سایت صدای اقتصاد نوشت:

صرافی های خیابان فردوسی این روزها با بازاری فصلی مواجه شده اند. در روزهایی که دلار یک التهاب 5 روزه را پشت سر گذاشت و پس از آن بازار در مسیر آرامش حرکت کرد، ارزفروشان خیابان فردوسی به رونق فروش واحد پول عراق روی آوده اند.

اگر تا یک ماه پیش برای پیدا کردن دینار عراق، باید به همه صرافی های این خیابان سر زده می شد تا شاید بتوان از چند صرافی به طور جزئی این نوع ارز را خریداری کرد، این روزها اکثر صرافی ها نوشته ای را پشت شیشه مغازه نصب کرده اند که روی آن نوشته شده است: «دینار عراق موجود است.»

بازاریابی صرافان برای فروش پول عراق در شرایطی انجام می شود که در آستانه اربعین حسینی، تعداد زیادی از ایرانیان قصد عزیمت به کربلا را دارند.

تقاضا برای خرید دینار عراق افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است به همین دلیل صرافان از قبل برای آن تدارک دیده اند. با این وجود قیمت دینار در بازار ارز روند صعودی را طی روزهای اخیر طی کرده است.

در روزهای گذشته با کاهش قیمت دلار و سایر ارزها با توجه به نرخ برابری میان آن ها، همچنان بهای دینار عراق به دلیل تقاضای بالا، رو به افزایش است.

این در حالی است که عرضه این نوع ارز نیز افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

نرخ یکصد دینار عراق در بازار ارز 2 هزار و 315 ریال معادل 231 تومان و 5 ریال برآورد شده است. نرخ رسمی ایرن نوع ارز در بانک مرکزی هم همین عدد را نشان می دهد.

در روز مشابه ماه گذشته یعنی 12 آبان ماه یکصد دینار عراق به قیمت 229 تومان فروخته می شد اما با نزدیک شدن به ایام پر تقاضای فعلی بهای آن افزایش یافته است.

سفر به کربلا در روز اربعین حسینی، به رسمی تبدیل شده است که متقاضایان آن از ایام دهه اول محرم بسیار بیشتر هستند.

کاروان های زیارتی به کربلا برای ایام منتهی به اربعین حسینی از اواخر آبان ماه تکمیل شده اند و کاروان های پیاده نیز برای این سفر آماده شده اند.

گفته می شود سال گذشته 500 هزار نفر از ایران راهی عراق شدند و امسال پیش بینی سفر 700 هزار نفری می شود.

برای دیدن نمودار رشد قیمت ها اینجا را کلیک کنید.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =