مهر نوشت:

مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور از افزایش نرخ رشد جمعیت ایران به ۴.۱ درصد خبر داد.

 علی اکبر محزون در همایش شورای فرهنگی عمومی و سیاستهای کلی جمعیت در سمنان، با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان آبان، یک میلیون و ۱۲ هزار و ۵۱ ولادت در کشور به ثبت رسیده است، ادامه داد: نرخ رشد جمعیت از سال ۹۱ که ۲.۹ درصد بود در سال ۹۲ به ۳.۵ درصد و امسال تاکنون به ۴.۱ رسیده است که این رشد متعادل با انجام اقدامات فرهنگی حاصل شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال در کشور ۵۲۰ هزار و ۶۱۷ پسر و ۴۹۱ هزار و ۴۳۴ دختر به دنیا آمده اند.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات و جمعیت سازمان ثبت احوال ضمن اشاره به رشد ۶.۱ درصدی ولادت در استان تهران در هشت ماه امسال، اضافه کرد: استان قم، البرز و یزد بالاترین میزان ولادت در کشور و استان های گیلان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی کمترین آمار تولد را در سالجاری داشتند.

محزون همچنین اشاره ای به کاهش ۱.۶ درصدی وفات در هشت ماه امسال داشت و گفت: ۲۹۱ هزار و ۷۱۵ واقعه وفات در این مدت رخ داده است.

وی با اشاره به کاهش ۶.۷ درصدی آمار ازدواج در سالجاری، اظهار داشت: تا پایان آبان امسال، ۴۹۵ هزار و ۶۷۱ ازدواج در کشور به ثبت رسیده است که نشان می دهد به طور متوسط در هر ساعت ۱۷ طلاق و ۸۴ ازدواج در کشور به ثبت می رسد.

مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور همچنین از افزایش ۸.۵ درصدی آمار ثبت طلاق در هشت ماه امسال خبر داد و گفت: در این مدت ۱۰۳ هزار و ۳۰۲ مورد واقعه طلاق به ثبت رسید.

محزون با اشاره به آمار تحلیل جمعیت کشور در این همایش، به کاهش جمعیت کشور از سال ۶۴ اشاره و خاطرنشان کرد: نرخ رشد جمعیت در سال ۶۵ از ۳.۹ درصد به ۱.۹ درصد در سال ۷۵ رسید.

وی ادامه داد: تعداد خانوارهای تک نفره نیز در سال ۸۵ از میزان ۵.۲ درصد به ۷.۱ درصد در سال ۹۰ رسید که نشان از افزایش تمایل افراد به زندگی مجردی دارد.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات و جمعیت سازمان ثبت احوال با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در سال ۹۰ به ۱.۷ درصد رسید، افزود: این میزان رشد جمعیت، از سطح جانشینی به میزان ۲.۱ درصد، پایین تر آمد و در این میزان پدر و مادر نتوانستند به تعداد خودشان فرزندآوری داشته باشند.

محزون، آغاز رشد جمعیت سالمندی کشور از سال ۶۵ از سه درصد به ۵.۷ درصد در سال ۹۰ را شیب تند رفتن جامعه به سمت سالمندی دانست و گفت: جمعیت صفر تا ۱۴ ساله کشور نیز در سال ۶۵ از ۴۵ درصد به ۲۳ درصد در سال ۹۰ کاهش یافت.

وی در خاتمه به چهار رویکرد جمعیتی در جهان اشاره و خاطرنشان کرد: موافقان افزایش جمعیت، مخالفان افزایش جمعیت، طرفداران جمعیت ثابت و طرفداران جمعیت متناسب این رویکردها را در کنار نظریه اسلام و ادیان الهی تشکیل می دهند.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =