یک کارشناس مسائل خاورمیانه از دلایل پیچیدگی انتخاب رییس‌جمهور لبنان و نقش قدرتهای فرامنطقه‌ای در آن می‌گوید.

زهره نوروزپور: یک سال از خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری لبنان می گذرد و پارلمان این کشور هنوز به اجماع کافی برای انتخاب رئیس جمهور نرسیده است. 

بحران داخلی لبنان در حالی صورت میگرد که گروهای تکفیری شمال این کشور را تهدید به تشکیل امارت کرده اند و مقاومت  یک تنه به قلع قمع آنها رفته است .  در این میان چندی پیش اقای نبیه بری رئیس پارلمان لبنان گفت: مواضع عربستان تاثیری بر گفتگوهای  المستقبل و حزب الله ندارد. ( اینجا)  همچنین روزنامه لبنانی الجمهوریه در شماره روز خود 1 / دسامبر میلادی  اعلام کرد  گفت گوهای 8 مارس و 14 مارس آغاز شده است. (اینجا)
اوضاع داخلی لبنان را از حسین رویوران کارشناس مسایل خاورمیانه جویا شدیم که از نظر می گذرانید:

غریب به یک سال شد که کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی مانده است دلیل ناکامی پارلمان در انتخاب رئیس جمهور را چه می دانید؟
نظام لبنان یک نظام پارلمانی است و رئیس جمهور در پارلمان با دو سوم آرا  انتخاب می شود و چون چنین اجماعی در پارلمان وجود ندارد متاسفانه به نتیجه قطعی نمی رسند. کاندید هایی که وجود داشته اند یکی سمیر جعجع که 14 مارس است و میشل عون که 8 مارس است و این باعث شده است که
8 مارس حاضر نیست به کاندیدای 14 مارس رای دهد و همین طور جریان المستقبل (14مارس) حاضر نیست به حزب الله (8مارس) رای دهد. یک نفر مورد اجماع هردو جناح لازم است که تا الان ظهور پیدا نکرده است . این مساله موجب شده است که لبنان نزدیک به یک سال بدون رئیس جمهور باشد و پارلمان در زمینه انتخاب رئیس جمهور قفل شود.

اقای نبیه بری چندی پیش اظهار داشتند که مواضع عربستان تاثیری بر گفتگو های المستقبل و حزب الله ندارد منظور ایشان از این جمله چه بوده است ایا این ممکن است المستقبل به مواضع حزب الله نزدیک شده باشد؟
در حال حاضر تقابل، بین گروه 14 مارس و 8 مارس است . گروه 14 مارس به ریاست اقای حریری،  وابسته به عربستان است و در طرف مقابل حزب الله در راس جریان 8 مارس، اینها (14مارس) بحث تقابل ایران و عربستان را دلیل اصلی عدم توافق در لبنان می دانند. المستقبل اوضاع لبنان را یک تهدید از سوی ایران و عربستان قلمداد می کنند و می گویند چون ایران وعربستان در تقابل با یکدیگر قرار گرفته اند وضعیت لبنان قفل شده است. اگرآنها به توافق برسند وضعیت لبنان هم گشایش پیدا خوهد کرد.
آنچه که ما از اوضاع لبنان می بینیم یک ویترین داخلی دو ائتلاف است ، اما امتدادات و همپایی های بین المللی را دارد. 14 مارس هم پیمان غرب است در حالی که 8 مارس هم پیمان ایران و سوریه است و به همین سبب اوضاع داخلی لبنان امتدادات خارجی پیدا کرده است.
در همین حال گفتگویی بین 14 مارس و 8 مارس اغاز شده است و اقای حریری که مقیم پاریس است به لبنان آمده و وارد جلسات و گفتگو ها شده است. سوال این است  که بر اساس چه تحولی 14 مارس وارد گفتگو با حزب الله شده است؟
خیلی ها می گویند تحولات سوریه و منطقه و به خصوص گفتگوی ایران با امریکا است. از انجا که این تحولات به نفع جبهه مقاومت در حال صورت گرفتن است لذا 14 مارس برای اینکه زیان های حزب خود را به حداقل برساند وارد گفتگو با حزب الله و مقاومت شده است.

کمک 3 میلیاردی عربستان به ارتش لبنان هم در تقابل با ایران بود؟
کمک نظامی عربستان به لبنان دخیل این امر بود اما مقاومت به شدت قوی است و گروه های تروریستی داعش امنیت لبنان را تهدید می کنند، قصد آنها این بود که به سمت طرابلس حرکت کنند و امارتی در شمال لبنان به وجود بیاورند. حال چرا عربستان به دنبال ارتش است؟ برای ایجاد یک نوع موازنه مقابله با مقاومت که از توان بالایی برخوردار است و هم برای حفظ لبنان در مقابل گروه های تروریستی و تکفیری، همه این اتفاقات در موازنه قدرت موجود در لبنان صورت گرفته است، این اقدام عربستان چرا صورت گرفته است بسیار جای تفسیر و مکاشفه دارد.

لبنان در آخر موفق به انتخاب رئیس جمهور می شود؟
پست ریاست جمهوری در لبنان برای مدت های مدیدی بدون رئیس جمهور مانده است. این مساله در لبنان عادی است و تکرار شده است. اما زمانی که گروه های داخلی تحت فشار گروه های منطقه ایی نباشند و بتوانند با یکدیگر، هم فکری کنند و روی یک کاندید اتفاق نظر داشته باشند انتخابات قطعا صورت می گیرد و رئیس جمهور انتخاب خواهد شد. در حال حاضر تعداد زیادی از اسامی مطرح است از سمیر جعجع تا میشل عون و افراد خارج از چارچوب مثل رئیس ستاد ارتش لبنان ژنرال قهوه چی. اما بحث ریاست جمهوری لبنان "اسم" نیست، این دو گروه باید توافق کنند و تا زمانی که به این منوال باشد توافقی صورت نخواهد گرفت و نمی توان گفت چه کسی شانس پیروزی دارد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =