با مشکل پایان نامه ها چه کنیم؟ یک راه حل!

در سالهای اخیر مشکل تقلب در پایان نامه نویسی چندان عمومیت یافته که به راستی اعتبار کارهای دانشگاهی را در معرض تهدید جدی قرار داده است. دانشجو با پایان نامه ارشد به مرحله دکتری می رود و در آنجا هم می تواند فرصت استادی را بدست آورد که با وضعیتی که ملاحظه می کنیم چندان دشوار نیست.... به علاوه همه مشکلات دیگری که در پشت سر این مسأله وجود دارد... چه باید کرد...

چند روز پیش یکی از دانشجویان سابقم را دیدم. می گفت کار و بار حسابی ندارد و .... گلایه که نمی داند چه کند. گفتم دکتری را ادامه بده. گفت امتحانش را مشکل ندارم، اما فکر می کنم چهار سال دیگر درگیر هستم و آخر و عاقبت چه خواهد شد.... گفتم الان از کجا ارتزاق می کنی؟ گفت: استاد! ببخشید، این مدت چهار پایان نامه برای این و آن نوشته ام.
ساعتی قبل از آن هم، جلوی دانشگاه سرگردان در کتابفروشی ها بودم. دیدم اعلامیه ها نگارش پایان نامه همچنان فراوان است....
حتی مدتی قبل، دانشجوی دیگری داشتم که خودش بیکار بود و شوهرش هم سرباز... پرسیدم چه می کنید؟‌ گفت: کاری که نداریم، شوهرم گهگاه پایان نامه ای از این و آن می گیرد و می نویسد. راستی استاد! پولی که بابت این ها می گیریم حلال است؟ می شود از دفتر فلان مرجع بپرسید که حکم این پول چیست؟

رسول جعفریان

فکر می کنم این مشکلی است که باید حل شود، اما نه با این راه حلهایی که تاکنون ذره ای نتوانسته مشکل را حل کند. طبیعی است که این مسأله یک مشکل چند جانبه است. مثلا این که دانشجویان به دلیل فراوانی و همزمان، و ناتوانی های علمی و درسی که از دوران تحصیل به ارث برده اند، روی دست تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های ثلاث یعنی دولتی و آزاد و پیام نور مانده اند و البته برای فارغ التحصیلی باید کارشان را تمام کنند. وقتی توانایی ندارند، چه راهی جز این هست که دیگری برای آنها بنویسد؟ واقعا چه راهی هست؟
بخشی از این عدم توانایی به کمبودهایی بر می گردد که مربوط به خود دانشجوست، اما بخشی دیگر مربوط به روش های آموزشی و کارهای پژوهشی است که در دوره تحصیل چه کارشناسی و چه ارشد این توانایی را نمی تواند به دانشجو منتقل کند. یعنی نحوه اداره کلاس و درس و کار استادان، به شکلی نیست که دانشجو این توانایی را پیدا کند.
اما راه های سهل الوصول که استفاده از پایان نامه های قبلی، کتابها و متن های موجود بر روی سایت ها و اینترنت است، آن اندازه آسان است که براحتی افراد را تحریک می کند که راه میان بر را طی کنند. بارها در رانندگی هم دیده ایم وقتی ترافیک هست، تعداد قابل ملاحظه ای از رانندگان، حاشیه جاده را که خاکی است، اما سریعتر می توانند حتی یک فاصله چند ده متری را طی کنند، بر توقف ترجیح می دهند. این اخلاق باید همه جا در یک ملت باشد. اصلا در ژن آنهاست. بنابرین وقتی می توان با خرج کردن چند صد هزار تومان پایان نامه خوبی نوشت، چه لزومی دارد خود را به دردسر بیندازند؟
و البته، وقتی دانشجو می بیند که برخی از استادان نیز دست به این کارها می زنند، و حالا هم که باب شده، کار دانشجویان را چاپ می کنند با اسم خودشان در کنار آن، و امتیازات را جمع کرده و رتبه می گیرند و تغییر وضعیت، و یا حتی برخی از استادان، پایان نامه های دانشجویان قدیمی را سرو ته اش را به هم می چسبانند و چاپ می کنند، ولو این که در موارد اندکی این رخ می دهد، چرا دانشجو نباید این کار را بکند؟ به چه دلیل؟ همین امشب استاد بزرگواری چندین نمونه از یکی از همکارانش را می گفت که در حد فاجعه با کارهای دیگر بازی می کند و چاپ. تکلیف غالب استادان که شریف هستند باید جدا کرد، اما باید توجه داشت که راه های فراوانی وجود دارد که آنها هم سیستم را فریب دهند.
باید راه حل اساسی برای این کار پیدا کرد. مدتهاست در این باره فکر می کنم که این وضعیت چه به سر علم می ‌آورد. من بشخصه فکر می کنم تنها مجرای پیشرفت علم، پایان نامه ها هستند. البته استادان قدیمی و افراد پوسیده ای مثل بنده، دیگر هنر حرف جدید زدن ندارند. استثناء هست، اما پیشرفت علم با ذهن دانشجوست نه استادان قدیمی. آنها محترم و گاهی کارهایشان راهگشا، اما مقصودم ایجاد یک موج علمی و پیشرفت در نوآوری است.
پس چه باید کرد؟ آیا با سخت گیری مشکل حل خواهد شد؟ آیا با وضع قوانین به تنهایی می توان از عهده حل این معضل برآمد؟
روزگاری کارشناسی هم دست کم در برخی از رشته ها، پایان نامه داشت که بعدها حذف شد. این اواخر برخی از مراکز، پایان نامه ارشد را هم حذف کردند تا دانشجویان زودتر فارغ التحصیل شوند؟ آیا حذف پایان نامه مشکل را حل خواهد کرد؟ مسلما خیر، زیرا ما فرصت گرانبهایی را در تولید کارهایی که دانشجویان خوبمان می نویسند از دست خواهیم داد.
تصویب قوانین حقوقی هم همیشه این مشکل را دارد که در تطبیق آنها دچار اشکال شویم و نتوانیم مسیر درست را تشخیص دهیم. به علاوه یک سیستم اجرایی قوی می خواهد بتواند درست قضاوت کند و این خود تازه فساد خاص خود را تولید خواهد کرد.

راه حل پیشنهادی
شاید، فقط شاید یک راه حل مناسب باشد که باید در باره آن بیشتر فکر کرد و آن تعریف پروژوه های چند جانبه است که استاد و دست کم چند شاگرد را درگیر آن کند.
این رویه در برخی از رشته های فنی وجود دارد، اما چنین نیست که در رشته های علوم انسانی و اجتماعی و حتی دینی قابل اجرا نباشد.
اگر بتوان پروژه ای را تعریف کرد که چند دانشجو به طور همزمان در طور یک سال یا دو سال (برای ارشد یا دکتری) درگیر یک پروژه باشند و بخش های مختلف آن را تکمیل کنند و با نظارت استاد و معاونت های پژوهشی دانشکده ها و دانشگاه ها مسیری را بروند، می توان از چند جهت اطمینان داشت:
اول: استاد بیش از رویه ای که الان هست، درگیر پایان نامه پروژه ای خواهد بود و وقت بیشتری خواهد گذاشت
دوم: هر دانشجویی در کنار دانشجویان دیگر، و در یک رقابت، و نیز تحت ضوابط موظف است که کار خودش را انجام دهد. چنین نیست که دانشجو موضوع را بگیرد و برود چند ماه بعد بیاید و کاری را که معلوم نیست چه کسی نوشته تحویل دهد.
سوم: پروژه مربوطه می تواند یک مشکل علمی گسترده تری را در نظر گرفته و با مشارکت پیش ببرد. طبعا باید پروژه، حالت چند جانبه ای داشته باشد که هر دانشجویی در کار خود نیمچه استقلالی داشته باشد.
چهارم: روشهای پژوهش به طور ضمنی و قدم به قدم می تواند اجرایی تر به دانشجو آموزش داده شود. حتی بهتر است درسهای روش تحقیق که دردوره های ارشد و دکتری معمول است، در حین اجرای پروژه تدریس و همزمان با نمونه های عملی و پایان نامه ای ارائه شود.
پنجم: نباید کار پروژه ای محدودیتی از لحاظ علمی یا موضوعی ایجاد کند، یعنی باید سلائق دانشجویان را در نظر داشت و آنها را در انتخاب پوشش داد، امری که امروزه با توجه به توسعه آموزش عالی و زیاد شدن شما دانشجویان راحت تر است.
ششم: با کار پروژه ای می توان از ورود یک سری موضوعات بی معنا که معمولا با سردل سیری و از سر تعجیل بین استادان و شاگردان مورد توافق قرار گرفته و گروه ها نیز در فرصت های محدود جلسات آنها را با عجله تصویب می کنند، جلوگیری کرد.
هفتم: این پروژه ها می تواند هماهنگ با برخی از موسسات و مراکز پژوهشی بیرون دانشگاه ها به انجام رسیده و درآمد زایی هم برای دانشگاه و دست اندرکاران پروژه داشته باشد.
شاید بتوان این طرح را به طور آزمایشی در چند دانشگاه یا دانشکده اجرا کرد و اگر جواب داد، آن را بسط داد.
مسلما دانشگا های ما هر مقدار وقت برای اصلاح امور مربوط به پایان نامه بگذارند، ما ضرر نخواهیم کرد، زیرا مهم ترین مرحله آموزش دانشجویان، و معیار و میزان سنجش یادگیری آنان، دقیقا نگارش پایان نامه است. خروجی آنها نیز همان طور که اشاره شد، مهم ترین ابزار رشد علم در کشور است.
اگر چنین فکر شود که کار استادان سخت تر خواهد بود، باید گفت، چنین گمانی چندان درست نیست، زیرا همزمان با چند دانشجو کار را پیش خواهند برد و وقتی که باید برای هر یک از آنها بگذارد، یک جا در جلسات مشترک با آنها خواهد گذاشت.
***
اگر این راه حل به جایی نمی رسد، چه باید کرد؟ شاید بهتر باشد اجازه بدهیم با کمک دیگران بنویسند اما رسمی و قانونی، به گونه ای که آن را مشروط به این کنیم که لااقل نیمی از کار را خودشان بنویسند، یا از عهده حل و فهم آن برآیند، یا آزمون دشواری از آن گرفته شود به طوری که معلوم شود اگر با کمک دیگران نوشته اند لااقل قدری کار تحقیق و نگارش را فرا گرفته اند.... به هر حال نمی دانم.
***
بهتر است از دوستان خواننده تقاضا کنم آنها هم راه حل هایی را که به نظرشان می آید بنویسند و به خصوص در باره پیشنهاد ارائه شده در اینجا یعنی همان انجام کارهای پروژه ای، اگر نظری دارند بدهند.

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388219

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    111 8
    چه عجب... بالاخره یکی انگار دید؟ دوستانی دارم که شغلشون پایان نامه نویسی و اتفاقا خیلی هم از درآمدش راضی هستند... وقتی همه فقط به ارتقای کمی البته تولید مدرک فکر میکنند؛ غیر از این باشه باید تعجب کرد.
    • بی نام EU ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      34 0
      به نظر من قضیه اینقدر پیچیده نیست. اگر در هر مرحله استاد واقعا نظارت بر نتایج پژوهش داشتا باشد به راحتی متوجه میشود کدام نتایج تقلبی یا داده ها ی غیر واقعی است. من به راحتی به شما عرض می کنم در رشته پزشکی اساتید بیشتر پایان نامه های عمومی و تخصصی را حتی یکبار هم نخوانده اند. تجربه شخصی خودم این است که حتی بعضا مقاله ها را هم روخوانی نمی کنند و فقط دنبال سابمیت و اکسپت هستند.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      40 1
      دانشجویی که با درصد منفی دانشگاه آزاد ارشد پذیرفته میشه و مدیر ارشد یک اداره دولتی هست و 50 سالش هست و به فانکشن میگه فانسن، چطوری میتونه تو رشته ای پایان نامه بنویسه که دست کم باید 10 مقاله انگلیسی و مابقی برای نوشتن پایان نامه بخونه؟؟ هدف این دانشجو:اخذ مدرک و ارتقا و افزایش حقوق برای بعد از بازنشستگی. دولت:فکر کرده که بعدا چطور باید این حقوق ها رو پرداخت کنه؟فکر نمیکنه در قبال ایجاد شغل برای نسل آینده هم مسئول هست؟فکر نمیکنه پول اشتغال زایی رو داره میده به کارکنان در حالی که اخذ مدرک تاثیری بر کارایی آن ها در دستگاه دولتی ندارد؟ راه حل:عدم پذیرش دانشجویان اینچنینی است و بس.لقمه رو دور سرمون نچرخونیم جناب دکتر عزیز
    • بی نام RO ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      47 0
      مشکل اینه که خود نمایندگان مجلس بعنوان واضعان قانون آلوده همچین موضوعی هستند و قطعا اقدامی نخواهند کرد کسی از شون نمی پرسه چطور تونستید با این همه مشغله و سفر دکترا بگیرین ؟ همین ها بهترین مشتری خرید پایان نامه هستند
    • ایکس IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
      13 1
      جناب جعفریان به نظرم باید به دلایل بروز این مشکل برگردیم. چرا عده ای پایان نامه برای دیگران مینویسند و چرا عده ای پایان نامه میخرند؟ پاسخ به این سوال و حل این مشکل، حل مشکل مطرح شده توسط شما هم هست. عده ای پایان نامه مینویسند چون با شرایط بازار کار امروز راه دیگری ندارند. از روی نیاز به این کار رو آوردن. عده ای پایان نامه میخرند چون با پول هم وارد دانشگاه شده اند. توان علمی ندارند. هر کسی توان علمی داشته باشد به هیچ عنوان سراغ خرید پایان نامه نخواند رفت. با درصد منفی هم ارشد قبول میشوند. چرا باید انبوه کارمندانی که سالهاست با علم فاصله گرفته اند و دغدغه علمی ندارند وارد دانشگاه بشوند؟ فرض که مدرک هم گرفتند. این مدرک بدون علم چه دردی از جامعه دوا میکند؟
  • یه شریفی US ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    199 3
    من دانشجوی دکتری شریف هستم. تو دانشگاه ما استادها اونقدر مشغول تدریس تو دانشگاهای دیگه برای کسب درامد بیشتر و حتی بعضا شغل های آزاد خرید و فروش خانه و ماشین هستن که بیش از 0.5 ساعت در هفته برای داشجوی دکتری و 15 دقیقه برای ارشدها وقت نمی گذارن. تصور کنید استاد خود من 15 تا دانشجوی ارشد و 7 تا دکتری داره و هفته ای 12 13 ساعت دانشگاه حضور داره و 8 ساعت سر کلاس هست... در واقع می خوام بگم خیلی از ما دانشجوها اگر یه استاد خوب با یه الگو و برنامه پژوهشی خوب بالا سرمون باشه قطعا به دنبال کپی برداری نخواهیم بود، البته این رو هم تاکید کنم که بعضا مشکل و تنبلی از سمت خود دانشجوهاست، اما دست کم تو دانشگاه ما، 90 درصد مشکل از بی برنامه بودن و عدم حضور کافی اساتید هست.
    • بی نام EU ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
      47 3
      باز شما دوتا استاد دارین. استادای ما که در تعطیلات دائمی هستند خودشون از این روش هم استفاده میکنن.
    • بی نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      26 6
      اگه يه كم طمعشونو كم كنند بد نيست. حقوقشون اونقدرها پائين نيست كه براي گذران زندگي مشكل داشته باشن
    • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      22 58
      دوست شریفی جالبه بیشتر هم از این دانشگاه، من خودم استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف هستم. غیر از جمعه ها در دانشگاه هستم. هیچ جای دیگری هم تدریس نمی کنم. اگر پروژه ارتباط با صتعت هم باشد به دانشگاه میاورم و در همین جا نیرو میگیرم و انجام میدهم. شاید اساتیدی از آن مدلی که شما گفتید هم باشند ولی این کلیت ندارد. لطفا جو منفی درست نکنید و کار غلط بعضی ها را نوشتن پایان نامه برای دیگران به کار غلط گروهی دیگر ربط ندهید. همه مسول کارهای خودمان هستیم، حتی اگر دیگران اشتباه کنند.
    • یه شریفی US ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      23 1
      آقای استاد شریف، آفرین بر شما و خداوند امثال شما رو حفظ کنه و استادای بی برنامه رو هدایت... من مثال عینی زدم و آمار دقیق دارم که تعداد این استادها کم نیست...
  • بی نام A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    81 32
    پارسی را پاس بداریم یعنی چی ثالثا رابعا خامسا ..... کلا درست گفته بودید آقای دکتر احسنت.
    • زهرا IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      30 4
      خود شما هم چندان پارسی را پاس نداشتید
    • بی نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      1 10
      احسنت
    • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
      9 4
      شما خودتم که از واژه عربی احسنت استفاده کردی :
  • بی نام US ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    47 1
    جناب جعفریان عزیز شما پیشنهادتان را بر پیش‌فرضی بنا گذاشته‌اید که اساساً خود آن محل اشکال است. این پیش‌فرض این است که رویه‌ای که هم اکنون برای جذب دانشجو هست درست است. واقعیت این است که بخش قابل زیادی از افرادی که هم اکنون وارد داشگاه به ویژه تحصیلات تکمیلی می‌شوند هدف علمی ندارند، درد و انگیزه پژوهش ندارند و برای این کار هم ساخته نشده‌اند. نظام آموزش عالی ما نمی‌تواند این پالایش را انجام دهد. از آن گذشته میان وزارت علوم و سایر دستگاه‌هایی که باید برای جوانان و آینده جامعه نقش‌آفرینی کنند ارتباط نظام‌یافته‌ای وجود ندارد به ویژه منظورم جاهایی مثل وزارت کار و آموزش و پرورش و صنعت و ... است. هر یک از این دستگاه‎‌ها کار خود را به تنهایی انجام داده و جوان این جامعه را در کلیت خودش نمی‌تواند ببیند
  • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    6 11
    بیانیه دانشگاه تهران درباره انتشار شایعاتی مبنی بر عدم رعایت امانت داری علمی از سوی یکی از اعضای هیأت علمی باسمه تعالی نظر به نشر شایعاتی مبنی بر عدم رعایت امانت داری علمی یکی از اعضاء هیأت علمی دانشگاه تهران در فضاهای مجازی و عدم موضع‌گیری سلبی و ایجابی ایشان و انتشار گمانه زنی‌هایی از سوی افراد مختلف، موارد ذیل را به استحضار عموم دانشگاهیان و جامعه علمی کشور می رساند: دانشگاه تهران همواره بر رعایت اخلاق علمی، حفظ حقوق معنوی و مالکیت فکری افراد حقیقی و حقوقی و نیز مجامع دانشگاهی و علمی اهتمام و تأکید ویژه داشته و دارد و این امر مهم و بدیهی را جزو وظایف ذاتی و اصول مسلّم و راهبردی خود می داند و برای نیل به این مقصود، اندک تسامح و مجامله‌ای را نخواهد پذیرفت. از این رو به منظور حفظ و حراست از حقوق و حیثیت دانشگاه و فرد یا افراد ذیحق، کمیته‌ای متشکل از برجسته ترین استادان مرتبط تشکیل داده تا این موضوع را با سرعت، دقت و جدیت تمام مورد بررسی تخصصی قرار دهند. بدیهی است هر نتیجه‌ای که از این بررسی حاصل آید ملاک و مناط عمل قرار خواهد گرفت و جهت تنویر افکار عمومی اعلام خواهد شد. دانشگاه تهران در صورت اثبات تخلف مزبور، برخورد قاطعانه و قانونی را با فرد متخلف انجام داده و با ارجاع موضوع به مراجع ذیصلاح از انجام رفتارهای غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای تبرّی خواهد جست. هم‌چنانکه اگر اتهام وارده اثبات نگردد، دفاع از حیثیت شغلی و صنفی اعضای هیأت علمی را وظیفه همیشگی و لازم خود می شمارد. اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران
    • سعید A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      0 0
      اتفاقا این دانشگاه تاکنون به هیچکدام از موارد اینچنینی هیچگونه رسیدگیی نکرده است حتی یک مورد از نتیجه اینگونه رسیدگی ها تاکنون اعلام نشده و نیست.
  • سعيد IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    25 0
    اميدوارم حتى بطور آزمايشى از اين طرح استفاده شود.متاسفانه استخدام بدون ضابطه ورقابت سالم يكى از دلايل خريد پايان نامه شده
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    37 0
    برادر عزیز اقای جعفریان خانه از پای بست ویران است... تا تهشو خودت بخون
  • بی نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    15 1
    چطور است یک دوره دکتری کلا برای یکی از مسائل کلان جامعه تعریف شود تا در پایان معلوم شود یک دوره دکتری که این همه هزینه روی دست ملت می گذارد نهایتا می تواند سودی هم داشته باشد یا نه؟البته منظورم ذوره های دکتری اتوبوسی برخی دانشگاهها که خودگردان است نمی باشد
  • بی نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    21 9
    لابد علوم انسانیه دیگه کار آزمایشگاهی نمیخواد. تو رشته های فنی و علوم، دانشجو رو مدام باید استاد ببینه داره کار میکنه.
    • بی نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
      15 6
      منم فکر می کنم خرید پایان نامه در رشته های نظری اتفاق می افتد. در رشته های علوم کشاورزی هم دانشجو در فارم پایان نامه اجرا می کنه. استاد هم مرتب سر میزنه. بعضی ها فکر میکنن در کشورهای پیشرفته با انجام هر پایان نامه یک آپولو هوا میکنن. از نزدیک دیدیم. اینجوریا هم نیست. بسیاری از کارها در سطح خودمون هست بعضی از آنها هم پیشرفته تر است. به نظر من فرق سه مهم با ما دارند. اول اینکه برخی از پایان نامه ها در ارتباط با صنعت هستند و از بیرون سفارش میشه. دوم اینکه یک عده کنار ننشستن و انتظار داشته باشن با هر پایان نامه بازگشت اقتصادی را به چشم مشاهده کنن. در خرج کردن واسه تحقیق لارج هستند. سوم اینکه دورنمای تحقیق در هر رشته علمی مشخص است.
  • بی نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    63 1
    این پایان نامه ها سرگرمیه باور کنید، دنیا خیلی از ما جلوتره. داریم کارهای انجام شده رُ دوباره انجام میدیم و دور هم الکی خوشیم
    • امین IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      17 1
      آقا این رُ در کامنت شما خیلی جالب بود.
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      8 2
      اگه بتونیم کارهای ده سال پیش اونها را هم تکرار کنیم خیلی چیز یاد می گیریم
  • بی نام A1 ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    4 3
    با توجه به وضع کشور و بیکاری به نظرم این الان مشکل نیست
  • حامد A1 ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    16 0
    دوستان دیگر هم اشاراتی داشته اند ولی من میخوام شفاف تر این مساله رو باز کنم. به نظر من سه مساله عمده وجود داره : 1 تحقیق و تولید علم در تمام دنیا به عنوان یک شغل شناخته میشه و باید براش هزینه کرد. در صورتی که به دانشجویان بابت کار پژوهشی که انجام میدن پول بدیم و این رو به عنوان شغل به حساب بیاریم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. در همین راستا باید موسسات پژوهشی ای باشند که کسانی که به شغل پایان نامه نویسی روی آورده اند رو جذب کنند و با دادن حقوق درخور از آن ها برای تولید کار علمی واقعی استفاده بشه. 2 خلا قانونی باید برطرف بشه و با متخلفین به شدت برخورد بشه 3 آخرین و مهمترین این که با فرهنگ مدرک گرایی چه در سطح جامعه و چه در سطح ادرات برخورد بشه. چرا باید همه دکتر بشند بدون این که محقق باشن؟
  • روانپزشکی IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    3 1
    این پیشنهاد دکتر جعفریان در برخی رشته های روانپزشکی عملی شده الان اغلب مقالات تخصصی پزشکی و روانپزشکی چاپ شده در ایران یا خارج حداقل اسم ده نفر یا بیشتر به عنوان نویسنده مقاله در ژورنال چاپ می شود که هر کدام وظایفی از جمع آوری اطلاعات تا تحلیل نتایج یا کار کردن با دستگاه آم آر آی را مثلاً داشته اند یا برخی روانپزشک بودند برخی متخصص دستگاه آم آر آی، خلاصه اکثر مقالات روانپزشکی بالای ده نفر اسم به عنوان نویسنده مقاله نامشان چاپ می شود، علاوه بر اینکه در آمریکا، در دوره دکتری ام بی ای، پایان نامه می تواند موضوع واحدی نداشته باشد بلکه از مثلاً سه مقاله چاپ شده کاملاً بی ربط با یکدیگر تشکیل شود وفکر کنم هر مقاله با استاد راهنماهای مختلف می تواندباشد اغلب اساتید آمریکا از این تزها خوششان نمی آید
  • حسادت هیات علمی دانشگاه IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    21 0
    یادمه رییس بنیاد نخبگان می گفت در نظر سنجی بعمل آمده اکثر فارغ التحصیلان خارج کشور دلیل اصلی عدم بازگشت خود را رفتار ناشایست هیأتهای علمی دانشگاههای داخل کشور اعلام کرده اند، ببینید این فردی که در عرض دو سال چهار پایان نامه برای دیگران نوشته است معلوم است که می تواند دستیار خوبی برای اساتید باشد، زیرا اساتید که وقت کافی ندارند به دانشجویان هفتگی راهنمایی بدهند یا حتی متن تز را دقیق بخوانند پس این افراد را بعنوان دستیار جذب کنند تا آنها در حد بضاعت خود به دانشجو مشاوره بدهند، اما اساتید هرگز حاضر به انجام این کار نمی شوند زیرا وحشت از این دارند که کم کم این دستیاران رشد بکنند و با آنها در همان دانشگاه همکار شوند و بتدریج درخشش این اساتید کم فروغ شود این دستیاران این خطر را دارند که رقیب شوند
  • کشورهای عربی IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    5 5
    ولی یک سؤال اساسی دارم الان در کشورهای عربی و اسلامی این مشکل را چگونه حل کرده اند زیرا ظاهراً در کشورهای عربی و اسلامی ما کمتر مشکلی به عنوان نوشتن پایان نامه به جای دیگری داریم الان فکر کنم در اینترنت هیچ آگهی برای نوشتن تز و مقاله به زبان عربی برای کشورهای عربی وجود ندارد در حالی اینترنت الآن پر است از آگهی های فارسی زبان درباره نوشتن پایان نامه برای دانشجویان ایرانی، خوب در عربستان و مصر و مالزی هم رشته های دینی و انسانی وجود دارد پس چرا ظاهراً آنها کمتر دچار این مشکلات هستند ما که عمره به مکه و مدینه رفتیم که روی دیوارهای شهرهای آنها پر نشده بود از آگهی پایان نامه نویسی، اینترنت پر است از کتابهای دینی و علوم انسانی به زبان عربی ولی چرا آنها با کپی کردن از اینترنت تز عربی جعل نمی کنند؟
  • مهدیدانشگاه تهران A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    7 1
    باید بودجه دانشگاه ها را قطع کرد و به شکل خصوصی همانطور که در بسیاری از کشورهای غربی اداره میشود در آورد. به عبارتی دانشگاه باید خودش درآمد خودش را در آورد. در این صورت هر دانشگاه برای حفظ خود و جلوگیری از اضمحلال و نابودی خودش باید طرحهای درآمدزایی را انجام دهد تا هم خودش برقرار بماند و هم مشکل صنعت و جامعه را حل کند. در این صورت اساتید مجبور خواهند بود پروژه هایی برای خود بگیرند و ناچار باشند برای انجام آن از دانشجویان کمک بگیرند تا هم خود درامد داشته باشند و هم دانشجوی بینوا. همه ساله در سراسر دنیا دانشگاههای زیادی به دلیل عدم توانایی در مدیریت مالیشان تعطیل می شوند. برای کشور ما این بحث بسیار حساس و پیچیده است و باید مشکل به صورت پایه ای حل شود. سیستم و نظام اموزشی را باید درست کرد.
  • رحمانی A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    5 0
    به نظر من اگر پژوهشگران در موسسات پژوهشی استخدام شوند و وضعیت پژوهش در مملکت ما نظام داشته باشد این موضوع خود به خود حل میشود. باید کسانیکه توان نوشتن مقاله دارند جذب مراکز پژوهشی شوند و واقعا به ازای خدمات آنها ، پول پرداخت شود و زندگی ایشان اداره شود. اگر چنین شود طبیعتا این افراد چنین رها و بیکار در اجتماع نمیشوند که با پایان نامه نویسی امرار معاش کنند. ضمنا مهمتر از آن مساله جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی است که معمولا راهی برای افزایش حقوق و یا تفاخر درآمده و بسیار اسف انگیز است. این موضوع نیاز به کار فرهنگی دارد و زمان بر است و مقداری با موضوع اقتصاد مرتبط است.
  • عضو هيئت علمي A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    9 0
    ضمن تشكر از توجه همكار محترم و پيشنهاد ايشان، من هم به نظرم مي رسد بايد به اين موارد توجه كرد: ١ دانشگاه محل توليد علم است نه توليد فارغ التحصيل. متاسفانه اصل بر پذيرش تعداد زياد دانشجو است كه برخي نه خودشان صلاحيت لازم براي ادامه تحصيل را داشته اند و نه تعداد زيادشان اجازه كار جدي اساتيد را مي دهد. ٢ همين موضوع باعث فشار شديد براي فراغت از تحصيل در اسرع وقت مي شود و اين هم مي شود نتيجه اش كه ميان بر پيدا كنيم. ٣ به نظرم بايد مثل اكثر كشورهاي پيشرفته پايان نامه ارشد در حد يك مقاله جدي باشد. حجم كمتر هم باعث دقت بيشتر دانشجو و هم استاد مي شود و جلوي گپي كاري تا حدي گرفته مي شود.٤. محيط خوابگاههاكه اكثر دانشجويان در آن بسر مي برند باز تا حد زيادي به دليل تراكم خارج از استاندارد مناسب كارنيست
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    13 0
    در تولید علم ندارند. آقای دکتر من خودم دانشجوی دکتری هستم و برای دیگران پایان نامه می نویسم چون باید خرج خودم و خانواده ام را بدهم، وقتی می رم مصاحبه از کسی که خودم برای او مقاله نوشته ام کمتر مقاله دارم، زیرا من برای اینکه درآمد داشته باشم و به نون شب محتاج نباشم و مادرم دردهای پی در پی نکشد زمانم را به آنها اختصاص داده ام، مردن برای خودم و زنده بودن برای دیگران را انتخاب کرده ام بعد در مصاحبه توان پژوهشی من را نمی بینند بلکه تعداد مقالات دیگری را می بینند. آقای دکتر باورتان می شود استاد راهنمای من یک آدم به شدت سخت گیری است وقتی من چیزی می نویسم چون پیشینه ی پژوهشی زیادی ندارم از من اشکالات زیادی می گیرد. اما از دوستم که تمام پایان نامه اش را و حتی مقالاتش را من دارم می نویسم هیچ اشکالی
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    9 0
    بخشی از این مشکل به برخی از اساتید برمی گرد.وقتی جلسات دفاعی را می بینیم که اساتید راهنما و مشاور و داور هیچکدام پایان نامه را بطور کامل نخوانده و با یک سری حرفی ها بی ربط جلسات دفاع را برگزار می کنند.همین می شود که برخی دانشجویان به رونویسی از روی پایان نامه ها و مقالات دیگر روی آورده و می گویند کی می فهمد.استادها که پایان نامه را نمی خوانند.بعد دیده می شود که آن دانشجوئی که رونویسی کرده نمره بهتری از دانشجوئی که واقعا زحمت کشیده می آورد.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    4 0
    من هم از فرط فشار مالي به نوشتن پايان نامه رو آوردم. وقتي كارهاي پژوهشي هيچ آورده مالي نداره من مجبورم بجاي انجام تحقيقات خودم پايان نامه ديگران را بنويسم
  • مارال IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    1 1
    به نظر من ميتونن در چند تا از درسهاي اصلي پرو‍ژه تعريف کنند و در آخرين ترم ميانگين نمره هاي آن پروژه ها بشود نمره پروژه آخر . البته در پروژه آخر هم بايد نظر اساتيد راهنما و مشاور رو هم بعلاوه همان اساتيد دروس لحاظ کنند.
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    8 1
    از وقتی این دانشگاههای پولی بخصوص پیام نور مثل قارچ همه جا سبز شده و افرادی که بخاطر اشتغالات کاری و... فرصت درس و مطالعه ندارند و انگیزه اصلی شان گرفتن مدرک برای ارتقای شغلی هست وارد امثال این دانشگاهها شده و نتیجه اش می شود پایان نامه های آبکی یا رونویسی شده یا اینکه پول می دهند برایشان بنویسند.
  • میدان انقلاب IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    11 1
    من یکی از دفتر فنی داران میدان انقلاب هستم و کاره تحقیق و پروژه هم انجام میدم از هر 10 نفری که مراجعه میکنن 8تاشون دنبال کار آماده و ارزان هستن حتی دیروز دانشجوی ارشد حقوق داشتم که براش فرقی نمیکرد مطالبش اینترنتی باشه یا از کتاب و مقاله و... منم 30صفحه تحقیق رو از اینترنت براش درآوردم اونم راضی رفتش باید اساتید سختگیری کنن تا دانشجوها دنبال همچین کارایی نیان... در ضمن اکثر دانشجویانی که مراجعه میکنن برای رشته های علوم انسانی هستن.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    5 0
    با اين طرح ها به جايي نمي رسيم. مشکل در همه مراحل آموزشي وجود دارد از آموزش و پرورش بگير بيا بالا. سيستم ارزشيابي کلي جامعه دچار مشکل شده. درک علمي اساسا وجود نداره. مسائل سياسي و تشويق به مقاله نويسي هاي الکي هم وجود داره. مدرک گرايي. عدم وجود شغل و در راس همه عدم تعهد اخلاقي و..
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    4 0
    در اينكه در تحصيلات تكميلي هيچ گزينشي صورت نمي گيرد، هيچ كي نيست. دانشجوياني با كيفيت پايين، بدون هيچ عشق و علاقه اي صرفا براي وقت گذراني و براي آقايان فرار از سربازي وارد تحصيلات تكميلي مي شوند. دانشجوي خود من، مي گفت استاد فايل كامل يك پايان نامه را فقط هشت هزار تومان، هشت هزار تومان خريده ام. ياد زمان تحصيل خودم ، نحوه ورود به دانشگاه با گزينش هاي علمي و اخلاقي افتادم و بعد چه شيوه سختي براي دسترسي به منابع داشتيم، بايد براي نويسنده مقاله در كشورهاي ديگر نامه مي داديم كه مقاله را دريافت كنيم الان با وجود دسترسي به مقالات در اينترنت، دنبال پايان نامه آماده مي گردند البته در رشته هاي فني احتمال دزدي پايان نامه كمتر است
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    11 1
    از وقتی دولت تدبیر سر کار آمده برخورد با دانشجوهای تحصیلات تکمیلی وحشتناک شده. خوابگاه دانشجوی دکتری 4 نفره شده پژوهانه دکتری را قطع کردن واقعا مثل گوسفند با دانشجوی دکتری برخورد میکنند اینا رو که میگم مال دانشگاه دولتی اونهم صنعتیه ببین تو دانشگاههای دیگه چه خبره
  • مهدی IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    9 1
    جناب جعفریان حقیقتش را بخواهید، علم برای جامعه ما یک واژه نچسب است. کدام بخش از کشور ما بطور علمی اداره می شود؟ اصلا ما علم را برای چه می خواهیم؟ یک دانشگاهی درست کرده ایم و عده ای را دور هم جمع کرده ایم به تقلید از کشورهای غربی. یکی از اساتید که تازه از امریکا و فرصت مطالعاتی برگشته بود به بنده می گفت که در آنجا خود سیستم عرضه و تقاضا باعث می شود که موضوعی رشد کرده یا کنار رود. اساتید نیز موضوعات تحقیقاتی خود را بر اساس نیاز جامعه جامعه علم محور که از راه دانش تولید ثروت می کند تعریف میکنند. طبعاً در این سیستم کسی که توانایی نداشته باشد نمی تواند ادامه دهد و مدرک خالی هم به درد کسی نمی خورد چون مهم، انجام کار است نه صرفاً نوشتن مقاله و پایان نامه.
  • آرش A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    1 0
    جناب جعفریان عزیز، سلام. از اینکه با دردمندی سعی می کنید به مسائل کشورمان فکر کنید و راه حل بدهید ممنونم. راه حل جالبی بود. البته کاش می شد کلا پایان نامه را از واحدهای درسی ارشد و دکترا حذف کرد و فقط برای یکسری گروهها که توان هدایت آن را دارند داشته باشند.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    12 0
    تمام مقاله و تمام نظرات را خواندم به نظر بنده که مدرک کارشناسی ارشد دارم اکثریت دانشجویان نه همه الگویشان اساتید هستند بنابراین تا اساتید درست نشوند دانشجو درست نخواهد شد تمام
  • متقی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    6 0
    با سلام و احترام و تشکر يکي از بهترين راههايي که در غرب مرسوم است اينکه پس از طرح موضوع و طي روال آن، استاد و مشاور يک برنامه زماني دقيقي طي شش ماه به دانشجو ميدهد و هر ساعتي هم دانشجو حضور نداشته باشد غيبت محسوب ميشود، استاد طي اين مدت قدم به قدم با دانشجو کار ميکند و استاد متن و روند کار وي را کنترل مينمايد باقي قصه تو بخوان از اين مجمل ... واقعيتي اين است 99 مشکل پايان نامه خود اساتيدند استادان نوعا بجهت اشتغالات شخصي و دلائل ديگر، به مانند اساتيد قديم، ديگر حوصله کلنجار با دانشجو را ندارند و علي رغم قبول راهبري و مشاورت پايان نامه وقتي براي کار با اين دانشجوي بخت برگشته تعيين نميکنند و او را رها ميکنند تا خودش کار کند و وقتي به خودش واگذار شود، و کارش کنترل نشود، ديگر وضعيت روشن است
  • م A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    1 0
    تعريف پروژه توسط وزارتخانه ها يا ان جي او ها يعني اينكه هدفدار باشد. اجراي گروهي آن كه هر كسي بعنوان پايان نامه قسمتي را بگيرد و اجرا كند جمع آوري يافته ها و گزارش نهايي كه بدرد بخورد و راه حل ارائه دهد. اين مطالب با نظرات استاد جعفريان هم همخواني دارد البته به شرطي كه دانشگاه و صنعت با هم كار كنند نه جدا از هم
  • ناشناس IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    9 0
    قبول کنید پایان نامه نویسی کار بیهوده ای است . هیچ نتیجه مثبتی برای کشور نداره . بهتره اجباری نباشه تا فقط کسانی دنبال آن باشند که توانایی دارند و حداقل یک چیزی از توش دربیاد. باید یک فکر اساسی و بدرد بخور برای آن بشه . خواهر خودم زمان زیادی صرف آن کرد . فقط تو کتابخانه دانشگاه یا شایدم بایگانی داره خاک می خوره . هیچ مشکلی از کشور را هم حل نکرد.
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    11 0
    پایان نامه ارشد را کلا جمع کنید سنگین تره اساتید در جلسه دفاع پایان نامه را میخوانند خودم دانشجو دکتری تخصصی هستم.استادم عضو هیآت علمی،مدیر فصلنامه،برج ساز،صراف،شریک در موسسه و ... هست.کلاس های درسمان نیم ساعت استاونوقت انتظار داشته باشم در رساله راهنمائیم کنند؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    اواخر بند سوم از عكس "پايان نامه" به نظر مي رسد عبارت "غالبان استادان كه شريف هستند" يك "را" كم دارد. با سپاس از يادداشت خوبتان
  • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    3 0
    استاد دارم بوق بوق بوق خودش مسئله رو درست نفهمیده می خواد درس بده
  • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    4 1
    جناب آقای دکتر....استاد محترم دانشگاه شریف.اگر کلیت چیز دیگریست به نظر شما اشکال کار کجاست که مثلا ما در زمینه فن آوری اطلاعات در جهان ، در رتبه تحقیرآمیزی قرار داریم.ما که خوب پول خرج می کنیم.دانشگاه شریف داریم و اساتیدی که فقط جمعه تعطیل هستند.نگویید این به دانشگاه ربطی ندارد که حداقل در حوزه فعالیت شما چندان بی ربط هم نیست. من منکر وجود اساتید با وجدان و ارجمندی که احتمالا جنابعالی یکی از آنها هستید نیستم ولی کلیت همان است که دوستمان گفت.در دانشگاههای ما شوق واقعی برای تحقیق وجود ندارد ودانشجوی نخبه ما کودکی ست که همواره دوست دارد زندگی را در رقابت روی ورقه کاغذ تحربه کند
  • بی نام US ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    9 0
    باز هم جای شکر که استاد با وجدان و واقع گرایی همچون دکتر جعفریان جرات بیان این مسئله را دارند. بسیار سپاسگذاریم. یادمه یکی از دوستانم که دانشجوی دوره دکتری بود و نسبتا با سواد می گفت که پایانامه بنده خدایی از دانشگاه ازاد رو نوشت وقتی که دفاع کرد به دلایلی در جای عضو هیات علمی شد و جالب اینجاست که همان دوستمان در جلسه دفاع همان شخص حضور داشتند و وقتی که در مورد پایان نامه اش سر جلسه دفاع سوال پرسیدند طرف که نمی دانست چه جوابی بدهد ناخواسته رو به سمت این دوستمان که پایان نامه رو براش نوشته بود می کرد. و جالبتر اینکه این دوستمان هنوز بیکاره و آن شخص محترم دوسالی هست که عضو هیات علمی جایی هست
  • خاتم IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    7 1
    با سلام خدمت استاد جعفریان. به عقیده من مشکل از زمانی شروع شد که نظام شروع کرد به افزایش مراکز آموزش عالی در هر شهر و بخش و ... با این کار در مراکز دانشگاهی به روی همه باز شد و هر رتبه ای مجال ورود به دانشگاه را پیدا کرد و این در حالی است که کسی که به دانشگاه راه می یابد بالأخره فارغ التحصیل می شود و متأسفانه غربالی در کار نیست و اگر تعداد دانشگاهها را توسعه زیادی نمی دادیم و شرایط ورود دشوار می ماند طبیعتاً افراد با سواد و شایسته وارد دانشگاه می شدند نه مثل حالا که بسیاری افراد با درصد منفی در دانشگاه آزاد در مقطع دکتری پذیرفته شده است. جناب جعفریان به یاد سخنی از مرحوم استاد عباس اقبال آشتیانی افتادم که می گفت هرچه در غرب پیدا شد کاریکاتور آن هم در ایران پیدا شد.
    • بی نام GB ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      2 2
      سلام رفیق منقی دادم چو در دانشگاههای بزرگ هم خبر بهتری نیست و قبل اینکه زیاد بشیم هم خبری نبود.
  • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    1 17
    درود بر استاد حسن رحیم پور ازغدی
  • م A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    5 2
    پیشنهاد: در دانشگاه هار ا تخته کنید اینطوری هم اساتید به کارشون میرسن هم در آینده مثل ما فارغ التحصیلان بیکار شکل نمیگیره و جوانان از همان ابتدا به فکر زندگی و کار و بارشون می افتند
  • راه حل A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    3 4
    سلام دوسان را حل نمی خواهیم بریبد دنبال سر چشه سرچشمه این کار دانشگاه آزاد است خیانتی که دانشگاه آزا دبه این مرزو بوم و من شما و دیگران کرد به والله ناصرالدین شاه در زمان خود نکرد خدا از این مسئولین بی فکر نگذرد خدا نگذرد از شما که هزارن هزار جوان رابدبخت کردید
  • مثبت بین IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 1
    به نظار من شما منفی بینید.نصف پرلیوانو ببینید.این شرایط تحصیلات عالی در کشور ما نمونه است.نظیر ندارد.خیلی ها هم ازش راضین و خووووووب بهره میبرن.امارو ارقامم نشون میده که ما از همه دنیا پیش رفته تریم.به کوری چشم دشمنان تا چند وقت دیگه پایان نامه هم صادر میکنیم....چرا الکی بهانه گیری میکنید.کجای دنیا رشد تاسیس دانشگاهها اینقدر بالاست؟رشد دانشجو ی تحصیلات تکمیلی هم که امسال تمام رکوردای المپیک و جهانی رو ترکوندیم....بهونه نگیرید دیگه...حال کنین...
  • قلی GB ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    1 0
    معاش اساس همه چیز است. بهترین ابزار کنترل هم این پرسش است که بپرسید ایا این راه حل در معاش کارگزاران اثری دارد؟ در مورد راه حل شما و بسیاری دیگر پاسخ منفی است. تا وقتی دور زدن و تقلب و زیرآبی رفتن ها اثری در معاش استادان ندارد ول معطلید و دانشجو هم چون خطری برای استاد ندارد راه خودش را میرود
  • جعفر GB ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    3 0
    اکثر کسانی که پایان نامه میخرند کاردارهایی هستند که پول دارند و وقت ندارند انها که مینوسیند هنری دارند و وقت زیاد ولی پول ندارند اولی کلی پول به دانشگاه ازاد میدهد تا مدرکی بگیرد و کلی هم پول به نویسنده میدهد تا پایان نامه تحویل بدهد. دست اخر هم با مدرکش ترفیع حقوق میگیرد و اگر دولتی باشد که غالبا هم هست، از بیت المال همه هزینه هایی که کرده کم کم جبران میشود
  • پایان نامه نویس موفق A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    3 0
    کاروبار من از دو سال قبل که شروع کردم بهتر شده. دیروز یک قرارداد دکتری نوشتم. در 3 ماه گذشته این سومیه. شاید باور نکنید که 2 تا از اونها مال دانشجویان دانشگاه تهران هستند. یکی پردیس بین الملل و دیگری روزانه. پیش از این دکتری نمی خورد به پستم همه ارشد بود. این 65 امین کار منه. توی این دو سال من و خانمم این حجم کار تحویل دادیم و همگی به سلامتی فوق لیسانس گرفتند و البته خیلی هاشون مثل ما بیکار نموندند خانمم فوق لیسانسه بیکاره و من دانشجوی دکتری بیکار. گاهی اسمهاشون رو سرچ می کنم و اونها رو رصد می کنم یکی از بچه ها شده رئیس اداره محیط زیست شهرداری تهران منطقه ... و دیگری هم شهردار یکی از شهرستان های اطراف تهرانه. اینها رو گفتم که در جریان باشید انشالله کم کم پست دکتری هم وارد گردونه میشه
    • سعید A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      0 0
      بله
  • مریم IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    1 2
    سلام آقای جعفریان حرف شما کاملا درست هست الان من با چه مشقتی دارم پایان نامه ام را می نویسم با اونیکه میده دیگری براش بنویسه فرقی نمی ذارن موندم دکترا بدم یا نه
  • دکتر A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    1 1
    با سلام آفت به همه جا رسوخ کرده است من مترجم بودم ولی وادار به پایان نامه نویسی شدم الان سه فرماندار اشنویه،و شهرهای حومه ی اون رو دارم راهنمایی و نویسندگی پایان نامه میکنم خود دولت باید قانون ها رو سخت بگیره الان 31 سالم شد پشت تاکسی دارم مسافرکشی می کنم انصاف است خدا را شاهد میگیرم رتبه 3 کشوری هستم از بنیاد هیچ کمکی نتونستم بگیرم برادرم هم شهید هستش ولی از خونش هیچ استفاده ای نکردم این طور بگیم رساله ی شرعی کپی است چه برسد به پایان نامه
  • م IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    2 1
    چرا پابان نامه بر نمیدارن ما که فوق هستیم باید پول زیادی بدهیم ئاحد درسی حیلی از پایان نامه بهتر
  • نرگس افشون RO ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    عرض سلام دانشجوی ارشد هستم و برای پایان نامه ام به بیمارستان و کلینیک ها مراجعه میکنم که جامعه ای برای انجام پژوهش بمن معرفی کنند و کار پایان نامه ام را انجام دهم اما انقدر کاغذ بازی اداری پیش روی ما میگذارند که دو ماه وقت ما را میگیرد . نمی دانم چه راه حلی دارد دانشجو با کارت دانشجویی و نامه از دانشگاه معرفی میشود این همه ادا و اصول دیگر چیست من که سر در نمی آورم انگار کلا همه چیز واسطه گری میخواهد آیا اصلا برای مسولین اهمیتی دارد آیا سامانه یا محلی برای این پژوهشها در نظر گرفته شده است من که از نوع حرف زدن و پیچاندن مدیران و مسولین محترم به نتیجه ای نرسیدم .لطفا راهنمایی بفرمایید.