عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تا پیش از سوم آذر 92، ایران به عنوان یک تهدید امنیتی در قالب راهبرد ایران هراسی مطرح شده بود اما امروز این راهبرد دیگر کارایی گذشته را ندارد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اظهارات روز گذشته وزیر امورخارجه در دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص دستاوردهای مذاکرات ایران و گروه 1+5 که از سوی وی موضوعاتی همچون افزایش قدرت منطقه ای ایران، تبدیل داعش به عنوان تهدیدی جهانی وشکست پروژه ایران هراسی مطرح شد، خاطرنشان کرد: آنچه که آقای ظریف در مورد دستاوردهای مذاکره با غرب برشمرده بیشتر با توجه به جنبه روانی دیپلماسی هسته‌ای شکل گرفته است.

وی افزود: تا پیش از سوم آذر سال گذشته، ایران به عنوان یک تهدید امنیتی در قالب راهبرد ایران هراسی مطرح شده بود اما امروز این راهبرد دیگر کاربرد و کارایی گذشته را ندارد چراکه ایرانی ها وارد فضای دیپلماتیک شده اند؛ ضمن اینکه از سه ضلع توافقنامه ژنو3، تنها ضلع مربوط به تعهدات ایران یعنی روشنگری و پذیرش بازرسی هسته ای به طئر کامل اجراشد و مشخص کرد که ایران واقعا تهدیدی برای امنیت منطقه و دنیا نیستند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه البته در فضای روانی هنوز شاهد تلاش سه لابی عمده ضد ایران هستیم عنوان کرد: لابی نومحافظه کاران جنگ طلب در آمریکا، لابی صهیونیست ها و لابی ارتجاع عرب با محوریت عربستان سعودی می خواهند ایران را تهدید نشان بدهند اما لابی سوم و لابی رژیم صهیونیستی به خوبی می دانند که تداوم این سیاست، راهبرد آن ها را در سراشیبی قرار داده است.

فلاحت پیشه ادامه داد: طرح موضوع تهدید داعش نیز فعلا در فضای روانی است و معتقدم که دنیا هنوز متوجه تهدیدی تحت عنوان داعش سلفی نشده است هرچند که امسال یک بار از زبان اوباما شنیده شد که تروریسم سلفی برای منطقه تهدید است نه ایران که این موضوع نشان دهنده شکل گیری مواضعی خلاف طرح خاورمیانه بزرگ آمریکاست که در آن ایران به عنوان تهدید محسوب شده بود.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در عمل، موضع همه سیاستمداران داخل آمریکا این نیست که ایران تهدید تلقی نشود و موضع قطعی آن ها نیز به شمار نمی رود چراکه شاهد بوده ایم طی سال های اخیر خود اوباما مواضع متناقضی را اتخاذ کرده است به ویژه اینکه کنگره آمریکا نیز مواضع مخالفی با دولت دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حقیقت این است که آقای ظریف سعی کرد تحلیل گران و واقع گرایان را دعوت کند به مقایسه میان موضوع داعش و موضوع برنامه هسته ای ایران و اینکه از مسائل انحرافی تحت عنوان ایران هراسی به این دلیل استفاده می شود که در سایه توجه افکار عمومی به ایران، تروریست های سلفی کماکان به سیاست های خشونت‌طلبانه خود در منطقه ادامه بدهند.

فلاحت پیشه افزود: به طور کلی وزیر امور خارجه به نوعی موضوع توجه به دیپلماسی عمومی را در دانشگاه علامه مطرح کرد و اینکه جمهوری اسلامی ایران با شفافیتی که از خود نشان داده توانسته است نقش بازیگری خود را در منطقه ایفا کند و امروز کشوری است که محوریت جریانات منطقه را دارد که روز به روز جنبه مثبت آن نمایان تر می‌گردد.

وی همچنین بااشاره به تمدید 7ماهه مذاکرات ایران و غرب و اینکه آن ها حاضر به پذیرش ایرانِ هسته ای شده اند، تاکید کرد: در کلیات گفته اند که ایران به عنوان کشور دارای حق هسته ای شناخته شده است ولی توافق بر سر جزئیات باقی مانده است چراکه حداکثر چیزی که طرف غربی به دنبال آن است که اندکی فراتر از توان هسته ای آموزشی را برای ایران بپذیرد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اختلاف طرفین مذاکره، در جزئیات بر سر ایرانِ هسته ای صنعتی است یعنی ایران بتواند به سوخت و فناوری هسته ای صنعتی دست پیدا کند چراکه بر اساس سند چشم اندار 20 ساله باید تا 11 سال دیگر ایران 20 نیروگاه و 20 هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشد، ضمن اینکه در حوزه های علمی، پژوهشی و پزشکی نیز از باید از فناوری هسته ای استفاده کند.

وی با بیان اینکه در جزئیات توافق، طرف مقابل هنوز چنین شرایطی را نپذیرفته است، گفت: این مسئله نشان می دهد که باز هم تیم مذاکره کننده شرایط دشواری را پیش رو دارد البته موضوع تحریم ها نیز بخش مهمی از مذاکره است که طرف مقابل حاضر نیست در باره زمان بندی پایان تحریم ها، به ایران تضمین بدهد و به همین دلیل یکی از جنبه های حساس مذاکرات هنوز باقی مانده است که غربی ها باید در این مدت 7 ماه درباره آن تصمیم بگیرند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =