چه کسی میزبانی جام ملت های آسیا را از ایران گرفت؟

امسال،به میزبانی جام ملت های آسیا نزدیک شده بودیم اما باز هم مثل همیشه مانعی به نام اختلاف داخلی،این میزبانی را از ایران گرفت.

مرتضی رضایی/«میزبانی جام ملت های آسیا به امارات می رسد.»علی کفاشیان ابایی از اینکه این حرف را با صراحت بزند ندارد.رییس فدراسیون فوتبال دیگر مطمئن شده که نمی تواند با دست های خالی برای گرفتن میزبانی جام ملت ها بجنگد:«آنها همه چیز دارند.ورزشگاه های خوب،پرواز مستقیم وپول.ما کاری نکرده ای دیگر.نمی شود که به مردم دروغ گفت. مگر اينكه ديگران در كشور كاري كرده باشند! با شرايطي كه داريم، گليم خودمان را از آب بيرون بكشيم، شاهكار كرده‌ايم، ديگر وقت نداريم كاري براي ميزباني كنيم.»

این حرف های کفاشیان یعنی به پایان رسیدن یک رویا آن هم قبل از اینکه آغاز شود! تقریبا یک سال قبل رییس هیجان خاصی داشت.او بر این عقیده بود که می تواند با حمایت شش هفت نفر از روسای فدراسیون های حامی به راحتی میزبانی درجام ملت ها را برای ایران بگیرد.تصور کفاشیان این بود که با برگزاری دور جدید انتخابات هیات اجرایی(EXCO (او شانس بالایی در رای گیری ها خواهد داشت و با اضافه شدن ایران و کره جنوبی در این هیات می تواند با حمایت اعضا میزیانی را برای ایران به ارمغان بیاورد.اما در رکود فوتبال ایران و در روزهایی که شاید در آینده از آن به عنوان روزهای سیاه فوتبال نام ببرند کفاشیان خیلی بی پروا گفت:«میزبانی به اماراتی ها می رسد.»

ورق خیلی زودتر از آنچه که در داخل ایران بشود فکرش را کرد به ضرر ما به زمین برگشت.عدم حمایت از سوی وزارت ورزش،درگیری ها و اختلاف ها بین طرفین و هزار و یک حاشیه دیگر باعث شد تا شانس اماراتی ها برای گرفتن میزبانی جام ملتهای آسیا بالاتر از ایران باشد.جدا از همه امکاناتی که کفاشیان از آنها سخن گفت اتفاقاتی که در کنفدراسیون فوتبال آسیا و بر سر انتخابات رییس این کنفدراسیون(رقابت بین شیخ سلمان و یوسف سرکال)افتاد باعث شد تا کشورهای عرب نشین به خاطر دلجویی از یوسف سرکال هم که شده کفته ترازوی میزبانی را به نفع امارات سنگین تر کنند.

در جریان این انتخابات شش کشور شیخ نشین عضو در کنفدراسیون فوتبال آسیا یک جورهایی خودزنی کردند و در انتخاب بین شیخ سلمان و سرکال کار را به جایی رساندند که بن علی رییس فدراسیون اردن و نایب رییس فیفا به حرف آمد و خیلی شفاف با انتقاد از نوع برخورد این کشورها با یوسف سرکال عنوان کرد:«بدجوری دل یک شیخ را شکستیم و باید از او دلجویی شود.»دلجویی ای که به نظرحالا زمانش رسیده است و چه موقعیتی بهتر از دادن میزبانی جام ملتها به امارات برای اینکه شیخ این کشور حوزه خلیح فارس دیگر از دست کسی دلگیر نباشد! از همان زمان علی کفاشیان به این نکته واقف بود که ایران هیچ شانسی برای گرفتن میزبانی ندارد.اما او کار را رها نکرد و امیدوار بود که با توجه به رابطه خوبی که با بلاتر دارد سفارش رییس فیفا برای دادن میزبانی به ایران کارساز شود اما...

نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که اماراتی ها برای اینکه میزبان این تورنمنت بسیار مهم شوند با امضای قراردادی با شرکتی که کارهای اجرایی المپیک ریو را انجام می دهد و توانسته میزبانی جام جهانی 2020 را هم برای قطری ها بگیرد چند گام از ایران پیش افتادند.همان زمان این شائبه مطرح شد که شر کت مذکور به ایران پیشنهاد پرداخت 9 میلیون دلار و سپردن مسئولیت تمام کارهای اجرایی به آنها را داده است که این پشنهاد با مخالفت علی کفاشیان روبرو شد.البته این مخالفت رییس فدراسیون فوتبال یک دلیل ویژه داشت.وزارت ورزش حمایت نکرد و پولی نبود که بخواهند به این شرکت پرداخت کنند.با این شرایط کفاشیان دست از تلاش های خودش نکشید.او تیزری از امکانات ورزشگاه های ایران که در آن گل های خدادد عزیزی و علی دایی به استرالیا و کره جنوبی هم گنجانده شده بود(هر چند با کیفیت پایین) آماده کرد و برای کنفدراسیون فوتبال آسیا فرستاد تا شاید تاثیری در گرفتن میزبانی داشته باشد...با این شرایط کفاشیان در نقطه ای از تلاش هایش به این نتیجه رسید که میزبانی را به ایران نمی دهند و اماراتی ها با لابی های بیشتر،امکانات بهتر و نفوذی که در آسیا دارند میزبانی را از آن خودشان کرده اند.

این البته یک روی سکه است و حتی اگر میزبانی از مسابقات جام ملت های آسیا به ایران نرسد رییس فدراسیون فوتبال امسال این شانس را دارد که بتواند برای چهار سال به عضویت هیات اجرایی فوتبال آسیا در بیاید و یا حتی نایب رییس شود.

شکی وجود ندارد که کفاشیان به هیچ عنوان بازنده این بازی نخواهد بود.در حالی که وزارت خانه جنگ با فدراسیون فوتبال را با این بهانه که:«در ورزش بانوان وضعیت بدی داریم.» آغاز کرد و حمایتش از کفاشیان را برداشت اما باید گفت که چیزی از دست کفاشیان نمی رود و بازنده این بازی وزارت ورزش و مردم خواهند بود.به عقیده بسیاری از نزدیکان به فوتبال امسال نزدیکترین سال برای رسیدن به میزبانی جام ملت های آسیا بود.جایی که قدرت های فوتبال آسیا مثل کره،ژاپن و حتی عربستان پا پس کشیدند و از آن مهمتر با توجه به شرایط خوب سیاسی و مذاکرات خوش بینانه بین المللی دولت و وزارت ورزش می توانستند با صرف هزینه ای دو یا سه میلیون دلاری و تجهیز ورزشگاه ها شرایط برای میزبانی از بازی های جام ملت ها را فراهم کنند.اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه آتش اختلاف ها بیشتر و بیشتر شد و از آن طرف اماراتی ها که خیالشان از بابت میزبانی راحت است شروع با ساخت ورزشگاهی مجهز کردند که می گویند قرار است مدرن ترین ورزشگاه روز دنیا شود.

میزبانی جام ملت ها همان طور که رییس فدراسیون فوتبال درباره اش شفاف حرف زد از دست رفته و جالب اینجاست که واکنش وزیر ورزش پس از مطرح کردن این موضوع مهم که اماراتی ها به یک قدمی گرفتن میزبانی رسیده اند این بود:«خیلی ممنون از مطرح کردن این موضوع.»

 

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    286 8
    جناب آقای روحانی بعنوان کسی که بهت رای دادم ازت انتظار دارم کمی در مورد عملکرد این وزیرت توضیح بدی . با تشکر
    • کاکائو IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
      33 3
      فقط از مجلس محترم تقاضا داریم استیضاح گردد
  • صالح A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    چرا ماتم گرفته اید ؟ حالا میزبانی از چند کشور لادین برای ما افتخار است؟ افتخار ما این است که برویم و در زمین خودشان آنها را شکست دهیم . برویم و پرچم اسلام را در بلاد آنها برافراشته کنیم و بانگ سرود مقدس جمهوری اسلامی را در آنجا طنین انداز کنیم .
    • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      جو گیر
    • بی نام US ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      73 17
      مرسی. خیلی با مزه بود.
    • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      61 4
      زرشك
    • sani IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
      2 1
      اولا که هنوز معلوم نیس که میزبانی رو به کی بدن.کفاشیان خودش دیرو تو مصاحبش اعلام کرد و گفت بهشون گفتیم که با این کار باعث توسعه بیشتر فوتبال ما میشید وگرنه امارات که معلومه امکانتاش بهتر از ماست.به نظر منم حرف درستی زده چون ما ایرانیا عادت داریم که زور بالاسرمون باشه و تا زور نباشه کاری انجام نمیدیم.درسته الان امکانات رو نداریم ولی مطمئنا اگه میزبان باشیم با زور میزبانی و ای اف سی هم که شده تا 4 سال دیگه امکانات و ورزشگاهامون مجهز میشه دولتم 100 درصد کمک میکنه ولی اگه نشیم تا سال ها بعد هم وضع همینه .
  • علي US ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    114 9
    فدراسيوني كه نميتونه پول اردوي تيم ملي مردان بزرگسالشو تأمين كنه و هميشه ته جيبش شيپيش بالا و پايين ميپره قطعاً ميزبان خوبي هم براي جام ملتها نخواهد بود. باور كنيد با ناراحتي اينو ميگم. همون بهتر كه ميزباني به ايران نرسه.
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    از همون اول معلوم بود این کار غیر ممکنه.دلایل اقای کفاشیان کاملا درسته و اضافه کنید به این مشکلات عدمم حضور بانوان در ورزشگاه رو
    • رضا A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      70 59
      همین مونده بانوانم پا به پای اقایون به شعار علیه داورا بپردازن فوتبال ما روز به روز داره کثیف تر میشه
    • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      70 71
      جامعه ما هنوز عقب تر از اون حرفاس که بخواييم به حضور بانوان در ورزشگاه فکر کنيم، حداقل 30 40 سال با همچون فهمي فاصله داريم
    • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      4 34
      آخه دخترو چه به فوتبال...
  • اشکان IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    114 6
    آقا جان بشمارید ببینید چند تا زمین چمن که در حد فوتبال آسیا است داریم جز ورزشگاه آزادی و اگر ورزشگاه فولاد شهر هم آماده بشه دوتا یکی هم ورزشگاه فولاد خوزستان جمع ببندید سه تا ورزشگاه داریم در صورتی که در هندوستان 15 تا ورزشگاه آماده و تازه تاسیس وجود دارد و با همه امکانات مگه کنفدراسیون فوتبال آسیا خول شده میزبانیشو بده به ایران
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    42 2
    بهتر آقا، ميزبان ميشديم آبرومون بيشتر از ايني كه رفته ميرفت با اين امكانات جهاني كه داريم
  • بی نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    18 1
    خداییش با چه رویی رفتین درخواست میزبانی دادیم ؟ با ورزشگاه هایی که سرویس بهداشتی نداره ؟ آب واسه خوردن نداره ؟ از سقفاش آب می چکه ؟ یا دلمونو به زمین های هوارش که با رنگ پاشیدن سبز می شه خوش کردیم ؟
  • محمد A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    17 0
    چرا رسانه ها دست اقایون وبرای مردم رونمیکننداقای گودرزیداری باورزش چیکارمیکنی میدونی بدست اوردن میزبانی این رقابتها واسه مردم مث رویاس؟مابه اقای روحانی رای دادیم این مسائل درست شه امابدترشده
  • بابك اذري IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    23 2
    خداييش جام ملتهاي اسيا رو بندازن ايران كه چي بشه؟؟جك نگين تورو خدا...با كدوم ورزشگاه ما بعد از انقلاب يه ورزشگاه ساختيم كه نصف ازادي باشه؟؟؟؟؟؟ اصلا فكر كردن نميخواد.ميزياني جام ملتها نوش جون عرب ها..با اينكه ازشون متنفرم..
  • فرهاد 30 از کرمان IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    17 2
    نمی ذارن کفاشیان خوشحالمون کنه .بنده خدا میخواد کاری انجام بده اما موانع زیادن
  • سحر IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    1 1
    اگه میخواین ایران کلاً تعلیق شه بذارین بازیها تو ایران برگزارشه.......آخه باچی؟باست خالی؟
  • افشین A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    2 1
    از همون اول هم معلوم بود که ایران هیچ شانسی برای میزبانی نداره آخه با کدوم امکانات؟کفاشیان به این فکر کرد که یه چیزی میپرونیم اگر گرفت که فبها اگر نگرفت هم چیزی از دست ندادیم حالا درسته که وزارت ورزش و فدراسیون اختلاف دارند و وزارت هیچ حمایتی نکرده اما فرض کنید حمایت هم میکرد چی میشد ؟ مگه مسئولین afc دیوانه هستند که امارات با اون امکانات رو ول کنند مارو میزبان کنند؟ به این فکر میکنم که 40 سال پیش ایران میزبان بازیهای اسیایی بوده واین کشورهای عربی حاشیه جنوب خلیج فارس محلی از اعراب نداشتند اونوقت الان اونها کجا هستند و ما کجا...
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    2 0
    از همون اول می دونستم میزبانی به ایران نمیرسه ما اگر تمام مشکلات رو هم برطرف کنیم و حتی اگر چند ورزشگاه مدرن هم بسازیم که در آینده نزدیک محاله باز بحث حضور بانوان تو ورزشگاه ها لاینحل باقی می مونه و این مهمترین مانع برای ما در گرفتن میزبانی تورنمنت های مهم ورزشیست. فقط موندم این آقایانی که میرن درخواست میزبانی میدن خودشونو به کوچه علی چپ زدن یا...