تسنیم نوشت:

دیپلمات سابق کشورمان در کنفرانس امنیت و همکاری منامه گفت: کشورهای عرب همسایه ایران باید برای ثبات و امنیت در منطقه "با ایران" یا "بدون ایران"تصمیم بگیرند.

سید حسین موسویان روز گذشته در کنفرانس گفتگوهای امنیتی منامه در بحرین خطاب به رهبران عرب گفت: کشورهای کشورهای عرب همسایه ایران باید برای ثبات و امنیت در منطقه "با ایران" یا "بدون ایران"، از مسیر تقابل با ایران و یا تعامل با ایران تصمیم بگیرند.

او گفت: طی سه دهه گذشته قدرتهای جهانی با همکاری با برخی از کشورهای عربی تمام شیوه های براندازی، تغییر رژیم و تضعیف ایران را آزموده اند، از تجاوز به خاک ایران تا استفاده از سلاح های کشتار جمعی و از جنگ سیاسی تا جنگ اقتصادی تمام عیار، در عین حال گله اصلی امروز آنها این است که ایران قدرتمند و دارای نفوذ عظیم در منطقه است. لذا رویکرد 35 سال تقابل با ایران را کنار بگذارید و وارد یک مسیر تعامل و همکاری سازنده با ایران شوید.

اجلاس گفتگوهای منامه که با حضور حدود 500 شخصیت برجسته در منامه برگزار می شود نشست افتتاحیه خود را به پنلی با حضور وزرای خارجه بحرین، وزریر دارایی عراق و موسویان اختصاص داد. این جلسه که بخشی از آن به طور زنده از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز پخش شد به بحران های منطقه و راهکارهای تامین ثبات در منطقه پرداخت.

سید حسین موسویان، عضو تیم سابق هسته ای کشورمان در این نشست گفت: بحران فلسطین مادر تمام بحران های خاورمیانه است. ظهور تروریسم تکفیری، جنگ داخلی، جنگ قومی، سقوط برخی کشورهای عربی، بحران در برخی دیگر کشورهای عربی منطقه را به سمت سقوط می کشاند.

به اعتقاد این دیپلمات سابق عدم وجود یک سیستم همکاری جمعی منطقه ای بین کشورهای قدرتمند منطقه خلائی است که روند همکاری برای حل برحان ها را فلج کرده است. منطقه وابسته به قدرتهای بزرگ بوده و متاسفانه هنوز هم برخی کشورهای عرب منطقه همچون کودک 3-4 ساله که قادر به ارداه امور خود نیست، از قدرتهای جهانی برای مداخله در امور منطقه دعوت می کنند و سیاست خود را بر اساس "مداخله خارجی" به جای "همکاری منطقه ای" بنا نهاده اند. کشورهای منطقه باید به خود اتکا کنند و خود را باور کنند. مناسب است اجلاس سران کشورهای ایران، عراق و شورای همکاری خلیج فارس هر چه زودتر تشکیل شود و ضمن گفتگو در مورد بحران های جاری، ایجاد یک سیستم همکاری جمعی در خلیج فارس را در دستور کار و پیگیری قرار دهند.

معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی گفت: برخی از کشورهای عربی و قدرتهای غربی، ایران را باعث و بانی همه مشکلات قلمداد می کنند. ایران هیچ حضوری در لیبی نداشت، کشورهای غربی عضو ناتو با همکاری برخی از کشورهای عربی به لیبی تجاوز کردند و این کشور را به این حال و روز مبتلا کردند. مبارک در مصر، بن علی در تونس بدون حضور و نفوذ و دخالت ایران سرنگون شدند و غرب و کشورهای عربی نتوانستند آنان را نجات دهند. فقر، بیکاری، خلاء دموکراسی، رژیم های دیکتاتوری و فاسد و مداخله خارجی ریشه مشکلات امروز جهان عرب است که هیچ ارتباطی با ایران ندارد.

او درباره بحران گروه های تروریستی در منطقه گفت: باید در این زمینه فراگیر فکر کنیم. موضوع تروریسم تکفیری به داعش محدود نمی شود. طالبان و القاعده و جبهه النصره و داعش بخشی از این جریان خطرناک هستند. براین مبارزه با این پدیده باید هم فراگیر فکر کرد و هم جامع و درازمدت. باید از صدور ایدئولوژی که موجب ایجاد این جریان خطرناک شده جلوگیری کرد. بعلاوه باید اقدامات سختگیرانه و جدی برای بستن راه های کمک مالی و تسلیحاتی به آنها اتخاذ کرد. قدرتهای منطقه با تهدید مشترک مواجه هستند و لذا همکاری مشترک بین ایران، ترکیه، مصر، عراق و کشورهای شورای همکاری ضروری است.

موسویان در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر حمایت ایران از حزب الله لبنان پاسخ داد: حزب الله لبنان زمانی به وجود آمد که اسرائیل به لبنان تجاوز کرد و بیروت را اشغال کرد و هزاران نفر از مردم را کشت و کشورهای عربی و غربی نیز هیچ کاری نکردند. حزب الله با کمک ایران ایجاد شد و تنها عاملی که باعث شد اسرائیل لبنان را ترک کند مقاومت حزب الله بود و هست. اگر امروز حزب الله نباشد، اسرائیل طی 24 ساعت می تواند تا بیروت پیشروی کند و با هیچ مانعی هم برای تجاوزاتش مواجه نمی شود.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 4
    حزب الله خار چشم جامعه به استلاح جهانى
    • حقگو IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      3 0
      علی آقای گل پارسی را پاس بداریم پس به این خاطر بنویسیم به اصطلاح جهانی