ایسنا نوشت:

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ اگرچه هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد پیامدهای شکست آن نشان می‌دهد حصول این توافق بسیار ضروری است.

به نوشته روزنامه گاردین، هیچ چیز در خاورمیانه نمی‌تواند به اندازه حمله اسراییل به تاسیسات هسته‌ای ایران و پاسخ این کشور به این اتفاق و حمله‌اش به اهداف عربستان و آمریکا در منطقه به علاوه اسراییل خطرناک باشد. این همان دلیلی است که موجب شد مذاکره‌کنندگان ایران و گروه ۱+۵ هفته گذشته تصمیم بگیرند مذاکرات خود را تمدید کنند.

این کشورها می‌دانند که پیامدهای شکست مذاکرات به مراتب بیش‌تر از ادامه رایزنی‌هاست. اما هنوز با وجود پیشرفت‌های به دست آمده در روند مذاکرات اختلافات به قوت خود باقی است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از پایان مذاکرات وین گفت که پیشرفت‌های محسوسی حاصل شده است و فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس نیز اظهار امیدواری کرد که یک توافق جامع ممکن است تا سه ماه آینده حاصل شود. هم‌چنین حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران نسبت به حصول این توافق امیدوار است.

واضح است که در این مذاکرات دستاوردهایی حاصل شده است. ایران و آمریکا پس از سال‌ها به طور مستقیم وارد گفت‌وگو با یکدیگر شده‌اند و سطحی از اعتماد دو طرفه میان مذاکره‌کنندگان به وجود آمده است. ایران از بخشی از تحریم‌ها رهایی یافته و برنامه غنی‌سازی این کشور محدود شده است.

اما تمدید این مذاکرات بر دیدگاه بدبینانه تندروی‌های واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران تاثیر گذاشته است. کنگره آمریکا اکنون در کنترل جمهوری‌خواهانی قرار دارد که تهدید می‌کنند در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تحریم‌های جدید علیه ایران صادر خواهند کرد.

گاردین در ادامه نوشت: با این حال لازم به ذکر است که حصول یک توافق جامع بسیار مهم است. به عنوان مثال ایران می‌تواند به یک شریک در پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و مقابله با تروریسم در عراق تبدیل شود. هم‌چنین اگر روابط ایران و غرب عادی شود این کشور می‌تواند جای روسیه را برای تامین گاز و نفت مورد نیاز اروپا بگیرد. هم‌چنین با توجه به تهدیدات اسراییل و جنگ‌طلبان آمریکا برای حمله به ایران در صورت شکست مذاکرات و دلایل بسیار دیگر لازم است که مذاکره‌کنندگان این بار از تمام توان و تلاش خود برای دستیابی به موفقیت استفاده کنند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =