دیروز بازار ارز به عنوان اولین دماسنج اقتصادی متاثر از رویداد دیپلماتیک کشور رشد صعودی را تجربه کرد.

بهاره چراغی: بهای هر دلار آمریکا در بازار آزاد امروز به 3 هزار و 480 تومان رسید. این در حالی است که دیروز و در بازار منوچهری هر دلار آمریکا 3 هزار و 540 تومان فروخته شد که بالاترین نرخ در یک سال و 5 ماه گذشته محسوب می شود. برخی از اقتصاددانان بر این باورند که طغیان افزایش قیمت دلار که در طول فعالیت های دولت روحانی بی سابقه بوده به دو دلیل کاهش قیمت نفت و خوش بینی به نتیجه مذاکرات هسته ای است.

سال گذشته قبل از انتخابات ریاست جمهوری، دلار با نرخی بالاتر از 3 هزار و 700 تومان همواره در حال نوسان بود و بعد از اینکه نتایج انتخابات اعلام شد، شرایط به کلی تغییر کرد و نرخ دلار رنگ تازه ای به خود گرفت و بهای دلار رو به کاهش گام نهاد. بهای دلار تنها 5 روز پس از انتخابات به دلیل افزایش امید به بهبود شرایط اقتصادی به زیر 3 هزار و 400 تومان رسید و پس از آن هرگز از این مرز عبور نکرده بود. ورود دولت تدبیر و امید به بدنه دولت بهای دلار را با ثبات همراه کرد و به غیر از اوایل سال جاری که در اردیبهشت ماه قیمت دلار به واسطه رشد بهای رسمی ارز اندکی افزایش یافت و تا 3 هزار و 335 تومان پیش رفت، دیگر نمی توان مقطع زمانی خاصی را برای افزایش قیمت دلار طی یک سال و 5 ماه گذشته پیدا کرد.

اما در شلوغی های بازار فلز زرد رنگ اتفاقات دیگری نیز رخ داد. پس از انتخابات ریاست جمهوری و قبل از آغاز به کار دولت یازدهم بهای دلار رو به نزول گذاشت تا حدی که در 30 شهریور سال گذشته به کمترین نرخ خود یعنی 2 هزار و 870 تومان رسید. طی 15 ماه فعالیت دولت یازدهم نرخ تورم با سرعت قابل توجهی در مسیر کاهش گام برداشت که یکی از دلایل این موفقیت نیز کاهش بهای دلار و کنترل بازار ارز عنوان شده است.

با این حال قیمت دلار در بازار آزاد از ساعت 15 دیروز در مسیر بازگشت قرار گرفت تا به یکباره جهت گیری بازار تغییر کند. هر دلار آمریکا که تا 3 هزار و 540 تومان پیش رفته بود، با اظهارات رئیس کل بانک مرکزی تغییر رویه داد و در مسیر کاهش قیمت قرار گرفت و طی دو ساعت بهای دلار در بازار 70 تومان ارزان شد تا اسکناس دلار به 3 هزار و 470 تومان برسد.ولی الله سیف در صحبت هایش اطمینان داد که بازار ارز دوباره به آرامش خواهد رسید. سیف بر این باور است که شرایط عرضه و تقاضا در بازار به گونه ای نیست که افزایش قیمت رخ دهد و تنها مشکلی در ورودی ارز مشکلاتی ایجاد کرده بود.

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه رونمایی از سامانه فروش اینترنتی ارز مسافرتی بانک ملت گفت: شرایط اقتصاد ایران باثبات است. نوسان‌ها گاهی پیش می‌آید ولی اقتصاد ایران از عوامل بنیادین برخوردار است و بزودی شاهد بازگشت آرامش به بازار ارز خواهیم بود.

همچنین بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس بانکی درخصوص قیمت ارز به سايت صداي اقتصاد گفته بود:«کسری بودجه نیز از این طریق حادث می شود و این موضوع به کاهش ارزش پول ملی و رشد تورم مرتبط خواهد بود. ارز حاصل از صادرات کفاف مصرف ارز کشور را نخواهد داد و به همین دلیل ارز حاصل از فروش نفت تامین کننده اصلی ارز مورد نیاز کشور است. در شرایطی که بهای نفت با کاهشی چشمگیر مواجه شده است، ورودی ارز به کشور محدود می شود و این موضوع نظام عرضه و تقاضا را در بازار را تحت تاثیر قرار داده است.»

به هر حال بازار ارز به عنوان اولین دماسنج اقتصادی متاثر از رویداد دیپلماتیک کشور رشد صعودی را تجربه کرد اما سیف با اظهارنظرهای خود روند کاهشی به این بازار را بازگرداند.

 3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    19 1
    300 میره بالا 70 میاد پایین خوشحال میشیم
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    اهتزاز درسته
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    8 0
    شما نکنه مردم رو اینقدر ساده لوح در نظر گرفتید؟ دست از این کارا بردارید، دلار 3250 تومنی یکشبه میشه 3500 بعد میشه 3450 میایید تیتر میزنید پرچم سفید به اهتزاز درآمد؟ نه واقعا در مورد مردم چی فکر کردید؟ بسه دیگه شیره جون مردم رو دارید میکشید بسه بسه
  • امیر ازقم A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    8 4
    فتنه ی ارزی کودتا چیان علیه روحانی شکست خورد
  • امیر A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    10 2
    شما با اونی که میگفت گوجه فرنگی رو از محل ما بخرین فرقی ندارین فقط ماله میکشین نون هم فرود اومد؟
  • ارش A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    3 0
    وای خدا 70 تومن ارزون شد این مسئولای ما چقدر خوبن اخههمه چی آرومه من چقدر خوشحالم
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    9 3
    اگه مردم ایران اینقدر زود جوگیر نمیشدن اقتصاد باثبات تری داشتیم. واقعا باید هر کسی از خودش شروع کنه.
  • اصغر A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    10 0
    کی میشه 7 تومن
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    1 1
    دلار 3300 شده 3500 پرچم سفید اینه؟ یعنی باید خوشحال باشیم؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    1 0
    نمردیم معنی فرود رو هم فهمیدیم
  • حسام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    پرواز نكرده كه تازه پريده اقتصاد بچه ٥ سأله نيست كه بهش گفت نرو به حركت خود آدامه مي دهد
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    3 0
    کسری بودجه؟؟پس این پولای بلوکه شده کجا میره..