مسعود جعفری‌جوزانی کارگردان سینما تاکید کرد سکوت مردم در نهایت نتایج ترسناکی به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این بار نوبت مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما و بیژن نوباوه نماینده مجلس شورای اسلامی بود تا در برنامه «هفت» روبروی هم بنشینند و از سینمای اجتماعی ایران حرف بزنند. برنامه جمعه شب هفتم آذرماه، سومین برنامه‌‌ای بود که بخش پایانی آن به مناظره درباره سینمای اجتماعی ایران اختصاص داشت.
غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما و محسن یزدی مدیر بخش سینمای مستند حوزه هنری و منتقد سینما در نخستین برنامه از این سلسله برنامه‌ها حاضر شدند و درباره سینمای اجتماعی ایران سخن گفتند.
دومین برنامه میزبان رسول صدرعاملی کارگردان سینما و لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی بود. این برنامه و بحث‌های مطرح شده در آن در هفته گذشته بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مجازی و مکتوب داشت.

در سومین برنامه، جعفری جوزانی به عنوان سینماگر و مدافع سینمای ایران حاضر بود و روبرویش بیژن نوباوه نشسته بود، نماینده‌ای که عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم هست.
آغاز کننده بحث جعفری جوزانی بود، کارگردان 67 ساله ایرانی که ساخت فیلم‌هایی چون «جاده‌های سرد» و «شیر سنگی» را در کارنامه اش دارد.
مسعود جعفری جوزانی در این بخش مناظره در بیان دیدگاه خود اذعان داشت: «با توجه به اشتیاق و استعدادی که در نیروهای جوان دیده می‌شود به نظر می‌رسد که باید راه را باز کنیم تا بتوانند به کار خود ادامه دهند. من نیز کشور و نظام خود را خوب می‌شناسم و معتقدم ارزش ما به این است که انقلاب فرهنگی کرده‌ایم. اما قصه گویی یک حق شهروندی است و درست نیست که سنگ بر سر راه  بگذاریم.»

او بیان داشت: «تصور من بر این است که تئاتر و سینما کشور را پویا می‌کند و بسیاری از ملل نیز برای بدست آوردن چنین پویایی هزینه‌ها کرده‌اند. بنابراین هزینه هم دارد و اگر ما با قوانین پیچیده در این مسیر ایجاد ترس کنیم در نهایت منجر به سکوت مردم می‌شود. شهروندان نباید سکوت کنند بلکه باید تولید کنند و در این صورت است که کشور می‌تواند پیشرفت کند.»

این کارگردان در خصوص صحبت‌های هفته پیش درباره این موضوع و بیان جنگ نرم تصریح کرد: «در خصوص جنگ نرم نیز باید آگاهانه برخورد کنیم. چرا که اگر نیروی خلاقی که پر از انرژی و به دنبال رشد است به سکوت وا داریم هم چون سرطان رشد می‌کند که این نیز ترسناک است و هرسنگی که در مقابل آن به وجود آید منجر به این می‌شود که جامعه را به سکوت وا دارد اگرچه جامعه سیاه رادیکال ممکن است که به وجود آید، اما چون قائده نیست اهمیت چندانی پیدا نمی‌کند.»

جوزانی اشاره داشت: «جامعه‌ای سالم است که ریا نمی‌کند بلکه خود را نشان می‌دهد. مگر می‌شود که اخلاقی در جامعه به وجود آید که پچ‌پچ‌ها و خواسته‌های سیاسی مردم در آن ریشه‌کن شده باشد. پچ‌پچ‌ها در صورتی که آشکار شود موجب پدید آمدن اعتماد می‌شود و اعتمادگرایی ایجاد می‌کند در غیر این صورت به نظر باید هزینه بیشتری را پرداخت کنیم.»

بیژن نوباوه دیگرمهمان مناظره در ادامه صحبت‌های جوزانی بیان کرد: «صحبت‌هایی که آقای جوزانی داشتند پاسخ تمام شبهاتی که ممکن بود پدید آید را داد. انقلاب ما نیز اساسا انقلابی فرهنگی است و نگاه فرهنگ، نگاهی ظریفانه است. صحبت‌های آقای جوزانی را به طور کامل قبول دارم و همین زنده بودن و پویایی است که اهمیت و ارزش دارد و بحث‌هایی را ایجاد می‌کند.»

او افزود: «دعواهای سیاسی افتخار است چرا که نشان از زنده بودن و حاصل یک هویت مشترک است. همان گونه که در بیانات رهبری نیز به این موضوع اشاره شده است و ایشان نیز این نوع اختلاف‌ها را نهایت خوش فکری دانسته‌اند که موجب می‌شود مردم در همه صحنه‌ها حضور داشته باشند. بنابراین ما رگه‌هایی داریم که بسیار ارزشمند است که می‌تواند موجب رشک و حسادت دشمنان نیز شود.»

این نماینده مجلس بیان کرد: «تصور ما از این سیاه‌نمایی و بحث هفته گذشته نیز این‌گونه نیست که جامعه را نه جامعه‌ای پویا نشان دهیم بلکه بسیاری از فیلم‌ها هستند که در پرداخت مسائل اجتماعی رگه‌هایی از خارج در آن آشکار است. مشکل اصلی ما نیز در همین جاست، چرا که در نهایت مردم نیز می‌بینند و قضاوت می‌کنند. یک سال وقتی فیلم‌های تولیدی بررسی شد، اعلام کردند حدود 14 فیلم تنها در خصوص خیانت ساخته شده بود.»

او گفت: «آیا موضوعات اجتماعی که به آنها پرداخته می‌شود به واقع موضوعات جامعه ما را مطرح می‌کنند یا غیر از آن است. بنابراین مشکل همین جا تعریف می‌شود در غیر این صورت ما با دید نقادانه مشکلی نداریم.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    24 5
    راه ملت چیز دیگه ای است. این راه رو در فوت پاشایی به خوبی دیدیم
    • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      11 19
      یعنی راه ملت اینه که بریم توی ختم یکی سلفی بگیریم و بزنیم زیر آواز؟من به عنوان یکی از ملت این راه رو تکذیب می کنم.راه من این نیست.
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    22 2
    ای حال کردم از گفته های آقای صدر عاملی خوب حرفی زد
    • بی نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      2 5
      مهمون برنامه جعفری جوزانی بود نه صدر عاملی
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    6 12
    کدوم سکوت؟این مردم که فقط حرف می زنن و دیگه هیچی.
  • سینا A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    12 2
    صحبت های صدر عاملی و موسوی در دو هفته قبل عالی بود و حرف دل ما علاقمندان سینما بود ... یاد دیالوگ فیلم جرم افتادم مردم یه ور آژان یک ور و امروز شده حکایت ما ملت بزرگ ایران یک طرف و تندرو ها و افراطیون در طرف دیگر و اقلیت