محمد عباسپور

این روزها که اوج مذاکرات هسته ای غرب علیه نظام اسلامی ایران درقالب 1+5 بر مبنای رسیدگی به یک دروغ بزرگ صهیونیستی-آمریکایی علیه تنها نظام مقاوم درمقابل اهداف استکباری آمریکا وهم پیمانان شان جریان دارد اگرچه همانطورکه مقام معظم رهبری فرمودند : « ... من شک ندارم که دستگاه‌هاى تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در این کشورهائى که جلوى ما ایستاده‌اند، اطلاع دارند و می‌دانند که ما دنبال سلاح هسته‌اى نیستیم. واقعاً سلاح هسته‌اى به صرفه‌ى ما نیست؛ علاوه بر اینکه از لحاظ فکرى و نظرى و فقهى، ما این کار را خلاف می دانیم و این حرکت را حرکت خلافى می‌دانیم. ما استفاده‌ى از این تسلیحات را گناه بزرگ می‌دانیم و نگهداشتنش را یک کار بیهوده‌ى پرضررِ پرخطر می‌دانیم و هرگز دنبالش هم نمی‌رویم. آنها هم این را می‌دانند، اما روى این نقطه فشار مى‌آورند براى اینکه این حرکت را متوقف کنند».مقامات عالی رتبه طرف مذاکره با ایران نه تنها اطلاع دارند که ایران ازمدار استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای خارج نشده است بلکه یقین دارند اما استراتژی استفاده ازترفند"دروغ هرچه بزرگ تر باشد ( با تکرارآن دررسانه های مختلف)، باورش آسان تراست" دروغ وتهمت قصد تولید بمب اتمی رابه ایران نسبت داده اند تا به زعم باطل خود جلوی توسعه علمی وفناوری این کشور را که ازابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای براندازی اش هزاران طرح و تزویر و فتنه وجنگ تحمیلی سخت و سلسله جنگ های نرم رابه اجرا درآمورده اند اما به لطف الهی وهمت ملت شهیدپرور ولایتمدار کشوربا شکست مواجه گردیده اند نتواند به عنوان الگوی تمام عیارمعجزه پیروزی مقاومت دربرابرابرقدرت قرن آمریکا وهم پیمانانش درفراروی سایرملت های تحت ستم وسلطه غرب وشرق قرارگیرد. خاصه این که بخشی از این ملت ها درکشورهای عربی آفریقایی خاورمیانه که شریان حیاتی نفت ومنابع و ذخایر خدادادی را دراختیار دارند که درقبضه آمریکا وکشورهای اروپایی ... قراردارد.
لذا به عنوان یک پژوهشگر برآن شدم تا یکبار دیگر هم برای تنویرافکارعمومی به ویژه افکارعمومی آزاد اندیشان وفرهیختگان منطقه وجهان با نگاهی پژوهشی دراین عرصه، حقایق مسلم مبناهای دینی حرمت استفاده از سلاح های کشتارجمعی را درمعنای عام آن وخاصه حرمت استفاده ازبمب اتم را درحقوق بشرالهی قرآن کریم ونهج البلاغه مروری اجمالی نمایم تا اگرچه نمی از دریا، اما اتمام حجتی دیگرباشد بربی اساس بودن انتشاردروغ بزرگ صهیونیسم جهانی وآمریکا از برنامه تولید بمب اتم توسط نظام اسلامی ایران که بیشترین الگوسازی ناب ازپیامبرگرامی اسلام(ص) وحضرت علی علیه السلام را دنبال می نماید.
الف : ممنوعیت تولید و استفاده ازبمب اتمی درقرآن کریم:
اولین شاخص از آیات، آیه شریفه 190 سوره مبارکه بقره یکی از مصادیق ممنوعیت تولید و استفاده ازبمب اتمی درقرآن کریم به شمار می رود که درعرصه قوانین جنگی غیرقابل تغییربین مسلمانان وغیرمسلمانان فرموده است:
" وَقَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَتَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبِّ الْمُعْتَدِينَ" که نگاهی به ترجمه آن نمایان گرِمترقی بودن و بهتراز قوانین حقوق بشری روز بودنِ مفاد قوانین الهی قرآن کریم دراسلام ناب محمدی(ص) از 1435 سال قمری قبل نسبت به تمامی آنچه از حقوق بشردرقوانین بین المللی وسازمان ملل از آن یادمی شود می باشد که فرموده :" و در راه خدا با آنان که به جنگ و دشمنی شما برخیزندجهاد کنید، لکن ازحد تجاوز نکنید که خدا متجاوزان را دوست ندارد."این آیه شریفه با وجود ایجاز واختصار درعبارت، دارای آنچنان مفاهیم بلند و برخورداری از اطلاق وعموم می باشد که می توان مصادیق وموضوعات مختلف و نوپیدا را با آن تطبیق نمود. بر همین اساس فقها ومفسران درتفسیر و تبیین کلمه " اعتداء" درآیه شریفه فوق، آن را شامل تعـدّی وتجاوز از حدود وفرمان الهی درجنگ دانسته اند " وپرواضح است که استفاده از سلاح های کشتارجمعی نظیربمب اتم که نظامیان وغیرنظامیان وهرآنچه درشعاع انفجاری- تشعشعی آن است را ازبین می برد، مصداق کامل تجاوز ازحددستورات الهی است واز دستورکارنظام اسلامی خارج.
دومین شاخص ازآیات، آیه شریفه8 سوره مبارکه مائده است که فرموده :"يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ" که نگاهی به ترجمه آن"ای کسانی که ایمان آورده اید،(در هرکار فردی واجتماعی) قیام کننده استوار و دائم برای خدا و گواهان به عدل و قسط باشید و هرگز دشمنی با گروهی شما را برآن ندارد که عدالت نکنید، عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتراست، وتقوا پیشه کنید که همانا خداوند به آنچه می کنید آگاه است"، مفاد این آیه شریفه نیز نشان می دهد کاربرد هرگونه سلاح وابزار جنگی نظیرسلاح های کشتارجمعی علیه دشمنان، مجاز نبوده ورزمندگان اسلام از 14 قرن قبل نسبت به این قبیل قوانین بین المللی اسلام ناب ومحدودیت های جنگی اسلام ناب که درمیدان جنگ هم اصل اعتدال وعدالت را تجویز نموده است آشنا وبه آن عمل نموده و خواهند نمود.
سومین شاخص آیه شریفه ٣٢، سوره مبارکه مائده است که دررابطه با منع آدم کشی جز درقبال قتل نفس یا فساد درروی زمین فرموده :" مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاء تْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فِي الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ.به خاطر همين ماجرا بود كه ما به بنى اسرائيل اعلام كرديم كه هركس يك انسان را بكشد بدون اينكه اوكسى را كشته باشد ويا فسادى در زمين كرده باشد، مثل اين است كه همه مردم را كشته، (چون انسانيت را مورد حمله قرار داده كه در همه يكى است )، و هركس يك انسان را از مرگ نجات دهد مثل اين است كه همه را از مرگ نجات داده و با اينكه رسولان ما براى بنى اسرائيل معجزاتى روشن آوردند. با اين حال بسيارى از ايشان بعد از آن همه پيامبر (كه برايشان بيامد) در زمين زياده روى مى كنند.مفاد این آیه شریفه به نحو روشن تری حدود قتال بادشمن درمیدان جنگ را نشان می دهد که فرموده، حق ندارید کسی را بکشید بدون این که آن فرد، كسى را كشته باشد ويا فسادى در زمين كرده باشد. بنابراین کاربرد سلاح های کشتارجمعی که درصورت انفجار بیش از نظامیان، مردم عادی شهرها ومناطق جمعیتی را نابود خواهد کرد، به طریق بالاتری مجاز نبوده ورزمندگان اسلام همچنان به این دستورات توجه نمودهو از آن عدول نخواهند نمود.
چهارمین شاخص آیه شریفه205، سوره مبارکه بقرهاست که دررابطه با ممنوعیت فساد درزمین و ممنوعیت نابودی انسان ها و حتی ممنوعیت نابودی منابع محیط زیست دراسلام صادرشده است،درصورتی که نمونه عملکرد رژیم های فرعون صفت نظیرآمریکا که درجنگ جهانی دوم با بمباران اتمی شهرهای ناکازاکی وهیروشیما نسلی را همراه با تمام محیط زیست وحیوانات شان درآتش و امواج وپرتوهای اتمی هدف قرارداده و ازبین برد وامروزههم گویی مصداق رژیم جعلی صهیونیست را بیان فرموده که از هیچ جنایتی ابا ندارد، خواه با نسل کشیباشد نظیرآنچه اسرائیل درجنگ های 33 روزه با لبنان، جنگ 21 روزه با مردم عادی کرانه باختری فلسطین نشان داد، واوج نسل کشی(هولوکاست )آن را درجنگ 52 روزه غزه با هدف قراردادن مردم، دبستان ها،مساجد،پارک های بازی بچه ها وحتی کمپ های اسکان دارای علامت سازمان ملل با سلاح های کشتارجمعی و به خاک وخون کشیدن زن ومردپیرو بچه ونوجوان وجوان نشان داد. گویی این آیه شریفه فلاش بکی ازاین عرصه ها را روایت فرموده است :" وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيِهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الفَسَادَ "وقتى برمى‏گردند(ويا وقتى به ولايت و رياستى مى‏رسند) با تمام نيرودرگستردن فساد در زمين مى‏كوشند و به مال و جانها دست مى‏اندازند با اينكه خدا فساد را دوست نمى‏ دارد.
البته آیات بسیاری از نکوهش چنین جنایاتی وپرهیزدادن مسلمانان از کاربرد آن همراه با آیات فراوانی که از رعایت عدل وپرهیزاز ظلم به انسان ها، پرهیز از ظلم به غیرمسلمانان سخن رانده است وبالاتر از آن حتی در رعایت انصاف وخوشرفتاری نسبت به حیوانات، جانوران وگیاهان درآیات و روایات اسلامی کم نیست که درحوصله این مقالت نمی گنجد وازذکرآن صرف نظرنموده چراکه درخانه اگرکس است، یک حرف از نص شریف قرآن کریم بس است.
ب : ممنوعیت تولید و استفاده ازبمب اتمی در نهج البلاغه :
1. نامه 12 نهج البلاغه امیرالمؤمنین( ع ) به معقل بن قيس رياحى آنگاه كه او را به سه هزار سپاهى برمقدمه به شام مى فرستادندفرمودند:اتَّقِ اللَّهَ الَّذِي لا بُدَّ لَكَ مِنْ لِقائِهِ، وَ لا مُنْتَهَى لَكَ دُونَهُ، وَ لا تُقاتِلَنَّ إِلا مَنْ قاتَلَكَ.از خدايى كه بناچار، روزى با او ديدارخواهى كرد و جز درگاه او پايانى ندارى ، بترس. جنگ مكن مگر با آنكه با تو بجنگد. مفاد این فرمان نهج البلاغه نشان می دهد که از نص قرآن کریم اخذ شده و مقررات جنگی سپاهیان اسلام با دشمنان درمیدان جنگ را نشان می دهد که فرموده، حق ندارید باکسیکه با شما جنگ نمی کند، بجنــگیـــد.
2. نامه 14 نهج البلاغه امیرالمؤمنین( ع ) سفارشى از آن حضرت (ع ) به سپاهیان شان پيش از ديدار با دشمن درجنگ صفيناست که فرمان داده اند : لا تُقاتِلُوهُمْ حَتَّى يَبْدَؤُوكُمْ، فَإِنَّكُمْ- بِحَمْدِ اللَّهِ-عَلى حُجَّةٍ، وَ تَرْكُكُمْ إِيّاهُمْ حَتَّى يَبْدَؤُوكُمْ حُجَّةٌ اءُخْرى لَكُمْ عَلَيْهِمْ.فَإِذا كانَتِ الْهَزِيمَةُ بِإِذْنِ اللّهِ فَلا تَقْتُلُوا مُدْبِرا، وَلا تُصِيبُوا مُعْوِرا، وَ لا تُجْهِزُوا عَلى جَرِيحٍ، وَ لا تَهِيجُوا النِّساءَ بِاءَذىً،...، با آنان مجنگيد تا آنان جنگ را بياغازند. سپاس خدا را، كه حجت با شماست. و اگر واگذاريد تا آنان جنگ را آغاز كنند، اين هم حجتى ديگر است به سود شما و زيان ايشان . هرگاه ، به اذن خدا، روى به هزيمت نهادند، كسى را كه پشت كرده و مى گريزد، مكشيد و آن را كه از پاى افتاده است ، آسيب مرسانيد و مجروح را زخم مزنيد و زنان را ميازاريد...مفاد این فرمان نهج البلاغه نیز که ممنوعیت آزار به زنان، ممنوعیت کشتن دشمن را درحین فرار، ممنوعیت آسیب رساندن به دشمنی که ازپا افتاده است را صادرفرموده اند به روشنی نمایانگراین حقیقت دینی است که پیروان آن حضرت از جمله نظام اسلامی ایران،این دستورات حضرت را نصب العین خود قرارداده و خواهند داد.
3. البته ازآن جایی که درجنگ های دنیای امروزین، دوری از آموزه های الهی-دینی کشورهای غیرمسلمان را به استفاده از سیاست های ماکیاولیسم وشیطانی سوق داده است که معتقدند:"هدف وسیله را توجیه می کند" دوطرف جنگ هدف خود را نابودی کامل طرف مقابل به هرقیمتی قرار می دهند، بنابراین از هروسیله ای برای شکست دادن حریف استفاده می کنند وکاربرد هرگونه سلاح جنگی اعم از سلاح اتمی، سلاح شیمیایی، سلاح میکروبی وسایرسلاح های کشتارجمعی را مجاز می شمارند...! درصورتی که اسلام ناب به پیروانش اجازه استفاده از هرسلاحی را برعلیه دشمنان نداده است و بزرگ ترین الگوی اسلام که درسیره حضرت رسول اکرم (ص) مشهود است ومؤمنین به پیروی از سیره آن حضرت درقرآن کریم مأمورشده اند درراستای : لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا: ترجمه" قطعا ًبراى شما دررفتاررسول الله مايه اقتدا و سرمشق زندگى است براى كسى كه به خدا و روز واپسين اميد(قلبى و عملى) دارد وخدا را بسيارياد مى‏كند"..رفتارآن حضرت از جمله درروایت حضرت امام جعفرصادق(ع) به نقل ازامیرمؤمنان حضرت علی(ع) نشان می دهدکه حضرت، از این که دربلاد مشرکان سَـمّ پراکنده شود نهی فرموده اند :"عن سکونی، عن جعفرعن ابـیه عن علی (ع)، ‌ان النبیّ (ص) نهی ان یلقی السّم فی بلاد المشرکین»؛رسول خدا(ص)ازسـمّ پاشیدن درمناطق مشرکان نهی فرموده است.» زیرا استفاده از سمّ، موجب به خطرافتادن زندگی موجودات زنده اعم از انسان ها، حیوانات وحتی گیاهان می شود.
ممنوعیت ونهی دراین روایات هرچند در مورد سـمّ وارد شده است، لکن ملاک نهی، اختصاص به سـمّ ندارد، بلکه شامل هرگونه سلاحهای کشتارجمعی می‌شود، زیرا فرقی میان مسموم کردن آب، یا هوا و یا زمین با استفاده ازدیگرسلاحهای غیرمتعارف نیست، بلکه استفاده از دیگرسلاحهای غیرمتعارف به مراتب هولناک‌تراست. بنابراین، اگردرلسان مبارک رسول خدا (ص) که پایه گذار مکتب فضیلت وانسانیت است کلمه سـمّ آمده است، قطعاً عنوان سـمّ موضوعیت ندارد، بلکه اشاره به هرگونه سلاحی است که سبب کشتار افراد بی‌گناه درخارج از مناطق جنگی است، اعم از انسانها، حیوانات ویا آسیب به مزارع ومحیط زیست.
پرواضح است درعصر رسول خدا (ص) وائمه (ع) از سلاحهای شیمیایی و میکروبی وهسته‌ای خبری نبوده است تا موضع آنان دربرابربه کارگیری آنها مشخص شود، لیکن نمونه‌های کوچک‌تری درآن زمان بوده است که از جهات مختلف مشابه سلاحهای غیرمتعارف عصرحاضراست. لذا می‌توان حکم آنها را به سلاحهای غیر متعارف عصرحاضرتعمیم داد. ازجمله مسموم کردن مناطق، آتش زدن درختان ومزارع وخانه‌ها، آب بستن برروی دشمن جهت غرق کردن آنها و.. .
تبیین برخی از اصول اسلامی درجنگ که از آموزه‌های دینی اعم از آیات، روایات، سیره رسول خدا (ص) وائمه (علیهم السلام) راجع به روش استفاده از تسلحیات از جمله ابزارجنگی غیرمتعارف برمی‌آید، سودمند است.با نگاهی به کتب فقه الجهاد وکتاب الجهاد و... مشخص می شود هریک از این اصول که برگرفته از آیات وروایات وسیره عملی رسول خدا (ص) وائمه اطهار (ع) درمیدان جنگ است، می‌تواند درجهت تبیین مبانی فقهی حرمت به کارگیری ابزارجنگی غیرمتعارف هسته‌ای ومیکروبی مورد استدلال قرارگیرد. به جهت پرهیز از طولانی شدن از آوردن آیات وروایات صرف نظرمی شود. عناوین برخی از این باب ها عبارتند از :
1. ممنوعیت اقدام به جنگ به قصد انتقام‌جویی وخونریزی.
2. ممنوعیت آغاز به جنگ.
3. ممنوعیت مثله کردن کشته‌های دشمن.
4. ممنوعیت نقض عهد و پیمانهای جنگی.
5. ممنوعیت کندن وسوزاندن درختان و مزارع.
6. ممنوعیت اسارت پیش از اتمام حجت ودعوت به حق.
7. ممنوعیت کشتن سربازان دشمن، درصورت امکان اسیرکردن آنان.
8. ممنوعیتکشتن ویا پی کردن حیوانات.
9. ممنوعیت جنگ پس از قبول اسلام.
10. ممنوعیت جنگ با اهل کتاب درحالتی که آمادگی انعقاد قرارداد ذمه را دارند.
11. ممنوعیت ادله جنگ، با پیشنهاد صلح از طرف دشمن.
12. ممنوعیت تخریب ساختمانها وویرانگری آبادیها.
13. ممنوعیت بستن آب برروی دشمن.
14. ممنوعیت کشتن سربازان دشمن که درحال فرارهستند.
15. ممنوعیت کشتن غیر نظامیان از قبیل کودکان، زنان، پیران، رهبانان، پرستاران، مجروحان، بیماران، پیغام رسانان و همانند آنها.
16. ممنوعیت کشتن افرادی از سربازان که با اجبار درجنگ شرکت کرده‌اند.
17. ممنوعیت کشتن کسانی که درجنگ اجیرشده‌اند.
18. ممنوعیت شرکت دادن اطفال درجنگ.
19. ممنوعیت از جنگهای کوروبدون نشانه.
20. ممنوعیت از به کار گیری افراد ناتوان درجنگ.
21. ممنوعیت ترور.
پيامبرصلي الله عليه وآله در بیانی زیبا و حکمت آموز می فرماید:لاتُحرِقُوا النَّخلَ و لاتُغرِقوهُ بِالماءِ و لاتَقطَعُوا شَجَرَةً مُثمِرَةً و لاتُحرِقُوا زَرعاً ... (( نخل را نسوزانيد و آن را در آب غرق نكنيد. درخت بارور را قطع نكنيد و زراعت را به آتش نكشيد...)).
جمع بندی :
بازخوانی فتوای تاریخی مقام معظم رهبری دررابطه با حرمت سلاح هسته ای غرب چکیده اصول مترقی اسلام عزیز نسبت به حقوق بشرواقعی وبرگرفته از آیات قرآن کریم و روایات رسیده از حضرت پیامبرگرامی اسلام(ص) وائمه اطهارعلیهم السلام است که به عنوان جمع بندی این جستار قابل توجه است، فتوایی که در واقع آمریکا وغرب وشرق را به بن بست کشاند.
رهبرمعظم انقلاب درآن پیام که به خاطربرگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح وعدم اشاعه که فروردین ماه سال 90 درتهران برگزار شد، فتوای تحریم استفاده از سلاح‌های اتمی را تکرارکردند فرموده اند: «به اعتقاد ما، افزون برسلاح هسته‌ای، دیگرانواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظیرسلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیزتهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت‌ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ی امکانات خود را درمسیرمقابله با آن قرار دهد. ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشراز این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم.. »
فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب در حرمت ساخت بمب اتم که در واقع اخلاق‌مداری در عرصه سیاست محسوب می‌شود، غرب را درتلاش برای القای دروغ بزرگ اتهام ساخت سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی را ناکام گذاشت هرچند که آنها دست از دشمنی خود با نظام برنخواهند داشت.
این فتوا وپیام رهبر انقلاب به ‌عنوان عالی‌ترین مقام مسئول در کشور مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفت و تاکید چندباره بر این فتوا به عنوان منطق مذهبی و سیاسی ایران، همواره در مذاکرات دیپلماتیک ایران و غرب مورد استناد قرارگرفته و در پیشبرد اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان درتنویرافکار عمومی موثر بوده است.
همانطورکه حجت الاسلام ذوالنور جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز درباره فتوای مقام معظم رهبری مبنی برحرمت تولید و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اعلام نموده است. جمهوری اسلامی با پشتوانه اعتقادی این حرف را می‌زند که به دنبال تولید و استفاه از سلاح های هسته‌ای نیست. مقام معظم رهبری هم در جایگاه مرجع بزرگوار تقلید و هم در جایگاه ولی امر مسلمین و حاکم و ولی فقیه جامعه اسلامی فتوا دادند که تولید و بکارگیری سلاح های هسته‌ای مشروع نیست.
البته مقام معظم رهبری دردیدار با رئیس و مسئولان سازمان انرژی اتمی و جمعی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان درباره حرمت سلاح هسته‌ای تاکید کردند: »من شک ندارم که دستگاه‌هاى تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در این کشورهائى که جلوى ما ایستاده‌اند، اطلاع دارند و می‌دانند که ما دنبال سلاح هسته‌اى نیستیم. واقعاً سلاح هسته‌اى به صرفه‌ى ما نیست؛ علاوه بر اینکه از لحاظ فکرى و نظرى و فقهى، ما این کار را خلاف میدانیم و این حرکت را حرکت خلافى می‌دانیم. ما استفاده‌ى از این تسلیحات را گناه بزرگ می‌دانیم و نگهداشتنش را یک کار بیهوده‌ى پرضررِ پرخطر می‌دانیم و هرگز دنبالش هم نمی‌رویم. آنها هم این را می‌دانند، اما روى این نقطه فشار مى‌آورند براى اینکه این حرکت را متوقف کنند.».
فرازی دیگراز فرمایشات رهبرمعظم انقلاب درجمع کارگزاران نظام اسلامی که رویکرد حقیقی غرب نسبت به ماهیت انقلاب اسلامی را تبیین و فرمودند : »اعتقاد من این است؛ آنقدرى که اروپا و امریکا به مسأله‌ى انرژى هسته‌یى تظاهر مى‌کنند و وانمود مى‌کنند نگران این قضیه هستند، نگران نیستند. خودشان هم مى‌دانند که ما دنبال سلاح هسته‌اى نیستیم. ما مرتب تکرار مى‌کنیم، اصرار مى‌کنیم؛ آنها «نه» مى‌گویند و سرى تکان مى‌دهند! درحالى‌که مى‌دانند ما دنبال سلاح اتمى نیستیم. مسأله، مشغول کردن نظام اسلامى است. یکى از اهداف عمده‌ى اینها این است که نظام اسلامى را مشغول کنند؛ ذهن مدیران، مسؤولان، مجلس، دولت و دست‌اندرکاران گوناگون را از مسائل جارى و کارى کشور در بخشهاى مختلف -چه بخش قضایى،چه بخش اجرایى، چه بخش تقنینى-منصرف و غافل کنند. این مسأله هم که حل بشود، باز مسأله‌ى دیگرى درست خواهد شد».! 
این فتوا که بهتوسط تمام مقامات کشوری ولشگری به عنوان حکمی حکومتی ولایی و خدشه ناپذیراطاعت شده و خواهد شد به مثابه خط قرمزی در ارکان نظام اسلامی جاری گردیده و هیچ فرد وارگانی قادرنخواهد بود خلاف آن عمل نماید و درواقع این فتوا به موضعرسمی دیپلماتیک جمهوری اسلامی تبدیل شده است که نه تنها تضمین‌ کننده حقوق هسته‌ای کشورمان است بلکه با توجه به پرچمداری ایران در بیداری اسلامی مواضع برحق جمهوری اسلامی را در منظر کشورهای مسلمان اثبات می‌کند و این مسیر به عنوان الگو و نقشه راهی برای آن کشورها نیزمطرح است،.فبشرعباد...
 بیانات رهبرعالیقدر جمهوری اسلامی ایران درخصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران:
سفارت جمهوری اسلامی ایران دراوکراین گزیده ای ازرهنمودهای معظم له را درتارنمای سفارت آورده است که اگر شرق و غرب به مفاد آن بیندیشند چیزی جز تمکین و پیروی عینی از آموزه های قرآن کریم و نهج البلاغه که به مصادیقی از آن اشارت شد نخواهند یافت بنابراین با درج عینی آن مقاله را به آخرمی بریم.
 امروز جمهوری اسلامی ایران مسلح به سلاحی است که از سلاح اتمی بالاتر و برنده تر است و آن سلاح اراده و ایمان مردم و حضور و همراهی آنها با دولت است که سلاح بزرگ ما است.
چیزی که به یک نظام قدرت می دهد بمب اتم نیست. قدرت نظام اسلامی که آمریکا و بقیه قدرتهای عالم تا امروز نتوانسته اند و نخواهند توانست با آن مقابله کنند، قدرت ایمان نیروهای حزب الله است.
 ملت ایران برای خنثی کردن تهدید های دشمن احتیاج به بمب اتمی و سلاح هسته ای ندارد و همدلی و همبستگی شما مردم و چنگ زدن شما به ریسمان الهی و ایمان دینی، مهمترین سلاح مردم ایران است. این سلاحی است که در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب تا امروز کارائی خود را نشان داده است.
 ملت ایران هم از لحاظ مبنای اسلامی و فکری با اینجور تسلیحات مخالف است، هم از لحاظ تدبیر و عقلانیت مخالف است. تسلیحات هسته ای جز هزینه ایجاد و هزینه نگهداری هیچ فایده ای ندارد. تسلیحات هسته ای برای یک ملت قدرت نمی آورد. چوق قابل اجرا و قابل استفاده نیست. آن کسانی که امروز بمب هسته ای دارند خودشان خوب می دانند که اگر دست از پا خطا کنند و این سلاح هسته ای را بکار بیاندازند، آنچنان دامن خودشان را خواهد گرفت - همچنانی که یک روز تروریستها را تقویت کردند، دامن خودشان را گرفت.
 جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که از لحاظ شرعی و مبنایی با ساخت و کاربرد سلاح هسته ای مخالف است.
 امروز در مسئله انرژی هسته ای، در سطح بین المللی همه پذیرفته اند که ایران بر سر این خواسته به حق و حق طبیعی خود، محکم ایستاده است. این اقتدار در عرصه بین المللی روحیه مردم را بالا می برد و رشد علم و صنعت فن آوری در داخل کشور، فرصتهای خوبی را برای حل مشکلات به وجود آورده است.
 ما اعتقاد به بمب اتمی و سلاح اتمی نداریم. دنبالش هم نخواهیم رفت. بر طبق مبانی اعتقادی و دینی ما، بکار بردن این گونه وسایل کشتار جمعی اصلا ممنوع است حرام است این ضایع کردن حرث و نسل است که قرآن آن را ممنوع کرده است.
 کشورهای مدعی حفاظت از صلح و ثبات جهان، خود از بمب اتمی و سلاح کشتار جمعی استفاده می کنند ادعای اینگونه کشورها در مورد تلاش برای جلوگیری از تولید و تکثیر سلاح اتمی مانند ادعای یک قاچاقچی بزرگ است که خود را مسئول مبارزه با قاچاق می داند.

رییس هیئت مؤسس دانشگاه پیام نور واحد جزیره بوموسی

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افشین IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 7
    واقعا نویسنده این مقاله دراز طویل پیش خودش چی فکر می کنه لطف کنن بگن در سدراسلام در مورداستفاده از ماهواره چه نظری وجود داشت