واحد مرکزی خبر نوشت:


تهدیدهاي دبیرکل حزب‌الله لبنان در مورد حمله به تأسیسات انرژی رژیم صهیونیستی در جنگ احتمالی آینده مراکز امنیتی این رژیم را برای مقابله با سناریوهای احتمالی به تکاپو انداخته است.
روزنامه الاخبار چاپ بیروت در گزارشی به قلم یحیی دبوق نوشت: معادله ای که دبیر کل حزب الله لبنان برای هدف قرار دادن تاسیسات برقی رژيم صهيونيستي ترسیم کرده است ، مراکز پژوهشی امنیتی اين رژيم را به بررسی توانایی بخش انرژی در رویارویی با موشک ها، در جنگ احتمالی آتی، سوق داده است.

در گزارشی که اخیرا مرکز پژوهش های امنیت ملی تل آویو، صادر کرده آمده است بخش برق و تاسیسات آن در برابر حملات حزب الله در جنگ سوم لبنان، مقاومت نخواهند کرد و این یعنی در صورت وقوع جنگ، رژيم صهيونيستي برای چند ماه در تاریکی فرو خواهد رفت.

در تهیه این پژوهش کادر گسترده ای از پژوهشگران به ریاست مئیر الرن ، مسئول طرح پژوهش های حبهه مدنی ، کارشناسان و کارمندان سابق و کنونی بخش انرژی ، مقامات وزارت خانه های امور زیرساختی و محیط زیست و شرکت برق، شرکت داشتند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که رژيم صهيونيستي برای رویارویی با تهدیدهای موشک های بادقت و سنگین که از شمال پرتاب می‌شوند آماده نیست.

روزنامه عبری زبان گلوبوس، که صفحاتی از این پژوهش را منتشر کرد به نقل از افسران ارتش و مقامات موسسه امنیتی نوشت ، این موضوع از هر موضوع دیگری مهم تر است.

به خصوص اینکه جنگ آینده با حزب الله از نظر قدرت و حجم مانند دفعات پیش نخواهد بود.

بر اساس این پژوهش، بخش برق در جنگ آینده فقط از موشک های بالستیک حزب الله شکایت نخواهد کرد بلکه از موشک های کوتاه برد نیز در امان نخواهد بود زیرا سامانه های گنبد آهنین، برای حمایت از پایگاه حساس ارتش اختصاص دارد. به اعتقاد این تیم پژوهشی، مسئله مهمتر، به توانایی اسراییل برای برگرداندن جریان برق و مدت زمان مورد نیاز برای اصلاح خسارت ها مربوط می‌شود. زیرا معیار درستی درباره مدت زمانی که برق قطع می‌شود وجود ندارد و تا زمانی که این مدت مشخص نباشد، آمادگی لازم برای تعامل با آن نیز وجود ندارد و سطح آمادگی های کنونی اسرائیل برای ترمیم خسارت های ناشی از حملات موشکی با تهدیدات موجود تناسب ندارد.

در حالی که شرکت برق اسراییل، برای رویارویی با خسارت های ناشی از زلزله که وقوع آن بعید به نظر می‌رسد، آماده است، برای تهدیدهای موشکی که محتمل تر است، آمادگی ندارد.

رئیس تیم پژوهشی مذکور، آمادگی های شرکت برق اسراییل را ناکافی دانست، زیرا براساس معیارهای موجود نزد کشورهای غربی فعالیت می‌کند و این یعنی برای مقابله با تهدیدهای فوق العاده آماده نیست.

به گفته وی، موضوع برق در اسراییل با هر جای  دیگری تفاوت دارد. همانگونه که اقتصاد و سایر بخش های اسراییل نیز متفاوت است.

در اسراییل حتی اگر برق برای مدت کوتاهی قطع شود، بخش های مختلف نمی‌توانند کار کنند زیرا اسراییل مانند جزیره ای در این منطقه است و در انزوا قرار دارد و نمی‌تواند از اطراف خود برق بگیرد.

این تیم تحقیقاتی تأکید کرد تکیه سرویس های نظامی و غیرنظامی در اسرائیل برای تامین منظم برق، امری حیاتی و سرنوشت ساز است.

کارشناسان این تیم پژوهشی اعلام کردند که درباره تاسیسات حیاتی دیگر که در معرض موشک های حزب الله قرار دارند ، مانند تاسیسات گاز طبیعی در سواحل مدیترانه‌، را بررسی نکردند و وعده داده اند به زودی تحقیقی برای بررسی آمادگی مقامات برای حمایت از این تاسیسات ارائه خواهند داد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =