سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهار نظر وزیر امور خارجه انگلیس در باره بازگشایی سفارت در تهران گفت: پای‌بند قوانین داخلی خود و کنوانسیون وین هستیم و در این میان، تبعیضی بین کشورها قائل نیستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از نسیم، مهمترین بخش از سخنان مرضیه افخم، سخنگوی وزرات امور خارجه در نشست خبری امروز خود به شرح ذیل است:

- راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان با حضور روسای جمهور افتتاح می شود که امیدواریم موجب تقویت همکاری‌های اقتصادی و تشویقی در منطقه باشد

-هیچگونه تغییری در مفاد توافق ژنو رخ نداده؛ هرگونه توافقی درباره ذخایر سوخت، متناسب با برنامه های سازمان انرژی اتمی است

- بدون توجه به خواست و اراده مردم سوریه و همچنین توجه به ریشه های بحران سوریه، امکان راه حل ندارد؛ هر پیشنهادی که طرح می‌شود باید این فاکتورها را داشته باشد

- هیچ‌گونه تغییری در سیاست ایران در خصوص مباررزه با گروه تکفیری و کمک به عراق تغییر رخ نداده و خبرها پیرامون همکاری ایران با گروه های نظامی کشورهای دیگر در مبارزه با داعش دقیق نیست

- در دوره تمدید، بر مبنای توافق ژنو عمل خواهد شد، تغییری در مفاد توافق و تفاهمات قبلی رخ نداده و هر گونه فعالیتی که در زمینه ذخایر غنی شده و اکسید شده و تبدیل آنهاف منطقب بر برنامه های تحقیقاتی کشور و متناسب با نیازهای سازمان انرژی اتمی است؛

- میزان نیاز سازمان انرژی اتمی برای تبدیل اکسید به میله های سوخت کاهش پیدا کرده است

- طرح کابینه رژیم صهیونیه برای یهودی شدن فلسطین ما هرگونه اقدام از سوی این رژیم برای ادامه این سیاست را محکوم می‌کنیم و فکر می‌کنیم که چنین سیاستهایی موج نا امن کردم منطقه می شود و هشدار می دهیم که شاهد بحران های بیشتری خواهیم بود.

-هیچ گونه تغییری در سیاست ایران در ارائه کمک و مشورت به مسوولان عراقی در مقابله با تکفیری‌ها و داعش اتفاق نیفتاده است و خبر مربوط به همکاری‌ها در خصوص مسائل نظامی را تایید نمی‌کنم در عین حال ایران در همان حدی که کمک‌های نظامی‌اش را در چارچوب مقررات بین‌المللی داشته است، دارد و به ارائه مشورتها نیز می پردازد.

-تغییری در سیاست ایران در مبارزه با گروه های تکفیری و یا کمک به دولت عراق رخ نداده است و خبرهای درباره همکاری با نیروهای نظامی کشورهای دیگر در عراق علیه داعش دقیق و درست نیست.

-ضمن محکوم کردن انفجار در یمن در نزدیکی محل اقامت سفیر ایران در صنعا، طبق آخرین اطلاعات همه کارکنان ایران در سفارت یمن سالم هستند. موضوع مهمی نبوده و جزئیات این حادثه در حال پیگیری است.
-دیدگاه‌های مختلفی در رابطه با حل بحران سوریه وجود دارد. پیش از این کشورهای مختلفی دیدگاه‌های مختلفی را در رابطه با پایان دادن بحران سوریه دارند. همچنین جمهوری اسلامی ایران هم دیدگاه‌های خود را در این زمینه اعلام کرده است و همکاری‌ها و مشورت‌های منظمی بین ایران و نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه برقرار است.

-ما به دنبال یافتن راه‌حلی که مبتنی بر تامین آرا و نظارت مردم سوریه باشد، هستیم، ما همواره بر راه‌حل سوری سوری تاکید می‌کنیم و معتقد هستیم که باید هر راه‌حلی مبتنی بر واقعیت‌های منطقه و سوریه در حال حاضر و همچنین خواست و اراده مردم این کشور باشد.

-بدون توجه به ریشه‌های بحران سوریه امکان ارائه راه‌حل وجود ندارد و باید هر پیشنهادی که طرح می‌شود فاکتورهای مورد نظر را داشته باشد. چنانچه این فاکتورها را در بر داشته باشد و در این قالب جا بگیرد امکان ارائه آن راه‌حل برای دستیابی به حل بحران در سوریه وجود دارد.

-اینکه کشورها در منطقه فعالیت‌ها و تحرک‌های مختلفی دارند و دیدگاه‌های متفاوتی دارند همچنین پیشنهادهای مختلفی را ارائه می‌کنند موضوعاتی است که از بروز بحران سوریه تا امروز وجود داشته و مسیری هم است که کشورهای منطقه آن را دنبال می‌کنند.

-حدود یک هفته پیش آقای نیک‌نام به عنوان سفیر جدید به محل ماموریت خود در یمن رفت و استوارنامه اش نیز تسلیم شد. در یک دوره تقریبا طولانی به دلیل شرایط روابط با یمن و مسائل اداری سفیر دیرتر اعزام شد. حضور ایشان به دبرقراری روابط بهتر کمک خواهد کرد.وی اولین نشانه حضور سفیر در کشوری را اراده سیاسی کشور فرستنده برای برقراری روابط عنوان کرد و افزود:امیدواریم روابطمان با یمن بهتر از گذشته باشد و آقای نیکنام اقدامات را برای ارتقای روابط انجام دهند و متقابلا مقامات یمنی هم که کاردارشان در تهران است برای بهبود روابط اقدام کنند.

-راه‌آهن کریدور ریلی شمال - جنوب که با حضور روسای‌جمهور سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان امروز بهره‌برداری می‌شود، از شهر اوزن در قزاقستان شروع و تا شهر برکت در ترکمنستان ادامه دارد و از آنجا به اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان می‌رسد که امتداد این کریدور به شرق شهر گرگان در استان گلستان می‌رسد.

-طول این راه‌آهن حدود 920 کیلومتر است که 85 کیلومتر آن در خاک ایران و 700 کیلومتر در ترکمنستان و 140 کیلومتر در قزاقستان است.

-این خط ریلی جدید کشورهای منطقه در شمال ایران را به خلیج فارس متصل می‌کند و امیدواریم این خط ریلی جدید در رشد ترانزیت منطقه و حجم تبادل کالا آثار خوبی داشته باشد و موجب تقویت همکاری‌های اقتصادی و تشویق تجار به تجارت بیشتر شود.

-کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در قم با حضور اندیشمندان کشورهای اسلامی بالغ بر 83 کشور برگزار شد و گامی ماندگار برای نزدیکی دیدگاه‌های مختلف در جهان اسلام در مبارزه با جریان تکفیری و افراطی و با پیام دعوت به صلح و دوستی بود.

-اولین همایش در رابطه با جهان عاری از خشونت و افراط‌گری بر اساس پیشنهاد رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل که سال گذشته ارائه شد، 18 و 19 آذر و با حضور شخصیت‌های بین‌المللی با موضوع ایجاد جهانی عاری از افراطی‌گری برگزار می‌شود.

-ایران در شرایطی پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را سال گذشته ارائه کرد که هنوز شرایط منطقه و جهان تا این حد از این منظر بحرانی نشده بود اما متاسفانه امروز خشونت و افراطی‌گری بدون مهار به یک تهدید واقعی در منطقه تبدیل شده است و چنانچه چرایی آن به درستی تبیین نشود راه حل‌ها برای آن هم نمی‌تواند به خوبی تدوین شود.

-فعال شدن سفارتخانه‌های انگلیس و ایران در دو کشور گام به گام و به طور تدریجی در حال انجام است و مسیری است که باید مرحله به مرحله پیش رود.

-درباره بحث سوریه از قبل پیشنهادات و بحث هایی مطرح بوده است و کشورهای مختلف دیدگاه‌هایشان را بیان کردند و ایران هم دیدگاه های خود را اعلام کرده است و همکاری خوب و منظمی بین ایران و نماینده دبیرکل سازمان ملل در بحث سوریه برقرار است. ما برای یافتن راه حلی مبتنی بر آرای مردم سوریه تاکید داریم و هر راه حلی باید مبتنی بر واقعیت های منطقه و سوریه باشد و بدون توجه به ریشه های بحران سوریه راه حلی نمی‌تواند محقق شود. هرراه حلی در این قالب امکان دست یافتن به آن و موفقیت در آن وجود دارد. اینکه طرح و ایده‌هایی از سوی کشورهای منطقه ارائه می‌شود موضوع جدیدی نیست و از قبل هم بوده است.

-درباره میزان تبدیل اکسید اورانیوم 20 درصدی ایران به میله سوخت در مدت تمدید مذاکرات هسته‌ای در صدد تائید و یا رد اخبار منتشر شده در این باره نیستم. هیچ گونه تغییری در مفاد توافق ژنو در زمینه ذخایر غنی شده و اکسید شده و تبدیل آن به میله سوخت در دوره تمدید مذاکرات صورت نمی‌گیرد و منطبق با فعالیت‌ها و نیازهایی است که برنامه تحقیقاتی کشور دارد و در چارچوب برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی است و بر اساس اطلاعی که کسب کرده‌ایم میزانی که ماهانه قرار بوده است اکسید اورانیوم به میله سوخت تبدیل شود کاهش هم یافته است. بنابراین این فعالیت ها در چارچوب مشخص خود و برای تامین نیاز راکتور تهران است.

-هرگونه اقدام از سوی رژیم صهیونیستی برای ادامه سیاست تجاوزگرانه علیه ملت مظلوم فلسطین را محکوم می کنیم چرا که این سیاست موجب ناامن‌تر شدن منطقه خواهد شد و اگر این طور شود بحران های بزرگتری را در منطقه و جهان شاهد خواهیم بود و اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی هتک حرمت مسجد القصی و هویت تاریخی تمدنی قدس شریف است و آن را محکوم می کنیم و لازم است کشورهای آزاد جهان و کشورهای اسلامی نسبت به تحقق خواست ملت فلسطین و لزوم پیگیری این خواست جدی تر عمل کنند و لازم است جامعه جهانی مانع از سیاست تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی در منطقه شود و از جمله آن ایجاد ممانعت بر سر طرح یهودی سازی فلسطین است.

-درباره مذاکرات اطلاع رسانی دقیق و شفاف از آنچه که قابل ارائه بوده است انجام شده و آقای ظریف در پایان مذاکرات وین و آقای عراقچی دربرنامه ویژه خبری و همچنین در گزارش هایی که به مسوولان عالی کشور پس از بازگشت تیم مذاکره کننده به کشور ارائه شده است و نیز دیروز در همایش دیپلماسی هسته‌ای چارچوب های مذاکرات و آخرین تحولات تشریح شده است. به نظر می آید ایران در مجموع کشورهای مذاکره کننده بیشترین سطح اطلاع رسانی را نسبت به افکار عمومی خود داشته است که البته این وظیفه تیم مذاکراتی است .

-مجموعه اظهارات مسوولان کشور نشان می‌دهد که جای نگرانی نیست و مسئله مذاکرات به طور حساب شده و دقیق به افکار عمومی منتقل می‌شود و این مایه آرامش است . البته رسانه ها باید کمک کنند اگر نگرانی وجود دارد با اطلاع رسانی درست و ارائه کدهای دقیق از مذاکرات این نگرانی ها برطرف شود.

-من هم تحلیل هایی از تمدید مذاکرات و ارتباط آن با برخی اتفاقات و نوسانات ارزی اخیر در کشور را دیده ام و با رد ارتباط میان تمدید مذاکرات و این تحولات باید گفت ارتباط این تحولات با یکدیگر حداقلی بوده است و در یکی دو روز گذشته روندی نزولی و کاهشی را طی می‌کند . همزمان با موضوع مذاکرات تحولات و افکار دیگری رخ داد که یک مقدار واکنش هایی را در حوزه اقتصادی و ارز ایجاد کرد. اما برداشت ما این است با توجه به روند کاهش قیمت ارز جای نگرانی نیست.

-‌ دوستانی هستند که می خواهند در روند مذاکرات ایجاد شک کنند اما باید بگویم هنوز توافقی صورت نگرفته و همه چیز در مذاکرات در جریان است. بعد از مذاکرات مسقط هم بحث هایی در این باره مطرح شد اما این خبرها و گمانه زنی ها درست نیست و اینکه گفته می‌شود توافقی حاصل شده کذب است. در عین حال امروز مذاکره کنندگان به دیدگاهی نزدیک‌تر رسیده اند گرچه هنوز برخی اختلافات است اما فاصله ها نسبت به ماه های گذشته کمتر شده است. امروز همه در یک موضوع متفق القول هستند که همه به دنبال راه حل هستند در عین حال اگر توافقی حاصل شود اعلام می‌شود و جزئیات متناسب به پیشرفت مذاکرات به اطلاع مردم می رسد.

-مذاکره کنندگان باید چارچوبی را تعیین کنند که بر اساس آن جزئیات توافق صورت گیرد. توافق سیاسی راه حل های پذیرفته شده برای موضوعات مطرح است و چنانچه این تفاهم و توافق صورت گیرد مسیر و روند برای نگارش جزئیات و رسیدن به توافق هموار می‌شود. هیأت مذاکره کننده به ایران و دیگر مذاکره کنندگان توافق کردند تا قبل از پایان چهار ماه چنانچه یک توافق سیاسی شکل گیرد امکان ورود به جزئیات فراهم خواهد شد.
-توافق سیاسی همه موضوعات را در بر می گیرد در عین حال باید بگویم که هیچ توافقی حاصل نمی شود مگر اینکه روی همه موضوعات توافق شود.

-ایران برای خود چارچوب و نقشه راه برای مذاکرات دارد و اینگونه نیست که به طور غیر منتظره و در خلاء مذاکرات را پیش ببریم.

-اقدامات نژادپرستانه آمریکا و خشونت پلیس این کشور باعث نگرانی و تبعیض نسبت به سیاه پوستان مسئله ای ریشه ای و نقض حقوق اقلیت ها است و این اتفاقات باعث نگرانی مدافعان حقوق بشر در دنیا شده است و در گزارش کمیته منع شکنجه سازمان ملل نیز این اقدام خشونت آمیز پلیس آمریکا مورد توجه و اعتراض قرار گرفته است و امیدواریم به رفع ریشه ای تبعیض در این کشور توجه ریشه ای شود.

-این بحث ها (سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان) در حد گمانه زنی رسانه ای است . اینکه ملاقات هایی صورت گرفته است و نقش آفرینی هایی از سوی برخی کشورها صورت گرفته است اما درباره مسائل منطقه ایران به طور جدی خواستار بهترین روابط با کشورهای همسایه است و اولویت سیاست خارجه ایران به ویژه در دولت جدید تقویت هر چه بیشتر همکاری ها است و طبعا عربستان جایگاه خاصی در این زمینه دارد . همچنین برخی راه حل هایی که کارشناسان و شخصیت ها ارائه می دهند لازم است بحث و بررسی شود و اگر شرایط مساعد باشد نسبت به اینکه به چه نحوی از ظرفیت ها استفاده شود تصمیم گیری می‌شود . بنابراین این بحث ها درحد گمانه‌زنی است و جدی نیستند.

-روابط با اردن طبیعی و عادی است و فعالیت های سفارتخانه جاری است . اینکه کشورها از ارتقا و تقویت روابط استقبال کنند مبتنی بر یک برنامه کاری است و امیدواریم متناسب با پیشرفت شرایط از ظرفیت هایی که وجود دارد بیشتر استفاده شود.

-نمایندگی های ما در نجف و کربلا تسهیلات بیشتری را برای زائران ایرانی در نظر گرفته‌اند و همانطور که می دانید بیشترین تعداد زائران را در ایام اربعین داریم در عین حال اطلاع رسانی ها و مشورت ها از سوی نمایندگان ایران و عراق صورت گرفته است و کار فشرده آغاز شده و حتی نیروهای ویژه ای قرار است در این ایام در راستای تامین امنیت زائران خدماتی را ارائه دهند.

-‌ در رابطه با صدور ویزا اطلاع رسانی شده است و از هموطنان خواسته شده در چارچوب مقررات به عراق سفر کنند و از ورود غیرقانونی به این کشور اجتناب ورزند.

افخم درباره فراکنی رسانه های غربی نسبت به موضوع هسته‌ای خاطر نشان کرد : موضوعی را که زمانی به عنوان یک بحران در دنیا تلقی می‌شود امروز همه بر این نظرند که می توان از طریق مذاکره راه حلی را برای آن یافت البته این بحران غیر ضروری و مصنوعی است. با تلاش تیم مذاکره کننده و دیپلماسی فعال ایران ذهنیت ها نسبت به موضوع هسته‌ای در دنیا در حال تغییر است و مذاکره به عنوان یک قالب پذیرفته شده روز به روز در ذهن افکار عمومی بیشتر جا می افتد و آنچه مورد نظر ماست و همانطور که مقام معظم رهبری گفتند چنانچه روند مذاکرات به یک قرارداد عاقلانه و منطقی برسد ما از آن استقبال می کنیم در عین حال که زیر بار زور نمی‌رویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره طرح جزئیات مذاکرات در رسانه ها و آنچه که در آینده نیز طرح خواهد شد اظهار کرد: تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد هر گونه گزارش درباره جزئیات مذاکرات صحت ندارد و دقیق نیست و پیشاپیش گزارش هایی که در این رابطه منتشر می‌شود را رد می‌کنم.

افخم درباره برخی تنش ها در مرز بازرگان میان ایران و ترکیه در رابطه با تردد و ترانزیت کامیون‌ها گفت: مرز باز است و تردد ها ادامه دارد. همچنین رایزنی ها در حوزه سوخت کامیون ها و چگونگی تردد آن‌ها در حال انجام است و توافق هایی برای رفع مشکلات و به حداقل رساندن آن‌ها در دست انجام است.

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =