ایسنا نوشت:

در پی صدور حکم تبرئه حسنی مبارک، پلیس مصر در قاهره با استفاده از گاز اشک‌آور و آب پرفشار صدها معترض را سرکوب کرد. طبق گزارش‌ها، در جریان این درگیری‌ها دو تن کشته و بیش از 9 تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، دادگاه قاهره روز شنبه حکم تبرئه حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری سابق مصر را صادر کرد و در پی آن صدها تن از معترضان در خیابان‌های قاهره تجمع کردند و شعارهایی سر دادند که این اقدام با واکنش تند نیروهای امنیتی مواجه شد و افسران پلیس اقدام به شلیک تیر هوایی کردند.

طبق اعلام وزارت بهداشت مصر، دست‌کم دو تن به دلیل شلیک گلوله از سوی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند اما هنوز مشخص نیست این گلوله‌ها گلوله پلاستیکی بوده است و یا گلوله واقعی. در همین حال دست‌کم 9 تن دیگر نیز مجروح شدند و به بیمارستان منتقل شدند. رسانه‌های داخلی مصر نیز گزارش داد در جریان درگیری‌های پلیس و معترضان در قاهره دست‌کم 85 تن از جمله چهار روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.

پیشتر پلیس مصر وعده داده بود که از خشونت خودداری کند، اما سپس با صدور بیانیه‌ای خشونت نیروهای امنیتی را توجیه کرد و گفت معترضان به اموال عمومی آسیب می‌زنند و به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کرده‌اند.

پس از اعلام حکم برائت حسنی مبارک از اتهام کشتار معترضان در جریان بهار عربی، مخالفان وی در حوالی میدان التحریر در قاهره تجمع کرده و با نیروهای امنیتی و پلیس درگیر شده‌اند. براساس گزارش‌ها، حدود 2000 تن در نزدیکی میدان التحریر تجمع کردند.

ارتش و نیروهای پلیس از ظهر شنبه و پس از صدور حکم برائت مبارک در میدان التحریر حاضر شده بودند چون پیش‌بینی می‌شد که پس از اعلام حکم، در آنجا تظاهرات شود. شامگاه شنبه نیروهای امنیتی حضور گسترده‌ای در منطقه داشتند و میدان التحریر را محاصره کردند و به همین دلیل معترضان نتوانستند خود را به میدان برسانند و پشت حلقه محاصره تجمع کردند. خبرنگاران حاضر جمعیت در میدان تحریر را "بزرگ‌ترین تظاهرات در مرکز قاهره در یک سال و نیم اخیر" توصیف کردند.

دادگاه رسیدگی‌کننده به اتهامات حسنی مبارک در ارتباط با مشارکت وی در کشتار معترضان در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۱ میلادی وی را تبرئه کرد. مبارک بعد از صدور حکم دادگاه، در مصاحبه تلویزیونی گفت که مرتکب "هیچ کار اشتباهی" نشده است.

وی که ۸۶ سال دارد، به جرم اختلاس اموال عمومی به سه سال زندان محکوم شده و هم‌اکنون دوره حبس خود را در یک بیمارستان نظامی می‌گذراند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    10 3
    چرا برخی از خبر هارو شدیدا سانسور میکنید دیروز بعد اعلام تبرئه مبارک بیشتر مردم مصر ریخته بودن خیابون و شادی میکردن
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    3 1
    هر روز دارند انقلاب میکنند