حدود 60 هزار نفر در حال حاضر در دانشگاه ­های خارج از کشور با هزینه‌ا­ی شخصی تحصیل می­ کنند.

ریحانه سادات یاسینی: در کافه ­های دانشجویی، بوفه­، فضای سبز دانشگاه­ ها و بیشتر جمع­های دانشجویی، همیشه صدای بحث افرادی به گوش می­ رسد که دنبال مهاجرت به خارج از کشور برای ادامه­ ی تحصیل هستند و از ابتدای سال تحصیلی برای سال آینده­‌ای خود برنامه­ می­ ریزند و این مسئله تنها مربوط به نخبگان علمی نمی­ شود. بعضی با نگرانی معدل متوالی دوره‌ا­ی خود را برای بورسیه گرفتن محاسبه می­ کنند، بعضی­ها از اقوامی که در خارج از کشور دارند و امکانات­شان برای ادامه‌ا­ی تحصیل حرف می­زنند، و بعضی نیز به اتکای پول خانواده در نیازمندی­های همشهری دنبال مؤسساتی می­­گردند که با مجوز وزارت علوم آن­ها را به کشورهای اروپایی و آمریکایی می­ فرستند. حدود 200 موسسه‌ا­ی دارای مجوز و 30 موسسه­‌ای غیرمجاز را وزارت علوم به طور رسمی معرفی کرده است که میان آن­ها بازار اعزام دانشجو به قبرس از همه­ جا داغ­تر است. حق ­الزحمه‌ا­ی مؤسسات برای انجام کارهای پذیرش دانشجویان از 2 میلیون تا 10 میلیون برای مقاطع مختلف در نوسان است که آن را به دلار یا یورو دریافت می­‌کنند. در دانشگاه­‌های قبرس هزینه‌ا­ی زندگی دانشجویی ماهانه 1000 دلار محاسبه شده و شهریه‌ا­ی دانشگاه­ ها نیز سالانه بین 3000 تا 16000 دلار متغیر است.

اگرچه در آگهی ­های بسیاری اعزام دانشجو به آمریکا وعده داده شده، اما افرادی که کارشناس مؤسسه معرفی می­ شوند، برای منصرف کردن متقاضیان از آمریکا و متمایل کردن آن­ها به کشورهای اروپایی تلاش می­ کنند. یکی از این کارشناسان به متقاضی دوره­ی دکترا می­ گوید:«در این دوره برای آمریکا شهریه­‌ای سالیانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار متغیر است. ضمن این­که ویزا گرفتن برای آن­جا سخت است. شما در ابتدای قرارداد باید ۵۰ درصد حق­الزحمه­ی موسسه را بپردازید و پس از این­که نامه­ی پذیرش­تان را گرفتید 50 درصد بعدی را. البته هزینه­ های ویزا، ارسال نامه، تأییدیه‌ای آن و ... تماماً پای خودتان است. در آخر هم ممکن است موفق نشوید. اما پذیرش اسپانیا تضمینی است، ضمن این­که تحصیل در آن­جا پژوهش ­محور است و شما امکان کار کردن هم دارید.» با وجود سختی­‌های کار، نتايج بررسی سالانه نام نويسی های بين المللی دانشگاه‌های آمريكا  نشان می‌دهد  كه در سال 2013 بیش از 16‌هزار دانشجوی ایرانی در این کشور مشغول به تحصیل بودند که این رقم نسبت به سال قبل 25 درصد افزایش داشته است. قمصری، معاون آموزشی دانشگاه تهران در رابطه با آمار دانشجویانی که درخواست کارنامه انگلیسی می دهند به مهر گفته بود:«در سال 92، کارنامه های تحصیلی در دو نوبت ارائه شدند. در حدود 1977 دانشجو شخصا به واحد صدور مراجعه کرده و 4674 نفر نیز تقاضا داده و نامه ها از سوی دانشگاه تهران برای دانشگاه های مقصد فرستاده شده است. در سال 93 و در چند ماهه‌ا­ی اخیر نیز در حدود 500 نفر مستقیم به واحد صدور مراجعه کرده و حدود 200 نفر نیز درخواست ارسال نامه به دانشگاه های مبدا را ارائه داده اند که در چهار ماهه‌ا­ی اول سال جاری رقمی در حدود 700 نامه به ثبت رسیده است.»

 بر اساس آمار نایینی، معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان، حدود 60 هزار نفر در حال حاضر در دانشگاه ­های خارج از کشور با هزینه‌ا­ی شخصی تحصیل می­ کنند. این آمار مربوط به دانشجویانی است که در سامانه­‌ای نشا ثبت نام کرده‌­اند و باز هم از تعداد دقیق آن­ها آماری در دست نیست. اما آمار صندوق بین­ المللی پول نشان می‌­دهد در سال 2009 ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان، در میان 91 کشور در حال توسعه و توسعه نیافته مقام اول را داشته است. به عقیده­‌ای کارشناسان این­گونه آمارها بیان­گر است که اگرچه چند سال پیش دانشجویان به سودای دلار 1000 تومانی از کشور خارج می­شدند اما مشکلات ارزی نیز سبب کاهش تعداد آن­ها نشده، و هنوز هم عده­ی زیادی به دنبال تحصیل و ادامه‌ا­ی زندگی در کشورهای خارجی به هر قیمت ممکن هستند.

فرآينده انتقال ارز براي اين دانشجويان، موجب شده تا دلارهاي بسياري از مرز خارج شود. به توجه عدم بازگشت اين دانشجويان پس از تحصيل به ايران ساليانه بخشي از دلارهاي موجود در بازار توسط خانواده هاي اين گروه خريداري مي شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    72 5
    دغدغه شما دلارهايي است كه از مملكت خارج مي شود و ما نگران نيروهايي هستيم كه ديگر بازنخواهند گشت