۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶

سخنان رهبر انقلاب در جمع مجمع عالی بسیج کشور، درباره‌ی مذاکرات هسته‌‌ای را می‌توان فصلی نو در روند مذاکرات هسته‌ای دانست.

اگر چه رهبری ماه‌ها قبل از مذاکرات هسته‌ای و حتی پیش از انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور در سخنرانی نوروزی در حرم مطهر، تصریح کرده بودند که با مذاکرات موضوعی با آمریکا مخالف نیستند و در طی مذاکرات هسته‌ای نیز بارها ضمن ابراز بی‌اعتمادی نسبت به طرف آمریکایی و غربی، تیم مذاکره کننده‌ی ایرانی را فرزندان انقلاب و مورد اعتماد دانستند اما باز هم برخی جریان‌های سیاسی دلواپسی و نگرانی خود را پنهان نکردند و تیم مذاکره را مورد نقد - بعضا غیرمنصفانه- قرار دادند.

اما سخنان رهبری- که برای ملت ایران ومسئولان و فعالان سیاسی دلسوز انقلاب فصل الخطاب است - دورنمای روشنی را از مذاکرات، فراروی جریان‌های سیاسی داخلی و جامعه‌ی بین المللی گشود.


1- اعلام صریح عدم مخالفت رهبری با اصل مذاکرات و تمدید آن، نظارت عالی و اشراف رهبری انقلاب بر روند مذاکرات را آشکارتر می‌سازد. این در شرایطی است که دلواپسان خود را برای یک تهاجم وسیع علیه تمدید مذاکرات و حتی اصل آن پس از نشست وین آماده کرده بودند تا با «هیچ» و «بی‌‌حاصل» دانستن اصل و تمدید مذاکرات و نتایج یک‌ساله‌ی آن، مواضع خود را توجیه و هفت ماه آینده را به میدان کارزار سیاسی با تیم مذاکره‌کننده تبدیل کنند!

2- تحسین تیم مذاکره کننده، فراز مهم دیگری از سخنان رهبری بود که رشته‌های بسیاری از مخالفان را پنبه کرد! ایشان هیأت مذاکره‌کننده‌ی ایران را پرتلاش، جدی، دلسوز، مستحکم و منطقی دانستند و فرمودند: «هیأت ایرانی حقا و انصافا در مقابل حرف زور ایستادگی می‌کند.»حمایت رهبری از تیم مذاکره‌کننده، باب تهاجم گسترده‌ علیه سربازان خط مقدم جبهه‌ی دیپلماسی را بست و فضا را برای استمرار این تلاش دلسوزانه جهت احقاق حقوق مردم ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی، روشن‌تر کرد.


3- نکته‌ی مهم دیگر افشای ماهیت طرف آمریکایی و غربی مذاکرات هسته‌ای است. در بیان ایشان، تیم آمریکایی، هیأتی است که«فاقد ثبات رای است وحرفش را هر روز عوض می‌کند!»
رهبر انقلاب، دیپلماسی مدعی‌ترین کشور جهان را که در یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی فاقد استراتژی مدون و ثبات رای است، با چالشی جدی مواجه ساختند. ضربه‌ی دیپلماتیک یک رهبر انقلابی به دیپلماسی کاخ سفید، قطعا بر سایر تحرکات بین‌المللی آمریکا تاثیر گذاشته و تعامل سایر دولت‌ها با کاخ سفید ر ا با تردید مواجه می‌سازد. این ضربه، دکترین «امنیت رژیم صهیونیستی» را نیز به عنوان مهم‌ترین استراتژی سیاست خارجی آمریکا، با چالش مواجه ساخت و پیوند نادرست آن را با پرونده‌ی هسته‌ای از هم گسست.


4- تبیین استراتژی جمهوری اسلامی ایران در چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای، مهم‌ترین فراز سخنان رهبر انقلاب است. تصریح ایشان مبنی بر اینکه «اگردر مذاکرات حرف منطقی زده و قرارهای عادلانه و عاقلانه گذاشته شود قبول می‌کنیم اما ایران از صدر تا ذیل از آحاد مردمش تا همه‌ی مسئولانش در مقابل زیاده‌‌خواهی می‌ایستد» مسیر حرکت مذاکرات را به روشنی ترسیم و اعلام می‌کند که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آنکه بیش از همه ضرر می‌بیند آمریکایی‌ها هستند نه ما.
بازتاب گسترده‌ی سخنان رهبر انقلاب در رسانه‌های جهان، نشان دادکه نمایندگان افکار عمومی به درستی پیام ایران را دریافت کرده‌اند. اکنون نوبت دولت‌های آمریکا وغرب است که این پیام را درک کنند و مسیر هفت ماه آینده را به سوی قرارهای عادلانه و عاقلانه پیش ببرند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388371

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    4 0
    همه پیام رهبری رو دریافت کردند جز پایداری ها. چند روز دیگه میبینیم که کریمی قدوسی و همکارانشون دکتر ظریف رو برای چندین و چندمین بار به مجلس فراخونده اند.