قربان اوغلی:دولت از تونل مذاکرات رد شود/ می خواهند هزینه برداشته نشدن تحریم ها را گردن دولت بیندازند

یک دیپلمات پیشین وزارت خارجه معتقد است: ایران با شفاف سازی و اعتمادسازی درباره برنامه هسته ای خود توانسته است دیدگاه غرب نسبت به خود را که در 8 سال گذشته به وجود آمده بود، تغییر دهد.

جاوید قربان اوغلی در گفت و گو با خبرآنلاين بااشاره به سخنان اخير وزير امورخارجه كشورمان در همايش« ديپلماسي هسته اي» كه هفته گذشته در دانشگاه علامه طباطبايي برگزارشد گفت: آن چيزي كه در يك سال و نيم گذشته براي ديپلماسي هسته اي ما با تغيير دولت و روي كارآمدن دولت جديد اتفاق افتاده، تغييرات كاملا چشم گيري بوده كه براي ايران دستاوردهايي داشته است.

وي افزود: از دستاوردهاي مذاكرات هسته اي در اين مدت مي توان به موضوع شكست پروژه ايران هراسي كه در سخنان دكتر ظريف نيز بر آن تاكيد شده بود، اشاره كرد. به طوري كه كشورهاي رقيب برچسب هايي را در دولت پيشين و در هشت سال گذشته از به ايران نسبت داده بودند كه باعث معرفي كشورمان به عنوان يك تهديد شده بود و اينگونه وانمود مي كردند كه ايران به دنبال برهم زدن ثبات و امنيت جهاني است و اين موضوع را به مسئله هسته اي ايران مرتبط مي دانستند و مسئله خطر "ايرانِ هسته اي" را القاء مي كردند.
اين ديپلمات پيشين وزارت خارجه تصريح كرد: اين درحالي بود كه با تغييردولت، رويكرد جديدي در ايران براي تعامل با جهان مشاهده شد، چراكه يكي از سياست هاي اصلي دولت يازدهم در بعد سياست خارجي، تعامل و گفتگو با جهان بوده است.
جاويد قربان اوغلي خاطرنشان كرد: آغاز مذاكرات هسته اي در دور جديد نشان داد كه بر خلاف ادعاهايي كه بيشتر از سوي اسرائيل مطرح مي شد كه ايران نمي خواهد با جهان گفتگو كند و به دنبال تسليحات اتمي است، مذاكره كنندگان ايراني اثبات كردند كه اگر طرف غربي بخواهد مذاكره كند ايران از موضع قدرت و منطق، اهل مذاكره و تعامل با دنياست و مي خواهد از طريق ديپلماسي و در چارچوب سياست برد- برد، موضوع هسته اي خود را با دنيا حل و فصل و به نتيجه برساند.
وي بابيان اينكه با سياست جديد ايران پرو‍‍‍ژه ايران هراسي و اسلام هراسي خود به خود نقش برآب شد، افزود: اين مسئله دستاوردي براي مذاكرات هسته اي كشورمان باغرب به شمار مي رود و نشان داد كه ايران به دنبال گفت و گو با جهان و حل مشكلات و ارائه چهره اي رحماني از اسلام است و آن ها متوجه شدند كه ايران نمي خواهد با ادبيات تهاجمي و رفتار پرخاشگرانه با دنيا روبرو شود بلكه به دنبال مذاكره و راه‌هاي ديپلماتيك است.
اين كارشناس مسائل بين الملل خاطرنشان كرد: ايران عنوان كرده است كه به دنبال برنامه اي كاملا صلح آميز در فناوري هسته اي است و حاضر است تضمين هاي لازم را بدهد و بر اساس قوانين مصوب نيز مي خواهد كه حقش به رسميت شناخته شود.
جاويد قربان اوغلي بااشاره به پي بردن جهان به خطر افراط گرايي و تروريسم در منطقه به عنوان يكي از دستاوردهاي مذاکرات هسته اي در سخنان وزير امورخارجه نيز تاكيد كرد: مسئله داعش، مسئله اي است كه پس از پروژه طالبان و القاعده در منطقه حادث شده است اما موضع سرسخت ايران در مقابل تروريسم به وي‍ژه طرح خوبي كه رئيس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل با عنوان «جهان عاري از خشونت و افراط گرايي» مطرح كرد، اين رويكرد را از ايران در دنيا به نمايش گذاشت كه اسلامي كه ايران از آن صحبت مي كند با اسلامي كه گروه هاي تكفيري و داعش مدعي آن هستند نه تنها تفاوت اساسي دارد بلكه در تقابل با يكديگر هستند.
سفیراسبق ایران در آفریقای جنوبی يادآورشد: در حاليكه پيش از اين برخي افراط گرايي مذهبي را به ايران نسبت مي دادند، در حال حاضر ايران حامي مبارزه با داعش است و در كشورهاي عراق، سوريه و لبنان به كساني كه با اين گروه در حال مبارزه هستند، كمك مي كند و در حقيقت ايران با اين اقدام، از اتهامات وارد شده به تبرّي جسته ونشان داد كه اسلامي كه ايران مي گويد اهل منطق و گفتگو است. در حالي كه داعش امروز در دنيا با انزوا روبرو شده و برعكس موقعيت ايران در مبارزه با افراط گرايي در منطقه تثبيت شده است.
اين کارشناس مسائل سياست خارجي در ادامه اين گفت و گو، در پاسخ به سئوالي درباره چشم انداز آينده مذاكرات ايران با غرب خاطرنشان كرد: بارها گفته ام كه بنده اميدواري و خوشبيني زيادي داشتم كه در سوم آذر امسال اين مسئله به نتيجه رسيده و ايران و غرب با يكديگر به توافق برسند. اما اينكه به چه دليل اين اتفاق در زمان مقرر و از پيش تعيين شده رخ نداد، به اين دليل است که دوطرف جزئيات بيشتري از مذاكرات را بيان نكرده اند، نمي شود تحليل دقيقي درباره آن ارائه داد.
وي افزود: گفته شده است كه اختلافات بر سر دو مسئله ميزان غني سازي و برداشتن تحريم هاست كه اگر اين موضوع باشد،معتقدم كه در يك مسئله هزينه- فايده مي توان به اين نتيجه رسيد كه تمديد مذاكرات خيلي به نفع ايران نيست چراكه جامعه ايران بايد هرچه سريع تر از تونل مذاكرات عبور كند.
اين ديپلمات پيشين وزارت خارجه خاطرنشان كرد: اخبار تائيد نشده حاكي از آن است كه درباره غني سازي تفاهمي ميان ايران و غرب بر سر چند هزار سانتريفيو‍ژ صورت گرفته است و نشان مي دهد كه اين موضوع غير قابل حل نخواهد بود.
جاويدقربان اوغلي با تاكيد براينكه دو طرف بايد هرچه زود تر به تفاهم دست پيدا كنند، ادامه داد: بايد بپذيريم كه امكان لغو كامل تحريم ها به يكباره وجود ندارد و اصرار بر اين موضوع، مذاكرات را به بن بست مي كشاند چراكه دليل آن روشن است و من حداقل به عنوان يك كارشناس‌ مي گويم كه قطعنامه هايي كه شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران وضع كرده است بايد با قطعنامه اين شورا نيز لغو شود و يا اينكه تحريم هايي را كه كنگره امريكا اعمال كرده است بايد با راي نمايندگان كنگره از بين برورد و اوباما بايد كنگره را راضي به اين كار كند و اين در حالي است كه كنگره نيز از اول ‍‍ژانويه در اختيار جمهوري خواهان قرار مي گيرد و اين مسئله كار را دشوارتر مي كند.
وي تصريح كرد: سئوال من از كساني كه دلواپس شده و مي گويند همه تحريم ها بايد به صورت يكجا لغو شود تا ادامه مذاكرات صورت گيرد، اين است كه آن زماني كه تحريم ها يك به يك وضع و قطعنامه هاي شوراي امنيت يكي پس از ديگري صادر مي شد، چرا آن زمان كه در مجلس و دولت به اين قطعنامه ها بي اعتنا بودند و برخي عبارات سخيف را از جمله كاغذ پاره بودن قطعنامه ها را به كار مي بردند، فريادشان نسبت به دولت قبل شنيده نشد و اعتراضي نكردند اما امروز صداي شان بلند است كه تحريم ها بايد يكجا برداشته شود و اين هزينه را مي خواهند به گردن دولت جديد بيندازند اما واقعا اگر راست مي گويند، بيايند راهكار ارائه دهند كه چگونه مي شود همه تحريم ها را كه در طول 8 سال به وجود آمده در 8 ماه لغو كرد؟!
اين کارشناس مسائل سياست خارجي افزود: كارشناسان و تحليل گران مسائل بين الملل كه به موضوع آشنايي داشتند، در همان زمان، فرياد مي زدند، نامه مي نوشتند و خطاب به مسئولان دولت گذشته مي گفتند كه ما را اسير قطعنامه ها و تحريم ها نكنيد وعواقب صدور قطنامه ها را گوشزد مي كردند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • m A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    5 5
    به نظر شما گردن کی هست پس؟..همه شعار دولت روحانی رفع تحریم و بالا بردن ارزش پول ملی و ارزان کردن دلار و ارزان شدن مواد دیگر بود خوب نتیجه اینطور شد که همش گرون شد و تحریم ها هم هستن دلار هم که رکورد زد خبر هم میارن که آقای ظریف توی اونجا میره داد می زنه..خوب تقصیر کی هست تقصیر منه به نظرم..
  • داوود IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    5 0
    شتر در خواب بیند پمبه دانه
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    7 5
    الان بدون هیچ دستاوردی در همون موقعیت پارسال هستیم، تحریم ها همه برقرار است، هواپیماهای بیشتری به علت ندادن قطعه زمین گیر شده اند، خودرو سازی هم تکانی نخورده است، دیگر از اورانیم 20 درصد هم خبری نیست که بتوانیم با آن معامله کنیم و همه را خودمان نابود کردیم. تنهای یک 6 7 میلیارد دلار از پول خودمون رو بهمون دادند : در ضمن ایران هراسی هم مطمئن باش کمتر نشده که بیشتر شده.
    • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      2 1
      بگوموقعيت پيارسال
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    5 11
    با این حساب فقط یه چیز میشه گفت : روحانی مچکریم .
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    3 6
    مذاكرات باخته اس