اولین مانور ایمنی در برابر مخاطرات طبیعی در دانشگاهها توسط انجمن مخاطره شناسی ایران و با همکاری انجمن علمی دانشجویی مخاطرات محیطی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، ظهر امروز سه شنبه 11-9-93 در محل سالن همایش و حیاط دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این مانور در ساعت 12:10 با حضور دکتر ابراهیم مقیمی استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن مخاطره شناسی ایران و حدود 60 نفر از دانشجویان رشته جغرافیا و سایر رشته ها آغاز شد.

ابتدا مهدی زارع، رئیس کمیته مخاطرات طبیعی انجمن مخاطره شناسی ایران به بیان شرایط فلات ایران از نظر مخاطره زمینلرز وسایر مخاطرات طبیعی نظیر زمینلغزش و سیل پرداخت، و سپس نحوه استفاده از نقشه ها و پیاده سازی اطلاعات از نقشه های پایه برای بررسی مخاطره زلزله مرور شد.

سپس زارع به بیان مبنا و دلیل روشهای مطالعاتی برای کاهش ریسک پرداخت و گفت: تمامی این روشها یک هدف مبنایی مشترک و مهم به نام "ایمنی جانی" دارند؛ به این معنی که در مهندسی زلزله هدف کشته نشدن انسانها یا کمتر کردن جراحات و صدمات وارده به انسانهاست.

در ادامه سپس مبانی پناهگیری و روش "بنشین، بپوشان و بگیر Drop, Cover and Hold on " تشریح شد و همچینن به موارد کارآیی این روش و همچنین "مثلث حیات" پرداخته شد.

سپس علیرضا سعیدی، دبیرکل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران قسمت بعدی برنامه را اجرا کرد.

او این مانور را با تقسیم دانشجویان به 7 گروه مدیریت بحران و تعیین سرگروه و نام برای هر یک از این گروه ها آغاز کرد.سعیدی در قسمت بعدی به تشریح انواع بحران ها در هنگام یک زلزله فرضی پرداخت و از شرکت کنندگان در مانور خواست تا با در نظر گرفتن رخداد زلزله در محل دانشکده به تشریح وضعیت و راهکارهایی که برای مدیریت بحران و اسکان اضطراری و موقت در چنین شرایطی بپردازند.

در ادامه نظرات داده شده، از سوی هرگروه مورد ارزیابی قرار گرفت. سعیدی در بخش بعدی برنامه به بیان تجربیات مدیریت شرایط اضطرار در زلزله 1391 ورزقان آذربایجان پرداخت.

انجمن مخاطره شناسی ایران در نظر دارد تا این برنامه را به صورت یک برنامه سراسری برای هم دانشگاهها و خوابگاه های دانشجویی کشور به وزارت علوم تحقیقات و فناوری پیشنهاد کند تا در کل کشور به صورت سالانه برگزار شود.

در برگزاری این برنامه مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران نیز همکاری داشت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =