هر سال حدود 350 هزار نفر در ایران می میرند که علت مرگ 30هزار نفرشان سرطان است. بیماری ای که این روزها نامش را زیاد از زبان اطرافیانمان می شنویم اما وزارت بهداشت معتقد است اوضاع هنوز وخیم نشده و همین آمار سرطانی هم که داریم، از بیشتر کشورهای دنیا پایین تر است.

مرجان محمدی: یک جا می رسد که سلول ها راهشان را از کل بدن جدا می کنند و تصمیم می گیرند نمیرند. مرگ برنامه ریزی شده، الگویی است که از زمان تولد هر سلول برای آن تعریف شده اما وقتی سرطان سر می رسد، سلول های خودمختار حاضر به مرگ نمی شوند و بدن با تجمع توده هایی رو به رو می شود که کم کم بقیه اعضا را هم درگیر می کنند. سرطان به همین سادگی تبدیل به یکی از پیچیده ترین و لاعلاج ترین بیماری های دنیا تبدیل می شود.

در ایران هم اگرچه سرطان این روزها خیلی ها را درگیر کرده است اما وزیر بهداشت می گوید آمار سرطان در ایران نسبت به اروپا و آمریکا 5 تا 6 برابر کمتر است.

 

چند نفر از سرطان می میرند؟

هر سال حدود 350 هزار نفر در ایران می میرند که علت مرگ 30هزار نفرشان سرطان است. بیماری ای که این روزها نامش را زیاد از زبان اطرافیانمان می شنویم اما وزارت بهداشت معتقد است اوضاع هنوز وخیم نشده و همین آمار سرطانی هم که داریم، از بیشتر کشورهای دنیا پایین تر است.

وزیر بهداشت می گوید افزایش سرطان در ایران نشان دهنده وخیم بودن شرایط سلامت در کشور نیست. اما دکتر اکبری رئیس انجمن سرطان کشور معتقد است روند رشد سرطان در ایران تند است و اگر کاری نکنیم، آمارهای داخلی مان از متوسط جهانی بالا می زند.

او مدتی قبل در مناظره ای که با معاون پژوهشی وزارت بهداشت داشت، گفت: «درست است که کل سرطان های ما از کشورهای غربی و حتی کشورهای منطقه کمتر است اما به هر حال روند رو به رشد ما از آن ها تندتر است. اگر ما نسبت به این موضوع حساسیت نشان ندهیم و خوب کار نکنیم ممکن است در چندین سال آینده ابتلا به سرطان در کشور ما بیشتر از دنیا شود.»

آمار دقیقی از تعداد مرگ هایی که از ابتدای امسال به دلیل ابتلا به سرطان رخ داده وجود ندارد. اما حافظه رسانه ها در یکی دو سال گذشته پر از مرگ چهره هایی است که نتوانسته اند حریف سرطان شوند. از مرتضی پاشایی 30ساله گرفته تا ایرج قادری 77ساله. از غلامحسین مظلومی، پیشکسوت فوتبال تا حسین معدنی مربی والیبال.

در جدول زیر می توانید برخی از مشاهیری را که از سال ۹۰ تاکنون به دلیل ابتلا به سرطان درگذشته اند، ببینید:

ردیف

نام

بیماری

سن فوت

تاریخ فوت

1

غلامحسین مظلومی- پیشکسوت فوتبال

سرطان معده

65 سال

28 آبان 93

2

مجید بهرامی- بازیگر تئاتر

سرطان خون

37سال

24 آبان 93

3

مرتضی پاشایی- خواننده پاپ

سرطان معده

30سال 

23آبان 93

4

حسین معدنی- مربی والیبال

سرطان پانکراس

43سال

10مرداد 93

5

محمدرضا لطفی- نوازنده سه تار

سرطان استخوان

68سال

12اردیبهشت 93

6

سارا بنی‌صدر- بازیگر تئاتر عروسکی

نوع سرطان اعلام نشده

41 سال

7 شهریور 93

7

ماه گل مهر- بازیگر تئاتر

سرطان ریه

36سال

3اردیبهشت 93

8

مرتضی شکرانه- داور بین المللی فوتسال

سرطان معده

40 سال

9 شهریور 93

9

محمود استادمحمد- کارگردان تئاتر

سرطان کبد

63سال

3مرداد 92

10

فهیمه رحیمی- نویسنده

سرطان معده

61سال

28خرداد 92

11

پروین میکده- بازیگر

سرطان کبد

78سال

19 اسفند 92

12

ناصر فروغ جعفری- بازیگر

سرطان خون

63سال

17مهر 92

13 

ایرج قادری- کارگردان

سرطان ریه

77سال

17اردیبهشت 91

14

ناصر حجازی- پیشکسوت فوتبال

سرطان ریه

62سال

2خرداد 90

15

بابک معصومی- بازیکن فوتسال

سرطان خون

39سال

19مرداد 90

 

سرطان واقعا در ایران کم است؟

سرطان در ایران کمتر از 10درصد مرگ و میرها را باعث می شود و این در حالی است که به گواه آمارهای موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا، یک هشتم از مرگ های کل دنیا، یعنی 12.5 درصدشان به دلیل سرطان رخ می دهد. از این جهت ایران شاید کشوری باشد که «بروز» سرطان (یعنی نمونه های جدید ابتلا به این بیماری در سال) در آن پایین است اما «شیوع» این بیماری (یعنی میزان موارد جدید و قدیمی مبتلا به این بیماری) بالا است.

دکتر ملک زاده، معاون پژوهشی وزارت بهداشت معتقد است: «بروز و شیوع با یکدیگر متفاوت است، بروز سرطان در ایران نسبت به کشورهای غربی گاهی به یک پنجم و یا یک ششم می رسد یعنی آن ها قریب به 5-6 برابر ما اغلب سرطان ها را دارند. اما آن ها توانسته اند با تجربه 50 ساله خود کاری کنند که روند رو به رشد سرطان را کند کنند و حتی به نزول برسانند، اما ما این کار را نکردیم.»

آن طور که دکتر ملک زاده می گوید، آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، نشان می دهد که شیوع سرطان در ایران در سال 2013به ازای هر 100 هزار نفر، 134 نفر است و این در حالی است که آمار متوسط ابتلا به سرطان در همه کشورهای دنیا به ازای هر 100 هزار نفر 188 نفر است. اما از آنجایی که سرطان بیماری افراد مسن است و امید به زندگی در ایران در حال بالا رفتن است، بروز سرطان بیشتر به چشم می آید.

 

چه سرطانی کجا شایع است؟

طبق آخرین گزارش سالانه از آمار سرطان (که البته مربوط به سال ۸۸ است) سرطان پستان در زنان ایرانی رتبه اول و سرطان معده در مردان در رده بالاتر سرطان‎های مردانه قرار دارد. سرطان پستان با شیوع 10 تا 15 درصدی اش در حالی 40 هزار زن ایرانی را درگیر کرده که این رقم برای زنان دیگر نقاط جهان 2 تا 2.5 درصد است. حتی مدتی قبل وزارت بهداشت آماری منتشر کرد که نشان می داد سن متوسط مراجعه کنندگان مبتلا به سرطان پستان حدود 10سال کمتر از دیگر کشورها است.

به جز این ها، سرطان معده، پوست، روده بزرگ، خون، ریه، مری، استخوان، اعصاب مركزی و غدد لنفاوی هم از رایج‌ترین سرطان‌ها در میان ایرانی ها هستند. البته توزیع این سرطان ها در مناطق مختلف کشور متفاوت است. در شمال ایران سرطان‌های گوارشی به خصوص سرطان معده و مری، بیش از سرطان‌های دیگر شایع است. آنقدر که در گیلان در 50 سال گذشته شیوع آن 3برابر شده است. در مركز و جنوب كشور سرطان معده زیاد است و بعد از آن، سرطان‌های استخوان، خون و پروستات قرار دارند.

سرطان روده که معمولا در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود، در ایران مردان زیر 50 سال زیادی را درگیر می کند و سرطان پروستات، به عنوان یکی از پرتلفات ترین سرطان های مردان ایرانی، هر سال 33درصد از جمعیت را مبتلا می‌کند.

 

چرا سرطان می گیریم؟

معاون پژوهشی وزارت علوم می گوید که عوامل شیوع سرطان در ایران، مصرف دخانیات و از آن مهم تر تریاک است. مصرف غذاهای خیلی شور، مصرف نکردن سبزیجات و میوه ها، مصرف نکردن آجیل، تنبلی و ورزش نکردن، چاقی و پرخوری و برخی عفونت های ویروسی و میکروبی هم در رده های بعدی قرار دارند.

اما گمانه زنی های درباره دلایل رشد سرطان در ایران به همین جا ختم نمی شود. هر معضلی که این روزها جامعه را درگیر می کند، می تواند علت سرطان لقب بگیرد. از پیر شدن هرم جمعیتی و مصرف پالم گرفته تا بنزین پتروشیمی و پارازیت ها که حالا بهانه یک مجادله بی پایان شده اند. در این جدول تعدادی از عوامل تهدید کننده سلامت ایرانی ها و برخی از اظهارات کارشناسان را درباره آنها می خوانید:

 

ردیف

عامل سرطان‌زا

اظهارنظرها

1

آلودگی هوا و ذرات معلق

محمدرضا قوام نصیری، رئیس  انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی: سرطان خون در بین کودکان به دلیل آلودگی هوا شایع شده است.

محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: از تبعات آلودگی هوا در تهران این است که 30 درصد نوزادان متولد شده درپایتخت به بیماری‌های گوارشی و آسم مبتلاهستند.

دکتر اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان: تاکنون جرات بیان اثرات مضر آلودگی هوا بر بروز سرطان را نداشتیم ولی مطالعات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد که آلودگی هوا و ذرات معلق در بروز سرطان موثر است.

2

پارازیت

هاشمی، وزیر بهداشت: مستندات علمی برای سرطان‌زا بودن پارازیت وجود ندارد که بدانیم باعث سرطان می‌شود یا خیر اما آن چیزی که مشخص است، این است که پارازیت خوب نیست و برای سلامت انسان مضر است. 

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست: بحث سرطانزا بودن پارازیت ها بارها مورد بررسی قرار گرفته است و احتمال بروز این بیماری به علت تاثیر پارازیت ها در انسان وجود دارد.

3

بنزین پتروشیمی

رشیدی رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم محیط زیست: حلال‌های صنعتی پتروشیمی‌ها سرطان‌زا است.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت: یکی از دلایل افزایش سرطان در کلانشهرهای کشور عرضه بنزین پتروشیمی‌ها است.

4

پالم

رسول خضری عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: پالم دارای اسید چرب اشباع شده است و همین عامل منجر به شیوع سرطان‌های مختلف بین افراد می‌شود.

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو: روغن پالم آسیب زا است و به بروز سرطان کمک می کند. 

5

آلودگی غذایی

محسن مروتی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی: میوه‌های آلوده به سموم، باعث بروز سرطان‌ و ناباروری می شوند.

دهقانی، نماینده سابق مجلس: محصولات کشاورزی به دلیل استفاده از سموم شیمیایی زیاد، سرطان‌زا شده‌اند و هرسال 70 تا 90 هزار بیمار به آمار سرطانی‌های کشور اضافه می‌شوند که یک سوم آنها از این بیماری می‌میرند. این در حالی است که 30درصد از بیماران سرطانی بر اثر محصولات کشاورزی مسموم دچار این بیماری شده اند و ایران را در اولین رتبه سرطان معده در جهان قرار داده اند.

شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: کودهای شیمیایی و سمومی که در تولید محصولات کشاورزی بکار می‌رود به دلیل ماندگاری بالا از عوامل بروز سرطان بین افراد جامعه است.

6

مصرف دخانیات

هومان نارنجی ها پژوهشگر حوزه ی اعتیاد: سم های موجود در ترکیب سیگار عامل سرطان زایی بویژه در قسمت ریه و کانال های گوارشی افراد معتاد به این ماده ی دخانی است.

دکتر ملک زاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت: یکی از عوامل شیوع سرطان در ایران، مصرف دخانیات و از آن مهم تر تریاک است.

7

کم تحرکی

دکتر ملک زاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت: تنبلی و ورزش نکردن، چاقی و پرخوری عامل مهمی در ابتلا به سرطان در ایران است.

دکتر بهرام مفید، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: کیفیت نگهدارنده های غذاهای آماده، آلودگی هوا، استرس و تحرک کم باعث افزایش سرطان در کشور شده است.

 

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    ژنتیک
    • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      158 3
      اینو نگی چی بگی یعنی پارازیت و سموم و فست فود و آلودگی هوا هیچ تاثیری نداره دیگه
    • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      15 64
      داداش سرطان ژنتیکیه دلیل بروزش هنوز معلوم نیست، میگن سیگار و آلودگی هوا و مواد شیمیایی و در کل التهاب نقش دارند ولی چیزی ازش نمیدونیم
    • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      59 4
      بیشترین موارد ابتلا به سرطانو اردبیل داره اون به این دلیل که ارمنستان پسماندهای کارخانه آلومینیوم سازی شو در رودخانه ی ارس تخلیه می کنه و مردم هم از این آب برا کشاورزی استفاده می کنند......
    • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      پارازیت سرطان زا نیست.سازمانی جهانی بهداشت اعلام کرده.
    • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      96 1
      نگو فست فود. بگو آشغال، چون فست فود که همه جای دنیا هست. ولی هر آشغالی رو که دم دستشون باشه به عنوان فست فود به خورد مردم نمیدن
    • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      41 1
      یه مقایسه اشتباه کردید واون اینه که با درصد مرگ ومیر سرطان به کل مرگ و میر ها ایران رو با سایر کشورها مقایسه میکنید ولی در ایران به دلیل مرگ و میر ناشی از تصادف که خیلی بالاست درصد مرگ ومیر سرطان پایین اومده درصد مرگ و میر سرطان رو به جمعیت حساب کنید
    • حمیدرضا IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      32 1
      دوست عزیز پارازیت بر اساس امواج الکترومغناطیس و امواج ماکرویو هست بنابراین این امواج می تواند عامل سرطان باشند ... وقتی غذا را داخل ماکروفر قرار می دهید چرا سریع می پزد ؟ چون با استفاده از امواج ماکرویو صورت می گیرد وقتی به مدت یک ساعت دو موبایل روشن کنار هم باشند مابین آنها تخم مرغ چرا نصف تخم مرغ می پزد ؟ چون امواج الکترومغناطیس باعث می شود ؟ وقتی شب تا صبح موبایل بالای سر باشد صبح که از خواب بیدار می شوی چرا احساس می کنی سر درد داری ؟
    • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      19 0
      اینها همگی سرطان زا هستند ولی بعضی ها چون کار و کاسبی شون کساد نشه می گین تاثیری نداره
  • جواد IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    پارازيت ها و امواج آنتن هاي تقويتي موبايل ها باعث اصلي سرطان ها مي باشد چرا كه تمام كشور هاي دنيا آنتن موبايلهايشان ماهواره اي است ولي در ايران خصوصا تهران امواج موجود از اطراف فرستاده مي شود و مثل تارهاي عنكبوت سقف تهران را مسدود كرده و اجازه خروج هواي آلوده را به بالا نمي دهد صحت اين موضوع را مي توانيد با يك روز قطع شدن آنتن هاي موبايلها و قطع پارازيتها مشاهده كنيد ودر ضمن آمار سقط جنين و نوزادان مشكل دار را در تهران بگيريد متوجه موضوع مذكور مي شويد و مسئولين ذي ربط اگر خدا نكرده يك نوزاد معلول نصيبشان شود آن وقت متوجه چنين فاجعه انساني كه بصورت خاموش گريبانگير اين ملت شده است مي شوند
    • محسن A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      13 12
      درباره چیزی که نمی دونید چرا نظر بیخودی میدید؟ سیستم موبایل همه جای دنیا همینه چیزی که شما احتمالا شنیدی تلفن ماهواره ایه که اصلا چیزی متفاوت از موبایله در ضمن امواج به هیچ وجه روی جریان هوا اثر نداره که بخواد جلوی خروج آلودگی رو بگیره کسی مجبورتون نکرده در هر زمینه ای که اطلاعاتشو ندارید اظهار نظر کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    107 2
    چرا آب آلوده در اين جدول نيست؟ نيترات آب از عوامل مهم سرطان در ايران است به دليل نيتروزآمين
  • ناظر IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    95 3
    مرتضی پاشایی سرطان معده داشت. این جوان نازنین به خاطر بی توجهی اول والدین و بعد خودش و اطرافیانش در عدم درمان یک زخم معده ساده که از دوران نوجوانی وی ایجاد شده بود، دچار سرطان معده شد. حیف و صد حیف از اینکه یک غفلت ساده چطور هستی را از آدمی می گیرد و جوانی با استعداد، با اخلاق و آینده داری مثل مرتضی پاشایی این چنین تسلیم سرنوشتی تلخ می شود و دلخونمان می کند.
    • نازنين IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      25 1
      هزار تا لايک
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    74 8
    ب واین را بگم من برادر خواهری دارم که از همه ی ما بیشتر تحرک داشتند ولی سرطان کلن وریه دچار شدند وغم وغصه هم داشتند والان هم شیمی درمانی هم جواب نداده یک برادر دیگرهم به ناراحتی معده مشکوک به سرطان است همگی داغونیم هم از نظر مادی ومعنوی کسی هم کاری نمی تواند بکنه ادم هایی هم داریم توفامیل که سومورگنده پولدار به فکر هیچ کسی هم نیستند وسالم وبدون استرس .نمی دونم دیگه چی را باور کنم .به نظر من فقط غم وقصه واسترس مهمترین عامل است
  • بدون نام ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    94 2
    ميشه بگين پس چى تو اين مملكت سالمه؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      65 3
      دلواپسان.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    93 3
    استرس مهم ترین عامل
  • ارش A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    84 1
    "وزارت بهداشت معتقد است اوضاع هنوز وخیم نشده و همین آمار سرطانی هم که داریم، از بیشتر کشورهای دنیا پایین تر است" اره خب اینقدر دست رو دست بذارید تا وخیم بشه...ایران پتانسیل تمامی بلایارو داره
  • محمد حسن A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    102 0
    و همین طور پدر من سرطان خون 55 ساله آذر 92
    • الیاس A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      117 1
      خداوند رحمتشون کنه
  • وحید A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    138 3
    زند موندن تو ایران خودش جهاده
  • علی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    5 68
    عمر دست خداست و چگونه از دنیا رفتن هم باز از سوی خداوند است .
    • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      29 1
      علی جان عمر دست خدا است .تو را می سپارم به خدا ؟
  • محمد IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    39 0
    کاش در مورد چهره هایی که با سرطان مبارزه کرده بودن و الان حالشون خوبه و توانستن با توکل به خدا موفق به قلبه بر بیماری بشن صحبت میکردین...این کار باعث روحیه بیماران عزیز هم میشه
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    27 1
    هر کاری وهر مشکلی برای مردم ما ایجا بشه یک عده سودشو می برن .استرس از همه بدتره داماد ما اصلا سیگار نمی کشه از صبح تا شب هم فکر کارو تلاش یک لقمه نون .زنتیک هم نداشته فقط استرسسرطان کلن داره .
  • امیر IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    34 1
    مرحوم "عظیم جوانروح"فیلمبردار باسابقه "سرطان چشم"هم اضافه کنید
    • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      18 0
      عظیم جوانروح، فیلمبردار با سابقه سینما شب گذشته به دلیل بیماری سرطان ، چشم از جهان فروبست.
  • شمالی A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    45 0
    همسر من یک نمونه از تقابل با تئوریهای پزشکی است . کم غذا اهل ورزش لب به سیگار نزده بود میوه و سبزیجات فراوان استفاده میکرد اهل خوردن فست فود نبود اما متاسفانه با سرطان تخمدان درگذشت.
    • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      11 8
      دلیلش ماهی های پرورشییه توی شماله
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    45 1
    فاميل من 50 ساله ترياكي خفنه انگار نه انگار
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    22 4
    پس خسرو شکیبایی چی؟
    • مهسا99 A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      7 1
      این آمار از سال نوده
  • محمد A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    32 1
    بنظرم اميدبه زندگي درايران 36ساله.اينايي كه مردن سني نداشتن.خداهاي خودت به مارحم كن وماروبامرگ طبيعي بكش
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    25 1
    حتما باید چهره های معروف از بین برن تا متوجه عمق فاجعه بشیم؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    13 1
    بنظرم اميدبه زندگي درايران 36ساله.اينايي كه مردن سني نداشتن.خداهاي خودت به مارحم كن وماروبامرگ طبيعي بكش
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    17 1
    با سلام علت این همه سرطان چیه ؟ به نظرم روی اینا بحث بشه خیلی بهتره. علتش سود جویی همه ماست البته هستن ادمای شریف کشاورزی که برای بالا بردن تناژ محصول خودش اوره مثل نقل و نبات داره میده به زمین من خودم توی منطقه ای هستم که کار همه کشاورزیه دارم میبینم که کود شیمیایی ها رو که به زمین میدن. این از کشاورزی. سایر صنایع هم همین طور اون از روغن پالم و هزار جور کوفت و زهرمار دیگه که صداش در نمیاد.اینا باعث سرطانه
    • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      15 1
      دوست عزیز علت همه اینها عدم نظارت و کنترل دولت و بازرسان وزارت بهداشت و بازرسان وزارت کشاورزی و سازمان آب و مخابرات و ... در همه جای دنیا بسختی روی تولیداتی که با سلامتی مردم در ارتباطه کنترل میشه. یه سری به آشپزخانه اغذیه فروشها بزنید متوجه می شوید
  • علی A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    36 0
    مادر من هم بر اثر سرطان فوت کرد در حالی که کمتر از 40سال داشت هر کسی که نزدیکانش بر اثر سرطان فوت کردند این نظر رو ادامه بدن
    • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      19 0
      پدر و دامادمون سرطان خون
    • مسعود IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      18 0
      داییم سرطان روده بزرگکولون گرفت و عموم سرطان کبد ...خدا عاقبت من رو به خیر کنه..
    • شهاب ذبيح A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      10 0
      پدر من سرطان روده 40 ساله
    • بی نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      5 2
      مادر و مادربزرگ من هم از سرطان فوت کردند فکر کنم امرزو و فردا نوبت من باشه
    • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
      5 0
      عمه ام 37 ساله سرطان لوزالمعده
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    20 1
    عادتهاي غلط غذايي،فشارهاي روحي رواني و انرژي منفي كه باعث تغيير شكل و بدخيمي سلولها ميشوند،امواج مضر از قبيل پارازيت،موبايل،واي فاي و غيره،عدم تحرك جسماني،آلودگي هوا و آلودگي صوتي،استفاده زياد از فست فود و ظروف يكبار مصرف غير استاندارد در ايران
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    14 0
    اول میذارن همه ایدز بگیرن بعد اطلاع رسانی میکنن اول تا آخرین قطره ی آب رو به هدر میدن بعد تصمیم به بهنیه سازی مصرف میگیرند. فکرکنم 10سال دیگه که هممون جمیعا سرطان گرفتیم، یه فکری به حال پارزیت و ریزگرد و پالم میکنند.
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    18 1
    عزیزم مرتضی پاشایی خیلی سنش کم بود واسه این درد وحشتناک
  • سمانه A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    27 3
    تریاک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از این ماده افیونی دارو درست میکنند بعد میگن سرطان زاست واقعا خنده داره اکثر دکترها به بیماران سرطانی تجویز میکنند تریاک مصرف کنند.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    26 0
    با همه این حرفها دلمون نمیاد از تهران دل بکنیم بریم توی روستای بدون دود و آلودگی و پارازیت و آب آلوده و فست فود و استرس زندگی کنیم. همه ما چسبیدیم به جذابیت پوچ شهرهای بزرگ و پایتخت نشینی...دلیلمون هم اینه که در روستا ها و شهرهای کوچیک کار نیست امکانات نیست. برادر من در سوئد در یک روستا زندگی میکنه با اینکه پزشک متخصص هست و دو تا ماشین تو حونه اش هست هر روز با دوچرخه میره سرکارش. اگر یک روز وزیر ورزش ما تونست با دوچرخه بره سرکارش که بشه الگوی بقیه اونوقته که این مشکلات حل یا کم میشه
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    3 23
    حسین معدنی که سرطان نداشت
  • حسین IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 11
    فقط رژیم غذایی اونم روغن
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    12 0
    استفاده از هورمون برای موارد زیبایی مثل از بین بردن آکنه، ریزش مو ،بلند کردن قد ، چاق شدن، لاغر شدن... که متاسفانه مثل نقل و نبات از سوی برخی پزشکان تجویز میشه رو هم یادتون رفت
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    15 12
    سرطان کاملا ژنتیکیه و عوامل دور و ور ما فقط رو شدت اون تاثیر داره پدر بزرگ من ۸۲ سالشه و از ۲۵ سالگی سیگار میکشیده اونم نه یکی دو نخ حداقل نصف پاکت رو در روز میکشه میشه یکی به من بگه چرا پس هیچ بیماریی نداره و از خیلی از ۴۰۵۰ ساله ها سالم تره؟
    • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      24 4
      حرفات اشتباهه کاملا چنین انسانی که روزی نصف پاکت سیگار میکشه باید ریه اش نابود بشه میشه ازاین افسانه ها اینجا درنیارید واقعا فکر کردید من اینقدر بیسواد هستم که اینرو نفهمم اگر ژنتیک اینقدر تاثیر داره چرا یک خانواده به طور متوسط عمرشان 150 سال و خانواده ای دیگر به طور متوسط عمرشان 50 سال نیست
    • رضا EU ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
      8 1
      چرا اینطوری راجع به پدر بزرگت حرف میزنی؟؟من آرزومه پدربزرگمو یه بار دیگه ببینم
  • بی نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    21 1
    به نظر من هم مهم ترین عامل استرس غم و غصه هست نه تنها سرطان هزار مرض دیگه بوجود می یاره
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    5 8
    ارثيه من آدم می شناسم همه این عادتهای بد رو عین خیالش نیست
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    27 0
    کلا در ایران همه چی سرطانزا شده و علت آنهم عدم مدیریت مسئولین بخصوص تا دوره قبل از دولت یازدهم بوده است اگر وزارت بهداشت روغن پالم رو رو نمیکرد معلوم نبود تاچندسال بایداز این روغن عده ای دیگر آلوده شوند به نظرمن احمدی نژاد در دورانش با آن بنزین آلوده که پز هم میداد که من یک هفته ای بنزین تولید میکنم و ازتحریم بنزین نمیترسیم این آدم با عدم مدیریت و دانش کافی که کودهای آلوده کشاورزی هم زمان او وارد شد و در مجلس هم یکی دوبار صحبت تاریخ مصرف کودها هم عنوان شد بعد هم صداها خوابید پس در ازبین بردن جانی که خداوند داده مسئولین ایرانی خیلی گناه به گردنشان است اگر بلد نیستند کارکنند حداقل از غرور الکیشان و متاافعشان بگذرند و حداقل ازکارشناسان امرکمک بگیرند ممنون از دولت روحانی که به فکرسلامت مردمه
  • محمد A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    9 7
    بنظرم اگه مث قديم توقعات پايين بود واين همه دوندگي بخور ونمير وجود نداشت زندگي روستايي رو به زندگي شهري ترجيح ميداديم،قديم اصلاكي همچين مريضيايي بوده،بعدميگيم پيمونش پرشده،انسان موجوديه كه ميتونه ساليان دراز دووم بياره به شرط فراهم بودن شرايط زيستي،مگه نداشتيم انسان هايي كه بيش ازهزار سال عمرميكردن،زندگي امروزي:عمرانسان مساوي باعمرگنجشك
  • سعيد A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    7 1
    اين آمار مال سال ٨٨ هست، الان ٩٣ هستيم ، از بروز بودن آمار مشخص سلامتي ملت براي خيلي ها الويت نداره.
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    6 0
    این معادله را بنده متوجه نمی شوم لطفا از وزیر محترم بهداشت سوال بفرمائید اگر طبق امار سازمان بهداشت جهانی میزان سرطان در ایران 134 و دراروپا و امریکا حدود 300 در صد هزار است چطور ما یک پنجم انها سرطان مبتلا می شویم؟ البته واقعیت امروز چیز دیگری است ما در تمام جد و اباد مان سرطان نداشتیم ولی در همین سالهای اخیر عزیرترین کسانمان را یا مبتلا به سرطان و یا از دست دادیم. امار اعلام شده نمی تواند درست باشد وقتی حتی در محیط کوچک کار هم می بینی هر کسی در خانواده درجه یک یا دو یک یا چند نفر میتلا دارد ؟ پس دنبال دلیل دیگری جز ژنتیک بگردید . مهمترین عامل عدم نظارت بر محیط زیست و عوامل الوده کننده در غذا ی مردم توسط مسئولین و همچنین فشار و استرس
  • حیدر A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 2
    عمر دست خدا هست ولی یک چیزهاشم دست خودمونه بنظر من دلیلش کیفیت پایین مواد غذایی میوها است والودگی هوا خیلی تاثیر دارد
  • فرناز A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    1 0
    ممنون از مطالب مفیدتون