۰ نفر
۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰

ایرنا نوشت:

ژاپن قصد دارد سه شنبه هفته جاری با اعزام یک مقام ارشد وزارت خارجه به مغولستان، اطلاعات بیشتری از وضعیت اتباع ربوده شده خود در کره شمالی کسب کند.

توکیو بر این باور است که مغولستان به دلیل رابطه خوب و نزدیک با کره شمالی می تواند به عنوان میانجی ایفای نقش کند و اطلاعاتی در خصوص اتباع گم شده ژاپنی در این کشور بدست آورد.

کره شمالی در سال های 2002 و 2004 میلادی تحقیق در خصوص اتباع ژاپنی را که در دهه 1970 و 1980 میلادی ربوده شدند، آغاز کرد اما مقامات ژاپنی نتیجه این تحقیقات را مبهم دانستند و خواستار تحقیقات بیشتر دراین زمینه شدند.

ژاپن به همین منظور ماه گذشته هیاتی عالیرتبه به ریاست «جونیچی ایهارا» مدیرکل دفتر امور آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه این کشور را به منظور مذاکره با مقامات کره شمالی عازم این کشور کرد.

در این مذاکرات که دو روز و به مدت بیش از 10 ساعت در «پیونگ یانگ» پایتخت کره شمالی برگزار شد ، هیات ژاپنی با مقامات کمیسیون دفاع ملی که بالاترین رده در نهاد سیاسی این کشور محسوب می شود، گفت وگو کردند اما گویا نتایج این نشست ژاپنی ها را قانع نکرده و این کشور قصد دارد، از طریق پل ارتباطی مغولستان به هدف خود برسد.

ژاپن قبل از اعزام هیات یاد شده به کره شمالی، به پیونگ یانگ قول داده بود که در ازای اقدام این کشور برای آغاز تحقیقات جدید در خصوص اتباع ژاپنی ربوده شده، برخی از تحریم های اعمال شده علیه این کشور را لغو کند به شرط آنکه پیونگ یانگ همکاری های لازم در این رابطه را با توکیو داشته باشد.

نماینده اعزامی ژاپن به مغولستان «جونیچی ایهارا»، مدیرکل دفتر امور آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه این کشور است.

او در این سفر قصد دارد علاوه بر بررسی و پیشنهاد توسعه همکاری های امنیتی دوجانبه، در پی کسب همکاری این کشور برای حل و فصل مساله اتباع ربوده شده ژاپنی در کره شمالی برآید.

زمان آغاز سفر این مقام ژاپنی به کره شمالی سه شنبه هفته جاری اعلام شده و او در این سفر سه روزه، در نشست مقامات ارشد وزارت خارجه و وزارت دفاع این کشور نیز حضور خواهد داشت.

انتظار می رود که این مقامات درباره اوضاع در آسیا از جمله فعالیت های اخیر چین در قاره کهن نیز بحث و گفت وگو داشته باشند.

ایهارا گفت که قصد دارد درباره نشست اخیر خود با کمیته ویژه در پیونگ یانگ، به ارایه توضیحاتی برای مقامات مغولستان بپردازد تا شاید این کشور بتواند به عنوان میانجی برای این مشکل راه حلی بیابد.

این کمیته از سوی دولت کره شمالی برای بررسی سرنوشت اتباع ربوده شده ژاپنی تشکیل شده است.

وی همچنین گفت که امیدوار است بتواند همکاری مغولستان که مناسبات دوستانه و دیرینه ای با کره شمالی دارد را برای حل و فصل مساله سرنوشت نامعلوم اتباع ژاپنی جلب کند.

با اینکه کره شمالی در سال 2002 میلادی اذعان کرد که 13 تبعه ژاپنی در دهه های 70 و 80 میلادی ربوده شده اند اما در عین حال می گوید پنج تن از این افراد به کشورشان بازگردانده شده و هشت تن دیگر نیز فوت کرده اند اما دولت ژاپن با رد این مساله همچنان خواستار تحقیقات جدید کره شمالی در این خصوص است.

کارشناسان سیاسی منطقه معتقدند که در صورت حل شدن مسئله اتباع ربوده شده ژاپنی که گفته می شود برای آموزش جاسوسان کره شمالی به این کشور رفته بودند، می تواند پیشرفتی مهم در روابط متشنج دو کشور باشد هر چند که آنان عقیده دارند حل این مسئله چندان ساده نبوده و دو کشور در برابر راهی دشوار قرار گرفته اند.

با این حال ژاپن امیدوار است که با سفر یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه خود به مغولستان بتواند از طریق این کشور، گره کور ایجاد شده میان خود و کره شمالی در خصوص اتباع ربوده شده را بگشاید.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =