طبق آمار اعلام شده طرح مبارزه با گرسنگی در وزارت کاربا سرعت بسیاری اجرایی شده ، حدود 5 میلیون دفترچه بیمه صادر شده است.

 

سعيد احمدي: "شستا حیاط خلوت کسی نیست.بیایید هیئت مدیره‌ها و هیئت امنایی‌ها را بسنجیم. من در این مسیر از افرادی چون آقایان فرهادی، نوبخت و نهاوندیان استفاده کردم. هیئت مدیره‌ها را با گذشت زمان مقایسه کنیم؛ اتهام من این است که چرا مدیران قبلی را نگه داشتم در حالی که به اعتقاد من این افراد عملکرد خوبی داشتند."

این جملات بخشی از سخنان وزیر کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس از وی بود. پاسخی که اگرچه آن ها را قانع نکرد اما جای تامل دارد. سه شنبه ای که گذشت علی ربیعی به مجلس رفت تا در ادامه روند تعامل دولت با قوه قانونگذار ابهامات و سوالات نمایندگان را پاسخگو باشد هرچند که این سوالات کمتر درحوزه آمار ارقام و عملکرد وزارت کار بود و بیشتر از آن که اجتماعی، تخصصی و در حوزه وزارت کار باشد، رنگ سياست داشت و جنبه جناحی پيدا مي کرد.

با نگاهی به اظهارات محمدرضاپورابراهیمی نماینده کرمان و تحلیل محتوای سخنان او بیشتر می توان به جنبه سیاسی بودن این مسئله پی برد. بیان اسامی مخفف و اعلام لیستی که قرار نیست فاش شود و ..همه نشانی از این مسئله است.

با تحلیلی از سخنان این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در میان بیش از هزار کلمه نزدیک به 20درصد از افراد و گروه های سیاسی نام برده و سخن برسر افرادی بوده است که نه تنها حضور آن ها در تامین اجتماعی و شستا اثبات نشده که با بردن اول اسم و اول فامیل آن ها تنها سعی بر بیان راز گونه از حضور افرادی است که طبق گفته وزیر کار حتی برخی از آنان از دولت قبل برسرکار بوده و به علت شایستگی دستور به ادامه کار آنان داده شده است.

پورابراهیمی در قسمت دیگر سخنان از جوانی 29 ساله نام می برد که برای حضور وی پرونده سازی شده است و اگرچه وزیر این گونه جواب وی را داد:" آقای پورابراهیمی این جوان 29 ساله نبود، بلکه 40ساله است این فرد قبل از دولت روحانی معاون شرکت شستا بوده بنابراین نقشه‌ برای پر کردن رزومه کاری وی بی‌معناست، مگر اینکه بگوییم در دولت قبل می‌دانستند که روحانی رای می‌آورد تا بخواهند برای این فرد رزومه کاری پر کنند."

با تحلیل بخش دیگر سخنان نماینده کرمان مشخص شد که بیش از بیست درصد سخنان وی ایراد به کار نگرفتن افراد اقتصادی در تامین اجتماعی و شستا بوده است در حالی که زیرمجموعه های شستا تنها شرکت های اقتصادی نیستند که تنها از وجه اقتصادی افراد استفاده کرد  هرچند که در این باره نیز ربیعی توضیح داد:" این وزارتخانه یک وزارتخانه کاملا اجتماعی است و آن بخش از اقتصاد که زیر مجموعه صندوق‌هاست در حقیقت بخشی از کار است. اگر قرار است ارزیابی در نظر گرفته شود با معیار کامل و تمام معیارها را مد نظر بگیرید. در سازمان اجتماعی نیز متخصصان حرفه‌ای را به کار گرفتم و قسم جلاله می‌خورم که به عهد با شما همیشه متعهد بودم. من امروز رئیسی در سازمان تامین اجتماعی دارم که برایش 14 میلیون حقوق در نظر گرفتیم اما آنقدر متعهد است که نصف آن را پس می دهد."

بعد دیگری که بر سیاسی بودن ابهام و سال برخی نمایندگان از وزیر کارمهر تایید می زند این است که با تحلیل محتوای سخنان پور ابراهیمی به دست می آید که تنها یک درصد از آمار استفاده شده و آن یک درصد هم اعلام تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی است این درشرایطی است که برای بیان سند و مدرک جهت تحقیق و تفحص از یک وزارتخانه با گستردگی و ابعاد وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی باید با اعداد وارقام سخن گفت نه با ادعای به کار گیری فلان فرد با فلان سلیقه.

براساس آنچه آمار و ارقام نشان می دهد مجموعه شستا از آغاز به کار دولت یازدهم روند صعودی سود دهی و بهره وری را آغاز کرده است و 23500000 میلیون ریال سود پرداختی شستا در سال 92 به تامین اجتماعی بوده است .

ضمن این که با آغاز به کار وزارت علی ربیعی بر این وزارت خانه راهبردهایی متفاوت برای شستا جهت فعالیت در 5 سال آتی  تدوین و اقداماتی هم چون: گسترش فعالیت‌های بین‌المللی در ابعاد سرمایه‌گذاری، سرمایه‌پذیری و حضور در بازارهای بین‌المللی،آغاز فعالیت بخش امور بین الملل و سرمایه گذاری خارجی در سطح شستا ، توسعه تعاملات با سرمایه‌گذاران خارجی بررسی بازارهای بورس خارجی، توسعه حضور در بازار سرمایه با هدف ارتقای شفافیت و پاسخگویی و جذب منابع مالی،توسعه فعالیت‌های آماده سازی و پذیرش شرکت‌های تابعه در بازار بورس ، پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین در بورس در دوره جدیدمدیریت و ..در دستور کار برای رسیدن به این راهبردها قرار گرفته است .

ضمن این که طبق آمار اعلام شده طرح مبارزه با گرسنگی در وزارت کاربا سرعت بسیاری اجرایی شده ، حدود 5 میلیون دفترچه بیمه صادر شده است، از محل صرفه‌جویی تامین اجتماعی، 12 میلیارد تومان برای استمرار اجرای طرح بیمه سلامت هزینه شده است و  8 جلسه شورایعالی بیمه که تاکنون شکل نگرفته بود تشکیل شده است.

با تحلیل محتوای قسمت دیگری از سخنان نماینده کرمان تنها یک درصد از کارگران و شرایط آن ها به میان آمده و ادعا شده که نگاه خاص کارگری بر وزارت کار حاکم است که به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحقیق وزارت اطلاعات نشان داده که بعد از دولت یازدهم در وزارتخانه شکایات کارگران کمتر شده و این را ناشی از اعتماد به وزیر می‌دانند.

پورابراهیمی هم چنین در حالی توصیه تحقیق و تفحص از مجلس را به نمایندگان مطرح کرد که به گفته ربیعی" اگر هزاران بار هم بخواهید می توانید از وزارت‌خانه تحقیق و تفحص کنید بنده آنقدر پاک زندگی کرده‌ام که آمادگی هر بررسی و تحقیقی را دارم."

اما مهر تایید برسیاسی بودن این سوال از وزیر آنجایی است که پورابراهیمی با بیان ادعای به کارگیری برخی چهره ها وزیر را بازهم بر به کارگیری برخی افراد متهم کرده و می گوید چرا ربیعی برخی مسئولیت ها را به زیر دستان محول کرده و دخالت نمی کند : "ربیعی می گوید شرکت‌های مرتبط با وزارتخانه با چند لایه و فاصله به من می‌رسند اما با این صحبت‌ها که نمی‌شود مسئولیت را از وزیر سلب کرد."

واین جاست که ریشه اصلی سوال مشخص می شود وقتی که وزیرکار پاسخ می دهد :" خودم تصمیم گرفتم که از تصمیمات مدیران خود تبعیت کنم. من تابع مدیران هستم و نمی‌توانم خارج از تصمیمات آنها کسی را انتخاب کنم که شما به من توصیه می‌کنید."

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    4 0
    راستی کاش از وزیر سوال می شد ایا جذب بازنشستگان در شرکتهای وابسته به تامین اجتماعی و پرداخت حقوق های 8 میلیونی خلاف نیست نمونه اش در شرکت نفت ایرانول که مدیرعامل بازنشسته دوستان بازنشسته خود را با حقوق های انچنانی جذب کرده است