لاریجانی: برخی از تنش‌های داخلی از سر عقل نیست/ تشریح دو راه پیش روی غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از تنش‌های سیاسی در داخل را از سر عقل نمی‌دانیم، گفت: وقتی این شرایط بین‌المللی و اقتصادی را داریم سایش‌های داخلی عاقلانه نیست.

به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه در جریان سفر به استان یزد در گردهمایی پرچمداران نهضت حسینی با حضور ائمه جمعه، مبلغین و مبلغات در مسجد حظیره شهر یزد حضور یافت.

وی در ابتدای اظهارات خود در جمع طلاب یزدی با بیان اینکه فرهنگ دینی در کشور باید ساز و کار مشخص داشته باشد، گفت: اقتدار و عزت ایران به خاطر حب اهل بیت و نشر آن است.

رئیس نهاد قانونگذاری اضافه کرد: همانطوری که در زمینه‌های مختلف گسترش ایجاد می‌کنیم باید ساز و کار تربیت افراد اسلام شناس را دنبال کنیم، تربیت اسلام‌شناس در حوزه علمیه شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دولتی نشدن حوزه‌های علمیه فکر درستی است، تصریح کرد: دولت همانطور که به گسترش دانشگاه‌ها کمک می‌کند باید به گسترش حوزه‌های علمیه نیز کمک کند، در مجلس برای گسترش حوزه‌های علمیه بودجه تخصیص می‌دهیم که این بودجه با مدیریت حوزه علمیه قم توزیع می‌شود، هرچند در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی مالی شدید کمک به حوزه‌های علمیه با مشکلاتی مواجه شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به تحریم‌های غرب علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: من قبول ندارم همه مسائل مربوط به تحریم‌هاست بلکه بسیاری از مشکلات اقتصادی به دلیل معضلات مدیریتی بوجود آمده، امروز اقتصاد ما از چند چیز رنج می‌برد که باید آن‌ها را رفع کرد.

لاریجانی وابستگی به نفت را یکی از مشکلات موجود بر سر راه اقتصاد کشورمان دانست و گفت: بودجه ما همچنان نفتی است، تا زمانی که وضع اینگونه است تلاطم‌ها ادامه خواهد داشت، در حال حاضر اتکا به نفت در بودجه زیاد است که باید این موضوع کاهش یابد.

وی کمبود بهره‌وری در حوزه اقتصادی را از دیگر معضلات اقتصاد کشورمان برشمرد و افزود: این معضل به دلیل عدم رقابت بوجود آمده که باید گام‌های مثبت برای رفع آن برداشته شود.

رئیس نهاد قانونگذاری در بیان مشکلات دیگر اقتصاد کشور ما، خاطرنشان کرد: بخش دیگر از مشکلات این است که تلاش می‌کنیم همه اقدامات عمرانی با بودجه دولت انجام شود و چون دولت پول ندارد پروژه‌های عمرانی اجرایی نمی‌شود.

لاریجانی اضافه کرد: ما کلنگ زیاد می‌زنیم اما به دلیل عدم وجود بودجه پروژه‌ها به جای ۳ سال ۳۰ سال به طول می‌انجامند، ما امروز ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی را کلید زدیم و با احتساب نرخ تورم ۳۰ یا ۴۰ سال طول می‌کشد پروژه‌ها اجرایی شود.

وی اضافه کرد: ما سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد بودجه عمرانی داشتیم و قرار است امسال این رقم به ۳۰ هزار میلیارد برسد که تصور می‌کنم به خاطر کاهش قیمت نفت این مهم محقق نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی از واگذاری پروژه‌‌ها سخن گفت و افزود: باید بخش خصوصی را تشویق به شرکت در پروژه‌های عمرانی کرد.

لاریجانی ادامه سخنان خود را به مذاکرات هسته‌ای اختصاص داد و گفت: در طول یکسال اخیر مذاکرات جدی صورت گرفت و ابعاد مسئله برای دو طرف روشن است، به نظر می‌رسد موقعی است که باید غربی‌ها تصمیم درست بگیرند.

وی اضافه کرد: غربی‌ها دو راه دارند، یکی اینکه علاقمندند ایران در چارچوب نظارت‌های بین‌المللی فعالیت مسالمت‌آمیز هسته‌ای را دنبال کند و راه دیگر اینکه ایران را از مسیر طی شده پشیمان کرده و مذاکرات را با دست‌انداز مواجه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما نظارت را در چارچوب‌های بین‌المللی قبول داشته و دنبال می‌کنیم و همانطوری که مقام معظم رهبری فتوایی پیرامون سلاح هسته‌ای صادر کردند هیچ‌گاه جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این موضوع برای غربی‌ها روشن است زیرا آن‌ها هم می‌دانند فتوا ورای قانون است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه گفت: راه دومی که پیش‌تر گفتم به نفع غربی‌ها نیست زیرا اگر آن‌ها دنبال ایجاد فضای امن در منطقه هستند باید رفتارشان را سنجیده کرده و نباید هول دهند که ایران رفتارش تغییر کند.

وی افزود: امروز این سوال مطرح می‌شود که فایده اینکه ما تحت نظامات بین‌المللی هستیم چیست، این شعار برای نمایندگان مجلس پیش آمده و برای نخبگان نیز پیش آمده است که باید غربی‌ها طوری رفتار کنند که مسیر درست از سوی آن‌ها طی شود تا پاسخی برای این سوال وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر این نکته تاکید کرد که امروز جمهوری اسلامی ایران راه پسندیده را انتخاب کرده و نباید غربی‌ها طوری رفتار کنند که کشورمان مجبور به اتخاذ راهکار دیگری شود.

رئیس نهاد قانونگذاری به غربی‌ها توصیه کرد به دنبال فریبکاری نباشند، در همین زمینه خاطرنشان کرد: موضوع برای کشور ما روشن است و ان‌قدر ورزیدگی وجود دارد که تشخیص دهیم کجاها باید چارچوب دقیق را وضع کرد؛ امیدواریم در ادامه مذاکرات مسیر روشن‌تر باشد و مجبور نشویم راه دیگری را انتخاب کنیم.

وی از نگاه مثبت خود به مذاکرات هسته‌ای سخن گفت و خاطرنشان کرد: در بسیاری از زمینه‌ها می‌توان به توافق رسید البته در صورتی که غربی‌ها نگاه دقالی به مذاکرات نداشته باشند، مذاکرات سنگین است و نباید آن را در ترازو قرار داد.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه اظهارات خود را به چالش‌های منطقه‌ای اختصاص داد و با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با جریانات تروریستی مخالف است، اظهار داشت: ما با جریانات تروریستی مبارزه کردیم، در جریانات اخیر هم فقط مقابل آن‌ها ایستاد، بقیه فقط حرف زدند و فقط چندباری از بمب‌های خود خرج کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم همگرایی برای بهبود اوضاع اقتصادی سخن گفت و تصریح کرد: برخی از تنش‌های ساسی در داخل را از سر عقل نمی‌دانیم، زمانی که این شرایط بین‌المللی و اقتصادی را داریم این سایش‌های سیاسی داخلی عاقلانه نیست.

وی توصیه کرد که همگان اولویت‌ها را در نظر بگیرند و در همین زمینه خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر به وفاق داخلی احتیاج داریم و باید بر روی مؤلفه‌های مهم توافق کنیم.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =