معاون اول رییس جمهور گفت: در طول یک سال و نیم گذشته دفاع از سیاست‌ها و برنامه‌های این بخش در متن سیاست‌های دولت و رئیس جمهور بوده است. و هیچ یک از برنامه‌ها و اقدامات مسئولین این وزارت‌خانه چه وزیر و چه سرپرست جدا از برنامه‌های دولت نبوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور امروز به وزارت علوم رفت تا رسما آموزش عالی را به دست محمد فرهادی بدهد.

فرهادی چهارشنبه هفته گذشته پس از دو بار بی اعتمادی مجلس به گزینه های رییس جمهور برای وزارت علوم، توانست اعتماد نمایندگان را بدست بیاورد. 

اما جهانگیری در معارفه دومین وزیر علوم دولت روحانی، گفت: در طول یک و نیم سال از عمر دولت یازدهم، 5 وزیر برای وزارت علوم معرفی شده و دو سرپرست فعالیت کرده اند. ‌این معرفی‌های پی‌درپی نشان می‌دهد که دستگاه آموزش عالی جایگاه مهمی در کشور دارد و در دیدگاه رئیس جمهور و دولت نیز دارای جایگاه با اهمیتی است.

او گفت: این پرسش که چرا دولت اصرار دارد مدیریت دستگاه عالی همسو و هموان با نظرات دانشگاهیان انتخاب شود؟ توسعه علمی پیش نیاز توسعه پایدار است. و شرایط لازم برای پیشبرد توسعه علمی کشور این است که مشارکت فعال دانشگاهیان در فرآیند توسعه جدی قلمداد شود یعنی دیگر آنکه دانشگاهیان که می‌خواهند و دولت و نظام چقدر به این خواست و انتظار توجه دارد وبه آن احترام می‌گذارد.

جهانگیری گفت: اگر توسعه علمی به مساله‌ی مشترک و ملی در کشور تبدیل شود و کسب علم بالای سر سیاست و اقتصاد قرار گیرد و منطق برخورد و مدیریت ما به علم نزدیک شود و اگر در رابطه با مسائل علمی از قواعد و لوازم علمی تبعیت کنیم شک نکنیم که مسیر توسعه در ابعادو جوانب دیگر نیز باز خواهد شد. ما مسئولین و کارگزاران نظام ، چه در دولت و چه در مجلس باید با نگاهمان به نهادهای علمی و دانشگاهی و دستگاه متولی آن یعنی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری از منظر توسعه علمی باشد نه از حنجره سیاست. لازم این مهم هم اصلاح و همسویی دولت و دانشگاهیان است دولت در عین احترامی که به دغدغه سیاسی منتقدان و مخالفان خود می‌گذارد به صراحت گفته و به وضوح نیز نشان داده است که تفاهم و تعال با دانشگاهیان به عنوان نخبگان کشور را مبنای سیاست‌ها و برنامه‌های خود قرار داده است.

او گفت: در کل دولت، وزارت علوم و مدیریت آن از رکن‌های رکین دولت محسوب می‌شوند و در طول یک سال و نیم گذشته دفاع از سیاست‌ها و برنامه‌های این بخش در متن سیاست‌های دولت و رئیس جمهور بوده است. و هیچ یک از برنامه‌ها و اقدامات مسئولین این وزارت‌خانه چه وزیر و چه سرپرست جدا از برنامه‌های دولت نبوده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت همه سیاست‌ها و برنامه‌های اعمال شده در وزارت علوم را در یک و نیم سال گذشته نه تنها سیاست‌ها و برنامه‌های خود می‌داند بلکه همه آنها را راهکار ارزیابی می‌کند، نیازمند عزم ملی بای توسعه کشور هستیم. و در دولت همه کسانی که در مسئولیت و با قبول مسئولیت در این بخش صادقانه به میدان آمدند و شانه خالی نکردند نشان دادند که این چنین فکر می‌کنند.

 

تجلیل از سرپرستان، گزینه های وزارت و وزرای علوم دولت یازدهم

او سپس از وزرای پیشنهادی علوم و همچنین سرپرست‌های این وزارت‌خانه تشکر کرد و گفت: باید از همه‌ مدیران با تجربه، دلسوز و دانشمندی که از ابتدای کار دولت تاکنون در خواست خانواده‌ دانشگاهی، و به دعوت دولت تدبیر و امید در قبول مسئولیت نه نگفته‌اند و خود را در معرض هر آزمونی قرار دادند جفا دیدند ولی وفا کردند و به سرمایه اخلاقی دانشگاه افزودند یعنی از آقایان دکتر میلی منفرد، توفیقی، فرجی دانا، نجفی، نیلی، دانش‌آشتیانی و امروز از آقای فرهادی تقدیر کنم.

جهانگیری در وصف این افراد چنین گفت:‌ این مجموعه منظومه‌ای موزون از اخلاق و دانش و توانمندی هستند. در این یک سال آنچه را که هم من شاهد بودم و هم جامعه دانشگاهی آن را به خوبی فهمید این است که هیچ یک از این مدیران فهیم، با تجربه و توانا به دنبال پست و شهرت و امتیاز خواهی نبودند و هیچ یک از آنها در برابر منافع و مصالح ملی و مصلحت شخصی اصرار نکردند و تا آنجا که توانستند در برابر هر گونه پیش‌داوری حتی هر تهمتی جز با صبر و مدارا عمل نکردند. همه‌ این افراد مانند اعضای یک خانواده بودند و من باید شهادت دهم که در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری هیچ باند و حلقه‌ای امور را قبضه نکرده است و همه کسانی که تا امروز مسئولیت پذیرفته‌اند با دعوت و اصرار رئیس جمهور به میدان آمدند و از دنیای آرام علمی خود به خاطر خدمت و نظام ، دانشگاه و مردم گذشتند.

او سپس درباره دو فردی که در دو ماه گذشته از مجلس رای اعتماد نگرفتند، گفت: باید به طور ویژه از آقایان دکتر نیلی احمدی‌آبادی و دکتر دانش آشتیانی تشکر کنم که دعوت دولت را برای قبول مسئولیت و با وجود عدم تمایل و اصرار‌های شخصی‌شان در رد آن مسئولیت را پذیرفتند و متاسفانه موفق به کسب رای اعتماد از مجلس محترم نشدند.

معاون اول رییس جمهور اما سخنان بیشتری را به محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم اختصاص داد: کمتر مدیری را می‌توان یافت که هوش سرشار قدرت برنامه‌ریزی، توان تدبیر ودر عین حال تواضع توچه همه اقشار دانشگاهی رابه خود جذب کند. مدیریت عالی و موافق آقای دکتر نجفی به مدت 3 ماه در وزارت علوم توانست مسائل مهمی را از این دستگاه حل کند یکی از این مسائل موضوع بورسیه‌های تحصیلی بود که به لطف خدا در این موضوع به نحوی پرداختند که حتی منتقدین نیز تشکر کردند.

او در ادامه گفت: آقای نجفی با وجود بیماری مسئولیت را پذیرفت و با فاصله‌ای 30 ساله به سرعت و شناخت واقعی از بخش دست یافت و به بدنه‌ وزارت‌خانه نزدیک شد که سرمایه‌ای بزرگ است. اگر چه دولت نتوانست به خاطر بیماری از همراهی رسمی ایشان در سمت وزارت بهره‌ بیشتری ببرد اما خوشبختانه با قبول مسئولیت از سوی آقای فرهادی گره از کار فروبسته وزارت علوم باز شد و تلقی جدیدی از تعامل ملت و دولت و مجلس و دانشگاه در معرض مردم قرار گرفت.

به گفته جهانگیری، فرهادی از آغاز در صدر نامزدهای وزارت‌های علوم قرار داشت: آقای فرهادی سرانجام چاره‌ای جز قبول مسئولیت نداشتند و با رای قاطع مجلس پس از 29 سال به وزارت علوم بازگشتند. قطعا هوشمندی ، سلامت نفس و صلابتی که آقای فرهادی در کار دارند با سرعت بیشتری بار وزارت علوم را به مقصد خواهند رساند.

او گفت: دکتر فرهادی از جنس همان سرپرست‌ها و وزیران و نامزدهای قبل است. نه تفکر علمی و نه توان اجرایی و نه درک و فهم سیاسی و مشی اعتدالی آقای فرهادی تفاوتی با بقیه ندارد و ایشان نیز خود را موظف به پاسخگویی در برابر نیازهای توسعه‌ی علمی و جامعه دانشگاهی می‌داند و به اصلاح امور با اولویت نگاه علمی بر نگاه سیاسی و عمیق در دانشگاهها اعتقاد دارد. دکتر فرهادی سیاست‌های دولت را در زمینه‌ پیشبرد قانون رونق اقتصاد ، ارتقای کسب و کار و ارتقای کیفیت پیش خواهد برد و نخواهد گذاشت وقفه‌ای در سیاست‌های مهم در این زمینه به وجود بیاید.

جهانگیری افزایش سهم علم و فناوری در اقتصاد، توسعه کیفی و علمی دانشگاهها، تجاری سایز علم ، یعنی راهبردهای علمی برگرفته از سیاست‌های کلان علم و فناوری کشور که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است را رئوس برنامه‌های فرهادی و دولت اعلام کرد.

 

امیدواریم به توافق برسیم

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 خاطر نشان کرد: ‌دولت تدبیر و امید در دوران خاصی مسئولیت را پذیرفت که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای مقابله با مشکلات بود و به لطف خدا نخبگان کشور و فعالان بخش‌های مختلف و مردم و همچنین حمایت قاطع مقام معظم رهبری سبب شد که شاهد دستاوردهای خوبی در بخش‌های مختلف در کشور باشیم.

او گفت: مساله تعامل و گفت‌وگو پیرامون مساله‌ هسته‌ای از جمله مواردی است که در طول عمر دولت یازدهم به آن توجه ویژه شده؛ رئیس جمهور با وجود این که خود تسلط کاملی بر روی موضوع داشتند تیم مذاکره کننده قوی‌ای برای مذاکره انتخاب کردند؛ تیمی که قادر باشد در مقابل قوی‌ترین تیم‌های دیپلماسی دنیا از دستاوردهای علمی و حقوق ملت ایران دفاع کند و صرفا به بیانیه خواندن در مذاکرات اکتفا نکند. مدیریت رئیس جمهور در چارچوب سیاست‌ها و خطوط اصلی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند، تاکنون در زمینه‌ی هسته‌ای با موفقیت‌های بسیار خوبی همراه بوده‌اند.

معاون اول رییس جمهور گفت: ما در این موضوع دو هدف اصلی را دنبال می‌کنیم؛ تثبیت دستاوردهای هسته‌ای و حقوق ملت ایران و برداشتن تحریم‌های ظالمانه از اهداف ما در این موضوع هستند. امروز دیگر در دنیا کسی تردید ندارد که فناوری هسته‌ای از جمله غنی سازی را باید در کشورمان داشته باشیم و تحریم‌های ظالمانه باید از پیش پای ملت ایران برداشته شود.

او گفت: دنیا می‌داند و باید بداند که تحریم و فشار راه نادرستی بود که علیه ملت ایران انتخاب شد، تنها راه، گفت و گو، دیپلماسی منطق و استدلال است و به همین دلیل با وجود توافق‌هایی که در بخش‌های وسیعی از مسائل هسته‌ای انجام گرفت، کشورهای مذاکره کننده برای تفاهم جامع نیاز به زمان بیشتری داشتند و به همین دلیل مذاکرات تمدید شد.

جهانگیری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد تمدید مذاکرات و موافقت ایشان با این موضوع گفت: خوشبختانه سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم مقاومت در تمدید و حتی اعلام این که توافقنامه عادلانه و عاقلانه را قبول می‌کنیم، موید این راه است و دولت نیز در مسیری گام خواهد برداشت که قراری عادلانه و تفاهمی جامع برای کشور به دست آورد.

جهانگیری گفت: تایید مکرر مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای و استفاده از تعابیری از جمله تیم مذاکره کننده پرتلاش و جدی، دلسوز، مستحکم و منطقی موید تیم مذاکره کننده هسته‌ای است. همچنین مقام معظم رهبری فرمودند هیات ایرانی حقا و انصافا در مقابل حرف زور ایستادگی کرد به همین دلیل تصور می کنیم که ان‌شاءالله مسیری که تاکنون طی کرده‌ایم را با پشتیبانی مقام معظم رهبری در زمانی حتی زودتر از مهلتی که اعلام شده به توافق خوبی با کشورهای 1+5 برسیم و ان‌شاءالله تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران برطرف شود.

جهانگیری با اشاره به مسائل اقتصادی گفت: به لطف خدا دولت در زمینه‌ی مسائل اقتصادی توفیقات خوبی داشته است و کنترل تورم در شرایطی که حذف نرخ ارز رسمی و اجرای فاز دوم هدفمندی در یک سال اخیر صورت گرفت و هر کدام از این ها به تنهایی قادر بود که بر تورم کشور بیفزاید، تورم را از 42 درصد به حدود 18 درصد رساندیم که برای حتی برخی از سازمان‌های اقتصادی و بین‌المللی این موضوع به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهایی است که دولت توانسته در زمان کوتاهی به آن دست یابد محسوب می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گفت:‌ یکی از سیاست‌های مهمی که مقام معظم رهبری در اختیار دولت قرار داد، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود. رویکرد ما به اقتصاد مقاومتی به عنوان یک نیاز جدی امروز و آینده ایران است و باید بگویم که برخورد با اقتصاد مقاومتی از نظر دولت شعاری نیست و باید در چارچوب علمی با آن برخورد کرد.


۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =