۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷

سایت صدای اقتصاد نوشت:

بازار ارز که یک هفته هیجانی را پشت سر گذاشته است، از روز گذشته وارد شرایط جدیدی شد.

بهای هر دلار آمریکا هفته گذشته پس از مذاکرات هسته ای و ورود تقاضای انباشت شده به بازار با افزایش مواجه شد تا به بیشترین نرخ در 17 ماه اخیر برسد.

دلار روز یکشنبه به 3 هزار و 540 تومان رسید اما پس از آن با اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر بازگشت آرامش به ارز، هیجان بازار فروکش کرد.

هر دلار آمریکا از عصر روز یکشنبه در سمیر کاهش گام برداشت و این راه تا ظهر روز سه شنبه ادامه یافت. در این دو روز بهای دلار تا 3 هزار و 355 تومان هم پایین آمد اما پس از آن در عصر روز گذشته اندکی به نرخ آن اضافه شد تا قیمت 3 هزار و 380 تومان برای آن رقم بخورد.

این اولین افزایش قیمت طی دو روز گذشته بود. فعالان بازار معتقدند که توقف روند نزولی دلار و افزایش جزئی آن نشان می دهد که این نرخ می تواند ایستگاه جدید دلار باشد.

در حال حاضر بهای هر دلار آمریکا 120 تومان بیشتر از روزهای پیش از مذاکرات دور هشتم در وین است اما به نظر می رسد نقطه تعادلی جدید دلار در همین نزدیکی ها رقم بخورد.

تجربه مقاطع قبلی نیز نشان می دهد که هر گاه التهاب و افزایش قیمت وارد بازار شد، پس از آن به قیمت سابق بازنگشت بلکه اندکی بالاتر از آن قرار گرفت.

یک بار در اوایل سال بهای دلار ناشی از رشد قیمت رسمی ارز افزایش یافت و تا 3 هزار و 380 تومان پیش رفت اما پس از آن با فروکش کردن هیجانات، قیمت به سطح 3 هزار و 150 تومان بازگشت که 100 تومان بالاتر از نرخ اولیه آن بود.

بار دیگر هم در جریان تمدید 4 ماهه مذاکرات هسته ای که پیش از این دور صورت گرفته بود، بازار با تنشی جزئی مواجه شد، که این موضوع نیز در نهایت به افزایش 100 تومانی بهای دلار و پایداری نرخ 3 هزار و 250 تومان منجر شده بود.

مرحله سوم افزایش قیمت دلار در سال جدید که هفته گذشته آغاز شد اما دامنه وسیع تری داشت که پس از عبور از التهاب در نهایت روز گذشته با افزایش 120 تومانی نسبت به نرخ 10 روز قبل مواجه شده است تا شاید همین قیمت 3 هزار و 380 تومانی به عنوان نقطه تعادلی قیمت، برای مدتی پایدار بماند.

برای دیدن نمودار اینجا را کلیک کنید.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    33 3
    دیگه حالم از هرچی قیمته بهم میخوره