ایسنا نوشت:

قائم مقام وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرد: نخبگان و نیروهای کار ایرانی به جای این که به کشورهای اروپایی و آمریکایی جذب شوند، به کشورهای همسایه و همجوار ایران که پیوستگی سرزمینی با آن‌ها داریم اعزام شوند.

ابوالحسن فیروزآبادی در نخستین همایش صدور خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: در شرایط کنونی در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که به شدت همسایگان را از ما می‌ترسانند آن‌ها صدها میلیارد به خاطر ترس خود از ایران هزینه کرده‌اند و حاضرند برده و کارگر از گوشه و کنار جهان بر کشتی‌ها سوار و در خاک پیاده کنند اما از نیروهای ماهر ایرانی صرف نظر کنند.

وی ادامه داد: ما باید این مشکل را که یک مشکل ملی است حل کنیم و این امر فراتر از یک دستگاه است.

به اعتقاد فیروزآبادی، در شرایط فعلی تا آنجا مقدور است نباید نیروی انسانی صادر کنیم بلکه نیروهای ماهر در داخل کشور به کار گیریم.

قائم مقام وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که منابع مالی و اقتصادی و شرایط سیاسی کشور اجازه نمی‌دهد تا به سهولت به اعداد و ارقام بالاتری دست پیدا کنیم، تاکید کرد: طبعا باید به سمت و سویی برویم که بخشی از نیروهای انسانی خود را در کشورهای دیگر به کار گیریم که نوعی متنوع کردن سبد درآمدهای ملی است و به همین جهت از سیاست صدور خدمات فنی و اعزام نیروهای متخصص به کشورهای دیگر و فعال کردن کاریابی‌های بین المللی حمایت کنیم.

وی تاکید کرد:‌ بخش خصوصی باید هوشیاری کافی نسبت به شرایط داشته باشد و چشم‌بسته نسبت به کشورهای دیگر حرکت نکند. به نظر می‌رسد که اگر اولویت خود را به جای کشورهای اروپایی و آمریکایی در کشورهایی که پیوستگی سرزمینی با آن‌ها داریم قرار بدهیم و در سوریه، عراق، افغانستان، قفقاز، آسیای مرکزی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیروی کار اعزام کنیم، یک پایگاه اقتصادی نیرومند در اختیار خواهیم داشت.

فیروزآبادی گفت: توصیه ما این است که نخبگان و نیروهای کار ایرانی اولویت خود را کشورهایی بگذارند که با ایران پیوستگی سرزمینی دارند چرا که از این حیث می‌توانند در بازارسازی برای کشور نقش اساسی داشته باشند.

قائم مقام وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: توانایی ما در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی و تکنولوژی به اثبات رسیده است که امروز ما در عراق نیروگاه می‌سازیم و جاده و پالایشگاه احداث می‌کنیم. از این رو به نظر می‌رسد که باید آغازگر یک تحرک اساسی باشیم تا بتوانیم توانایی ایرانیان را در حوزه‌های مختلف به منصه ظهور برسانیم.

وی بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی به منظور جهش GDP در کشور تاکید کرد و گفت: اگرچه به دلیل شرایط تحریمی این کار امکان پذیر نیست ولی باید پایه‌گذار نوع خاصی از سرمایه‌گذاری خارجی باشیم.

فیروزآبادی از حوزه ICT، های‌تک و نانوتکنولوژی به عنوان حوزه‌های قابل سرمایه‌گذاری خارجی نام برد و گفت: در حوزه ICT می‌توان کار را از ۱۰ نفر شروع کرد و سنگ بنای یک میلیارد دلار در سال را بنا گذاشت تا سرمایه‌گذار به تدریج براساس اعتمادی که برایش فراهم می‌شود سرمایه‌گذاری خود را توسعه دهد.

وی گفت: در حوزه ICT اصل سرمایه‌گذاری می‌تواند در خارج کشور باشد و در داخل گروه‌های نرم افزارنویس که چندان سرمایه‌بر نیست را فعال کرده و به این نوع سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به شرایط خاص کشورمان توجه جدی‌تری کرد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاربر A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 8
    کاش این نیروهای ماهر را به کشور دوست و همسایه افغانستان بفرستند . چون این کشور نیاز به نیروی کار دارد .
  • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    14 0
    جناب آقای قائم مقام محترم حاج آقا دکتر فیروز آبادی بهتر است از سیاستهای رییسشان وزیر کار دفاع و حمایت فرمایند. بهترین مکان برای جذب موقت نیروی کار مازاد کشورمان کشورهایی مانند آلمان و سویس و امثلهم میباشد که هم درآمد معادل ریالی قابل توجهی کسب کنند و هم فرهنگ و اخلاق کار درست را تجربه کنند. نه افغانستان و تاجیکستان و به تعبیر ایشان لابد پاکستان که هرکدام در فرهنگ کار فقیر تر از خودمان هستند.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    13 1
    تحصيل كرده ها و نخبگان در اروپا و امريكا احترام ميبينند ولي در كشورهاي همسايه توهين و تحقير
  • بی نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    مهاجرت براي شرايط بهتر هست نه جايي كه فقر همه چيز ها را دارد
  • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    بعضی ها قبل از حرف زدن بهتره حرفشون رو مز مزه کنند. عزیز دلم اونی که میره اروپا و آمریکا برای اینه که از سطح رفاه قابل قبولی برخوردار بشه. اینجور آدمی مگه مغز خر خورده بلند بره تو کشورایی که وضعشون هزار بار از ایران بدتره.
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    اونوقت چه شركت هايي نيروي كار ايراني نه دانشجو به غرب صادر ميكنه ... اينو واقعا وزير گفتن
  • بی نام A1 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    جناب ابوالحسن فیروزآبادی نظر بسیار ناپخته ای اعلام فرمودید
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    1 0
    حیف نیروی کار که صادر بشن چون کشور بهشون نیاز داره مدیران رابعنوان برده بدن به همسایه ها تا هم ایران اباد بشه هم همسایه هاش.
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    کاش وزیر بهداشت وزیر کار می بود . کاش