ایرنا نوشت:

'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق با تاکید بر حفظ روابط حسنه بغداد و تهران، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در مبارزه مرگ و زندگی در کنار عراق ایستاده و این کشور را تنها نگذاشته است.
العبادی در مصاحبه با شبکه خبری لبنانی المیادین گفت: حاضر نیستم به خواست دیگران، رابطه با ایران را تیره کنم، ما هم اکنون در مبارزه مرگ و زندگی هستیم و ایران در این جنگ در کنار ما ایستاده است.

العبادی افزود که در دیدارش با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، به صراحت به وی گفت که زمانی که بغداد مورد تهدید قرار گرفت، آمریکایی ها در حمایت از عراق و نیروهای امنیتی این کشور تردید کردند، اما ایران در کمک به ما و حتی کردها زمانی که اربیل مورد تهدید واقع شد، هیچ شک و تردیدی به خود راه نداد. ایران تهدیدهای فراروی عراق را تهدید مستقیم برای خود می داند، زیرا دو کشور منافع مشترک دارند.

به گفته العبادی، اوباما به وی اطمینان داده است که هیچ نیروی زمینی وارد عراق نخواهد شد و هر چند برخی نمایندگان کنگره خواستار استقرار نیروهای نظامی در خاک عراق هستند، اما این موضوع دیگر جای بحث ندارد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه که متن کامل آن دوشنبه شب پخش می شود، با اعلام آمادگی برای مشارکت در حل و فصل بحران سوریه بر ضرورت اتخاذ راهکارهای سیاسی برای حل این بحران تاکید کرد و گفت: ما برای کمک به حل بحران سوریه آماده هستیم و ادامه خونریزی و نابودی همه چیز در سوریه، موجب حزن و اندوه ماست .

العبادی با اشاره به دیدار اخیرش با 'احمد داود اوغلو' نخست وزیر ترکیه که اخیرا به بغداد سفر کرد، گفت که در این دیدار در مورد یافتن راهکار سیاسی برای بحران سوریه و ضرورت توقف خرابی ها در این کشور صحبت کردیم و طرف ترکیه ای در این مورد کاملا موافق بود.

نخست وزیر عراق همچنین در خصوص رابطه کشورش با عربستان، با تاکید بر ضرورت بهبود هر چه بیشتر این رابطه، یاداور شد که برخی حکام خلیج فارس هنوز حقیقت خطر داعش را برای کشورهای منطقه درک نکرده اند.

عبادی درباره واکنش عربستان به بهبود رابطه با عراق گفت که آنها در کلام با این امر موافقت کرده اند اما عملا این روند بسیار کند است و این حرکت کند به نفع هیچ طرفی نیست.

وی همچنین روابط کشورش با کویت را خوب و راهبردی توصیف کرد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =