آیا جایگاه دلار در اقتصاد جهان تضعیف شده است؟

بسیاری ادعا می کردند که بحران مالی جهانی به جایگاه دلار در اقتصاد جهان آسیب می زند اما شرایط فعلی اقتصاد جهان چنین ادعایی را تایید نمی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از زمان بحران مالی جهانی سال 2008 بسیاری ادعا می کردند که دوران تسلط دلار آمریکا بر نظام مالی جهان به سر آمده است.  در حالیکه اقتصاد آمریکا وارد رکود می شد اعتمادها به دلار به عنوان اصلی ترین ذخیره ارزی بانک های مرکزی جهان نیز رو به کاهش بود. در پکن، مسکو و دیگر نقاط جهان، سیاستگذاران نسبت به غلبه دلار بر نظام مالی جهانی اعتراض می کردند و خواستار جایگزینی برای آن بودند. بانک های مرکزی در اقتصادهای نوظهور نیز ادعا می کردند که جهانی بودن دلار باعث شده که نوسانات اقتصاد آمریکا باعث ایجاد شوک در دیگر کشورها بشود. اما آیا همه این انتقادها باعث تضعیف جایگاه دلار در نظام مالی جهانی شده اند؟ هفته نامه تایم می نویسد که اکنون یعنی شش سال پس از بحران، دلار ثابت کرده که تا چه حد آسیب ناپذیر است. شاخص دلار، که برای برآورد ارزش دلار نسبت به دیگر ارزهای مهم جهان به کار می رود، به بالاترین حد طی چهارسال اخیر رسیده و سیاستگذارانی که اصلی ترین منتقدان دلار بوده اند نیز علاقه ای به خلاص شدن از دست دلارهایشان نشان نمی دهند.

برای مثال ارزش اوراق قرضه دولتی آمریکا که در اختیار چین است اکنون به 1.27 هزار میلیارد دلار رسیده که 75 درصد بیشتر از سال 2008 یعنی زمان وقوع بحران مالی جهانی است. در واقع اکنون به سختی می توان جایگزینی را برای دلار متصور بود. در میان اقتصادهای توسعه یافته، اقتصاد آمریکا فعلا بهترین عملکرد را دارد و رشد اقتصادی آن به 3.5 درصد رسیده و این در حالی است که اقتصاد منطقه یورو همچنان با مشکلاتی جدی مواجه است. همچنین بحران بدهی های دولتی طی سال های اخیر نیز تا حد زیادی به اعتبار یورو آسیب زده است. چین هم علاقه مند است که جایگاه واحد پولی این کشور، یوان، را بهبود ببخشد اما چنین رخدادی نیازمند اصلاحاتی جسورانه در نظام مالی چین است که هنوز به وقوع نپیوسته اند. به همین خاطر شاید اقداماتی مانند حذف دلار از مبادلات دوسویه روسیه و چین تا حدی از تقاضای دلار در بازار جهانی بکاهد اما حقیقت این است که غلبه دلار بر نظام مالی جهان همچنان خدشه ناپذیر به نظر می رسد.

 3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    4 13
    بهتره یه کم به عقب برگردید. طبق یه توافق جهانی که دلار به عنوان ارز مرجع دنیا موورد قبول واقع شد، دولت آمریکا قول داد که ارزش پولش را طوری حفظ کنه که یک اونس طلا همیشه 35 دلار بمونه و طلاهای کشورها را گرفت و به ازای هر اونس طلا، 35 دلار بهشون داد. اما حالا هر اونس طلا 1300 دلاره یعنی ارزش پول دلار 37 برابر قبل کم شده. اما طلاها هنوز توی خزانه داری آمریکا موجوده. الان همون کشورها اگه بخواند طلاهاشون را پس بگیرند برای هر اونسش باید 1300 دلار پرداخت کنند. دوم اینکه دولت آمریکا چند هزار میلیارد دلار بدهکاره یعنی اینکه پول بدون پشتوانه چاپ کرده و خرج کرده.یعنی کاغذ چاپ کرده و جاش طلا و نفت خریده یعنی سوء استفاده از اطمینان سایر کشورها.اینجوری آمریکا، شده آمریکا...
    • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      1 0
      دقیقا چقدر به عقب باید برگردیم؟ شما احیانا مرجعی چیزی برای این سخن گهربار نداری؟ منظورم از مرجع کیهان و 20:30 و ... نیست البته.
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    11 2
    اظهارات واهی فقط ارزش شرکت اپل به عنوان یکی از شرکتهای بزرگ امریکایی برابر بیستمین اقتصاد دنیاست حالا بماند مایکروسافت اینتل کوالکوم گوگل فیسبوک اکسون موبیل جنرال موتورز فورد اچ پی دل ... چنین کشوری هیچ وقت ارزش پولش رو ازدست نمیده
  • مهدی IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    10 1
    نکنه می خوای بگی جایگاه ریال زیاد شده؟
  • سیا A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    12 1
    نگران دلار نباشید، نگران ریال باشید که هر یک ریال ایران معادل 0.00003125 دلار می باشد.