فارس نوشت:

نشست موسوم به «ائتلاف ضد داعش» در بروکسل چیزی جز تکرار ادعاهای برخی از اعضای این ائتلاف نبود. در این نشست آمریکا بار دیگر بر طولانی بودن حملات علیه داعش و عربستان نیز بر تسلیح معارضان سوری علیه نظام سوریه تاکید کردند.

چهارشنبه (12 آذرماه) 60 نماینده از کشورهای مختلف در ائتلاف ضد داعش به دعوت «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در بروکسل (بلژیک) گرد هم آمدند. شرکت‌کنندگان در بیانیه پایانی خود اعلام کردند که تلاش‌هایشان در ائتلاف جهانی بر پایه 5 اصل اساسی استوار باشد: حمایت از عملیات‌های نظامی، توانمندسازی و آموزش، توقف هجوم شبه‌نظامیان تروریست خارجی ،قطع دسترسی داعش به منابع مالی و سرمایه‌گذاری، ارائه کمک‌های بشردوستانه و رسیدگی به بحران‌ها و برخورد جدی با ماهیت واقعی آنها .

بنا به گزارش وبگاه خبری «الاخبار»، جان کری در سخنرانی خود مدعی شد: بیش از 1000 حمله ائتلاف علیه مواضع داعش به شکل گسترده‌ای بر روی این گروهک تاثیر داشته است. احتمال قوی آن است که این حملات چند سال طول بکشد. ما تا رسیدن به پیروزی به حمله ادامه می‌دهیم. در حال حاضر عضوگیری گسترده برای داعش و انجام عملیات‌های هماهنگ برای داعش مشکل شده است . ممکن نیست هیچ واحد بزرگی از داعش بدون نگرانی از حملات هوایی ائتلاف دست به پیش‌روی بزند.

اما عربستان، مواضع همیشگی‌اش پیرامون استقرار نیرو در سوریه را تکرار کرد. «سعودالفیصل» وزیر خارجه عربستان در این کنفرانس گفت: برای رسیدن به این هدف در سوریه باید معارضان میانه‌رو مانند ارتش آزاد و غیره را تقویت کرد و سعی نمود نیروهای نظامی در چهارچوب «حکم انتقالی» ژنو 1 را به آن ملحق کرد.

وی افزود: کمک ریاض به ائتلاف علیه داعش فقط در قالب عملیات نظامی علیه داعش نبوده است بلکه شامل کمک‌های انسانی به ملت عراق ، هماهنگی با جامعه بین‌الملل برای خشکاندن منابع پیشتبانی مالی از تروریسم و رسوا کردن طبیعت جنایتکارانه گروه‌های تروریستی بوده است. الفیصل در ادامه گفت که مبارزه با تروریسم زمان زیادی نیاز دارد و نیازمند تلاشی طولانی است.

همزمان با برگزاری این کنفرانس «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که این کشور و آمریکا از اختلاف خود پیرامون ایجاد منطقه پرواز ممنوع در مرزهای سوریه کم کرده‌اند ، علی‌رغم اینکه این اظهارات با تصریحات کاخ سفید متعارض است. چاووش اوغلو با خبرگزاری آناتولی گفت: دیدگاه‌های ما در این مسئله با آمریکا نزدیک شده است و می‌بینیم بر تعداد دولت‌هایی که طرح منطقه پرواز ممنوع با منطقه امن را بررسی می‌کنند، افزوده شده است.

روز دوشنبه «جوش ارنست» سخنگوی کاخ سفید گفته بود که واشنگتن ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع را بر فراز سوریه آنگونه که ترکیه بر آن اصرار دارد، تایید نمی‌کند و این پیشنهاد در حال حاضر عملی نیست. جان کری نیز چهارشنبه موضع کشورش در این خصوص را تکرار و کرد و گفت که آمریکا در حال حاضر تصمیمی پیرامون ایجاد منطقه پرواز ممنون در مرزهای سوریه و ترکیه نگرفته است.

اما بشار اسد رئیس جمهور سوریه همزمان با این کنفرانس در گفت‌وگو با نشریه فرانسوی «پاریس مچ» اعلام کرد که حملات ائتلاف آمریکا به داعش در سوریه بی‌نتیجه و تزئینی است و این حملات تاکنون به سود دمشق نبوده است.  وی تاکید کرد که سوریه همچنان علیه داعش در حال جنگ است و هیچ تغییری در واقعیت میدانی پس از حملات ائتلاف احساس نکرده است همچنان که ترکیه به حمایت مستقیم خود از داعش ادامه می‌دهد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =