واحدمرکزی خبر نوشت:

فیلسوف آمریکایی تاکید کرد: در جوامع نولیبرال غربی اکثر مردم نقشی در تعیین سرنوشت خود ندارند و عصبانیت از این جوامع هر روز بیشتر می شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه بی بی سی، نوام چامسکی گفت: به نظر من عصبانیت و خشم مردم از نظامهای حاکم در جهان و نظامهای نولیبرال وجود دارد و هر روز بیشتر می شود. این خود نشان دهنده نارضایتی فزاینده مردم از دوران نولیبرال است. در چنین نظامی اکثریت مردم زجر می کشند و عذاب می بینند در حالی که بیشتر ثروت و سرمایه در دست عده بسیار اندکی قرار دارد. در این شرایط اصلاحات دموکراتیک در جوامع به میزان زیادی کاهش است و شواهد زیادی برای اثبات آن وجود دارد. چند هفته پیش صدها هزار نفر از مردم در نیویورک تظاهرات کردند و خواستار اقدام جدی در رابطه با فجایع اقلیمی شدند. این جمعیت نماینده بخش عظیمی از مردم است. خشم و نگرانی به اشکال مختلفی ابراز می شود.

چامسکی افزود: در جهان امروز مردم به جای این که شهروند باشند به مصرف کننده تبدیل شده اند.آنها از این وضع در رنج و عذاب هستند و عملا در تعیین سرنوشت خود نقشی ندارند.

وی گفت: این وضع در آمریکا و انگلیس و بسیاری از کشورهای غربی وجود دارد و نتیجه تحقیقات نشان می دهد، حدود هفتاد درصد از جمعیت کم درآمد در این کشورها، هیچ تاثیری بر سیاست های کشورشان ندارند.

چامسکی گفت: متاسفانه نمایندگان آنها در حکومت هیچ توجهی به نظرات آنها ندارند، در این جوامع هر چه افراد از نظر مالی و نفوذ در جایگاه بالاتری قرار می گیرند تاثیرشان بر سیاست بیشتر می شود به طوری که یک درصد جمعیت در این کشورها که بیشترین ثروت و سرمایه را در اختیار دارند تعیین کننده اصلی سیاستها هستند. به این ترتیب در چنین جوامعی عملا مردم خاصیت شهروند بودن خود را از دست می دهند و فقط نقش مصرف کننده دارند.

نوام چامسکی درباره تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان در آمریکا گفت: در چند دهه اخیر در آمریکا اکثریت آفریقایی تباران به ویژه مردان هدف آزار و اذیت و تبعیض دستگاههای امنیتی، برنامه مبارزه با مواد مخدر، قتل، نبود فرصتهای شغلی و غیره هستند. وقتی اتفاقاتی مثل شورشهای فرگوسن اتفاق می افتد تازه به خودمان می آییم که چنین مشکلاتی جدی است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    4 6
    اونوقت ما مردم تازه می خواهیم وارد راه اونا شیم....بقول ژیژک که می گفت مردم ایران اینقدر ساده لوح نیستند که دنباله روی سرمایه داری مصرف گرای این شکلی شوند....اما الان منفی ها نشون میده که ژیژک اشتباه میکرد
  • ذاکر A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 9
    مردم ما سرنوشت خود را از تعالیم دینی و خط و مشی زندگی خود را از ائمه و مراجع خود می گیرند سان و سلوک مردم ما با مردمان شما تفاوت دارد فلذا پیچیدن نسخه های فلسفی و جامعه شناسی از دیدگاه فلسه و تفکر غرب فایده ای ندارد