نامه نیوز نوشت:

بادمجان ارمنی یا رومی که روزی از طریق سفرهای متعدد خاندان قاجار به فرانسه وارد ایران شد میوه متعلق به آمریکای جنوبی و مرکزی است. میوه قرمز رنگی که سرشار از ویتامین‌های مختلف و مفید برای آدمیان است که در سراسر جهان به شیوه‌ها مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد برخی آن را همانگونه که هست می‌خورند، برخی سس و رب آن را استفاده می‌کنند، عده‌ای دیگر در سالاد از آن استفاده می‌کنند و بخشی از جمعیت جهان آن را کنار کباب می‌پزند و می‎خورند.

در ایران اما در کنار تمام استفاده‌های خوراکی از این فرنگی به عنوان ابزاری سیاسی نیز استفاده می‌کنند. شاید شاهزادگان قاجاری هیچگاه تصور نمی‌کردند میوه‌ای که آنها با تعجب و شوق بسیاری با کشتی وارد ایران کردند روزی تبدیل به یک چماق سیاسی برای زدن رقیب در فضای سیاسی کشور شود.

داستان گوجه در ایران از زمان ریاست محمود احمدی نژاد آغاز شد. ایرانیان که تا آن زمان کیلو کیلو گوجه را صرف، ساختن رب می‌کردند و یا در هر غذایی گوجه را نیز مهمان سفر‌های خود می‌کردند ناگهان با قیمت سرسام آور این میوه قرمز رنگ روبرو شدند.

خرید یک کیلو گوجه به قیمت هفت هزار تومان برای ایرانیان در آن زمان از دیدن یک سفینه فضایی نیز تعجب برانگیز تر بود.این میوه بومی سرزمین‌های دور تبدیل به نقل محافل ایرانیان شدند و بحث گوجه شاه بیت مراسم ختم تا مراسم خواستگاری مردمان سرزمین پارس بود .

قبل از گرانی گوجه، غذاهایی که با این میوه پخته می‌شد ماننده «املت» یا « استامبولی» از غذاهای رایج و ارزان قیمت ایرانیان بود اما بعد از گرانی « املت» تبدیل به غذای گران قیمت ایرانی‌ها و البته جوک‌های پیامک‌های تلفن‌های همراه جامعه ایرانی شد. در کنار تمام این گرانی‌های سخنان محمود احمدی نژاد در مورد قیمت این میوه سرخ گون، باعث شد تا تمام نگاه‌های به سوی این بادمجان ارمنی جلب شود.

رئیس دولت نهم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد گرانی گوجه گفت:« بیاید از محله ما خرید کنید گوجه ارزان است». همین سخن کافی بود تا گوجه وارد ادبیات سیاسی ایران شود. بعد از این سخنان میوه‌ فروشی‌های محله نارمک تبدیل به محلی برای رفت و آمد خبرنگاران شده بود که آمده بودند ببیند که گوجه‌های محله آقای رئیس جمهور چقدر ارزان تر از بقیه گوجه‌های شهر تهران است. مشاهده حضوری خبرنگاران نشان داد که گوجه همان گوجه و قیمت همان قیمت است و رئیس جمهور برای آران نشان دادن فضا و عدم القای گرانی دست به این طنز پردازی زده است.

سرکوچه رئیس جمهور، تبدیل به ضرب المثل مخالفان دولت شد و آنها به هر بهانه‌ای این سخنان را تبدیل به چماقی علیه محمود می‌کردند. داستان گوجه بعد از آن نیز ادامه داشت و حتی تبدیل به یک ضرب المثال‌های معروف ایرانیان شد.

گوجه اما گویی با احمدی نژاد گره خورده بود و او بعد از ماجرای سرکوچه محل زندگی‌اش در نارمک، اینبار در ژنو با گوجه روبرو شد. احمدی نژاد در هنگام سخنرانی در اجلاس ضدنژادپرستی «دوربان 2» با پرتاب یک گوجه فرنگی از سوی یک از نژادپرست‌های طرفدار اسرائیل روبرو شد. گوجه‌ای که البته به رئیس جمهور وقت ایران برخورد نکرد.

داستان گوجه بعد از این ماجراها در حال فراموشی بود تا اینکه دکتر حسن روحانی به عنوان جانشین محمود احمدی نژاد راهی میدان پاستور شد. تغییر روحانی با استقبال جهانیان روبرو شد و بسیاری از کشورهای تمایل خود را برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور تازه ایران اعلام کردند. از جمله این افراد، وزیر سابق امور خارجه انگلیس یعنی جک استراو بود.

روح الله حسینان از نمایندگان مردم تهران و مخالفان برجسته دولت روحانی در مجلس در مخالفت با این احتمال گفت:« در صورت حضور این فرد در مراسم تحلیف من با گوجه از او پذیرایی می‌کنم.» همین سخنان کافی بود تا بازهم مردم به یاد گوجه‌ای بیفتند که در زمان احمدی نژاد نقل مجالس آنان بود. گرچه در نهایت جک استراو مشکلات خانوادگی را بهانه کرد تا در مراسم تحلیف روحانی شرکت نکند و احتمالا گوجه پرتاب شده نوش جان نکند.

حالا بعد از این ماجراها، دولت روحانی نیز قیمت گوجه با صعود چشمگیر روبرو شد و تبدیل به میوه شماره یک تمام میوه فروشی‌های شهر شد. قیمت 10 هزار تومانی گوجه باعث شد تا بسیاری از مردم این میوه مفید را تنها در میوه فروشی‌ها ببیند و جای خالی آن را در یخچال خود احساس کنند.

اینبار بالارفتن قیمت گوجه یک تفاوت بزرگ با زمان رئیس جمهور سابق داشت و آنهم اینکه رئیس جمهور روحانی مردم را توصیه به خرید از سرکوچه خودشان نکرد و اجازه داد این میوه مهم «سیاسی» به طور طبیعی سیر نزول را طی کند.

این بالا رفتن قیمت باعث شد تا گوجه با آن رنگ سرخش تبدیل به چماقی علیه دولت روحانی شود و مخالفان با پیراهن عثمان کردن این میوه به روحانی بگویند که شرایط بهتر پیش کش، حداقل قیمت گوجه را حفظ کن. حتی برخی منتقدان از «جیغ بنفش» گوجه زیر گوش دولت روحانی سخن به میان آوردند تا مشخص شود در یک دهه اخیر در کنار تمام ابزارهای سیاسی گروه‌های مختلف برای زدن یک دیگر، گوجه دارای جایگاه ویژه و مهمی است.

ایران شاید تنها کشوری در جهان باشد که از وسائل و میوه‌های غیر سیاسی می‌توان، پیکان سیاسی ترین انتقادها را به سوی رقیب گرفت و با گوجه از روی آن رد شد.

شاید در سال‌های پیش رو دانشجویان علوم سیاسی در کنار درس‌های تخصصی خود در علم سیاست دو واحد گوجه شناسی را نیز پاس کنند.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    32 4
    اینقدر گوجه گوجه کردین که سر صبحی عجیب طلبه یک املت اساسی شدم .کسی پایه هست ؟؟؟
    • پوریا IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
      10 13
      واقعیت رو باید قبول کرد . متاسفانه اینجور که به نظر میاد حسن روحانی تنها با گذشت یکسال و نیم شکست خورد و نتونست برنامه هاش رو اجرا کنه .. فشار اقتصادی و روانی روی قشر متوسط و زیر متوسط بیشتر از قبل شده و این اصلا خوب نیست ..
    • محمّد IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
      3 2
      خداییش این رو باید تایید می کردید، بعد من 600 تا کامنت می گذارم تایید نمی کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    13 9
    گوجه چیه همه چی گرون شده. روحانیم یکی مثل بقیه. فقط شعار دادنو خوب بلدید
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    11 5
    فقط گوجه نیست . افزایش حقوق کارگران ، رب ، اجاره بها ، بیکاری ، آب ، برق و ......... تا صبح میشه نوشت همه بلاهاییه که ایشان هم در ادامه دولت قبلی سر ملت آوردن .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    7 2
    فعلا که ارزون شده ولی تجربه نشون داده که در نوروز دوباره گرون میشه. درضمن با توجه به گران شدن نان کلا باید قید املت رو زد و فقط در عروسیها املت رو دید
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    5 2
    راست میگند گوجه میره روسیه علت گران شدن یه باره اش چی هست ؟؟؟
  • همیشه در صحنه IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    9 0
    ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد . بیچاره ملت همیشه در صحنه
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    6 0
    با توجه به گران شدن نان فکر کنم املت بره جزو منوی تالار های عروسی. املت کجایی که یادت بخیر
  • بی نام GB ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    5 0
    ساليان ساله كه در يك مقطع خاص گوجه ، پياز وسيب زميني با افزايش قيمت در سطح بالا مواجه ميشن وهنوز كه هنوزه هيچ دولتي نتونسته اين معضل رو حل كنه نميدونم نميشه كاري كرد؟ يك مزرعه دولتي در استانهايي كه قابل كشت هستن بذارن براي اينجور مواقع. كاش كارشناسها يه فكري كنن
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    7 1
    زمان رفسنجانی میگفتند رفسنجانی بی غیرت موز وپیاز یه قیمت
  • حمید A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    6 0
    متن جذاب و خوبی بود و در کنار نیمچه تحلیلی که ارائه داد، طنز مناسبی هم داشت و به پدیدارشناسی یک رویداد اجتماعی با پس زمینه سیاسی پرداخت.
  • رضا IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    1 6
    از کی تا حالا ساعت 9:30 شده سر صبح؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    3 1
    احمدی نژاد تنها هنرش این بود که فقر را در بین مردم ایران نهادینه کرد و اقایانی چون حسینیان / شجونی/ کوجک ز اده و..... که ان موقع تمام قد از احمدی نژاد و برنامه هایش که منتج به دزدی های 3000ملیاردی وهزاران دزدی چند ملیاردی دیگر که مردم بدبخت از ان بی اطلاعند حمایت کردند / قطعا برای ناتوان نشان دادن دولت روحانی از هیچ کاری دریغ نمی کنند/ اینها فکر مملکت و نان شب مردم نیستند/