حسن بهشتی پور معتقد است که حضور عربستان در وین در جریان مذاکرات ایران و 1+5 تنها برای اطلاع رسانی بوده است.

حسن بهشتي پور کارشناس مسايل بين الملل در گفت و گوي با خبرآنلاين درباره دلايل حضور عربستان در وين گفت:ما در تحلیل باید مدل فکری داشته باشیم. در تحلیل سیاسی عملکرد دولت عربستان و وزیر خارجه اش، آقای سعود الفیصل  را یا باید متغییر وابسته بدانیم یا مستقل. من نمی خواهم مطلق فکر کنم، چرا که هر نوع مطلق اندیشی در زمینه تحلیل سیاسی اشتباه محسوب می شود. اما باید برای قضاوت هایمان مدل داشته باشیم. ببینیم آیا عربستان با اين جایگاه منطقه ایش  و تاثیر گذاریش در آن حدی هست که بتواند اجلاسی که در آن 6 وزیر خارجه از کشورهای سلطه جو جمع شده اند را یک تنه به نفع کشور خود تغییر دهد؟

وي در توضيح اين مطلب گفت: در حقیقت عربستان در این جایگاه نیست. از نظر من عربستان برای این آمد که یک حرف منطقی برای گفتن داشت. آن ها در سال گذشته مدام از آمریکا گلایه می کردند که شما دارید با ایران یک توافقی انجام می دهید و من را در جریان نگذاشته اید در حالی که من باید باخبر باشم. ایران رقیب من است شما دارید رقیب من را تقویت می کنید. این حرف عربستان در مذاکرات بود .

بهشتي پور در ادامه گفت:در اینجا آقای کری و دستگاه دیپلماسی آمریکا راه میانه را در پیش گرفت و آمدند عربستان را در جریان روند مذاکرات قرار دادند.  در حقیقت راه استطلاعی را بر گزیدند. عربستان هم درمقابل نظرات خودش را به آمریکا در مقابل ایران ارائه داد. عربستان هیچ گاه در این مسائل نمی تواند در جایگاه و حد اسرائیل باشد. نفوذی که اسرائیل در کنگره آمریکا ، فرانسه ،آلمان و دستگاه رسانه ای دنیا دارد اصلا قابل مقایسه با عربستان نیست. به نظر من این در جریان قرار دادن ها و اطلاع دادن ها نه تنها مخل روند مذاکرات نیست بلکه حتی حساسیت ها را هم کم می کند. اینکه ما فکر بکنیم که عربستانی ها بخواهند توطئه کنند، در حقیقت در اين اندازه نیستند و نمی تواند اراده و نظر خودشان را به آمریکا و فرانسه تحمیل کنند و فقط در حد تبادل نظر هست.

مشروح اين گفت و گو را ايـــنـــجــا بخوانيد.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    60 5
    متاسفانه هس و خود ما باعث شدیم این اندازه بزرگ بشه همون جوری که امارات واسمون بزرگ شد ترکیه
  • بی نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    2 1
    به نظر منطقی میاد. ولی همچنان میتونه تلاش بکنه که ضربه بزنه.
  • فریبرز A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    5 0
    باج گرفتن آمریکا از عربستان و کشورهای ضعیف عرب هم نکته دیگر ماجراست چون اونها از ادامه مذاکرات وهمچنین تحریمها منتفع میشن .