یک کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید: عربستان و بحرین از نفوذ فوق العاده شیعیان در یمن به شدت نگران شده اند و این پدیده های وحشیانه، ناشی از ترس آنها از به قدرت رسیدن شیعیان است.

زهره نوروزپور: حسن هانی زاده کارشناس مسایل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین گفت :عربستان و بحرین از نفوذ فوق العاده شیعیان در یمن به شدت نگران شده اند و این پدیده های وحشیانه، ناشی از ترس آنها از به قدرت رسیدن شیعیان است.

وی گفت: «عصبانیت آل خلیفه از نتایج همه پرسی و انتخابات است. یورش به منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم از رهبران برجسته بحرینی به دنبال شکست سیاست های رژیم آل خلیفه در برگزاری انتخابات بحرین رخ داد. چرا که برای نخستین بار یک همه پرسی توسط احزاب مخالف دولت بحرین پیرامون سرنوشت و اینده رژیم ال خلفیه برگزار شد که با اقبال عمومی مواجه شد .»

هانی زاده درباره واکنش آل خلیفه به  نتایج انتخابات گفت:  «هزاران نفر رای "نه" به صندوق انداختند. در این همه پرسی اکثر مردم بحرین خواستار تغییر رژیم ال خلیفه بودند لذا در انتخابات بعدی که پارلمانی و شهرداری بود ال خلیفه علرغم تبلیغات گسترده ، نتوانست مردم را به پای صندوق ها بیاورد. بسیاری از افرادی که پای صندوق امدند از اتباع کشورهای دیگر بودند که از سوی ال خلیفه اجاره گرفته شده بودند.»

وی در ادامه اظهار کرد:  «پرداخت کمک مالی و رشوه به اتباع بیگانه برای شرکت در انتخابات برای ال خلیفه به لحاظ سیاسی و امنیتی، شکست محسوب شد. حکومت بحرین عامل این شکست را آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر اپوزیسیون  دانست  و موجب شد که نیروهای امنیتی رژیم ال خلیفه به بیت ایشان هجوم برده و به ایشان  اهانت کنند.
وی افزود : «ال خلیفه در یک بن بست سیاسی قرار گرفته است و این حمله را سازماندهی کرد تا در واقع شیخ عیسی قاسم را وادار به سکوت کند.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره ظهور دوباره بیداری اسلامی درمنطقه گفت: «این جرقه ایی برای تقابل شدیدتر تظاهرکنندگان و مخالفان با رژیم بحرین خواهد بود. طبیعی است که با توجه به سکوت جامعه جهانی  و محافل و محاکم حقوق بشری به نظر می رسد که اوضاع بحرین وخیم تر خواهد شد.»

هانی زاده در ادامه گفت: «رژیم عربستان سعودی در سکوت غرب و محافل حقوق بشری دو گردان کماندویی برای کمک به رژیم خلیفه برای سرکوب تظاهرکنندگان وارد منامه کرده است. این اسائه ادب به بیت رهبر شیعیان بحرین باعث می شود که در  که در آینده تظاهرات مسالمت امیز نخواهد بود مردم بحرین به سازکار دیگری دست خواهد زد و خشونت ها تشدید خواهد شد.»

وی درباره رفتار خصمانه حکومت عربستان و بحرین درباره دو روحانی برجسته شیعیان شیخ نمر و شیخ عیسی قاسم گفت: « این تحرکات فرایند سیاست های وهابی های عربستان است. آنها یک نگرش کاملا طایفه ایی به شیعیان دارند. اتفاقات دردناکی که در سوریه، پاکستان و  افغانستان در حال وقوع است همه به دلیل تحریک وهابی ها است. صدور حکم اعدام برای شیخ نمر و حمله به منزل شیخ عیسی قاسم از رهبران اپوززیسون بحرینی نشان میدهد که هم عربستان هم بحرین از نفوذ فوق العاده شیعیان در یمن به شدت نگران شده اند و این پدیده های وحشیانه، ناشی از ترس آنها از به قدرت رسیدن شیعیان است.

هانی زاده درباره عمکرد مجمع بیداری اسلامی در خصوص اهانت به رهبران شیعه گفت: «مجمع بیداری اسلامی باید واکنش لازم را از خودش نشان دهد وجریان های گسترده ایی علیه رژیم ال خلیفه نشان دهند تا حوادث مشابهی مانند حمله به منزل شیح عیسی تکرار نشود. زیرا جهان اسلام به خطر خواهد افتاد.» 

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =