می‌گویند در گذشته گنجشک را رنگ می‌کردند و جای قناری میفروختند، اما این روزها کار از رنگ‌آمیزی گنجشک رسیده است به رنگ‌آمیزی ماهی. کمتر کسی هست که ماهی سالمون نخریده و یا تابلوهایی با مضمون فروش ماهی تازه سالمون را در گوشه و کنار شهر ندیده باشد.

هادی صالحی خبرآنلاین-البرز: اگر جزو خریدارن ماهی تازه سالمون بوده‌اید بدانید که سرتان کلاه رفته است. چراکه معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد مراکز مجاز پرورش ماهی سالمون اعلام کرده است که اساسا ماهی سالمون یا همان ماهی آزاد دریای شمال (قسمتی از اقیانوس آتلانتیک) نوعی ماهی وارداتی است و قابلیت پرورش در هیچ نقطه‌ای از کشور را ندارد و بر همین اساس تا‌کنون هیچ مجوزی مبنی بر پرورش ماهی سالمون از سوی مراجع قانونی ذیصلاح صادر نشده است .
اولین سوالی که بلافاصله پس شنیدن این اظهار نظر از سوی سازمان جهاد کشاورزی در ذهن به وجود ‌می‌آید این است که << پس آن چیزی که به عنوان ماهی تازه سالمون به مردم فروخته می‌شود چیست؟>> برای یافتن پاسخ این سوال باید پای حرف‌های رییس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان البرز نشست.
شمس آذر ماجرا را اینگونه تشریح می‌کند: <<آنچه که در حال حاضر تحت عنوان ماهی سالمون به شهروندان عرضه می گردد همان ماهی قزل آلا است که در مرحله‌ای از نگهداری با استفاده از نوعی رنگدانه تغییراتی در رنگ گوشت آن پدید آورده و آن را به عنوان ماهی سالمون به فروش می‌رسانند>>.
اینجاست که ناخدا آگاه آن ضرب المثل معروف رنگ کردن گنجشک و جا زدن آن به جای قناری در ذهن تداعی می‌شود البته این‌بار ماجرا کمی متفاوت است. در اینجا کسانی‌که در دام افراد سودجو گرفتار می‌شوند علاوه بر ضرر مالی ناشی از خرید ماهی قزل‌آلا به دو برابر قیمت واقعی آن، سلامتی خود را نیز در معرض خطر قرار می‌دهند چراکه مشخص نیست متقلبین از چه نوع رنگدانه‌ای برای تغذیه ماهی‌ها استفاده می‌کنند.
در این بین اما اظهار نظر اداره کل دامپزشکی استان البرز از همه جالب‌تر است، آنها در موضع‌گیری رسمی خود پیرامون این موضوع می‌گویند که << استفاده از رنگدانه‌های مجاز در تغذیه ماهی قزل آلا مورد خاصی ندارد و در صورت مجاز بودن رنگدانه‌ها مشکلی برای سلامت انسان به‌وجود نخواهد آورد.>> این اظهار نظر در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی هیچ کدام از مراکز تولید ماهی تقلبی سالمون مجوزی را برای تولید این نوع ماهی از سازمان‌های مربوطه دریافت نکرده‌اند پس بنابراین تحت نظارت هیچ سازمانی هم قرار ندارند. حال اینکه اداره‌کل دامپزشکی استان البرز چگونه و با چه استدلالی به این نتیجه رسیده است که در تولید ماهی تقلبی سالمون که هیچ گونه نظارتی بر روند آن وجود ندارد از رنگدانه طبیعی استفاده می‌شود جای سوال دارد. نکته دیگر اینجاست که در این موضع‌گیری هیچ اشاره‌ای به میزان استاندارد استفاده از رنگدانه‌ها نشده است.
غلامرضا رفیعی عضو هیئت علمی و استاد دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران میزان استاندارد استفاده از رنگدانه‌های طبیعی را بین30 تا 60 میلی‌گرم در یک کیلو غذای ماهی عنوان ‌می‌کند و استفاده بیش از این میزان را غیر مجاز می‌داند.
اما آیا می‌توان از سودجویانی که قزل‌آلا را رنگ می‌کنند و به جای سالمون به مردم می‌فروشند انتظار داشت به فکر سلامتی مردم باشند و از رنگدانه‌های طبیعی، آن هم به میزان استاندارد برای تغییر رنگ گوشت ماهی استفاده‌ ‌کنند؟
تردیدها در مورد آسیب رسان بودن ماهی سالمون زمانی افزایش می‌یابد که دکتر محمدصادق باغستانی رییس کمسیمون سلامت شورای اسلامی شهر کرج پس از شنیدن ماجرای چگونگی تولید این نوع ماهی در پاسخ به این سوال که آیا شما از این پس ماهی سالمون می‌خورید ؟ بدون تامل پاسخ می‌دهد که:<<نه>>
شنیدن این <<نه>> از زبان رییس کمسیون سلامت شورای شهر می‌تواند تاییدی باشد بر نبود تضمین کافی برای سلامت این نوع ماهی. حالا باید نشست و دید که سرانجام چه زمانی متولیان تامین امنیت سلامت جامعه و همچنین سازمان‌های نظارتی تصمیم خواهند گرفت تا با تولید کنندگان ماهی سالمون تقلبی برخورد کرده و از ادامه این روند جلوگیری کنند.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    7 0
    من دو نوع قزل آلا دیدم1قزل آلا معمولی نزدیک 12 تومن و 2قزل آلا سالمون نزدیک 16 تومن
  • ali A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    168 2
    اینجا ....... ایرانه
  • ایرانی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    23 0
    من خودم تابستان امسال تو جنگلهای جاده 2000 که اتفاقا یک پرورش ماهی بزرگ و معروف دارد به چشم خودم دیدم که در بعضی از حوضچه ها ی قزل آلا غذاهایی به ماهی میدهند که شدیدا دارای رنگدانه شیمیایی هستند طوری که هنگام غذا دادن رنگ آب سرخ مایل به نارنجی میشود از افراد محلی جویا شدم گفتند اینها ماهی را رنگ میکنند و جای سالمون کانادایی یا همچین چیزی گرانتر به خلق اله میفروشند و خود افراد محلی به هیچ وجه از این نوع استفاده نمیکنند . وزارت بهداشت یا جهاد دانشگاهی یا سازمان دامپزشکی یا سازمان غذا و دارو ....به راستی متولی کیست ؟؟؟؟ من بعید میدنم که حتی نظارتی هم باشه بخصوص در اون منطقه
  • مهرداد A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    28 0
    مرسی از خبر مفیدتون. واقعا جای تاسف داره
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    6 7
    سلام يعني شما خبرآنلايني ها اضافه كردن رنگدانه به خوراك سالمون ها رو نمي دونستين؟؟؟ پس بهتره در مورد خوراندن فضولات دامي و انساني به ماهي قزل آلاهاي موجود در بازار هم تحقيق كنيد تا شاخ هاي رو سرتون بلندتر بشه
  • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    33 3
    چرا کسی حروم وحلالی نمیکنه واسه پول حاضرند مردم را مریض کنند وجدان کجا رفته
  • رضا IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    29 0
    خبر را که خوندم شرمنده خانواده شدم که ماهی تقلبی را به خورد اونها داده ام.
  • بی نام RO ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    14 3
    اونوقت تيغاشو چكار مى كنن؟ اونهمه تيغ ماهى قزل آلا و فيله بدون تيغ سالمون؟؟
  • عليرضا A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    17 0
    واقعا خبر انلاين مرسيييييي كه اين همه خبر هاي مفيد ميزارين دست اون خبر نگار رو هم بايد بوسيد با اين قلم و خبر هاي مفيدش ..
  • رضا IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    14 0
    واقعا جای تاسف داره. ممنون که به فکر سلامت جامعه هستید و اطلاع رسانی میکنید.
  • لادن A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    2 0
    بسی متاثر و متاسف شدم، تو رو خدا اگر جایی دستتون میرسه اعتراض ما رو برسونید