تسنیم نوشت:

آیت الله مهدوی کنی یکی از ارکان جامعه روحانیت مبارز بود. تشکلی که مدت ها قبل از انقلاب کار خود را آغاز کرد و حضوری پر رنگ در مبارزات داشت. پس از انقلاب هم هرجا لازم بود به فرمان امام و رهبری معظم انقلاب در صحنه حاضر می شد. حال آیت الله موحدی کرمانی قرار است راه او را ادامه دهد. با ابوالفضل توکلی بینا که از سال 1341 در نهضت امام نقش فعال داشته و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است، در مورد این تشکل گفتگو کرده ایم.

بخشهای مهمی از سخنان عضو شورای مرکزی موتلفه:
-همان‌طور که امام(ره) در باره آیت‌الله مهدوی کنی چنین تعبیری را به کار بردند که من ایشان را قبول داشته‌ام، دارم و خواهم داشت، ایشان روحانی منصف، عادل و خوشرویی بود. حتی در مورد مخالفینش هم با انصاف رفتار می‌کرد. یک خاطره از ایشان می‌گویم. یک موقع رئیس حج بودم و ایشان خانمی را فرستادند که ایشان به حج برود. چون عده‌ای در نوبت حج تمتع بودند به اداره نوشتم در این باره اقدام کنید. اداره گفته بود آقای مهدوی کنی سفارش کرده‌اند. من هم گفتم آیا حق دارم صف مردم را به خاطر دیگران بشکنم؟ آن خانم به ایشان دسترسی داشت بقیه که ندارند. در جلسه‌ای محضر ایشان بودیم و دوستان هم حضور داشتند. بحثی در مورد جابه‌جایی من بود و طرفین صحبت می‌کردند. ایشان بلند شد و گفت این خوش غیرت را می‌بینید؟ من یکی را فرستادم و ایشان برای رفتن حج تمتع آن فرد قبول نکرد، ولی در عین حال شروع به تأیید و تعریف از من کرد. آدم باید خیلی منصف باشد که وقتی می‌خواهد در باره کسی قضاوت کند، خدای نکرده مسائل دیگر را مد نظر قرار ندهد. پیغمبر اکرم(ص) می‌فرماید: «ثَلاثَه تَدُلُّ عَلی کَرَمِ الْمَرْءِ: حُسْنُ الْخُلْقِ، وَ کَظْمُ الْغَیْظِ وَ غَضُّ الطَّرْفِ». مورد آخر چشم‌پوشی است. اگر کارمندتان می‌بایست به شما سلام کند و به شما احترام بگذارد و نکرد، در جایی که قرار است راجع به او قضاوت کنید، اخلاق اجازه نمی‌دهد آن بی‌احترامی‌ها، سلام نکردن‌ها و امثالهم را مد نظر بگیرید.

-انصاف و خوش‌برخوردی آیت‌الله مهدوی کنی بارز بود. ایشان حتی با مخالفین نظام هم با انصاف برخورد می‌کرد. ایشان خوش‌خلق بود. چون 50 سال با ایشان آشنا بودم می‌توانم چنین بگویم که در یک کلام یک روحانی به تمام معنا بود.

-ایشان سالها مدیریت جامعه روحانیت را بر عهده داشتند که از تشکلهای مورد رجوع حزب موتلفه اسلامی بود. لطفا از این ارتباط بگویید.

-قبل از انقلاب از ابتدا که امام(ره) مبارزه را با مصوبه انجمن‌های ایالتی و ولایتی ـ که خلاف اسلام و زمان دولت علم در مهر سال 41 بود ـ آغاز کرد، یکی از گروه‌هایی که در کنار امام بودند مؤتلفه بود. البته سه گروه مذهبی بودند که بعد به دست خود امام(ره) مؤتلفه تشکیل شد. اینها و روحانیت بازوهای قوی امام بودند. آن موقع هنوز روحانیون تشکیل نشده بود. شرایط بعد از قضیه انجمن‌های ایالتی و ولایتی غیر از قبل بود. آن موقع سکه‌های دو رو هم در بین اشخاص و هم روحانیت داشتیم، منتهی حساسیت جوان‌ها، متدینین و مردم طوری بود که به‌شدت مراقب بودند اگر روحانی‌ای می‌خواست قدری به رژیم پهلوی تمایل یابد خیلی حساسیت نشان می‌دادند. آرام‌آرام همراه با حساسیت مردم، آمدن جوان‌ها به میدان و جهت گرفتن جوان‌ها جامعه روحانیت تشکیل شد. بعد هم در فصل دیگری روحانیون جدا شدند.

-در ابتدای نظام بازار از مراکز مبارزه بود و مؤتلفه هم شاگردان خوب امام در این عرصه فعال بودند و اغلب هم در روحانیت مبارز بودند و این دو بازوی قوی تا پیروزی انقلاب در کنار امام قرار گرفتند.

-حتی وقتی بختیار مانع آمدن امام شدند، جامعه روحانیت در دانشگاه تهران تحصن و مقابل رژیم ایستادگی و قد علم کردند و این در آن روزها کار ساده‌ای نبود.

-بعد از انقلاب شاهد بودیم جامعه روحانیت فداکاری‌های بسیاری کردند، از جمله در ماجرای بنی‌صدر که امام این روحانی ها را مأمور کردند که بروند دور بنی‌صدر را بگیرند تا کار از این خراب‌تر نشود. در واقع جامعه روحانیت با این کار از آبروی خودشان گذشتند.

-در مقاطع مختلف جامعه روحانیت مبارز کارهای فوق‌العاده‌ای برای انقلاب انجام داده‌اند و ستون قدرتمندی برای انقلاب اسلامی بوده و هنوز هم هست.

-با توجه به انتخاب جانشین آیت‌الله مهدوی کنی شرایط آماده است و به این ترتیب هم جامعه روحانیت و هم طبقات مختلف اصولگرایان می‌توانند ستون محکمی باشند و در کنار هم قرار بگیرند و در این موقعیت خطیر وظایفشان را انجام بدهند.

-آیت‌الله موحدی کرمانی هم انسان وارسته، خوب، مبارز و مجاهدی است که مانند آیت‌الله مهدوی کنی پرونده روشنی دارد. شخصیت و بصیرت ایشان بر همه آشکار است و توان آن را دارد که بتواند دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز را به عهده بگیرد.

-ایشان با مؤتلفه و دیگر احزاب اصولگرا هم رابطه خوب و صمیمی‌ای دارد.
-آینده اصولگرایی را خوب می‌بینم، مخصوصاً با شرایط سیاسی جهان و گروه‌های انحرافی مثل داعش و النصره مردم جهان بیشتر به انقلاب اسلامی حساس هستند.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =