۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰

محمود فاضلی

پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان با حضور در پارلمان اروپا خواستار تدوين برنامه‌ای برای مهاجرت در قاره اروپا شد. وی در سخنان خود که با حضور 750 نفر از نمایندگان پارلمان اروپا برگزار می‌گردید با اشاره به مرگ هزاران مهاجر غيرقانونی طی سال‌های اخير در مسير رساندن خود به كشورهای عضو اتحاديه اروپا در آب‌های مديترانه، تاكيد كرد ما نمی‌توانيم اجازه دهيم كه دريای مديترانه به يك گورستان بزرگ تبديل شود. به گفته وی بر روی قايق‌هايی كه روزانه به سمت سواحل اروپا حركت می‌كنند مردان و زنانی حضور دارند كه به كمك‌های انسانی نيازمند هستند.

از ديدگاه پاپ، اروپا قادر خواهد بود با مشكلات مهاجرت مقابله كند و از سران اتحاديه اروپا خواست قوانين مناسبی را برای تضمين حقوق شهروندان اروپا تصويب نموده و مهاجرين غيرقانونی را نيز بيذيرند. به گفته پاپ اروپا تنها در صورتی می‌تواند با تعارضات و تنش‌های مرتبط با مهاجرت مقابله کند که «قوانين لازم برای حمايت از حقوق شهروندان اروپايی همراه با تضمين پذيرش مهاجران در اين جوامع تدوين و اجرا شود». وی کسانی را که در صدد برمی‌آيند با بهره‌برداری از شرايط نامساعد اقتصادی به خصوص معضل بيکاری در قاره اروپا، مهاجران را مسئول اينگونه مشکلات بدانند به شدت مورد انتقاد قرار داد و خواستار اقدام دولت‌های عضو در بهبود وضعيت بازار کار و ايجاد اشتغال شد.

به گفته پاپ اروپا تنها زمانی قادر است با مشکلات مربوط به مهاجرت رو در رو شود که بتواند به روشنی هویت فرهنگی خود را حفظ کند. وی سران اتحادیه اروپا را به تصویب قوانین مناسبی که ضمن تامین حقوق شهروندان اروپا، مهاجران را نیز بپذیرد، ترغیب کرد و اقدام علیه دلایل مهاجرت به جای مشغول شدن به عواقب آن را برای حل این مشکل موثر دانست. اگرچه پاپ در سخنانش از نام بردن كشورهای مرتبط با مهاجرت در مديترانه خوداری كرد اما كشورهای ايتاليا، يونان، تركيه، اسپانیا و مالت مهم‌ترين كشورهای مرتبط با موضوع مهاجرت‌های غيرقانونی در مديترانه هستند كه همه ساله شاهد صدها قربانی در آب‌های خود می‌باشند.

مارتین شولتز رییس پارلمان اروپا در خیر مقدم به پاپ اعلام داشته بود اتحادیه اروپا و کلیسا مبارزه طلبی‌های مشترکی را در مقابل دارند و در ارزش‌هایی مانند تسامح، احترام، برابری، همبستگی و صلح اتفاق نظر دارند. پاپ در سخنرانی در شورای اروپا که نهادی مشورتی با عضویت نمایندگان 47 کشور است و حدود 820 میلیون شهروند را نمایندگی می‌کند، از نمایندگان خواست تا بخصوص برای شکست «فرهنگ درگیری» که هدفش ایجاد انزوا و ترس از دیگری است، فعالیت کنند. پاپ با لحنی نگران کننده از تروریسم دینی و بین‌المللی، قاچاق سلاح و انسان و سوء قصد به حیات انسان، گلایه کرد. از نگاه پاپ راه رسیدن به صلح، آگاهی از این است که دیگری (از فرهنگ، ادیان و تمدن‌های مختلف) دشمنی برای شکست دادن نیست بلکه برادری است که باید او را پذیرفت. پاپ در نطق خود ضمن انتقاد از سیاست‌های غلط در این منطقه، خواستار تجدید نظر در بسیاری از تصمیمات و انعطاف‌پذیری کشورهای اروپایی در پذیرش مهاجران شد.

پیش از آغاز سفر اروپایی پاپ، کاردینال پارولین نخست وزیر واتیکان در مصاحبه‌ای درباره سفر پاپ به استراسبورگ و دیدار از پارلمان و شورای اروپا، تاکید کرده بود مشکل بزرگ اروپا بیکاری است. مردم اروپا فکر می‌کنند که اروپا توجهی به مشکلات روزمره آنها ندارد. این موضوع موجب ناامیدی مردم شده است. مشکل بزرگ اروپا، بیکاری بخصوص در میان جوانان است که انزوای اجتماعی آنها را بیشتر می‌کند. توجه به این طبقه و اقشار دیگر مانند مهاجرین، مادران تنها که باید فرزندان خود را تربیت کنند، سالخوردگان و دیگر اقشار، می‌تواند مسیری مطمئن برای پروژه اتحادیه اروپا باشد. اروپا برای تضمین صلح و توجه خاص به اقشار آسیب پذیر بوجود آمده است.

پاپ اخیرا در سخنرانی خود در دومین کنفرانس بین‌المللی تغذیه در مقر فائو در شهر رم نیز تاکید کرده بود:«انسانی که گرسنه است به کرامت نیاز دارد و نه به صدقه. دیگر نمی‌توان خود را در پشت تحریف ارقام، استراتژی‌های فرضی امنیت ملی و بحران‌های اقتصادی، پنهان کرد. پاپ خواستار توجه کردن به کرامت هر فرد از سوی اروپا، شهروندان و سیاستمداران‌اش شد. به اعتقاد وی زمان آن رسیده است که اروپایی را بسازیم که نه محور اقتصاد، بلکه بر محور فردی بودن هر انسان و ارزش‌های جدایی ناپذیر بچرخد. زمان آن رسیده است که با اروپایی وداع کنیم که ترسو و به خود مشغول است. تا به این ترتیب اروپایی را دوباره زنده کنیم که در آن به هر مرد و هر زنی رسیدگی شود، از آنها دفاع و حمایت صورت بگیرد. اروپایی که از کرۀ زمین به صورت مطمئن حفاظت کند و لنگرگاه واقعی بشریت باشد».

اظهارات پاپ مملو از انتقاد از رهبری اروپا و جهتی است که رهبران کشورهای اروپایی زندگی شهروند را بسوی آن هدایت کرده‌اند. از نگاه پاپ ایده آل‌هایی که الهام بخش اروپا بودند، جای خود را به جریان‌های اداری سپرده‌اند». پاپ در ارتباط به بازار راکد کار و اختیارات روز افزون کارفرما، خواستار بازگرداندن ارزش و احترام به کار شده و معتقد است این امر مستلزم یافتن راههایی جدید برای ترکیب انعطاف بازار و نیاز به ثبات و اطمینان شغلی است که برای رشد انسانی کارگر لازم است، دانست».

پاپ مستقیماً نمایندگان پارلمان اروپا را مخاطب قرار داد و تصریح کرد:«من امروز به عنوان کشیش نزد شما آمده‌ام و یک پیام امیدبخش دارم. این وظیفۀ شماست که به عنوان یک مرجع قانونگذار هویت اروپا را تقویت کنید تا شهروندان با اعتماد و اطمینان از نهادهای اتحادیۀ اروپا و پروژه‌های بنیادی دوستی و صلح باخبر شوند». به گفته پاپ اروپا اغلب به عنوان «مادرکلان نازا» تلقی می‌شود و ارزش‌های اروپایی و رفاه عموم دیگر به حساب نمی‌آیند. به نظر من امروزه یکی از بزرگترین بیماری‌های اروپا، تنهایی است که مشخصۀ افرادی است که با دیگران هیچ تماسی ندارند».

به اعتقاد پاپ اروپا تنها زمانی می‌تواند بر مشکلات مهاجرت فایق آید که به هویت فرهنگی خود آگاه باشد و قوانین مناسبی را اجرا کرد که با آن مصونیت شهروندان و پذیرش مهاجران تضمین گردد. اروپا باید عادلانه و شجاعانه سیاست خود را به پیش ببرد، و منازعات اجتماعی و داخلی را حل و فصل کند، که دلیل اصلی این مهاجرت‌ها است. ما باید نه تنها در برابر تأثیر مشکلات، بلکه در برابر عوامل آن نیز مبارزه کنیم». به گفته وی اروپا تنها در صورتی می‌تواند با تعارضات و تنش‌های مرتبط با مهاجرت مقابله کند که "قوانین لازم برای حمایت از حقوق شهروندان اروپایی همراه با تضمین پذیرش مهاجران در این جوامع تدوین و اجرا شود».

زمانیکه پاپ در سخنانش خواستار فراهم کردن فرصت‌های کاری برای جوانان در اروپا شد، با کف زدن‌های ممتد، به ویژه از سوی نمایندگان سوسیال دموکرات در پارلمان اروپا استقبال گردید. مارتین شولتس رئیس پارلمان اروپا از حزب سوسیال دموکرات، پس از سخنرانی پاپ اظهار داشت«رهبر کاتولیک‌های جهان با سخنان خود قلب‌ها را تسخیر کرد. در 20 سالی که عضو پارلمان اروپا است هیچگاه ندیدم که نمایندگان مردم تا این حد تحت تأثیر قرار گرفته باشند».

پاپ در جریان بازگشت از شهر استراسبورگ فرانسه در هواپیما و در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره امکان گفتگو با «دولت اسلامی»(داعش) اعلام داشت:«شاید نتوان گفتگویی با آنها داشت اما هرگز نباید درهای گفتگو با این گروه را بست. گفتگو دشوار است، می‌توان گفت غیرممکن است، اما درها همیشه باز است.  هر کشوری به حساب خود احساس می‌کند حق دارد تروریست‌ها را قتل عام کند. به همراه تروریست‌ها افراد بی‌گناه بسیاری نیز کشته می‌شوند و این یک آنارشیسم در سطوح بالا می‌باشد که بسیار خطرناک است. ما باید با تروریست‌ها مبارزه کنیم. بار دیگر تکرار می‌کنم تجاوز ظالم را باید متوقف کرد اما این اقدام می‌بایستی از طریق اجماع بین‌المللی صورت گیرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان پیشتر در اظهاراتی با انتقاد تلویحی از حملات آمریکا علیه مواضع گروه تروریستی داعش در عراق، مداخله برای توقف حملات در این کشور را وظیفه سازمان ملل دانسته و اعلام کرده بود که یک کشور نباید در این خصوص تصمیم‌ بگیرد. مداخله برای توقف حملات ناعادلانه و ناروا در عراق مجاز است اما این وظیفه سازمان ملل است که در این باره تصمیم‌ بگیرد و چگونگی و نحوه آن را انتخاب کند، نه آمریکا. در شرایطی که تهاجمی ناعادلانه در جریان است، من تنها می‌توانم بگویم که توقف این مهاجمان مجاز است اما توجه کنید که من از فعل «توقف» استفاده کردم، نه فعل «بمباران» یا «جنگ افروزی». برای این منظور باید راه‌های توقف آنها مورد ارزیابی قرار گیرد اما توقف مهاجمان ناعادلانه، مجاز است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =