محمد رضا خباز گفت: آقای دکتر روحانی با تجربه و حضور 20 ساله اش در مجلس و به دلیل آنکه شخصیت سیاسی ایشان در مجلس شکل گرفته بود ،هرگز مسئله اینکه مجلس در راس همه امور قرار دارد را فراموش نکرد و به نمایندگان و مجلس احترام گذاشت

سوگل نورمحمد: محمد رضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در گفت و گو با خبر آنلاین درباره وضعیت رابطه بین دولت و مجلس در زمان انتخاب وزیرعلوم در مجلس شورای اسلامی گفت:  هر چقدر که وزرا ازسوی آقای روحانی معرفي می شدند و با عدم راي اعتماد از سوی نمایندگان و یا با استیضاح آقاي فرجي دانا روبه رو می شدیم  طبيعتا در  روي ارتباط دولت و مجلس اثر مخرب و منفي مي گذاشت .

وی در ادامه تصریح کرد:آقاي دكتر روحاني با تجربه و حضور 20 ساله اش در مجلس و به دلیل آنکه شخصيت سياسي ايشان در مجلس شكل گرفته بود ،هرگز مسئله  اینکه مجلس در راس همه امور قرار دارد را فراموش نکرد و به نمایندگان و مجلس احترام گذاشت، يعني مانند دولت گذشته مقابله به مثل و جبهه گيري در مجلس انجام نداد، در غیر این صورت اگر مقابله به مثل اتفاق می افتاد  و فضاي ما بين دولت و مجلس طوفاني مي شد، مدارا كردن ايشان با مجلس بود که توانست در نهایت آخرين کاندید وزیر علوم با راي بالايي در مجلس توانست از نمايندگان راي اعتماد بگيرد و محبت و مهر بين اين دو قوه  را افزایش دهد وی با رای 197 رای توانست بر كرسي وزارت علوم بنشیند که ان شالله اين كشتي وزرات خانه كه در گرداب ها و تلاطم ها قرار داشت ناخدايي كند  و به سر مقصد برساند.

 نماینده ادوار مجلس درباره علت انتخاب فرهادی از جانب رئیس جمهوری گفت: اولين بار در طول تاریخ 30 و چند ساله بعد از انقلاب است که براي وزارت علوم 6 نفر را به مجلس معرفی کردند، که به ترتیب دكتر توفيقي، دکتر منفرد، دکتر فرجي دانا، دکتر نيلي ،دکتر دانش آشتياني و نفر آخرهم آقاي فرهادي كه توانست راي اعتماد را از نمایندگان کسب کند .بنده خودم از همان ابتدا به این دلیل که به جو مجلس آگاهی داشتم هرگاه مورد  مشورت قرار مي گرفتم آقای فرهادی را انتخاب می کردم.

 وی افزود: آقاي فرهادي كانديداصلح بودند زیرا علاوه بر اين كه باید طرف معرفي شده مورد وثوق دولت باشد باید دید کهراي آوريش در مجلس چگونه است ،ايشان در 5 مجلس و در دولت  اول آقاي خاتمي به عنوان وزير بهداشت و درمان معرفي شدند و مي دانستيم كه وزير موفقي خواهند بود البته ناگفته نماند در دولت  آقاي موسوي هم ايشان به عنوان وزير فرهنگ و آموزش عالي بود، ما آن زمان در  مجلس حضور نداشتیم ولي آوازه موفقيت ايشان به گوش همه رسیده بود،مهم تر از همه  اولين مسوليتشان در نظام جمهوري اسلامي رييس دانشگاه تهران آن هم در اوج درگيري ها بود ،اداره  دانشگاه تهران با جو متشنج كه مرکز همه دانشگاه هاي كشورمحسوب می شد بسيار كار سخت و طاقت فرسایی بود ،ايشان خوشبختانه به راحتي اين مسوليت را به نحو احسن انجام دادند ضمن اينكه جزو اصلاح طلبان معتدلي هم بودند.

 خباز اشاره ای به دلایل عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس یه سایر وزرای پیشنهادی کرد و افزود: ضمن اينكه من دلايل  بیان شده از سوی نمایندگان را موجه نمي دانم و معتقدم  ترتيبي كه  رئیس جمهور برای انتخاب وزرا تعیین کردند ازبهترین انتخاب ها بود، بهترين نفر از همان ابتدا همين آقاي فرهادي بود ،مهمترين دليل منطقي آقاي روحاني براي معرفي  وزير علوم  ارتباط و مشورت با دانشگاهيان و دانشجويان و پخته ها و نخبه هاي دانشگاهي و همچنین با برجسته ترين شخصيت هاي دانشگاه هی بود. لذا به نظر بنده نقصي بر معرفي  و انتخاب هاي دكتر روحاني نیست، ايشان همواره اهل مشورت  با خبرگان و نابغه های  همان مجموعه بودند نه با ديگران.

 معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری افزود: يقينا ايشان با ساير كانديدهاي انتخابي تفاوت بسيار زیادی داشته. در صورتي كه وزراي پيشنهادي قبل از ايشان به ترتيب 70 و 79و 109 تا راي داشتند، اولين تفاوتي كه  می توان بين ايشان ،با بقيه قائل شد همان شيخوخيت و جا افتادگي آقاي فرهادي نسبت به سایر وزرای انتخابی دیگر بود يعني شخصيتي  نبودند كه مسووليت كمي در نظام داشته باشند ، دوم اینکه  ايشان در دولت هاي بعد از انقلاب مسئوليت ها زیادی داشتند .در دولت هاي مقام معظم رهبري ، آقایان رفسنجاني،خاتمي داری سمت بوده و فقط  در دولت آقاي احمدي نزاد مسوليتي نداشته اند در حال حاظر هم در دولت آقای روحانی رئیس حلال احمر بوده اند ،بنابراين این مسائل يك اطمينان خاطري را براي نمايندگان به وجود آورد .

  وی در ادامه این بحث گفت: وقتي آقاي فرهادي از سوی رئیس جمهور انتخاب شد، خبرگزاري هاي مخالف دولت شروع به سمپاشي و تخريب علیه ایشان کردند ،که خوشبختانه جلوي آنها گرفته شد ولي برای وزراي انتخابی قبل از آقای فرهادی تخریب و بمباران ها ادامه داشت، درهمان روز اول كه نامه ريس جمهور در مجلس خوانده شد تا اسم  محمد فرهادي در مجلس آمد كلمه چهار چهار از سوی نمایندگان گفته شد ،زمانی هم که ما از پله هاي هيات ريسه در حال پايين آمدن بوديم نمايندگان  با ما تبريك می گفتند و روبوسي مي كردند ، ما يك سال دنبال راي وزيربودیم ،بعضي نمایندگان عقیده داشتندآقای فرهادی بالاي 200 250 تا راي خواهد آورد.

 نماینده ادوار مجلس تصریح کرد:  اتفاق  ديگري كه در نوع خودش بي سابقه بود حضور فراكسيون اصولگرايي و رهروان مجلس  در زير يك سقف بود ،يكي از دوستان نماينده مجلس كه جانبازارزشمند انقلاب هستند به ما پيشنهاد كردند هر دو فراكسيون زير يك سقف جمع شوند بنا براین صبح 3 شنبه جلسه ای با حضور حداد عادل رئیس اصولگریان و آقای جلالی رئیس رهروان با ریاست آقای فرهادی تشکیل شد ،ضمن اينكه اصلاح طلبان با تعداد اندكشان هم حضور داشتند.

 خباز با اشاره به حضور و فعالیت  محمد فرهادی در ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی افزود: بنده خودم از ايشان سوال كردم كه در انتخابات 88 چه حضوري داشتيد؟ایشان هم در جواب  من بیان کرد:"در انتخابات 88 حضور پررنگی داشتم همچنین در كابينه اقاي موسوي حضور داشته  و رابطه عميقي با ايشان داشتم." اقای فرهادی فعالیت هایش در ستاد آقای موسوی را انکار نکرد و فقط از زمانی که  مقام معظم رهبري  بعد از انتخابات 88 در نماز جمعه فرمودند مسئله انتخابات تمام شد ،هر كس به دنبال كار و زندگي خودش برود و انتخابات را تمام شده تلقي كنيد، چون نظر رهبري را فصل الختام ميدانستند ديگر هيج اقدام و فعالیتی انجام ندادند و به دنبال كارهاي علمي خود رفتند.  همچنین خودشان در مورد امضای نامه مربوط به فتنه 88 رسما اعلام كردند كه من هیچ  نامه اي را امضا نكردم و گرنه ساير نمايندگن مثل ساير كانديد هاي انتخابي نقش وی را بر ملا مي كردند حالا واقعي بود يا خیر را من نمي دانم ولي اگر چيز مستمسكي وجود داشت هیچ گاه ناگفته نمي ماند.خودشان رسما اعلام كردند كه من نامه اي امضا نكردم و گرنه ساير نمايندگان مثل ساير كانديد هاي انتخابي نقش وی را بر ملا می ساختند صحت و سقم این قضیه را نمي دانم ولي اگر چيز مستمسكي وجود داشت هیچ گاه ناگفته نمي ماند.

 محمد رضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاظر نشست های متعددی با حضور اصلاح طلبان به ریاست آقای خاتمی برگزار می شود تا همه نمایندگان در این طیف باهم یکدست و یکصدا در حول محور مجلس بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

وی در توضیح این خبر گفت:عقیده بنده این است که اگر مجموع اصلاح طلبان یک لیست واحد شوند و در زیر آن را آقایان هاشمی و خاتمی امضا کنند، یقینا مردم به آن لیستی رای خواهند داد که این دو بزرگوار زیر آن را امضا و تاکید کرده اند. چرا که این آقایان از یک محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردارند. هرچند بسیاری از حرف های ما رنجیده خاطر می شوند، ولی واقعیت جامعه این را می گوید.

خباز در ادامه افزود:  متاسفانه در کشور ما چون حزبی وجود ندارد بنابراین نمی توان آرایش اصلاح طلبان و اصولگرایان را در مجلس تحلیل کرد. ولی تجربه 35 ساله کشورمان نشان داده که در درجه اول مردم، رئیس جمهور را انتخاب کرده و نهایتا در انتخابات  مجلس شورای اسلامی  همکاری نمایندگان و دولت را زیر نظر می گیرند، اگر این مجلس با دولت هماهنگ و همکاری و همراهی داشته باشد  طبیعتا مردم بر همان روال گذشته که ترکیب مجلس برهم نخورد نمایندگان را انتخاب می کنند. ولی اگر ببینند دولت نقطه مقابل با مجلس است و نمایندگان گاردی محکم در مقابل دولت هستند در اینجا مردم هم موضع گرفته و جدا از نیرو های سیاسی به فکر تغییر می افتند.

اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي از نظر سنجی  اخیر صدا و سیما مبنی بر  نظر منفی مردم نسبت به این مجلس ابراز نگرانی کرد و گفت: این نارضایتی نشان دهنده این است که مردم از مجلس انتظار دارند که با دولت و رئيس جمهور بیشتر همکاری و همراهی کند تا این دوبال پرنده منظور همان دو قوه مجریه و مقننه بتوانند با هماهنگی در کنار هم مشکلات مردم را حل کنند.

 وی در خصوص رد صلاحیت لیست نمایندگان اصلاح طلب مجلس از سوی مجلس خبرگان بیان کرد: در ليست های معرفی شده افراد ميتوانند خودشان را اصلاح طلبان معتدل و یا اصولگرايان معتدل  معرفی کنند ،بنده معتقد هستم كه در این صورت شوراي نگهبان رد صلاحیت نخواهد کرد، اما در صورتی که گروهی از اصلاح طلبان مارك دار و با سابقه معرفی شوند  به طور قطع یقین رد صلاحیت می شوند. در درجه دوم اصلاح طلباني كه ابراز نمي كنند در دل  این جبهه حضور دارند  و  در همه شهرستان ها فعالیت میکنند ما باید این را بدانیم که  نمایندگان به مجلس نمی آیند که امور سياسي انجام دهند، نميخواهند در مجلس علم و یا پرچم خاصي را بلند كنند ميخواهند دولت را كمك كنند و براي رفع مشكلات كشور و رضايت مردم قدم به صحنه خدمت بگذارند.

 محمد رضا خباز در پایان سخنان خود کم کاری معاونت پارلماني مجلس درمورد استيضاح فرجي دانا و عدم رای اعتماد نمایندگان به وزرای انتخابی را نفی کرد و گفت:اگر همه این قضایا را بخواهیم كم كاري  از سوی معاونت پارلمانی بدانیم پس آن وزرایی توانستند از مجلس رای بالایی بگیرند به ما ارتباط داشته است .به طور مثال وزير اقتصاد كه با 270 رای به ما ارتباط دارد. بنده معتقد هستم این مسائل هيچ ارتباطي با ما نداشته ، در مورد هر وزيري كه راي اعتماد در مجلس نیاورد خود نمايندگان مجلس تشخيص دادند ،اگر مي خواهند جنبه های منفي را بر عهده ما بگذارند مثبت ها را هم باید در نظر بگیرند. مثل همان گل هايي گه زديم گل هايي كه خورديم را قبول مي كنيم.متاسفانه  ما در مورد علوم نتوانستيم خوب عمل كنيم 16، گل زده ايم دو تا خورده ايم ،متاسفانه عده اي از بيرون تخريب مي كردند و توانستند اين فضا را به وجود آورند ،كسي جلوي اين سيل را نمي توانست ،آنها به دنبال اين بودند كه دانشگاه ها را مركز فعاليت سياسي مورد نظر خورشان قرار بدهند به لیل اینکه اين وزارتخانه با نسل جوان در ارتباط است برایشان خيلي مهم بود در نتیجه هر دو طيف تلاش كردند كسي كه نگاه اصلاح طلبي دارد بر كرسي اين مسوليت نشیند  تا بتواند دانشگاه هار به آرامش نسبي برساند و موجبات رشد كشوررا فراهم آورد.

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    29 4
    مجلس هم مثل دولت گذشته با دولت همكاري نكرد
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    14 10
    الان خوشحال باشیم مقابله نکرد یا ناراحت؟ اصولا روحانی هر کاری بکنه از نظر شما صحیح است....ما هم می پذیریم.
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    14 10
    گل های خوردتو خبر نداری
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    3 1
    اولین دولت چهار ساله حتی به سن آمادگی هم نمی رسه
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    ای کاش اطرافیان رئیس جمهور محترم این جمله جناب اقای دکتر مطهری را آویزه گوش خود کنند:لازم نیست به هر انتقادی جواب بدهید. مردم از دوره قبل رابطه تراول با دلواپسی را فهمیده اند .