما بايد روزي ده ميليون بشكه نفت بفروشه و صنعتشم از كره جنوبي جلو تر باشه و درامد سالي 800مليارد دلار داشته باشيم.
  • کی هان A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    5 0
    کلا همه چی ارومه.نفت که تا سر سفره اومده...حقوق ها خوب ..ارزش پول خوب...همه جی ارزون....همه سر کار...فکرها سالم ...مریضی نیست....تمام غذاها سالم....هوای پاک....خدایا یه کم غم بفرست مردیم از خوشی...
  • بی نام DE ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    4 0
    حالت خوبه دکتر؟ جریان رو به رشد اقتصاد ایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟جوک میگی بخندیم دیگه آره؟
  • داود CA ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    27 0
    به رغم صحبت های خوش بینانه شما همین الان ارز دلار امریکا 400 تومان گرون شده پس این شوکها در اقتصاد ایران تاثیر داره ..............................................
    • mehdi A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
      0 2
      داود خان 400 تومن چی گرون شده عمو الان 3340 تا 3350 که نسبت به قبل از مذاکرات 100 تومن رفته بالاو در نهایت تا 3500 رفت که میشه 250 تومن چرا جو میدین. زمان احمدی نژاد دوستان همه خاموش بودن که نوسان 1000 تومانی دی یک روز رو نمیدیدن
  • بی نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    4 0
    روند رو به روشد اقتصاد ایران؟؟؟ خداخیرت بده سرشبی لذت بردیم
  • بی نام JP ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    20 1
    بله، واقعيت بازار و وضعيت اقتصادي جامعه هم حرف شما رو تاييد ميكنه استاد
  • رامین RS ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    2 0
    جوک جالبی بود
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    3 0
    مگه اقتصادی هم مونده ؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    2 0
    اولین گام برای پیشرفت در هر چیزی فهم و پذیرفتن واقعیت هاست که متاسفانه اقایان توی یه دنیای دور از واقعیت زندگی میکنن
  • حسن IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    2 0
    تازمانی که سالی چندبارجنس هارا بین 30تا100در100گران میکنیدوحقوق کارگروکارمندوبازنشسته فقط 17درصد افزایش می یابدالبته این شوکهابه بالانشیننان ومرفه هان بی درداثرنمی گذاردجناب اقتصاددان
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    3 0
    آقای محترم این دیگه ماهواره نیست که شما نزارید مردم ببینند، این را مردم لمس میکنند، حس میکنند، باهاش زندگی می کنند... پیشرفت اقتصادی؟؟؟؟؟
  • وحید A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    2 0
    فعلا که تونستن . خوبم تونستن یه نگاه به دلار و بورس و طلا و نفت همه چیز رو میگه . ما کبک با کله زیر برف نیستیم آقای نهاوندیان
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    1 0
    يكي از مشكلات ايران عدم واقع بيني مسوولين و حتي تحليلگران است، معلوم نيست آيا عدم واقع بيني است يا عدم سواد و درك از شرايط، اما بهرحال از بزرگترين مشكلات است، چون تا به وجود مشكل باور نداشته باشي نميتوني حلش كني
  • دلسوز IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    10 0
    باسلام،آقایان ماشاالله خوب صحبت میکنند ولی عمل صفره تواین وضعیت که قیمت دلارونفت اینطور روی زندگی مردم تاثیر میذاره این چه حرفیه که مانرخ تورم رو کاهش دادیم یکی یه چیزی میگه دلار یکباره میره بالا ونفت میره پایین همه اش هم روی زندگی مردم بیچاره تاثیر میذاره آخه یکی نیست بگه خط آهن مال خودتون مشکل کار رو حل کنین کسی که نون نداره بخورهبا این گرون شدن نون خط آهن میخواد چکار؟الان این فرصتهای شغلی کجاست که جوانان نمیبینند؟حتما فرصتهایی است خاص برای افراد خاصاین بودجه ی عمرانی کجاست که من مهندس نمیبینم بگید بریم لااقل اونجا کار کنیم یه لقمه نون برای خانواده ببریم شرمنده شون نشیم.رشد کجاست؟گرانی خودرو و لبنیات آن هم با این کیفیت پایین که رشد محسوب نمیشود کارهای عمرانی خوابیده،مسکن در رکوده وووو
  • ای داد بیداد A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    2 0
    بعضی وقتها وجود یک افسر راهنمایی رانندگی تو یک چهار راه ترافیک رو سنگین تر میکنه و وقتی میره ترافیک سبک میشه. چرا؟
  • رضا IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    6 0
    من اقای نهاوندیان رو ادم عاقلی میدونستم. اینم افتاد تو خط تزویر